- alex giani
- **
- 170 mesaje
- din 17 Jul 2016
- Astra 2008 Z16XER
- Ilfov
alex giani
- Mesaje scrise: 170
- Locatie: Ilfov
- Masina: Astra 2008 Z16XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Jul 2016
- Mesaj Privat
1 e f bn ca s -a renuntat la ea, pt ca tot romanul sa isi poata inmatricula masina.
2 fiecare e stapan pe bugetul si hotararile lui. Daca eu am 20000 euro sa imi iau masina noua, ce vina are ala care are un buget mai redus ex un 5000 si isi ia un h din 2008 dc el sa plateasca taxa si eu nu? Hai sa fim seriosi un euro 3 nu mai polueaza ca autocamionul roman.
Dc sa plateasca taxa de ex un detinator de masini clasice cu motor non euro? Ala o scoate o data pe an si atunci la parada sau in weekend.
Daca astia au facut un bn si au scos taxa hai sa ne bucuram de ea, acum sa nu ne mancam precum cainii si sa suferim de grandomanie ca noi avem poate o masina mai scumpa decat unul mai amarat.Crede -ti ca ala nu ar vrea si el o masina mai buna? Dar atat poate.Si pana acum au existat samsari si vor exista, diferenta in achizitionarea unei masini o va face tot cumparatorul.Tot el va decide ce doreste, sh sau noua.
2 fiecare e stapan pe bugetul si hotararile lui. Daca eu am 20000 euro sa imi iau masina noua, ce vina are ala care are un buget mai redus ex un 5000 si isi ia un h din 2008 dc el sa plateasca taxa si eu nu? Hai sa fim seriosi un euro 3 nu mai polueaza ca autocamionul roman.
Dc sa plateasca taxa de ex un detinator de masini clasice cu motor non euro? Ala o scoate o data pe an si atunci la parada sau in weekend.
Daca astia au facut un bn si au scos taxa hai sa ne bucuram de ea, acum sa nu ne mancam precum cainii si sa suferim de grandomanie ca noi avem poate o masina mai scumpa decat unul mai amarat.Crede -ti ca ala nu ar vrea si el o masina mai buna? Dar atat poate.Si pana acum au existat samsari si vor exista, diferenta in achizitionarea unei masini o va face tot cumparatorul.Tot el va decide ce doreste, sh sau noua.
- ahappyuser
- *******
- 6,746 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,746
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
Sa o bage în carburant, si cât circuli cu masina (nr. km) atât si poluezi, deci tot atât o sa si platesti. Pentru accesul in zone ECO sa se impuna o restrictie pentru masinile nonEURO-EURO4, iar de la EURO 5 (alea cu prezervativ, pardon filtru de particule) sa se poata intra acolo fara taxe. Estimez ca pe viitor in orase asta va face distinctia la masinile diesel : daca are sau nu prezervativ (a.k.a filtru de particule DPF).
Ca sa vin in intampinarea celor care au diesel EURO4 si o sa spuna ca hei!-noxele EURO4 sunt mult mai mici decat noxele EURO2 diesel... cei ce au diesel EURO4 si au motorul remapat la puteri peste cele nominale, sau doar abuzeaza de motor pe o buna parte din drumul lor ori il au prost reglat (ex. sistemul de injectie nu lucreaza corect) au toate sansele sa polueze exact la fel ca un conducator auto cu motor diesel EURO2 care este inca in parametrii nominali de functionare. Nu mai vorbesc de motoarele diesel EURO3, care sunt apropiate motoarelor EURO2 d.p.d.v al poluarii (constructiv sunt aproape la fel, cu injectoare mecanice si pompa de injectie).
Ca sa vin in intampinarea celor care au diesel EURO4 si o sa spuna ca hei!-noxele EURO4 sunt mult mai mici decat noxele EURO2 diesel... cei ce au diesel EURO4 si au motorul remapat la puteri peste cele nominale, sau doar abuzeaza de motor pe o buna parte din drumul lor ori il au prost reglat (ex. sistemul de injectie nu lucreaza corect) au toate sansele sa polueze exact la fel ca un conducator auto cu motor diesel EURO2 care este inca in parametrii nominali de functionare. Nu mai vorbesc de motoarele diesel EURO3, care sunt apropiate motoarelor EURO2 d.p.d.v al poluarii (constructiv sunt aproape la fel, cu injectoare mecanice si pompa de injectie).
