- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
salut! am vectra c z18xe 2004 la care creste temperatura dupa ce opresc motorul cu aproximativ 10 grade. masurat ochiometric pe ceas, cu op-com si cu termometru. schimbat distributie, termostat, senzor. nici o schimbare. in timpul mersului acul oscileaza intre 92 si 98 valori reale (masurate cu op-com) echivalentul miscarii pe ceas a acului cu 2-3 mm stanga si dreapta liniei de 90.
are cineva vreo idee?
are cineva vreo idee?
- Bogdan Craciunescu
- **
- 106 mesaje
- din 24 Nov 2009
- Zafira 2001 y20dth
- Dolj
Bogdan Craciunescu
- Mesaje scrise: 106
- Locatie: Dolj
- Masina: Zafira 2001 y20dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Nov 2009
- Mesaj Privat
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
- nicunicu
- ****
- 2,597 mesaje
- din 25 Feb 2012
- Zafira 2002 z16xe
- Bucuresti
nicunicu
- Mesaje scrise: 2,597
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2002 z16xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Feb 2012
- Mesaj Privat
aceeasi problema o avea si motoru masinii mele,si rezolvarea a fost destul de simpla,baietii din Germania cand au schimbat distributia au pus antigel mai mult decat apa,si la verificarea cu densimetru de concentratie antigel arata punctul de inghet mult sub minus 40 grade,asa ca am scos 2 litri din el si am completat cu apa distilata,acum arata minus 35 grade pe densimetru de antigel
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
corsamare
- Mesaje scrise: 98
- Locatie: Iasi
- Masina: Corsa 2008
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 28 Mar 2008
- Mesaj Privat
Da, este normal, s-a explicat ca la oprire nemai circuland apa, in motor temperatura creste.
Fenomenul e mai amplu daca opriti motorul imediat dupa o functionare in forta (de exemplu
urcarea unei pante cu viteza) si poate fi atenuat lasand motorul sa functioneze la relanti
2-3 minute inainte de oprire (recomandat pentru a evita eventuala fierbere a apei dupa
functionarea in forta).
Poate ar fi bine sa verificati urmatoarele: a) sa nu fie acumulat mal in radiator,
b) sa nu fie rupte palete la pompa de apa (inteleg ca nu ar fi cazul), c) sa nu fie termostatul
blocat aproape inchis (se mai intampla), si in general orice ar putea produce o reducere a
capacitatii sistemului de racire, problemele fiind asteptate mai ales in sezonul cald, insa
nu numai!
Spor!
Fenomenul e mai amplu daca opriti motorul imediat dupa o functionare in forta (de exemplu
urcarea unei pante cu viteza) si poate fi atenuat lasand motorul sa functioneze la relanti
2-3 minute inainte de oprire (recomandat pentru a evita eventuala fierbere a apei dupa
functionarea in forta).
Poate ar fi bine sa verificati urmatoarele: a) sa nu fie acumulat mal in radiator,
b) sa nu fie rupte palete la pompa de apa (inteleg ca nu ar fi cazul), c) sa nu fie termostatul
blocat aproape inchis (se mai intampla), si in general orice ar putea produce o reducere a
capacitatii sistemului de racire, problemele fiind asteptate mai ales in sezonul cald, insa
nu numai!
Spor!
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
fenomenul se intampla tot timpul, indiferent de conditiile de mers, in forta sau relaxat. am mai facut comparatie cu o alta vectra tot z18xe, model 2002. acolo cresterea de temperatura era de doar 4 grade (masurata cu op-com), miscarea acului pe ceas aproape insesizabila. distributia, termostatul si antigelul schimbate de curand. toate curate, impecabile. ma gandesc ca poate nu e suficienta presiune in sistemul de racire; daca scot capacul vasului de expansiune presiunea care iese este destul de mica, in alte cuvinte nu te sperie jetul de aer care iese.
