- miceutza_84
- OP
- 7 mesaje
- din 23 Jan 2013
- Vectra 2001 Z16XE
- Vrancea
miceutza_84
- Mesaje scrise: 7
- Locatie: Vrancea
- Masina: Vectra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Jan 2013
- Mesaj Privat
Am o VECTRA B din 2001, 1,6, 16V, motor Z16XE si am schimbat clasicele becuri cu filament cu altele pe led-uri smd. Scazand mult consumul, releul lucreaza la o frecventa mult mai mare, ca si cum un bec ar fi ars. O solutie ar fi folosirea de compensatoare de putere (anulatoare de bec ars), care vin montate in paralel cu fiecare bec, dar nu ar mai fi nici un avantaj in ceea ce priveste consumul. Pe langa aspectul mai placut al led-lor, mai e si avantajul consumului redus. O alta varianta ar fi, schimbarea releului de semnalizare cu unul special pt led-ri (led flasher), dar nu gasesc exact modelul de pe masina mea. Eu am varianta dubla, cu 6 pini, practic 2 relee intr-o singura carcasa. Pe la alte modele am vazut ca sunt 2 relee separate, cate unul pt fiecare parte. Ma gandeam ca as putea modifica releul existent, prin modificarea temporizarii, adica sa-i reduc frecventa de anclansare indiferent de consum. Am atasat poze cu el mai jos si schema circuitului de semnalizare. Nu stiu exact ce ar trebui modificat: condensatoarele in + sau in -, sau rezistentele aflate in paralel cu bobinele releelor in + sau in -? Rezistentele sunt sub bobinele releelor iar codul culorilor de pe ele este: albastru-gri-negru-negru-maro. Daca am ales bine sensul de citire si daca am decodificat corect, valoarea lor ar fi de 680 ohmi fiecare. Codensatoarele par a fi de 3 microF nepolarizate. Va multumesc anticipat pt ajutor!
- Nelu-RSO
- **
- 341 mesaje
- din 25 Feb 2008
- Astra 2002 y1.7dt
- Constanta
Nelu-RSO
- Mesaje scrise: 341
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y1.7dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2008
- Mesaj Privat
Salut
la fel ma chinuie talentul sa trec cu semnalizarile pe led dar din cauza releului stau in loc. Azi am fost pe la dezmembrari si am luat un releu identic cu cel din poza, sa incerc sa-l "lucrez" poate reusec sa-l fac sa semnalizeze normal cand e pe led-uri
am sa revin cu detalii
sper sa reusesc
la fel ma chinuie talentul sa trec cu semnalizarile pe led dar din cauza releului stau in loc. Azi am fost pe la dezmembrari si am luat un releu identic cu cel din poza, sa incerc sa-l "lucrez" poate reusec sa-l fac sa semnalizeze normal cand e pe led-uri
am sa revin cu detalii
sper sa reusesc
- miceutza_84
- OP
- 7 mesaje
- din 23 Jan 2013
- Vectra 2001 Z16XE
- Vrancea
miceutza_84
- Mesaje scrise: 7
- Locatie: Vrancea
- Masina: Vectra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Jan 2013
- Mesaj Privat
nici eu nu am reusit inca sa rezolv ceva cu releul, deocamdata semnalizez la rapid . nu ar fi o problema, doar ca e deranjant....m-am interesat la un service si zicea ca nu se poate modifica din calculatorul masinii frecventa de lucru al releului, deci tot el trebuie cumva modificat. ma gandeam sa iau 2 relee pt leduri (flash led), cate unu pt fiecare parte, si folosindu-ma de releul original, cel din poze, sa fac o adaptare sa se potriveasca in panoul de sigurante. practic sa iau talpa releului cu tot cu pini si, conform schemei, sa lipesc cele 2 flash led-uri pe aceasta. acum sa vad ce modele gasesc si care s-ar potrivi cel mai bine...spor la modificari si daca gasesti o solutie, astept si eu sfaturi. la fel voi proceda si eu. mersi mult !