- taxi43edy
- ****
- 1,208 mesaje
- din 23 Apr 2009
- Zafira 2001 Z18XE
- Bucuresti
taxi43edy
- Mesaje scrise: 1,208
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Apr 2009
- Mesaj Privat
- jE
- *******
- 8,415 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,415
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
- jgyprime
- *******
- 9,953 mesaje
- din 22 Dec 2010
- Vectra 2005 Z19DT
- Galati
jgyprime
- Mesaje scrise: 9,953
- Locatie: Galati
- Masina: Vectra 2005 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Dec 2010
- Mesaj Privat
- taxi43edy
- ****
- 1,208 mesaje
- din 23 Apr 2009
- Zafira 2001 Z18XE
- Bucuresti
taxi43edy
- Mesaje scrise: 1,208
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Apr 2009
- Mesaj Privat
Fiecare cu ideile lui, eu pentru sotie am luat o Corsa C 2001, ca sa nu-mi para rau de bani )))
Am preferat sa dau 1000 euro si sa invete iar sa mearga cu masina.
In afara de distributie care a costat in jur de 100 euro, cu ulei filtre si antigel, nu am bagat bani in aceasta masina.Deci fiecare cu parerile lui.
Apropo Corsa C euro 4, Sandero tot euro 4 este?
Am preferat sa dau 1000 euro si sa invete iar sa mearga cu masina.
In afara de distributie care a costat in jur de 100 euro, cu ulei filtre si antigel, nu am bagat bani in aceasta masina.Deci fiecare cu parerile lui.
Apropo Corsa C euro 4, Sandero tot euro 4 este?
catavencuadelin- Suspendat
- 443 mesaje
- din 05 Feb 2014
- Zafira 2003 Z18XE
- Bucuresti
catavencuadelin- Mesaje scrise: 443
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2003 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2014
- Mesaj Privat
- DB77AAA
- *******
- 6,676 mesaje
- din 19 Jan 2007
- Vectra 2005 Z19DTH 200CP
- Dambovita
DB77AAA
- Mesaje scrise: 6,676
- Locatie: Dambovita
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH 200CP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jan 2007
- Mesaj Privat
- jgyprime
- *******
- 9,953 mesaje
- din 22 Dec 2010
- Vectra 2005 Z19DT
- Galati
jgyprime
- Mesaje scrise: 9,953
- Locatie: Galati
- Masina: Vectra 2005 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Dec 2010
- Mesaj Privat
taxi43edy a scris:Fiecare cu ideile lui, eu pentru sotie am luat o Corsa C 2001, ca sa nu-mi para rau de bani )))
Am preferat sa dau 1000 euro si sa invete iar sa mearga cu masina.
In afara de distributie care a costat in jur de 100 euro, cu ulei filtre si antigel, nu am bagat bani in aceasta masina.Deci fiecare cu parerile lui.
Apropo Corsa C euro 4, Sandero tot euro 4 este?
Daca nu ma insel Sandero este euro 6...
Am preferat sa dau 1000 euro si sa invete iar sa mearga cu masina.
In afara de distributie care a costat in jur de 100 euro, cu ulei filtre si antigel, nu am bagat bani in aceasta masina.Deci fiecare cu parerile lui.
Apropo Corsa C euro 4, Sandero tot euro 4 este?
sotia mea are zeci de mii de km experienta, dar nu se pricepe la eventualele zgomote pe care le scoate masina...
plus ca lucrul nou e lucru nou...
catavencuadelin- Suspendat
- 443 mesaje
- din 05 Feb 2014
- Zafira 2003 Z18XE
- Bucuresti
catavencuadelin- Mesaje scrise: 443
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2003 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2014
- Mesaj Privat
- ahappyuser
- *******
- 6,746 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,746
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
catavencuadelin- Suspendat
- 443 mesaje
- din 05 Feb 2014
- Zafira 2003 Z18XE
- Bucuresti
catavencuadelin- Mesaje scrise: 443
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2003 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2014
- Mesaj Privat
- ahappyuser
- *******
- 6,746 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,746
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
NU. Acolo producatorul a fost ,,mai destept,, decat cei de la control.
