De cind a luat masina a avut probleme cu ABS-ul. I se aprindea becul in bord de citeva ori pe zi ba la pornire, ba in mers si nu mai mergea ABS-ul. Nu am gasit nici o regula dupa care se aprindea becul. Putea sa mearga prin gropi si sa nu se aprinda si sa se aprinda la mersul pe asfalt neted. Am sapat pe forum, am citit subiectul asta interminabil si am purces la curatarea senzorilor, mufelor senzorilor si verificarea diverselor contacte. Efect - zero. Cum se aprindea becul de ABS inainte de asta, asa se aprindea si dupa. Am mers joi la intilnirea de la Polivalenta si am facut cu maiandrei un diagnostic. Erori la sistemul ABS ca la balamuc (in ordinea citirii):
C0800 - Switched Battery Voltage Low (Valve Relay)
C0121 - Valve Relay Circuit Malfunction
C0060 - Front Left Outlet Solenoid Valve Circuit Malfunction
C0065 - Front Left Inlet Solenoid Valve Circuit Malfunction
C0080 - Rear Left Outlet Solenoid Valve Circuit Malfunction
C0085 - Rear Left Inlet Solenoid Valve Circuit Malfunction
C0090 - Rear Right Outlet Solenoid Valve Circuit Malfunction
C0095 - Rear Right Inlet Solenoid Valve Circuit Malfunction
Am sters erorile si la prima cheie a reaparut instant C0121, cea mai grava de departe. Din ce a mai patit lumea pe forum, eroarea asta inseamna inlocuirea calculatorului de ABS cu preturi cuprinse intre vreo 500 Euro SH si 1000-1200 Euro nou. Dragut, nu?
In situatia asta, ABS-ul fiind oricum inutilizabil, nu prea avea ce pierde asa ca am hotarit sa incercam sa-l reparam.
FOARTE IMPORTANT!
Daca vi s-a aprins becul de ABS, nu va apucati imediat sa scoateti si sa desfaceti calculatorul de ABS. Poate fi in regula si sa-l stricati ca urmare a operatiunii! Pasii pe care vi-i recomand sa-i urmati:
A. Verificati daca aveti bateria buna si daca alternatorul incarca bine. ABS-ul va da erori daca aveti tensiunea prea mica.
B. Curatati senzorii, conectorii senzorilor, vedeti daca sint ok contactele. Dati o cautare pe forum, s-a mai discutat despre pozitionarea senzorilor.
C. Daca in urma operatiunilor de la A si B tot aveti aprins becul de ABS in bord, mergeti sa faceti un diagnostic la service sau la vreo intilnire a colegilor de forum care au cele necesare pentru a face un diagnostic.
Daca aveti vreun senzor defect, schimbati-l.
Daca erorile nu sint de senzori si diagnosticul ar fi schimbarea calculatorului, abia atunci aveti un candidat pentru operatiunea descrisa mai jos.
1. Scoaterea de pe masina.
Cu sculele potrivite nu ar trebui sa fie foarte complicat, dar cine are sculele necesare tot timpul la indemina? Calculatorul de ABS e prins de blocul hidraulic al ABS cu 4 suruburi cu cap torx (T20). Pentru a avea acces la aceste suruburi:
- am scos clema care prinde vasul de expansiune de antigel de caroserie si l-am miscat, fara sa scoatem vreun furtun din el, spre fata masini.
- am ridicat putin cutia cu relee de deasupra blocului hidraulic al ABS scotind-o din prinderile cu clic.
- am desurubat 3 piulite care prind blocul hidraulic al ABS de caroserie, ca sa putem ridica putin (nu trageti tare, pentru a nu rupe vreo teava care intra in blocul hidraulic) blocul ca sa avem acces la surubul cel mai de jos cu care am si pierdut cel mai mult timp.
Aceste 4 suruburi s-ar scoate foarte simplu cu o cheie cu cap torx cu un brat la 90 de grade, daca o fi existind asa ceva. Noi n-am avut asa ceva asa ca ne-am chinuit si am improvizat cu ce am avut. Intr-un final, dupa vreo ora jumate de munca am scos calculatorul de ABS. Conectorul se scoate tragind cu putere spre parbriz de opritorul mov de pe conector si dupa aia tragind usor de conector in sus.
LE: Am trecut pe la piata si am vazut ca exista niste seturi de capete de chei torx (si T, si E) care pot fi folosite cu o cheie clichet mica. Pare perfecta pentru operatiunea asta.
Calculatorul arata asa:
Dupa scoaterea calculatorului, blocul hidraulic arata asa:
2. Decapsularea calculatorului de ABS.
Se taie pe linia lipiturii. Noi am folosit o pinza de bomfaier, un cutter si un cutit ascutit.
Asa arata desfacut:
LE: Asta e releul buclucas:
3. Refacerea lipiturilor.
Am refacut (scos fludor cu pompa de fludor si pus fludor nou) lipitura rupta (incercuita cu rosu in poza de mai sus) si toate lipiturile mari de pe cablaj. Lipiturile de la conector doar le-am incalzit si am mai pus cite putin fludor nou pe ele.
LE: Asa arata lipitura rupta:
4. Lipirea capacului.
Am lipit capacul cu Poxipol (poate exista si adevizi mai potriviti pentru asta), punind Poxipol din belsug pe ambele suprafete care urmau sa fie lipite. Am strins cu putere si dupa ce s-a uscat Poxipol-ul am pus si o banda de
LE: Asa arata daca lasi sa se usuce etansantul in voie:
5. Punerea la loc.
Am pus la loc calculatorul de ABS pe blocul hidraulic si l-am insurubat cu cele 4 suruburi. Am pus la loc toate chestiile mutate din loc pentru a avea acces la cele 4 suruburi.
Asa arata dupa montarea la loc (n-am asteptat uscarea completa a siliconului, ca ne prindea noaptea cu masina desfacuta in fata blocului):
6. Rezultatul.
Rezultatul a fost ca nu s-a mai aprins becul de ABS si merge ABS-ul brici. Omul a facut cam 100 de km de la reparatie. Am fost special prin gropi, am frinat violent pe asfalt, pe nisip cu rezultate excelente. Merge ABS-ul impecabil. Misto economie, nu? Va voi tine la curent cu evolutia.
LE: Reparatia a fost facuta Vineri, 5 octombrie.
Dupa 5 luni si ~7500 km becul de ABS nu s-a mai aprins.
Am mai reparat alte 5 ABS-uri intre timp si toate functioneaza perfect dupa operatiune.
Voi mai edita postul pe parcurs, pentru a corecta/adauga.
Tutorial efectuat pe Vectra B Z16XE de adi_diaconu impreuna cu Stefan Tolos
Tutorial efectuat pe Vectra B X20XEV de ksper
Ultima modificare făcută de murzick la Lun 29 Jun, 2009 12:57 pm, modificat de 10 ori în total