cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
- sebage
- ****
- 2,631 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,631
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
Eu am venit cu un calcul empiric, facut noaptea si doar in minte, fara hartie si creion. Am lasat 2V tensiunea pe motoras cand acesta nu se mai invarte si pentru ceilalti 10V, am limitat curentul la 0.1A, asa am ajuns la acea valoare (in jur de 100 Ohm la 3W). Deci o valoare pur teoretica.
Colegul @Mihai.P a si montat-o (valoarea de 150 Ohm 3W) si a si testat-o in timp.
Locul de amplasare se poate alege, in functie de disponibilitate, indemanare/pricepere, ori in interiorul actuatorului, ori direct pe unul dintre cele doua fire ce duc la motoras (in acest caz fiind necesar un tub termic).
Riscul de incendiu, eu il vad extrem de redus/inexistent, pentru ca oricum nu te joci toata ziua cu acea clapeta, iar cand o actionezi timpul efectiv cat este alimentat motorasul este destul de scurt, iar puterea disipata pe rezistor este undeva la 1W.
Daca doresti o siguranta si mai mare in exploatare, se poate calcula un generator de curent constant (in locul rezistorului se foloseste un montaj electronic) sau, undeva la mijloc ca si dificultate de executare, ai putea sa folosesti un rezistor lipit fizic de o siguranta termica si elestric, acestea sa fie inseriate.
P.S. Si acum, varianta oficiala: eu NU recomand nimanui sa faca improvizatii, pur si simplu vorbim de variante tehnice de rezolvare, asa ca nu imi asum eventuale neplaceri. Ceea ce face fiecare pe masina lui, isi asuma.
cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
- sebage
- ****
- 2,631 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,631
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
https://www.emag.ro/tub-izol...mp;scenario_ID=52
https://www.emag.ro/tub-izol...mp;scenario_ID=49
https://electro-az.ro/izolat...#/112-grosime-2mm
Presupun ca ar fi ok si un termocontractabil, pentru ca temperatura pe acel rezistor nu cred sa depaseasca 70 grade. Aici deja experimentezi, monitorizezi si tragi concluzii. (eventual revii si cu rezultatele, pentru alti colegi)
cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
- Mihai.P
- **
- 339 mesaje
- din 05 Feb 2015
- Astra 2005 Z17DTH
- Bucuresti
Mihai.P
- Mesaje scrise: 339
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2015
- Mesaj Privat
@cristi180 cauta posturile mele, am pus poze cu modificarea actuatorului, rezistenta incape perfect in carcasa. Atata timp cat pui o rezistenta de minim 3W nu vor fi probleme. Valoarea de 150ohmi am obtinut-o prin incercari cu mai multe valori, cu aceasta valoare motorasul are destula forta sa actioneze clapeta, dar limiteaza cuplul suficient incat sa nu o mai rupa.
cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
- sebage
- ****
- 2,631 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,631
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
Puterea reala pe acel rezistor va fi de maxim 1.4W, deci linistit o poti pune si pe fir si unde doresti, nu vor exista probleme de disipare a caldurii. (Oricum cea de 5W nu va avea loc in actuator)
NU izolezi cu banda, ci cu tub.
cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
- ahappyuser
- *******
- 6,767 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,767
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
Acum mai vreau sa verific urmatorul aspect : in cazul in care vin seara cu masina acasa, sa zicem ora 21.. si las clapeta pe recirculare inainte sa ma dau jos din masina, e posibil sa fie mai putina gheata pe parbriz dimineata la ora 7 (gheata la exterior, dar uneori si in interior) ? Daca stai sa te gandesti un pic, usile se inchid pe cheder, portbagajul/haionul la fel, dar clapeta asta fiind pe pozitia ,,deschis,, favorizeaza aerul cald sa iasa afara iar cel rece sa intre inauntru.
cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
- sebage
- ****
- 2,631 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,631
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
Celor care au pastrat formele initiale, le-a functionat acest artificiu.
Partea cu nefunctionarea comenzii pentru recirculare, imi vine in minte doar lipsa de conditii si prima conditie la care ma gandesc este aceea ca, functia de recirculare nu functioneaza concomitent cu functia de dezaburire. (este si firesc)
Altceva nu imi vine in minte acum.
cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
cristi180
- Mesaje scrise: 74
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Aug 2016
- Mesaj Privat
- Mihai.P
- **
- 339 mesaje
- din 05 Feb 2015
- Astra 2005 Z17DTH
- Bucuresti
Mihai.P
- Mesaje scrise: 339
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2015
- Mesaj Privat
Astazi am schimbat filtrul de polen si daca tot am umblat pe acolo am verificat din nou functionarea clapetei de recirculare. Inca functioneaza perfect, clapeta se misca ok, pana la capat, in ambele directii. Motorasul este vioi, rezistenta inca "rezista". Axul nu a mai cedat desi a fost lipit cu superglue in 2016!
