gaz69
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dolj
- Masina: Astra 2001 z18xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Apr 2013
- Mesaj Privat
Salut,
Am si eu nevoie va rog de o informație legata de ventilator auxiliar pentru AC.
Am observat ca ventilatorul exterior (radiator AC) sufla aer din spre motor in afara. Este normal?
Ma asteptam sa traga aerul la fel ca ventilatorul de pe radiatorul de apa.
Multumesc!
MODEL: Astra 2001
MOTOR: z18xe
Am si eu nevoie va rog de o informație legata de ventilator auxiliar pentru AC.
Am observat ca ventilatorul exterior (radiator AC) sufla aer din spre motor in afara. Este normal?
Ma asteptam sa traga aerul la fel ca ventilatorul de pe radiatorul de apa.
Multumesc!
MODEL: Astra 2001
MOTOR: z18xe
- sebage
- ****
- 2,606 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,606
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
Nu prea inteleg bine cum sufla acel ventilator, dar o sa o spun cat de simplu pot eu:
Toate 3 fluxurile de aer (fluxul natural, creat din deplasarea masinii, fluxul ventilatorului AC si fluxul ventilatorului pentru lichidul de racire), trebuie sa aiba aceeasi directie si acelasi sens, anume, din fața masinii spre blocul motor.
Altfel, s-ar anula intre ele.
Toate 3 fluxurile de aer (fluxul natural, creat din deplasarea masinii, fluxul ventilatorului AC si fluxul ventilatorului pentru lichidul de racire), trebuie sa aiba aceeasi directie si acelasi sens, anume, din fața masinii spre blocul motor.
Altfel, s-ar anula intre ele.
- bibu16v
- *******
- 6,845 mesaje
- din 25 Jan 2016
- Astra 1995 X16XEL
- Alta tara
bibu16v
- Mesaje scrise: 6,845
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 1995 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2016
- Mesaj Privat
Cum spune colegul @sebage: orice ventilator din gestiunea motorului(și nu numai) trebuie sã respecte fluxul natural al aerului, respectiv sã aspire aer din exterior(deobicei din fața sau lateralul mașinii, rar chiar și din spate) și sã-l refuleze în interior. Pe cale de consecințã, acel ventilator, din motive necunoscute, funcționeazã greșit dpdv al fluxului de aer. De ce ? Probabil o reparație anterioarã neconformã...
gaz69
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dolj
- Masina: Astra 2001 z18xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Apr 2013
- Mesaj Privat
Multumesc @sebage, @bibu16v pentru raspuns. Asta este si logica mea, dar se pare ca exista unele modele de masini cu flux de aer spre exterior. Ventilatorul este montat corect iar mufa nu cred ca se poate monta invers. La prima vedere pare ca asa a fost proiectat.
M-ar ajuta daca un proprietar de Z18XE ar verifica daca cele doua ventilatoare au flux diferit de aer (unul trage si altul scoate). Trebuie sa stiu sigur inante sa ma apuc de taiat cabluri.
M-ar ajuta daca un proprietar de Z18XE ar verifica daca cele doua ventilatoare au flux diferit de aer (unul trage si altul scoate). Trebuie sa stiu sigur inante sa ma apuc de taiat cabluri.
- sebage
- ****
- 2,606 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,606
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
Priveste problema logic.
Te deplasezi cu viteza de 90 Km/h, si pornesti AC. Desi aerul trece prin radiatorul de AC, totusi dupa cateva momente, presiunea va creste in instalatia de AC, deci ECU va comanda sa porneasca ventilatorul pentru a raci radiatorul de AC si implicit sa scada presiunea.
Ventilatorul tau, in loc sa ajute aerul sa treaca prin radiator, o sa se chinuie sa impinga inapoi fluxul de aer venit prin grila (se va opune trecerii aerului prin radiator), rezultatul fiind un flux de aer mult mai mic prin radiator.
Nimeni nu ar putea proiecta ceva atat de ineficient, atat de putin economic si atat de contra fizicii.
Ca o curiozitate strict personala, as vrea sa vad si eu o poza sau un video cu acest ventilator, montat.
P.S. Da, unul trage si celalalt impinge, pentru ca sunt montate pe parti diferite ale radiatoarelor, dar rezultatul este acelasi la ambele, fluxul de aer al fiecarui ventilator vine prin grila fațã si trece prin radiatoare.