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
- cangri
- *******
- 5,412 mesaje
- din 24 Sep 2010
- Bucuresti
cangri
- Mesaje scrise: 5,412
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Sep 2010
- Mesaj Privat
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
big_electro61- Suspendat
- 4,492 mesaje
- din 24 Oct 2008
- Astra 2008 Z13DTH
- Alta tara
big_electro61- Mesaje scrise: 4,492
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2008 Z13DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Oct 2008
- Mesaj Privat
anig71
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Caras-Severin
- Masina: Vectra 2003 z16xel
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Feb 2013
- Mesaj Privat
Se numeste inertie termica.Agentul de racire,preia energia termica a blocului motor,apoi,atata timp cat este in circuit inchis,impins de pompa ,disipa energia termica prin radiator.Din moment ce pompa nu mai lucreaza,motorul fiind oprit,este normal sa continue sa preia energia termica a blocului,ori nemai disipand-o mecanic,o acumuleaza pana la egalizare,apoi o cedeaza impreuna cu blocul motor.Este legat de fizica,daca ne mai amintim,cele 3 principii ale termodinamicii.
Blocul motor in permanenta are o temperatura mai mare decat cea a agentului de racire,doar racirea este rolul lui prin definitie.Functie de starea tehnica circuitului de racire,diferenta de temperaturi intre motor si agent,este mai mare sau mai mica.La un motor cu canale de racire mai infundate,ori paleti rupti/tociti ai pompei,diferenta temperaturilor este mai mare,randamentul sistemului de racire mai mic,ori atunci sonda care indica temperatura agentului,o sa urce,pana atinge valoarea de echilibru a temperaturii blocului motor.
In concluzie,ceea ce observam,dupa 2 minute,o temperatura mai mare,este de fapt aproximativ valoarea reala a temperaturii blocului motor la momentul opririi,cea de ...acum 2 minute.
Blocul motor in permanenta are o temperatura mai mare decat cea a agentului de racire,doar racirea este rolul lui prin definitie.Functie de starea tehnica circuitului de racire,diferenta de temperaturi intre motor si agent,este mai mare sau mai mica.La un motor cu canale de racire mai infundate,ori paleti rupti/tociti ai pompei,diferenta temperaturilor este mai mare,randamentul sistemului de racire mai mic,ori atunci sonda care indica temperatura agentului,o sa urce,pana atinge valoarea de echilibru a temperaturii blocului motor.
In concluzie,ceea ce observam,dupa 2 minute,o temperatura mai mare,este de fapt aproximativ valoarea reala a temperaturii blocului motor la momentul opririi,cea de ...acum 2 minute.
snicola
- Mesaje scrise: 93
- Locatie: Prahova
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Oct 2012
- Mesaj Privat
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
sunt de acord cu inertia termica; ceea ce vreau sa spus este ca la mine este prea mare aceasta inertie: inainte de a se sparge pompa de apa, temperatura era constanta la 90 si dupa oprire acul se misca foarte putin, aproape insesizabil, asa cum se intampla la o alta vectra identica, la care cresterea e de vreo 4 grade. la mine sunt vreo 10. de unde as putea porni investigatia?
anig71
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Caras-Severin
- Masina: Vectra 2003 z16xel
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Feb 2013
- Mesaj Privat
Hai sa o luam logic.