- george_slz
- ***
- 536 mesaje
- din 29 Jul 2006
- Astra 2007 z13dth
- Buftea
george_slz
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Buftea
- Masina: Astra 2007 z13dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jul 2006
- Mesaj Privat
Releul pare a fi un oscilator LC dublu(bobina comuna). Rezistenta totala a becurilor, care sunt dispuse in paralel http://www.le.ac.uk/eg/pdw/...ics/electrics.htm pare a fi bucla de feedback prin care se regleaza oscilatiile. Cand un bec se arde, rezistenta totala se modifica si oscilatorul functioneaza mai repede. Trebuie calculata rezistenta totala a becurilor, care trebuie masurata la bornele becurilor. La un bec de 12v 24w rezistenta, am gasit in linkul de mai sus ,ca ar fi 6ohmi, la unul de 12w ar fi 12 ohmi. Puse in paralel 2 de 24w si unul de 12w(ipotetic vorbind ca cel lateral e de 5w de obicei) Rtotala ar fi de 2,4 ohmi. Puneti becurile cu led in paralel si verificati rezistenta. In functie de valoarea rezultata, trebuie introdusa pe bucla de feedback un rezistor in serie sau paralel care sa reechilibreze oscilatorul releului.
Nu am pus asta in practica, dar pare o cale corecta de rezolvare.
Mai simplu este sa reproiectati releul, adica sa introduceti in carcasa releului un oscilator electronic uzual, de exemplu bazat pe circuitul integrat 555 care sa comande releul, indiferent daca sunt becuri sau led-uri instalate, la o frecventa reglabila in functie de dorinte.
Totusi daca aveti check control nu se rezolva problema decat cu leduri cu anulatoare de eroare de bec, desi nu cred ca e cazul de check control cand ai releuri chioare in circuit.
Nu am pus asta in practica, dar pare o cale corecta de rezolvare.
Mai simplu este sa reproiectati releul, adica sa introduceti in carcasa releului un oscilator electronic uzual, de exemplu bazat pe circuitul integrat 555 care sa comande releul, indiferent daca sunt becuri sau led-uri instalate, la o frecventa reglabila in functie de dorinte.
Totusi daca aveti check control nu se rezolva problema decat cu leduri cu anulatoare de eroare de bec, desi nu cred ca e cazul de check control cand ai releuri chioare in circuit.
- Nelu-RSO
- **
- 341 mesaje
- din 25 Feb 2008
- Astra 2002 y1.7dt
- Constanta
Nelu-RSO
- Mesaje scrise: 341
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y1.7dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2008
- Mesaj Privat
corsamare
- Mesaje scrise: 98
- Locatie: Iasi
- Masina: Corsa 2008
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 28 Mar 2008
- Mesaj Privat
Hai sa clarificam cateva aspecte:
1) Releele de semnalizare erau construite "pe vechi" ca unitati independente; rezistenta becurilor era un element care intervenea in procesul de oscilatie, inca de la cele cu temporizare termica (si acolo se modifica frecventa la intreruperea unuia din becurile principale, fata sau spate).
2) Chiar daca la variantele constructive mai noi comanda vine din "calculator", tot exista un element de control al integritatii becurilor (solutia cea mai simpla e inserierea unei mici rezistente, si "masurarea" caderii de tensiune pe ea (de ordinul a 0,5 volti). Acesta e elementul care trebuie modificat pentru a functiona corect cu alt curent. Becurile de semnalizare principale au uzual 21W, curentul fiind in jur de 3,5-4 amperi (2 x 21 +5 + 2 w).
Pentru o cadere "nominala" de 0,5 volti, avem R=U/I= 0,5/4=1/8=aprox 0,12ohm. Puterea disipata e P=UxI=0,5 x 4= 2W. Cautati piesa inseriata cu contactele releelor, poate fi cilindrica sau paralelipipedica (nu cred ca mai utilizeaza cineva in prezent banda de nichelina), adesea din material ceramic (nu neaparat alb). Masurati curentul prin lampile cu LED si inlocuiti rezistentele astfel incat sa pastrati caderea de tensiune pe ele (de exemplu, daca curentul e la sfert, trebuie marite de 4 ori - gen 4 x 0,12=0,48 valoare standardizata 0,47 ohm; un mic avantaj e ca scade si puterea disipata cu acelasi factor, 4 in cazul exemplului nostru, adica fie incalzire mai mica, fie piesa de gabarit mai mic).