Hotul neprins, negustor cinstit. Chiar si la nemti ? DA, chiar la ei. Si acum ne tin discursuri despre coruptie, ca e mare in Romania. Ei, cei care au mintit o omenire cu noxele obtinute la fenomenalul lor motor diesel atat de nepoluant...
In Romania, nu se vrea. Cand se va vrea, se vor cumpara echipamente si se vor face orice verificari vor fi necesare privind poluarea autoturismelor.
Hotul neprins, negustor cinstit. Chiar si la nemti ? DA, chiar la ei. Si acum ne tin discursuri despre coruptie, ca e mare in Romania. Ei, cei care au mintit o omenire cu noxele obtinute la fenomenalul lor motor diesel atat de nepoluant...
In Romania, nu se vrea. Cand se va vrea, se vor cumpara echipamente si se vor face orice verificari vor fi necesare privind poluarea autoturismelor.
- DB77AAA
- *******
- 6,676 mesaje
- din 19 Jan 2007
- Vectra 2005 Z19DTH 200CP
- Dambovita
DB77AAA
- Mesaje scrise: 6,676
- Locatie: Dambovita
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH 200CP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jan 2007
- Mesaj Privat
Nici prin afara nu se verifica CO2 si norma de poluare, sunt stabilite la omologarea masinii/modelului. Cum spuneam, ar trebui sa mearga cu masina conectata la analizator. In plus, normele Euro nu se stabilesc numai in functie de ce scot masinile pe esapament.
Concret, un analizator gaze are modul analizã gaze (CO, CO2 , HC, O2) si modul opacimetru. Mai pe inteles se verifica cat de completa si "curata e arderea". Daca masina consuma ulei sau combustibil in exces pica testul noxelor. Ideea e ca asta se verifica la un moment dat intr-o durata de timp scurta.
Ca o alta paranteaza, EGR defect, la Z16XE - masina a picat ITP intrucat nu avea arderea corecta. Cu EGR blindat si mufa scoasa a trecut testul de noxe. La diesel se masoara noxele in turatie maxima a motorului cand EGR oricum nu lucreaza, dar e important sa inchida bine.
Concret, un analizator gaze are modul analizã gaze (CO, CO2 , HC, O2) si modul opacimetru. Mai pe inteles se verifica cat de completa si "curata e arderea". Daca masina consuma ulei sau combustibil in exces pica testul noxelor. Ideea e ca asta se verifica la un moment dat intr-o durata de timp scurta.
Ca o alta paranteaza, EGR defect, la Z16XE - masina a picat ITP intrucat nu avea arderea corecta. Cu EGR blindat si mufa scoasa a trecut testul de noxe. La diesel se masoara noxele in turatie maxima a motorului cand EGR oricum nu lucreaza, dar e important sa inchida bine.
catavencuadelin- Suspendat
- 443 mesaje
- din 05 Feb 2014
- Zafira 2003 Z18XE
- Bucuresti
catavencuadelin- Mesaje scrise: 443
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2003 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2014
- Mesaj Privat
- jE
- *******
- 8,415 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,415
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
catavencuadelin- Suspendat
- 443 mesaje
- din 05 Feb 2014
- Zafira 2003 Z18XE
- Bucuresti
catavencuadelin- Mesaje scrise: 443
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2003 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2014
- Mesaj Privat
- asdhj
- **
- 241 mesaje
- din 27 Aug 2008
- Astra 2011 A17DTJ
- Dambovita
asdhj
- Mesaje scrise: 241
- Locatie: Dambovita
- Masina: Astra 2011 A17DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Aug 2008
- Mesaj Privat
De la 1 februarie 2017, odatã cu abrogarea ordonanþei, a dispãrut ºi metoda prin care aceºti bani puteau fi returnaþi. Singura cale de atac pe care ºoferii o au acum la îndemânã este instanþa de judecatã. Ministerul Mediului promite cã în maximum o lunã va veni cu o soluþie. Statul are de înapoiat românilor trei miliarde de lei.
Rãzvan a cumpãrat un autoturism în 2008. Acum, dacã ar vrea sã-ºi recupereze taxa de primã înmatriculare nu are nicio ºansã. Nu mai existã bazã legalã pentru depunerea documentelor.