Daca temperatura indicata de bord creste cu aprox. 10 grade fata de temperatura din momentul opririi motorului,inseamna ca aia,cea finala este temperatura reala a motorului la momentul opririi lui.Ceea ce inseamna ca permanent ai aproximativ 10 grade diferenta intre bloc motor(senzor de unde-si ia temperatura calculatorul) si agent racire(senzor/sonda, deobicei inaintea termostatului).Pand cand termostatul atinge valoarea termica presetata,temperaturile au valori aproximativ identice,fluidul nefiind in circulatie pe circuitul mare(motor-radiator) ci doar pe circuitul mic(motor-calorifer)Abea atunci deschide,lasand agentul de racire sa patrunda in radiator,iar cel din radiator,rece,sa patrunda in motor,spre a-l raci.Procesul nu este brusc,ci relativ lent,atunci cand observi coborarea de la 98 la 92,moment in care termostatul,la fel de lent,se inchide.Atata timp cat este in circulatie,agentul asigura mentinerea motorului in parametrii termici de lucru,optimi.Este normala o crestere a temperaturii cu cateva grade,moentul inertiei termice.Similar,ca pentru scolari,un fier de calcat,alimentat la retea pentru cateva secunde,apoi scos stecherul.Initial va fi inca rece,dar dupa cateva alte secunde,se va incalzi,chiar daca nu mai este alimentat.Ceva asemanator se intampla cu motorul.Camera de ardere,cilindri,pistoanele,au o temperatura mai mare decat blocul motor ,prin orificiile caruia trece agentul de racire.Posibil debitul agentului sa fie mai mare,pompa fiind noua,ori atunci ceea ce citesti pe ceasuri sa nu fie temperatura efectiva a motorului,la iesirea prin termostat sa aibe o valoare mai mica.(Debit mare,inseamna nu numai o racire buna,ci si faptul ca agentul nu are timp sa preia toata energia termica)Mai luam in consideratie si momentul critic,cand oprim motorul iar pe bord avem 96-97 grade,termostatul inca inchis,temperatura motorului inca in crestere.Degeaba deschide el,ca agentul circula(natural,apa calda urca,impingand din radiator apa rece in motor,principiul al II-lea al termodinamicii,cand prin schimb de energie termica se obtine lucrul mecanic:apa in motor-radiator circula si fara ajutorul pompei)foarte incet insa.Am ideea in cap,dar nu am pricepere didactica in a o expolica,dar sper sa ma fi inteles.
La mine de exemplu,am o diferenta de vre-o 4 grade intre temperatura afisata pe bord si cea a senzorului temperatura motor,citita cu OpCom-ul.Evident ,cea a bordului este mai mica.Si la mine,dupa oprire,mai ales cand termostatul este inca deschis(intre 98 si 92),daca pun din nou contactul,am pe bord o temperatura mai mare cu 4,uneori 6 grade mai mare la cateva zeci de secunde dupa oprire.Degeaba se mai deschide termostatul,ca pompa nu mai face minunea sa se intample...
Nu prea ai ce verifica deci.Pompa daca nu era buna,ori daca aveai canale infundate,inregistrai o diferenta mare de temperaturi in timpul mersului,crescute pana la punctul maxim,cand nu mai face fata racirii circuitul de baza,si intra in functie sistemul ajutator,respectiv electro-ventilatoarele.Sondele zici ca le-ai schimbat,deci le excudem.Valori intre 92 si 98 inregistrezi,deci excludem si termostatul.Pompa lucreaza bine,din moment ce coboara temperatura la 92.Distributia daca nu ar fi bine pusa la punc,ar putea influenta temperatura motorului,intradevar,dar atunci ai inregistra variatii rapide 92-98,uneori cu cresteri de peste 100,sesizabile ca neobisnuite,in special pe vreme rece.Daca si distributia garantezi ca este bine reglata,atunci nu prea ai ce cauta in papura.Vezi mai incolo,cand s-o incalzi.Daca-ti merg ventilatoarele ca nebunele,si te invarti numai pe la 98-100,atunci este o problema.Verifica si radiatorul,daca ai posibilitatea,palpabil,cand este termostatul deschis,sa se incalzeasca pe toata suprafata lui.
Banuiala mea este pompa,noua fiind ,sa aibe un debit mai mare.Adica nimic de speriat.
