- sa montez pe motorul meu o cutie F18+WR demontata direct de pe o Vectra B cu motor X20DTH 100hp
- sa cumpar o cutie F20 de 2.0 16v GSI 150cp si apoi sa iau de pe ea doar ansamblul de pinioane pentru viteza a 5-a sa le montez pe cutia mea.
Din curiozitate, sau daca pot sa spun asa si din pura întamplare, la un moment dat am cautat pe forum daca este cineva care vinde o cutie F18+WR la un pret super bun si am gasit o cutie F18+WR la 150lei+transport pe care o vindea colegul @undernet, pe care am luat-o de la el personal (am avut un drum la Bucuresti pe care l-a platit cineva si asa mi-a iesit transportul gratis la cutie, deci pret final cutie de viteze 150lei).
Cutia F18+WR am luat-o fara rulment de presiune. Provenea de pe o Vectra B 2.0DTi 100cp 1998 adusa din Italia, l-am intrebat expres pe colegul nostru @undernet ce viteza a avut cu cutia asta intr-a 5-a si mi-a spus ca pe rotile stock 185/70R14 la 3.000rpm avea 140km/h cu masina lui. Asadar, asta a fost punctul meu de plecare, m-am gandit ca cel mai probabil si eu la 3.000rpm voi avea tot 140km/h. M-am uitat pe site-ul www.opel-Infos.de care e diferenta intre cutii si singura diferenta era raportul de demultiplicare mai mic la viteza a 5-a, in rest vitezele 1,2,3,4 erau identice. Nu mi-ar fi convenit o cutie cu a 4-a mai lunga pentru ca eu merg mult in oras cu masina si la 1.800rpm am 59km/h adica limita sub care caschetarii te amendeaza pentru viteza cand stau cu radar-ul lor la taiat ,,bilete,,. :-lol: Si mergand intr-a 4-a prin oras eu am un consum bun de 6.8l/100km, deci nu concep ca la mersul prin oras sa consum mai mult ca, ce sa vezi, nu mai pot sa merg cu a 4-a ci doar cu a 3-a pentru ca mi-am schimbat cutia. Deci, exclus...
Mai jos, ceva poze cu cutia F18+WR :
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Am cumparat cutia de 3luni, iar saptamana asta i-a venit randul sa o pun sus. De felul meu, doar eu lucrez la masina, insa pentru aceasta operatiune, e nevoie de un elevator, si de cineva care a mai facut asa ceva, pentru ca in mod particular la Vectra B cu motor X17DT ISUZU si A/C compartimentul motor motorul este aglomerat, este mult de demontat si exista 2 optiuni : se demonteaza tot, inclusiv jugul motor si caseta de directie, sau doar se demonteaza partial jugul motor, partial caseta de directie si se scoate cutia pe partea soferului. Mecanicul meu a ales aceasta ultima varianta, insa nu o recomand (chiar daca costa mai putin) pentru cei ce au A/C pe motor ca mie mi-a fortat o conducta si am pierdut freonul pe la o imbinare, ba mai mult acum nici nu stiu cum voi proceda daca va curge la reumplere ca surubul de strangere este efectiv intepenit in aluminiu nu merge strans nici slabit... am pus WD40 o jumatate de zi si degeaba, nu l-am putut misca de niciun fel. Asta este, noi românii datorita faptului ca suntem saraci suntem mereu in cautarea pretului cel mai bun, dar scapam din vedere eventualele pierderi ce intervin pe parcurs (in cazul meu, freonul si garnitura de etansare de la imbinare).
Asadar, ce consumabile aveti nevoie pentru operatiunea de schimbare cutie :
- ceva lichid de frana pentru comletare, poate 300gr cel mult... cam atat se pierde la demontarea cutiei si apoi prin aerisirea ambreiajului dupa montarea cutiei
- 1,8l ulei cutie de viteze original de Opel GM 19 40 182 (vreau sa-i multumesc colegului @dancuciureanu care mi-a raspuns in postul de aici), deci am cumparat 2 bidoane de 1l.
- garnitura etansare rulment de presiune (eu am luat-o pe original ca nu vreau sa mai desfac acolo inca odata, defapt acum sper sa nu mai desfac acolo niciodata) 😂
- o cheie dinamometrica pentru strangerea suruburilor la jug, la pivot, la bielete, la roti, ce mai.. la tot ce mai e nevoie acolo.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Ce mai trebuie sa aveti grija : daca demontati jugul doar partial, mare atentie la remontarea jugului acesta sa revina la loc astfel incat urechile inferioare ale radiatorului sa vina fix in locasele din jug, ca altfel se rup si e disperare dupa... ati rezolvat-o cu schimbarea cutiei dar radiatorul nu mai sta fixat la locul lui.