Detaliile reparatiei mai jos:
Mi-am reparat si eu clapeta rupta folosind jumate de tub de superglue 😊 Ca sa limitez cuplul servomotorului am inseriat o rezistenta de 3W cu valoarea de 150 ohmi pe circuitul de alimentare, in interiorul servomotorului (am taiat cablajul si am lipit rezistenta de o parte si de alta)
Pentru cei interesati am atasat poze, sper sa fie utile:


- iliecsorin
- **
- 105 mesaje
- din 19 Aug 2008
- Astra 2008 Z14XEP
- Bucuresti
iliecsorin
- Mesaje scrise: 105
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2008 Z14XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Aug 2008
- Mesaj Privat
Am trait si eu momentele de soc si groaza pe care le-a trait colegul danielX. Si m-am decis sa incerc si eu sa schimb clapeta.
Prima piedica a fost cheia vietii de 5,5. Am cumparat de pe Aliexpress, nu dau link dar puteti sa cautati "hex driver 5.5 mm". Torpedoul a fost demontat de vreo 2 ori cu injuraturile de rigoare si m-am lecuit sa inlocuiesc singur filtrul de polen.
Acum ca a venit caldura cred ca ma apuc si eu de schimbat.
Apropo de preturi, kitul complet si oficial de la GM e numai 1112 lei 😛
eliz
- Mesaje scrise: 12
- Locatie: Hunedoara
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Mai 2012
- Mesaj Privat
Limitarea capãt de cursã, au facut-o pe douã cãi: 1. prin determinare supracurent, cand mecanismul ajunge in capat si se "forțeazã" si 2. prin perioada de timp maxim de actionare.
Limita de supracurent, a fost stabilita mult prea sus, astfel ca nu se ajunge la indeplinirea aceastei conditii, deci, limitarea de cursa, ramane pe "umerii" perioadei de timp, perioada aleasa si ea, nefericit de mare, undeva cam la de 3 ori timpul necesar mecanismului de a efectua cursa completa.
Asa se face ca partea mecanica din acest intreg, nu rezista la solicitarile foarte mari, care au loc la fiecare actionare a acestui mecanism.
Au incercat (unii spun ca au si reusit) sa remedieze acest defect de proiectare, prin confectionarea unui cuplaj care sa reziste la forte mai mari (acel chit de reparatie cu tija mai lunga).
O varianta de "cârpealã", care sa si reziste, este aceasta reparatie a elementelor cuplajului, dar neaparat si o limitare a fortei de angrenare generate de motor/reductor prin limitarea curentului prin motor, cu ajutorul unui rezistor (undeva la 100 de ohmi si 3W) inseriat cu alimentarea motorasului.
Wow, multumesc pt explicatie.
---------
Saptamana trecuta am inceput sa aud un tacanit enervant din spatele torpedoului (masina Astra G 2001 motor Z16SE). Cautand pe net se spunea ca suspectul principal este clapeta de recirculare aer habitablu. Mai exact la multe modele de masini se rup dinti rotilor de plastic din cutia motorasului care actioneaza clapeta.
Am desfacut torpedoul, am pus cheia in contact si am vazut cum misca clapeta si cand ajunge la capatul cursei (in ambele parti) clapeta scapa si sare producand acel tacanit. Initial am crezut ca motorasul are ceva problema, ca nu intelegeam sistemul de oprire a motorului.
Am dat motorul jos (cu greu al 3-lea surub doar pe pipaite) l-am desfacut si am vazut ca nu are nici un circuit inauntru si ca toti dintii pinioanelor sunt ok.
Apoi m-am gandit ca clapeta are inauntru un contact care nu il vad eu, care da semnal la motor si ca e stricat acel contact. Am invartit cu mana de clapeta in timp ce tineam motorul in mana si contactul era pus. Nu se oprea rotatia motorului chiar daca tineam clapeta pe capatul cursei pe deschis sau inchis.
Apoi mi-a venit in cap ca defapt sistemul de control a motorului e defapt cu detectia unui supracurent. Motorul ajunge la capat de cursa si cum clapeta se opune rotatiei incepe sa consume mai mult curent, ceva detecteaza asta si opreste tensiunea pe motor. Ca sa probez am tinut cu mana de pinionul motorului sa il opresc, dar avea forta prea mare si nu reuseam. M-am gandit sa tin de ax motor cu un patent ... dar ma gandeam ca daca teoria mea nu e corecta chiar pot sa ajung sa rup dintii rotilor dintate sau sa ard bobinajul motorului. Cheltuiala de 100 lei sa testez o teorie. 🙄
Apoi am intrat pe acest topic iar ultima poza din tutorial in care se vede clapeta crapata si se invarte acel plastic alb in ea, lamureste tacaniturile care le auzeam la mine. Apoi @sebage explica cum se opreste motorul. Toate sunt clare acum. Multumesc baieti, ca ati facut lumina!
Am lasat deocamdata clapeta blocata pe aer de afara si am scos mufa din motoras. In primavara cand se incalzeste am de gand sa o desfac clapeta si sa o repar, acum ca am inteles toata treaba.