Succes!
1) Releele de semnalizare erau construite "pe vechi" ca unitati independente; rezistenta becurilor era un element care intervenea in procesul de oscilatie, inca de la cele cu temporizare termica (si acolo se modifica frecventa la intreruperea unuia din becurile principale, fata sau spate).
2) Chiar daca la variantele constructive mai noi comanda vine din "calculator", tot exista un element de control al integritatii becurilor (solutia cea mai simpla e inserierea unei mici rezistente, si "masurarea" caderii de tensiune pe ea (de ordinul a 0,5 volti). Acesta e elementul care trebuie modificat pentru a functiona corect cu alt curent. Becurile de semnalizare principale au uzual 21W, curentul fiind in jur de 3,5-4 amperi (2 x 21 +5 + 2 w).
Pentru o cadere "nominala" de 0,5 volti, avem R=U/I= 0,5/4=1/8=aprox 0,12ohm. Puterea disipata e P=UxI=0,5 x 4= 2W. Cautati piesa inseriata cu contactele releelor, poate fi cilindrica sau paralelipipedica (nu cred ca mai utilizeaza cineva in prezent banda de nichelina), adesea din material ceramic (nu neaparat alb). Masurati curentul prin lampile cu LED si inlocuiti rezistentele astfel incat sa pastrati caderea de tensiune pe ele (de exemplu, daca curentul e la sfert, trebuie marite de 4 ori - gen 4 x 0,12=0,48 valoare standardizata 0,47 ohm; un mic avantaj e ca scade si puterea disipata cu acelasi factor, 4 in cazul exemplului nostru, adica fie incalzire mai mica, fie piesa de gabarit mai mic).
Succes!
- kinderasu
- ****
- 1,606 mesaje
- din 07 Jun 2011
- Suceava
kinderasu
- Mesaje scrise: 1,606
- Locatie: Suceava
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Jun 2011
- Mesaj Privat
corsamare
- Mesaje scrise: 98
- Locatie: Iasi
- Masina: Corsa 2008
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 28 Mar 2008
- Mesaj Privat
La plafoniera si portbagaj situatia e un pic deosebita de semnalizari. Aici s-a inlocuit contactul "mecanic" de la usa sau hayon cu un "contactor static" (static in sensul ca nu mai exista piese in miscare), adica un tranzistor de putere, de tip "MOS-FET" (asta deoarece acestea au o pierdere de tensiune foarte mica in starea de conductie)(de fapt contact la usi tot exista, insa acesta nu mai aprinde direct becul ci e un "semnal de intrare" in legendarul "computer de bord", care comada "efectele" aprinderii si stingerii treptate, dar si impiedicarea descarcarii acumulatorului prin stingerea plafonierei dupa un timp, daca portiera a ramas uitata deschisa). Dispozitivul permite o "modulare" in impulsuri a curentului, de unde aprinderea si stingerea treptata a lampii; pentru a-l proteja in cazul unui scurtcircuit, exista un element de control al curentului prin circuit (cel mai simplu e tot cu rezistorul descris la explicatiile pentru releul de semnalizare, insa exista si alte solutii, poate mai dificil de modificat, gen trafo de curent; chiar daca avem curent continuu, se poate determina din variatia curentului), care prin tensiunea "citita" pe el da feed-back privitor la starea circuitului.
Cum automobilele moderne sunt tot mai sofisticate, probabil ca "calculatorul de bord", urmareste starea becurilor trecand prin ele un curent de verificare a continuitatii (practic tot niste impulsuri foarte scurte); becul original nu are timp sa se incalzeasca vizibil, insa lampa cu LED nu are inertie termica, astfel incat se produce o mica luminiscenta. Deci mica lumina in aceste lampi nu e un semn de defect, si daca nu primiti mesaj de gen "bec plafoniera ars - intrerupt" v-as sfatui sa nu va complicati cu interventii. Daca insa apare mesajul mentionat, solutia "simpla" e sa instalati in paralel cu "becul cu LED" un rezistor calculat ca mai sus, puterea fiind de genul 5W, adica mai mica decat pentru semnalizari.
