Dupa cum se stie pe ceasurile bord exista martor de tempomat activ, numai ca el nu este cablat interior. Pozitia sa este urmatoarea si LED-ul ar trebui sa fie verde:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Cupla ceasurilor bord este urmatoarea:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Semnificatia pinilor in cupla ceasurilor de bord este urmatoarea:
Pin Semnificatie
1 Ceata spate (lampa aprinsa)
2 Masa generala
3 NC
4 Alimentare+12V LCD si semnalizare prezenta remorca
5 Transmisie automata (defectiune)
6 Transmisie automata (sport)
7 Remorca
8 Semnalizare dreapta
9 Semnalizare stanga
10 ABS (defectiune)
11 Ceata fata (proiectoare aprinse)
12 Centuri (numai pentru Japonia)
13 TC+ESP (activ)
14 NC
15 Xenon (defectiune sistem ajustare)
16 Incarcare alternator (defectiune)
17 Faza lunga (aprinsa)
18 Airbag (defectiune)
19 Diagnoza
20 Informatie de turatie (pentru turometru)
21 NC
22 Alimentare generala +12V
23 NC
24 Masa LCD
25 Informatie carburant (de la sonda rezervor)
26 NC
27 Informatie de km (ceas km)
28 Informatie temperatura apa (ceas temperatura)
29 Service (defectiune module electronice)
30 Bujii incandescente (active)
31 Racire motor si A/C (defectiune)
32 NC
33 Presiune ulei (defectiune)
34 Functionare motor (defectiune)
35 Frana de mana (trasa)+ nivel lichid de frana (nivel mic)
36 Alimentare +12V iluminare instrumente
Se observa ca avem pinii 3, 14, 21, 26, 32 neconectati (NC). Eu am ales ca pin de comanda pentru semnalizare tempomat pinul 14. Poate fi ales oricare dintre cei 5.
Pentru a putea semnaliza tempomat activ pe bord este necesara o schema de interconditionare:
Varianta 1:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Fac mentiunea ca X41 este cupla manetei tempomat cu 4 pini, iar X2 este cupla instalatie fata, aflata pe stalpul din stanga la picioarele soferului.
Bornele X41/A, X2/66(Frana) sau X2/53(Ambreiaj), au in permanenta +12V, ceea ce face ca releele K2, K3 si K4 sa aiba contactele cuplate.
Aparitia +12V pe oricare din bornele X41/C sau X41/D (cupla tempomat) face sa cupleze releul K1. Inchiderea contactelor K1 face sa se aprinda LED-ul si sa se automentina K1 (gaseste contactele releelor K2, K3, K4 inchise ).
Disparitia +12V de pe oricare din bornele X41/A, X2/66(Frana) sau X2/53(Ambreiaj), face sa decupleze K2, K3 sauK4 si in acelasi timp sa se decupleze automentinerea lui K1, deci sa se stinga LED-ul.
Schema are un singur dezavantaj: releele K2, K3 si K4 stau alimentate (cuplate) tot timpul (cu exceptia timpilor de decuplare tempomat).
Pornind de la acest lucru, am imaginat o noua schema de interconditionare care sa elimine alimentarea permanenta a releelor.
Varianta 2:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Bornele X41/A, X2/66(Frana) sau X2/53(Ambreiaj), au in permanenta +12V (cu exceptia timpilor de decuplare tempomat), ceea ce face ca cele trei tranzistoare sa fie blocate, deci releul K2 neactionat.
Aparitia +12V pe oricare din bornele X41/C sau X41/D (cupla tempomat) face sa cupleze releul K1. Inchiderea contactelor K1 face sa se aprinda LED-ul si sa se automentina K1 (gaseste contactul releului K2 inchis).
Disparitia +12V de pe oricare din bornele X41/A, X2/66(Frana) sau X2/53(Ambreiaj), face ca baza tranzistorului corespunzator sa fie “trasa†la masa, tranzistorul intra in conductie si cupleaza releul K2, ceea ce face ca sa se deschida contactul K2 si in acelasi timp sa se decupleze automentinerea lui K1, deci sa se stinga LED-ul.
Mentionez ca acesta nu este un tutorial, este un material pur teoretic si astept de la cei interesati orice sugestie de imbunatatire. De asemeni astept de la cineva care a ajuns la cablajul ceasurilor sa-mi comunice ce valoare au rezistentele SMD serie cu LED-urile (eu am pus in schema o rezistenta de 2k, dar cred ca este mult un curent de 5mA printr-un LED SMD).
Ultima modificare făcută de LDivora la Mar 04 Mar, 2008 12:50 pm, modificat de 2 ori în total