Ura! Am rezolvat. Acum pot deschide și portbagajul și pot coborî și plafonul. Pe scurt: era de la încuietoarea portbagajului.
***
Fãrã tester Tech2 sau Op-com și fãrã Tis2000 nu fãceam nimic. Este un mecanism prea complex cu o grãmadã de senzori și contacte și toate sunt ascunse.
Totul a început de la butonul portbagajului. Care lipsea când am luat mașina. La vremea aceea, neavând nici un fel de documentație și necunoscând modul de funcționare, mã așteptam sã fie ca la Dacia 1300 - adicã o șufã și o încuietoare mecanicã. Ceea ce evident era greșit.
Am deschis portbagajul cu șufa de urgențã dar nu m-am prins cum se demonteazã locașul butonului, așa cã prima datã am demontat încuietoarea și am umblat la ea pentru cã am crezut cã-i defectã. Apoi am improvizat un buton cu un întrerupãtor luat de la magazinul de electronice pt. cã unul original mi s-a pãrut nejustificat de scump, am pus totul la loc și am crezut cã am rezolvat problema.
Un timp a mers așa pânã când brusc, nu știu ce s-a întâmplat, n-a mai vrut de nici o culoare.
Intrând pe forumul acesta și pe forumuri strãine am aflat cã și portbagajul și plafonul sunt controlate de același calculator - Electrohydraulic Hardtop pe care nu-l puteam accesa cu o diagnozã multimarcã. Așa cã am apelat la colegul CataStefan care mi-a pus un Tech2 pe mașinã și am putut citi cele 2 erori. Relevantã era doar aceasta:
B1350 - Rear trunk lid locked/unlocked contact switch Signals not plausible
Tot el mi-a spus despre aplicația Tis2000 pe care am cãutat-o dupã ce-am ajuns acasã și mi-am instalat-o. În aplicație am putut sã vãd cã existã 3 contactori care se numesc
Rear trunk lid locked contact switch,
Rear trunk lid unlocked contact switch iar al treilea parcã se numea
Rear trunk lid closed contact switch. Tot în aplicație am putut sã vãd cã toți 3 erau localizați în încuietoarea portbagajului.
Între timp mi-am luat și eu un Opcom și am vãzut cã într-adevãr aveam valori contractictorii pe ei: atât contactorul "locked" cât și cel "unlocked" erau amândoi activi. Am verificat cu ocazia asta în Opcom și funcționarea butoanelor de pe ușa șoferului și din spatele portbagajului. Și erau în regulã.
Urmãtorul pas a fost sã decuplez mufa de la încuietoare și sã verific cablajul care ducea la calculatorul mașinii. Tot în Tis2000 m-am uitat pe schemele alea electrice ca sã-mi dau seama ce reprezintã fiecare din cei 8 pini. Cu o sârmulițã am legat succesiv pinul de masã de pe mufa mamã a cablajului la pinul aferent fiecãruia dintre cele 3 contactori. Cu OPComul deschis pe pagina care afișeazã parametrii în timp real am putut sã vãd cã informația despre cei 3 contactori se actualiza în funcție de cum mã jucam eu cu sârmulițã. Așa am aflat cã am continuitate pe cablaj (mã rog, asta deja știam de la pasul precedent), cã nu am scurt pe traseu și cã ECU citește corect valorile.
Am demontat apoi încuietoarea și am mãsurat cu multimetrul pinii de pe mufa tatã a iei și într-adevãr, aveam continuitate între masã, "locked" și "unlocked".
Ultimul pas a fost sã desfac încuietoarea, am extras roata dințatã și biela și am gãsit o piesã micã, de mãrimea unui nasture cu un orificiu în formã de cruce care nu era atașatã nicãieri. Nu m-am prins unde trebuie sã vinã așa cã am aruncat-o. Cu prilejul ãsta au ieșit la ivealã și cei 2 contactori care erau acționați de roata dințatã, i-am verificat cu multimetrul și pãreau în regulã. Am pus roata dințatã la loc și cu biela, am învârtit-o astfel încât "locked" sã fie inactiv și "unlocked" sã fie activ, am reasamblat totul și am pus încuietoarea la loc pe mașinã. Și surprizã: a mers!
Dacã pe viitor mai face probleme, o sã schimb încuietoarea. Deocamdatã vãd cã merge. Dar și aici este o altã discuție, cã trebuie pusã într-o anumitã poziție. Cã dacã o așez mai la stânga sau mai la dreapta iar nu-i bine. Așa cã sfatul meu este sã nu umblați la acel mecanism dacã nu este neapãratã nevoie.