Daca sunt becuri mai mari si poate mai multe (la Corsa D sunt 2+2 - in spate, si nu stiu ce putere au), poate modificarea traductorului de curent ar fi mai "eficienta", insa gasirea acestuia ramane o chestiune "spinoasa"!
Rezolvarea acestor probleme, produse de modificarile facute pe echipamentele originale nu e foarte simpla, insa e bine sa fim macar informati cum functioneaza "uzina"....
Succes!
Cum automobilele moderne sunt tot mai sofisticate, probabil ca "calculatorul de bord", urmareste starea becurilor trecand prin ele un curent de verificare a continuitatii (practic tot niste impulsuri foarte scurte); becul original nu are timp sa se incalzeasca vizibil, insa lampa cu LED nu are inertie termica, astfel incat se produce o mica luminiscenta. Deci mica lumina in aceste lampi nu e un semn de defect, si daca nu primiti mesaj de gen "bec plafoniera ars - intrerupt" v-as sfatui sa nu va complicati cu interventii. Daca insa apare mesajul mentionat, solutia "simpla" e sa instalati in paralel cu "becul cu LED" un rezistor calculat ca mai sus, puterea fiind de genul 5W, adica mai mica decat pentru semnalizari.
Daca sunt becuri mai mari si poate mai multe (la Corsa D sunt 2+2 - in spate, si nu stiu ce putere au), poate modificarea traductorului de curent ar fi mai "eficienta", insa gasirea acestuia ramane o chestiune "spinoasa"!
Rezolvarea acestor probleme, produse de modificarile facute pe echipamentele originale nu e foarte simpla, insa e bine sa fim macar informati cum functioneaza "uzina"....
Succes!
- Nelu-RSO
- **
- 341 mesaje
- din 25 Feb 2008
- Astra 2002 y1.7dt
- Constanta
Nelu-RSO
- Mesaje scrise: 341
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y1.7dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2008
- Mesaj Privat
- RD-Woo
- **
- 156 mesaje
- din 28 Jun 2013
- Astra 2009 Z16XER
- Ialomita
RD-Woo
- Mesaje scrise: 156
- Locatie: Ialomita
- Masina: Astra 2009 Z16XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 28 Jun 2013
- Mesaj Privat
- george_slz
- ***
- 536 mesaje
- din 29 Jul 2006
- Astra 2007 z13dth
- Buftea
george_slz
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Buftea
- Masina: Astra 2007 z13dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jul 2006
- Mesaj Privat
- Nelu-RSO
- **
- 341 mesaje
- din 25 Feb 2008
- Astra 2002 y1.7dt
- Constanta
Nelu-RSO
- Mesaje scrise: 341
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y1.7dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2008
- Mesaj Privat
Releul ce l-am luat de la dezmembrari, a fost testat si paratestat.
Concluzia: releul nu se face vinovat de clipirea rapida cand se arde un bec sau cand se trece pe led, vinovatul e cel in care se infige releul, adica "multitimerul". Binenteles ca am luat un multitimer de la dezmembrari si a fost dat la studiat si eventual modificat sa suporte becul cu led.
Revin cu informatii
Concluzia: releul nu se face vinovat de clipirea rapida cand se arde un bec sau cand se trece pe led, vinovatul e cel in care se infige releul, adica "multitimerul". Binenteles ca am luat un multitimer de la dezmembrari si a fost dat la studiat si eventual modificat sa suporte becul cu led.
Revin cu informatii
devalis- Mesaje scrise: 10
- Locatie: Iasi
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Sep 2013
- Mesaj Privat
Salut,
Pentru cei interesati propun un releu de semnalizare care functioneaza pentru cei care monteaza becuri led .
O mica descriere :
RES_01 este un releu de semnalizare schimbare directie de mers si avarii. Este un releu electronic dotat cu un microcontroler cu rol de a oferi mai multe facilitati. Astfel exista posibilitatatea de atinge o singura data clapeta de semnalizare stanga sau dreapta, iar releul va semnaliza singur de patru ori. Acelasi lucru este valabil pentru avarii: La o singura activare/dezactivare a butonului de avarie becurile de semnalizare vor semnaliza de trei ori.