Te deplasezi cu viteza de 90 Km/h, si pornesti AC. Desi aerul trece prin radiatorul de AC, totusi dupa cateva momente, presiunea va creste in instalatia de AC, deci ECU va comanda sa porneasca ventilatorul pentru a raci radiatorul de AC si implicit sa scada presiunea.
Ventilatorul tau, in loc sa ajute aerul sa treaca prin radiator, o sa se chinuie sa impinga inapoi fluxul de aer venit prin grila (se va opune trecerii aerului prin radiator), rezultatul fiind un flux de aer mult mai mic prin radiator.
Nimeni nu ar putea proiecta ceva atat de ineficient, atat de putin economic si atat de contra fizicii.
Ca o curiozitate strict personala, as vrea sa vad si eu o poza sau un video cu acest ventilator, montat.
P.S. Da, unul trage si celalalt impinge, pentru ca sunt montate pe parti diferite ale radiatoarelor, dar rezultatul este acelasi la ambele, fluxul de aer al fiecarui ventilator vine prin grila fațã si trece prin radiatoare.
- bibu16v
- *******
- 6,845 mesaje
- din 25 Jan 2016
- Astra 1995 X16XEL
- Alta tara
bibu16v
- Mesaje scrise: 6,845
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 1995 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2016
- Mesaj Privat
gaz69 a scris:Multumesc @sebage, @bibu16v pentru raspuns. Asta este si logica mea, dar se pare ca exista unele modele de masini cu flux de aer spre exterior. Ventilatorul este montat corect iar mufa nu cred ca se poate monta invers. La prima vedere pare ca asa a fost proiectat.
M-ar ajuta daca un proprietar de Z18XE ar verifica daca cele doua ventilatoare au flux diferit de aer (unul trage si altul scoate). Trebuie sa stiu sigur inante sa ma apuc de taiat cabluri.
M-ar ajuta daca un proprietar de Z18XE ar verifica daca cele doua ventilatoare au flux diferit de aer (unul trage si altul scoate). Trebuie sa stiu sigur inante sa ma apuc de taiat cabluri.
În logica colegului @sebage, pe care o susțin total...
O explicație ar putea totuși exista: o modificare în interiorul motorului ventilatorului, care a produs inversarea polaritãții.
Eu aș face așa, cu ventilatorul demontat de pe mașinã, l-aș alimenta cu curent în ambele feluri posibile:
-în modul în care a fost el proiectat sã circule aerul, curentul/debitul de aer antrenat ar trebui sã fie sesizabil mai mare decât invers, ptr cã palele sunt proiectate profilat ptr a mãri randamentul fluxului de aer antrenat într-o singurã direcție.Chiar și zgomotul produs de ventilator ar putea fi altul, în funcție de sens...
PS
O pozã a împricinatului ventilator ar putea ajuta nesperat....
LE
E interesant cã la ventilatoarele suspecte(zic așa ptr cã nu pot fi sigur fãrã un VIN) apar 3 versiuni: 2 ”trãgãtoare” și 1 ”împingãtor”!
gaz69
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dolj
- Masina: Astra 2001 z18xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Apr 2013
- Mesaj Privat
Poza este de la un Astra H, dar arata identic cu al meu. Dupa forma palelor se vede ca ventilatorul esta facut sa traga aerul, nu sa il sufle catre motor. Stiu ca nu are logica, dar pare ca a asa a fost proiectat.
Cine are un Opel Astra cu doua ventilatoare, poate ne confirma care este directia de rotatie/fluxul de aer al celor doua ventilatoare.
- sebage
- ****
- 2,606 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,606
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
Totusi, discutia era despre masina ta si ventilatorul de pe masina ta.
Daca tu nu te deplasezi sa faci o poza cu ventilatorul in cauza, sa vedem si noi o eticheta, un cod ceva, poate altceva ce eventual ne-ar sari in ochi, ( autocenzurat ) ?
La ventilatorul din poza postata de catre tine, sensul de rotatie este in sensul acelor de ceasornic, deci exact cum spuneam si mai sus, dar, deja devin plictisitor.
Daca tu nu te deplasezi sa faci o poza cu ventilatorul in cauza, sa vedem si noi o eticheta, un cod ceva, poate altceva ce eventual ne-ar sari in ochi, ( autocenzurat ) ?