Daca temperatura indicata de bord creste cu aprox. 10 grade fata de temperatura din momentul opririi motorului,inseamna ca aia,cea finala este temperatura reala a motorului la momentul opririi lui.Ceea ce inseamna ca permanent ai aproximativ 10 grade diferenta intre bloc motor(senzor de unde-si ia temperatura calculatorul) si agent racire(senzor/sonda, deobicei inaintea termostatului).Pand cand termostatul atinge valoarea termica presetata,temperaturile au valori aproximativ identice,fluidul nefiind in circulatie pe circuitul mare(motor-radiator) ci doar pe circuitul mic(motor-calorifer)Abea atunci deschide,lasand agentul de racire sa patrunda in radiator,iar cel din radiator,rece,sa patrunda in motor,spre a-l raci.Procesul nu este brusc,ci relativ lent,atunci cand observi coborarea de la 98 la 92,moment in care termostatul,la fel de lent,se inchide.Atata timp cat este in circulatie,agentul asigura mentinerea motorului in parametrii termici de lucru,optimi.Este normala o crestere a temperaturii cu cateva grade,moentul inertiei termice.Similar,ca pentru scolari,un fier de calcat,alimentat la retea pentru cateva secunde,apoi scos stecherul.Initial va fi inca rece,dar dupa cateva alte secunde,se va incalzi,chiar daca nu mai este alimentat.Ceva asemanator se intampla cu motorul.Camera de ardere,cilindri,pistoanele,au o temperatura mai mare decat blocul motor ,prin orificiile caruia trece agentul de racire.Posibil debitul agentului sa fie mai mare,pompa fiind noua,ori atunci ceea ce citesti pe ceasuri sa nu fie temperatura efectiva a motorului,la iesirea prin termostat sa aibe o valoare mai mica.(Debit mare,inseamna nu numai o racire buna,ci si faptul ca agentul nu are timp sa preia toata energia termica)Mai luam in consideratie si momentul critic,cand oprim motorul iar pe bord avem 96-97 grade,termostatul inca inchis,temperatura motorului inca in crestere.Degeaba deschide el,ca agentul circula(natural,apa calda urca,impingand din radiator apa rece in motor,principiul al II-lea al termodinamicii,cand prin schimb de energie termica se obtine lucrul mecanic:apa in motor-radiator circula si fara ajutorul pompei)foarte incet insa.Am ideea in cap,dar nu am pricepere didactica in a o expolica,dar sper sa ma fi inteles.
La mine de exemplu,am o diferenta de vre-o 4 grade intre temperatura afisata pe bord si cea a senzorului temperatura motor,citita cu OpCom-ul.Evident ,cea a bordului este mai mica.Si la mine,dupa oprire,mai ales cand termostatul este inca deschis(intre 98 si 92),daca pun din nou contactul,am pe bord o temperatura mai mare cu 4,uneori 6 grade mai mare la cateva zeci de secunde dupa oprire.Degeaba se mai deschide termostatul,ca pompa nu mai face minunea sa se intample...
Nu prea ai ce verifica deci.Pompa daca nu era buna,ori daca aveai canale infundate,inregistrai o diferenta mare de temperaturi in timpul mersului,crescute pana la punctul maxim,cand nu mai face fata racirii circuitul de baza,si intra in functie sistemul ajutator,respectiv electro-ventilatoarele.Sondele zici ca le-ai schimbat,deci le excudem.Valori intre 92 si 98 inregistrezi,deci excludem si termostatul.Pompa lucreaza bine,din moment ce coboara temperatura la 92.Distributia daca nu ar fi bine pusa la punc,ar putea influenta temperatura motorului,intradevar,dar atunci ai inregistra variatii rapide 92-98,uneori cu cresteri de peste 100,sesizabile ca neobisnuite,in special pe vreme rece.Daca si distributia garantezi ca este bine reglata,atunci nu prea ai ce cauta in papura.Vezi mai incolo,cand s-o incalzi.Daca-ti merg ventilatoarele ca nebunele,si te invarti numai pe la 98-100,atunci este o problema.Verifica si radiatorul,daca ai posibilitatea,palpabil,cand este termostatul deschis,sa se incalzeasca pe toata suprafata lui.
Banuiala mea este pompa,noua fiind ,sa aibe un debit mai mare.Adica nimic de speriat.
- krydoo
- OP
- 141 mesaje
- din 18 Oct 2007
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
krydoo
- Mesaje scrise: 141
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Oct 2007
- Mesaj Privat
sunt absolut de acord cu principiile enumerate de tine, insa problema mea este faptul ca inertia termica la mine este mai mare decat normal (~ 5 grade). la mine cresterea este mai mare, de ~ 10 grade, deci aproape dublu, si ma sperie cand vad acul de temperatura aproape de zona rosie atunci cand vreau sa repornesc motorul.
clicnet
- Mesaje scrise: 9
- Locatie: Vaslui
- Masina: Corsa 1997
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Feb 2016
- Mesaj Privat