Si primul parametru explicat:
INJECTOR TIME
"Injector time" este rezultatul unei ecuatii executata de catre ECU, avand in componenta mai multi factori preluati din tabele lookup si/sau date preluate de la diferiti senzori in functie de conditiile de operare a motorului.
"Injector time" reprezinta timpul in care injectorul sta deschis permitand atomizarea in admisie a unei cantitati de combustibil in functie de comanda primita de la ECU.
Pentru calculul “Injector time” trebuie cunoscuta latimea pulsului de injectie si latimea pulsului de baza.
Un calcul simplificat al latimii pulsului de injectie ar fi cel de mai jos. A se retine ca aceasta ecuatie e formata din doar trei factori, pe cand in realitate pot fi si mai mult de o suta de factori in ecuatie, in functie de conditiile de operare.
Latimea pulsului de injectie=(latimea pulsului de baza) x (factorul A) x (factorul B) x...
Pentru a calcula latimea pulsului de injectie, ECU cauta mai intai intr-o baza de date latimea pulsului de baza. Latimea pulsului de baza este o functie a vitezei motorului(RPM) si sarcina motorului.
ex: 2000(RPM) x 4(%sarcina motor=8(ms latime puls de baza)
In tabelul de mai jos, pot fi gasite exemple ale valorilor latimii pulsului de baza la intersectia dintre RPM si sarcina motorului in procente.
In urmatoarele exemple, A si B sunt parametrii proveniti de la senzori. Sa spunem ca A reprezinta temperetura lichidului de racire si B este nivelul de oxigen. Daca lichidul de racire este egal cu 100 si nivelul de oxigen egal cu 3, baza de date ne spune ca Factorul A=0.8 si factorul B=1.0
Deci, din moment ce cunoastem ca latimea pulsului de baza este o functie a RPM si incarcarea motorului, si ca latimea pulsului de injectie= (latimea pulsului de baza) x (factor A) x (factor B) x... avem:
8 x 0.8 x 1.0=6.4 milisecunde "Injector time"
Inca odata: ecuatia data are deobicei in componenta zeci de factori comparati cu datele provenite de la senzori, si ECU-ul executa ecuatia asta de sute de ori pe secunda pentru a trimite in camera de ardere cantitatea optima de combustibil in functie de modul de exploatare al motorului.
Din pacate pana acum nu am gasit date cu parametrii nominali pentru "Injector time" de la diferite motoare in diferite situatii date pentru a putea compara,(poate si pentru ca "Injector time" nu e fix ci calculat in permanenta) si nici lista cu factorii care sunt stocati in memoria ECU si care sunt folositi la calculul "Injector time".
Caz concret in care simpla citire a "Injector time" m-a ajutat sa-mi ajut un amic care din curiozitate m-a rugat sa-i pun OP-COM-ul la masina(tot un Z12XE). Am gasit valoarea "Injector time" intre 4,3 si 4,8ms la ralanti. Pe baza asta l-am intrebat de consum care zicea el ca era cam mare. Primul pas: sonda lambda. Surpriza! sonda functiona dar suficient de slab incat sa trimita informatie “Lean” la ECU, care bineinteles imbogatea amestecul. Si uite-asa, o simpla valoare “sarita in ochi” l-a scutit pe amic de arderea unor leuti grei.
Ca si parametru real, "Injector time" la mine se situeaza undeva la 3,4-3,8ms la ralanti, cu masina stationata.