La ventilatorul din poza postata de catre tine, sensul de rotatie este in sensul acelor de ceasornic, deci exact cum spuneam si mai sus, dar, deja devin plictisitor.
- taxi43edy
- ****
- 1,208 mesaje
- din 23 Apr 2009
- Zafira 2001 Z18XE
- Bucuresti
taxi43edy
- Mesaje scrise: 1,208
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Apr 2009
- Mesaj Privat
gaz69
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dolj
- Masina: Astra 2001 z18xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Apr 2013
- Mesaj Privat
sebage a scris:Totusi, discutia era despre masina ta si ventilatorul de pe masina ta.
Daca tu nu te deplasezi sa faci o poza cu ventilatorul in cauza, sa vedem si noi o eticheta, un cod ceva, poate altceva ce eventual ne-ar sari in ochi, ( autocenzurat ) ?
La ventilatorul din poza postata de catre tine, sensul de rotatie este in sensul acelor de ceasornic, deci exact cum spuneam si mai sus, dar, deja devin plictisitor.
Daca tu nu te deplasezi sa faci o poza cu ventilatorul in cauza, sa vedem si noi o eticheta, un cod ceva, poate altceva ce eventual ne-ar sari in ochi, ( autocenzurat ) ?
La ventilatorul din poza postata de catre tine, sensul de rotatie este in sensul acelor de ceasornic, deci exact cum spuneam si mai sus, dar, deja devin plictisitor.
La mine are o grila peste ventilator, nu se vede mare lucru in poza. Codul este GM 9 133 063, fabricat de BOSCH.
- bibu16v
- *******
- 6,845 mesaje
- din 25 Jan 2016
- Astra 1995 X16XEL
- Alta tara
bibu16v
- Mesaje scrise: 6,845
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 1995 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2016
- Mesaj Privat
bibu16v a scris:
LE
E interesant cã la ventilatoarele suspecte(zic așa ptr cã nu pot fi sigur fãrã un VIN) apar 3 versiuni: 2 ”trãgãtoare” și 1 ”împingãtor”!
LE
E interesant cã la ventilatoarele suspecte(zic așa ptr cã nu pot fi sigur fãrã un VIN) apar 3 versiuni: 2 ”trãgãtoare” și 1 ”împingãtor”!
Revin asupra acestei afirmații cu o precizare: ventilatorul împingãtor este cel din fațã, adicã aferent A/C.
gaz69 a scris:
La mine are o grila peste ventilator, nu se vede mare lucru in poza. Codul este GM 9 133 063, fabricat de BOSCH.
La mine are o grila peste ventilator, nu se vede mare lucru in poza. Codul este GM 9 133 063, fabricat de BOSCH.
Conform codului tãu, este vorba de un ventilator ”împingãtor”: cel care împinge aerul din fața mașinii prin radiatorul de A/C(condensator) și mai departe prin raditorul de lichid rãcire, ajutat și una din versiunile de ventilator ”trãgãtor” pomenite de mine anterior.
Concluzie
Ventilatorul tãu funcționeazã pe dos fațã de cum a fost proiectat.
Soluții
1. Înlocuire, cu unul original, din dezmembrãri - e soluția profesionistã, mai costisitoare și cu mai multã muncã.
2. Repararea conformã a motorului electric ptr a respecta direcția fluxului de aer - e mai dificil chiar decât prima.
3. Tãierea firelor de alimentare cu curent electric(ale motorului ventilatorului) și conectarea lor vițãversa - e cea mai simplã, mai puțin profesionistã, dar simplitatea ei și lipsa dezavantajelor o face, de departe, cea mai facilã și eficientã.
Eu zic cã am lãmurit-o...cine are alte pãreri argumentate, sã vorbeascã acum sau sã tacã pe vecie!
- sebage
- ****
- 2,606 mesaje
- din 15 Jun 2019
- Alta tara
sebage
- Mesaje scrise: 2,606
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2019
- Mesaj Privat
- bibu16v
- *******
- 6,845 mesaje
- din 25 Jan 2016
- Astra 1995 X16XEL
- Alta tara
bibu16v
- Mesaje scrise: 6,845
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 1995 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2016
- Mesaj Privat