„Am plãtit 2.222 de lei atunci pentru a înscrie maºina ºi acum, pentru cã aveam posibilitatea sã recuperez aceºti bani, nu am fãcut-o, deoarece mi-a fost teamã cã cel care o va cumpãra de la mine în momentul în care voi vrea sã o înstrãinez o va þine pe numele meu”, spune acesta.
Sute de mii de ºoferi, care au cumpãrat maºini între 2007 ºI 2013 ºi care au achitat taxa, vor însã banii înapoi. Pânã pe 31 ianuarie au putut sã-i cearã direct la ANAF. Urmau sã-i primeascã în termen de cinci ani, în tranºe egale, plus dobânzile aferente. De la 1 februarie însã, lucrurile s-au schimbat. Ordonanþa în care scria negru pe alb cã taxele auto pot fi recuperate a fost abrogatã.
„Suntem într-o situaþie abstractã, este o situaþie de-a râsu-plânsu, pânã la urmã. Nu cred cã s-a gândit nimeni atunci când s-a abrogat acea Ordonanþã 9 pe 2013 cã, de fapt, oamenii care nu-ºi vor mai putea recupera taxa de poluare ºI taxa de primã înmatriculare pe cale administrativã vor da statul în judecatã ºi vor câºtiga fãrã niciun fel de problemã”, explicã avocatul Adrian Cuculis.
La Ministerul Mediului, într-un grup de lucru, se cautã o ieºire din aceastã situaþie.
“Vom prezenta o soluþie imediat ce toatã lumea, inclusiv cetãþenii care sunt în aceastã situaþie, îºi vor spune punctul de vedere. Un termen? Într-o sãptãmânã, douã. Nu, cred cã într-o lunã de zile pentru cã e nevoie de dezbatere. Într-o lunã de zile probabil cã vom avea o soluþie”, spune ministru Daniel Constantin.
Cel mai probabil, la jumãtatea lunii martie, ºoferii vor primi un rãspuns. Tot ce pot face cei care nu mai au nici încredere ºi nici rãbdare este sã se adreseze instanþei.
Cine câºtigã primeºte toþi banii odatã. Cum rãmâne însã cu cei care au depus deja documentele la ANAF ºi au primit una sau douã tranºe de bani? Avocaþii spun cã ºi ei vor trebui sã se adreseze instanþei.
Taxa de primã înmatriculare a fost introdusã pentru prima datã la 1 ianuarie 2007.
Rãzvan a cumpãrat un autoturism în 2008. Acum, dacã ar vrea sã-ºi recupereze taxa de primã înmatriculare nu are nicio ºansã. Nu mai existã bazã legalã pentru depunerea documentelor.
„Am plãtit 2.222 de lei atunci pentru a înscrie maºina ºi acum, pentru cã aveam posibilitatea sã recuperez aceºti bani, nu am fãcut-o, deoarece mi-a fost teamã cã cel care o va cumpãra de la mine în momentul în care voi vrea sã o înstrãinez o va þine pe numele meu”, spune acesta.
Sute de mii de ºoferi, care au cumpãrat maºini între 2007 ºI 2013 ºi care au achitat taxa, vor însã banii înapoi. Pânã pe 31 ianuarie au putut sã-i cearã direct la ANAF. Urmau sã-i primeascã în termen de cinci ani, în tranºe egale, plus dobânzile aferente. De la 1 februarie însã, lucrurile s-au schimbat. Ordonanþa în care scria negru pe alb cã taxele auto pot fi recuperate a fost abrogatã.
„Suntem într-o situaþie abstractã, este o situaþie de-a râsu-plânsu, pânã la urmã. Nu cred cã s-a gândit nimeni atunci când s-a abrogat acea Ordonanþã 9 pe 2013 cã, de fapt, oamenii care nu-ºi vor mai putea recupera taxa de poluare ºI taxa de primã înmatriculare pe cale administrativã vor da statul în judecatã ºi vor câºtiga fãrã niciun fel de problemã”, explicã avocatul Adrian Cuculis.
La Ministerul Mediului, într-un grup de lucru, se cautã o ieºire din aceastã situaþie.
“Vom prezenta o soluþie imediat ce toatã lumea, inclusiv cetãþenii care sunt în aceastã situaþie, îºi vor spune punctul de vedere. Un termen? Într-o sãptãmânã, douã. Nu, cred cã într-o lunã de zile pentru cã e nevoie de dezbatere. Într-o lunã de zile probabil cã vom avea o soluþie”, spune ministru Daniel Constantin.