O alta facilitate este alegerea duratei impulsului acustic (cuplat/decuplat), pentru o ambianta placuta in interior. Durata impulsului este reglabila in trei trepte. (50, 150, 250 ms).Sunetul pentru ON (bec semnalizare aprins) este diferit de cel pentru OFF (bec semnalizare stins).
Deasemenea se respecta in totalitate timpul standard de semnalizare a becurilor.
Alte facilitati:
-Posibilitatea cuplarii pe trei fire : doua de la clapeta de semnalizare si GND (in acest caz se exclude semnalizarea la impuls de 4 ori), sau pe patru fire: +12Vcc, GND si semnalizari STANGA /DREAPTA.
-Protectie la inversarea polaritatii la montare.
Nu sunt necesare rezistentele de balast.
Pretul 244 lei bucata.
Pentru alte informatii va stau la dispozitie.
Pentru cei interesati propun un releu de semnalizare care functioneaza pentru cei care monteaza becuri led .
O mica descriere :
RES_01 este un releu de semnalizare schimbare directie de mers si avarii. Este un releu electronic dotat cu un microcontroler cu rol de a oferi mai multe facilitati. Astfel exista posibilitatatea de atinge o singura data clapeta de semnalizare stanga sau dreapta, iar releul va semnaliza singur de patru ori. Acelasi lucru este valabil pentru avarii: La o singura activare/dezactivare a butonului de avarie becurile de semnalizare vor semnaliza de trei ori.
O alta facilitate este alegerea duratei impulsului acustic (cuplat/decuplat), pentru o ambianta placuta in interior. Durata impulsului este reglabila in trei trepte. (50, 150, 250 ms).Sunetul pentru ON (bec semnalizare aprins) este diferit de cel pentru OFF (bec semnalizare stins).
Deasemenea se respecta in totalitate timpul standard de semnalizare a becurilor.
Alte facilitati:
-Posibilitatea cuplarii pe trei fire : doua de la clapeta de semnalizare si GND (in acest caz se exclude semnalizarea la impuls de 4 ori), sau pe patru fire: +12Vcc, GND si semnalizari STANGA /DREAPTA.
-Protectie la inversarea polaritatii la montare.
Nu sunt necesare rezistentele de balast.
Pretul 244 lei bucata.
Pentru alte informatii va stau la dispozitie.
- Nelu-RSO
- **
- 341 mesaje
- din 25 Feb 2008
- Astra 2002 y1.7dt
- Constanta
Nelu-RSO
- Mesaje scrise: 341
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y1.7dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2008
- Mesaj Privat
devalis- Mesaje scrise: 10
- Locatie: Iasi
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Sep 2013
- Mesaj Privat
- Mihai1205
- **
- 192 mesaje
- din 22 Jan 2010
- Astra 2001 Y17DT
- Bucuresti
Mihai1205
- Mesaje scrise: 192
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Jan 2010
- Mesaj Privat
- Nelu-RSO
- **
- 341 mesaje
- din 25 Feb 2008
- Astra 2002 y1.7dt
- Constanta
Nelu-RSO
- Mesaje scrise: 341
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y1.7dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2008
- Mesaj Privat
- Mihai1205
- **
- 192 mesaje
- din 22 Jan 2010
- Astra 2001 Y17DT
- Bucuresti
Mihai1205
- Mesaje scrise: 192
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Jan 2010
- Mesaj Privat
- Nelu-RSO
- **
- 341 mesaje
- din 25 Feb 2008
- Astra 2002 y1.7dt
- Constanta
Nelu-RSO
- Mesaje scrise: 341
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y1.7dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2008
- Mesaj Privat
- miceutza_84
- OP
- 7 mesaje
- din 23 Jan 2013
- Vectra 2001 Z16XE
- Vrancea
miceutza_84
- Mesaje scrise: 7
- Locatie: Vrancea
- Masina: Vectra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Jan 2013
- Mesaj Privat