Am tot incercat sa ma conving, pe mine insumi, ca masina e OK, ca doar e masina de oras si nu de curse, ca e normal sa se comporte asa cum se comporta, ca asa fac toate masinile cu motoare mici, s.a.m.d.
Insa simt nevoia sa fac un topic special pt. lucrul asta.
Simt nevoia sa atentionez si pe altii. Nu vreau sa le schimb perceptia asupra acestui model, nu vreau sa-i conving sa aleaga altceva. Vreau doar sa le expun cateva idei, daca vor sa tina cont de ele, poate o sa-mi multumeasca mai tarziu, daca nu, se vor convinge si ei pe parcurs ca am dreptate.
Deci, care e treaba cu motorul asta?
Varianta pe scurt - E CEA MAI PUTUROASA MASINA pe care ai putea sa o cumperi in prezent, noua.
Varianta extinsa - totul sta in felul urmator:
Opel astra J sedan are o greutate de 1437 kg(conform Certificatului de inmatriculare).
Motorul este de 1.4L, dezvolta 100 cp la 6000 rpm ! Deci abia la 6000 rpm veti beneficia de cei 100 caluti. Asta una la mana.
Doi la mana, cuplul maxim este de 130 Nm la 4000 rpm.
Suntem abia la inceput si deja pe hartie lucrurile nu stau bine. Repet, cuplul maxim abia la 4000 rpm, puterea maxima la 6000 rpm.
Haideti sa continuam. Am atasat graficul putere/cuplu.

Intre 2000 si 3000 rpm, dupa cum puteti vedea, cuplul este intre 115 si 120 Nm. Dupa 4000 rpm deja incepeti sa pierdeti iar din cuplu, castigand insa mai multa putere.
Pana aici, poate nimic deosebit, e motor aspirat, nu e supraalimentat.
Ok, bun, dar tineti cont si de faptul ca masina asta este EXAGERAT DE GREA.
Deci... are 1437 la 100 cai-putere.
Nu mai stiu exact unde am citit, dar o masina ar trebui sa aiba un raport de cel putin 1 cp/ 10 kg. Adica vreo 140 cai(cat are modelul 1.4 supraalimentat). Si capacitatea cilindrica sa fie ceva de genul :
La 1000 kg - minim 1 litru, la 2000 kg - minim 2L. Aici se respecta regula, masina de 1400 kg avand motor de 1.4L.
Masinuta asta face 0-100 in 14.2 secunde. Cum ziceam, nu am luat-o pentru curse. Dar veti avea surpriza neplacuta sa constatati ca nu va puteti tine dupa Loganistul din fata, cand plecati amandoi de la semafor, si veti lasa un spatiu de 2 masini intre voi.
Hai sa ne uitam la specificatiile Loganului - motor 0.9 TCE, 90 cai, supraalimentat. Masa proprie - 998 Kg.
Turaþia maximã 5250 rpm, Cuplu 135 Nm/2500 rpm.
Deja lucrurile nu stau bine pentru Opelul meu drag. Deci Opel are 130 Nm la 4000 rpm, Loganul are 135 Nm la 2500 rpm.
Alta treaba e cu greutatea. Opelul are cu 40% mai multe kg decat Loganul, respectiv 1437 kg fata de 998. Are, ce-i drept, 10 cai-putere in plus, dar 5 Nm in minus.
Matematic, la cei 90 cai-putere ai lui, loganul are 11.088 kg per CP.
Opel Astra are 14.37 Kg per CP.
Toate astea, combinat cu cuplul maxim abia la 4000 rpm, rezulta un singur lucru - o masina extrem de lenta.
Loganul atinge 100 km/h in numai 11.1 secunde! Opel are nevoie de 14.2 secunde! Deci peste 3 secunde in plus!
Nu contest ca motorul de 1.4 A14XER, este un motor reusit. Sunt convins ca este extrem de fiabil si ca poti sa ajungi la 3-4-500.000 km fara probleme majore. Sunt convins ca motorul de la Logan, fiind supraalimentat, o sa cedeze pana in 200.000.
Problema nu este motorul, problema e CAROSERIA! Opel-ul, daca ar avea 1100 kg, ar fugi de-ar manca asfaltul. In conditiile de fata, e o masina de mosulici. Singura solutie ca sa mearga cat de cat acceptabil e sa o tineti intre 3000-3500 rpm. O sa va rupa consumul. In oras, mergand cu 2200 rpm si schimband vitezele pe la 2700 rpm(ca sa cada in 2000 rpm urmatoarea treapta) imi consuma 9.5 litri. Daca merg mai sportiv depaseste lejer 10 litri/100 km.
Oricat de calmi ati fi in condus(ma consider extrem de calm, nu incalc regulile de circulatie, nici macar nu vb. la tel cand conduc, daramite sa fiu vitezoman s.a.m.d), cand vedeti ca abia plecati de la semafor, sau cand vedeti ca verdele este pe sfarsite si vreti sa apucati treceti, dar masina se misca cu viteza melcului turbat, e imposibil sa nu va faceti nervi.
Pe mine cel mai rau ma enerveaza cand mergem in coloana, apoi se descongestioneaza traficul si ma chinui sa ma tin dupa cel din fata mea. De multe ori nu reusesc si ramane spatiu 1-2 masini intre noi si incearca altii sa se bage in spatiul acela.
N-am cumparat Loganul pentru ca tin la confortul si siguranta mea. Nu vreau sa mor de tanar intr-un cosciug pe roti cum e Dacia. Nu am vrut masina cu comenzile de la geamurile electrice aflate pe bord, fara climatronic si fara airbaguri cortina si laterale.
Dar nu e normal ca pentru o firma care se respecta - Opel, sa vanda masini cu motoare care nu fac fata caroseriei. Are si VW motorul ala de 1.2 cu 105 CP dar ala macar e supraalimentat si face fata situatiei.
Asa ca bat un pic obrazul catre Opel si le zic rusinica! 1.6 115 CP ar trebui sa fie cea mai slaba motorizare pentru masina asta. Diferenta este de doar 500 euro, ar putea sa fie considerata un discount pentru clienti.
Ideea e ca lumea nu stie ce cumpara si are suprize ulterior. Daca stiam, dadeam cei 500 euro in plus cu cea mai mare placere. Pana la urma nu e o suma mare pentru o masina care oricum costa peste 15.000 euro.
Trist ca dai atatia bani pe o masina si nu simti nicio placere de a conduce. Sunt curios cum se comporta cu 5 persoane in masina + portbagajul plin de bagaje. Cred ca nu m-as risca sa depasesc nici carutele...
Sper ca am facut o fapta buna si am deschis ochii potentialilor interesati de acest model, nu vreau sa ii conving sa nu-si cumpere motorizarea asta, ci doar sa se gandeasca mai bine inainte sa faca achizitia.
Mult succes!