Cel mai probabil, la jumãtatea lunii martie, ºoferii vor primi un rãspuns. Tot ce pot face cei care nu mai au nici încredere ºi nici rãbdare este sã se adreseze instanþei.
Cine câºtigã primeºte toþi banii odatã. Cum rãmâne însã cu cei care au depus deja documentele la ANAF ºi au primit una sau douã tranºe de bani? Avocaþii spun cã ºi ei vor trebui sã se adreseze instanþei.
Taxa de primã înmatriculare a fost introdusã pentru prima datã la 1 ianuarie 2007.
- Cristian - Ploiesti
- *
- 42 mesaje
- din 20 Nov 2016
- Astra 2002 Z18XE
- Prahova
Cristian - Ploiesti
- Mesaje scrise: 42
- Locatie: Prahova
- Masina: Astra 2002 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Nov 2016
- Mesaj Privat
Ordonanþa de urgenþã privind restituirea taxei auto a fost adoptatã, vineri, de Guvern. Actul normativ are în vedere, în primul rând, armonizarea regulilor interne cu cele ale Curþii de Justiþie a Uniunii Europene. Astfel, taxa auto va putea fi restituitã la cerere, pe cale administrativã, sumele restituite fiind taxa specialã pentru autoturisme ºi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule ºi timbrul de mediu pentru autovehicule, începând cu 1 ianuarie 2018, pânã la finalul lunii martie 2019, potrivit OUG.
„Beneficiarii acestei ordonanþe sunt contribuabilii care au achitat taxa specialã pentru autoturisme ºi autovehicule, conform Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevãzutã de Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 50/2008, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 140/2011, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevãzutã de Legea nr. 9/2012, ºi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevãzut de Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 9/2013, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 37/2014, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, care nu au beneficiat de restituire pâna la intrarea în vigoare a acestei ordonanþe de urgenþã ºi care vor solicita în scris, organului central fiscal competent, pânã la 31 august 2018, sub sancþiunea decãderii, restituirea sumelor achitate ºi a dobânzilor aferente acestora, datorate pentru perioada cuprinsã între data perceperii ºi data restituirii”, se aratã în comunicatul Guvernului.
Potrivit actului normativ, programul restituirii taxelor va fi urmãtorul:
- pentru taxa specialã pentru autoturisme ºi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în perioada 1 ianuarie 2018 – 31 decembrie 2018;
- pentru timbrul de mediu pentru autovehicule, în perioada 1 septembrie 2018 – 31 martie 2019.
Proprietarii de autovehicule vor fi nevoiþi sã completeze o cerere al cãrei model urmeazã sã fie aprobat, prin ordin comun, de Ministerul Mediului ºi Ministerul Finanþelor Publice, în termen de 15 zile de la momentul intrãrii în vigoare a ordonanþei.
„Beneficiarii acestei ordonanþe sunt contribuabilii care au achitat taxa specialã pentru autoturisme ºi autovehicule, conform Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevãzutã de Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 50/2008, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 140/2011, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevãzutã de Legea nr. 9/2012, ºi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevãzut de Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 9/2013, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 37/2014, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, care nu au beneficiat de restituire pâna la intrarea în vigoare a acestei ordonanþe de urgenþã ºi care vor solicita în scris, organului central fiscal competent, pânã la 31 august 2018, sub sancþiunea decãderii, restituirea sumelor achitate ºi a dobânzilor aferente acestora, datorate pentru perioada cuprinsã între data perceperii ºi data restituirii”, se aratã în comunicatul Guvernului.
Potrivit actului normativ, programul restituirii taxelor va fi urmãtorul:
- pentru taxa specialã pentru autoturisme ºi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în perioada 1 ianuarie 2018 – 31 decembrie 2018;
- pentru timbrul de mediu pentru autovehicule, în perioada 1 septembrie 2018 – 31 martie 2019.
Proprietarii de autovehicule vor fi nevoiþi sã completeze o cerere al cãrei model urmeazã sã fie aprobat, prin ordin comun, de Ministerul Mediului ºi Ministerul Finanþelor Publice, în termen de 15 zile de la momentul intrãrii în vigoare a ordonanþei.