Sa fiti pregatiti cu ceva bani suplimentar ca dupa demontarea cutiei veti vedea exact cum stati cu discul de ambreiaj, placa si rulmentul de presiune.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Daca ceva e uzat, e momentul sa schimbati, ca e volum mare de munca sa desfaci cutia la acest motor/caroserie asa ca componentele uzate trebuie schimbate pe loc. Ca si preturi, e destul de scump : 300lei un rulment de presiune LUK, 700lei o placa de presiune LUK, 700lei discul de ambreiaj LUK, kit placa+disc ambreiaj VALEO 945lei (fara rulment), kit complet LUK 1.400lei (disc, placa, rulment). La mine la 235.000km in bord am gasit inca rulmentul de presiune original al masinii GM90522728, acesta luat la mâna si rotit huruia unpic, însa discul si placa aratau ca noi pareau schimbate de curând... eu am masina de 65.000km si obisnuiesc sa schimb vitezele printr-o apasare scurta a ambreiajului, deci ca sa fac o estimare probabil ca ambreiajul si placa aveau 80.000km cel mult. Am plecat la magazinul de piese sa cumpar rulment nou, am gasit doar LUK la 300lei l-au adus in 15min de la comanda, l-am cumparat si am plecat la mecanic cu el. Acolo, surpriza, nu avea garnitura de protectie asa cum avea cel original (dar am refolosit-o pe cea de pe rulmentul original) si rulmentul asta avea ceva zgaieturi si parea ca a mai fost montat odata pe alta masina. Nu pot sa spun sigur ca a mai fost montat inainte de altcineva, dar clar ceva nu era in regula ca avea ceva zgarieturi pe suprafata metalica de contact, parea slefuit ulterior acolo. Oricum, nu am vrut sa las masina la mecanic pe a 2-a zi (nu am lasat-o la nimeni pâna acum) asa ca l-am montat sus. Rulmentul a venit cu propria lui garnitura de etansare, dar am preferat sa o punem sus pe cea cumparata pe original :
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
La remontare treaba a mers ceva mai usor, rulmentul de presiune se potriveste perfect la ambele cutii, cea de pe motorizarea X17DT (a mea) si X20DTH, iar cutia s-a portivit la mare fix la locul ei pe motor. Apoi am turnat 1.75l ulei de cutie prin orificiul de umplere situat in lateral. Am intampinat ceva probleme la surubul de fixare al casetei de directie si a coloanei volanului in partea de jos a casetei (e disperare ce loc stramt e acolo), am montat totul la loc apoi am trecut la aerisirea ambreiajului. Dupa asta, am pornit masina si m-am pus in miscare. Intr-a I-a, prin curte la mecanic atunci cand m-am pus in miscare, se auzea un sunet ciudat un fel de huruit de la cutie care efectiv m-a infiorat, insa am decis sa ies cu masina in sosea la o tura. Huruitul a disparut rapid, apoi mi-am zis sa ma duc cu a 5-a sa vad ce schimbari sunt (defapt, ce treaba am facut cu schimbarea cutiei). Am fost destul de dezamagit, raportat la cât am muncit si ce asteptari aveam de la noua cutie F18+WR. Castigul real de viteza cu cauciucurile stock 175/70R14 este in medie de 5-6.5km/h (depinde de viteza de mers) iar cu rotile pe care le am acum (195/65R15) castigul de viteza este de 5.5-8.5km/h la un mers de 2.500-3.300rpm si viteza in intervalul 100km/h-139km/h. Restul de viteze, 1,2,3,4 sunt exact la fel ca inainte ceea ce e un lucru bun la mersul prin oras. Oricum, peste 3.300rpm nu are rost sa mergi la drum întins cu motorul asta, rezista fara nicio problema... dar devine cam zgomotos si creste consumul :
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Costuri:
- 150lei cutia de viteze F18+WR
- 200lei manopera (jumatate din lucrare, ca am lucrat cot-la-cot cu mecanicul).
- 2l ulei cutie de viteze original GM (80lei)
- 1l lichid de frana DOT4 Motorex in cazul meu (30lei)
- 1,8l motorina pentru spalat piese (12lei)
- 1buc garnitura de etansare rulment presiune originala GM (28lei)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Grand Total : 500lei.
Costuri aditionale:
- geometrie roti fata : 60lei
- rulment presiune LUK : 300lei
- incarcare cu freon (eu sper sa scap doar cu atat) : voi vedea cat mai costa operatiunea asta la vara.
Cu ocazia reglarii geometriei am aflat ca piulita de pe bieleta de pe partea pasagerului este blocata si pe viitor va trebui sa o tai si sa-i refac filetul. Am ramas cu volanul stramb, trebuie sa demontez airbag-ul spirala si sa-l mut o canelura spre stanga. Geometria rotilor este corecta acum dupa reglaj.
Cu speranta ca am facut o investitie buna (va dura ceva pana o voi amortiza prin consumul de motorina si uzura motor) va doresc tuturor celor care vreti sa faceti aceasta modificare mult succes. Ca si volum de munca, noi ne-am apucat la ora 9 dimineata si am finalizat la ora 20 seara. Nu s-a muncit incontinuu, estimez un numar de 5-6ore de munca pentru aceasta operatiune de schimbare cutie.
Pentru mine aceasta modificare a fost efectiv pionierat, nu am gasit pe nicaieri pe cineva care a facut aceasta schimbare, nici macar pe forumurile engleze MIGweb sau VxON, pe MIGweb doar am primit ceva sfaturi cum ca (in urma informatiilor de pe site-ul www.opel-infos.de) aceasta operatiune ar trebui sa fie ,,a direct swap,, ... Asa a si fost intr-un final, insa daca nu se potriveau cutiile pe motorul meu cred ca eram realmente disperat la ce volum de munca implica aceasta operatiune de schimbare cutie. Chiar si asa, dupa aerisirea ambreiajului si 70km facuti prin oras inca nu-mi place cum intra in viteze, agata unpic intr-a 2-a si uneori trebuie sa fac dublu-ambreiaj ca sa intre cum trebuie. Timpul va spune daca lucrurile vor reintra in normal.
Ceva poze comparative cu cele doua modele de cutii de viteza (cea murdara e cea originala a masinii) :
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)