Am dedus ca trebuie sa fie o problema la contactele de la maneta de semnalizare, din moment ce dupa ce se incalzea un pic sau dadeam de mai multe ori semnal, functiona perfect.
Pentru a ajunge la maneta de semnalizator, va trebui sa demontezi CIM-ul (Computer Integrated Manufacturing), care se afla in spatele volanului.
Rezolvare: Nu incercati sa desfaceti nimic, daca nu va asigurati ca aveti o cheie TORX de 50, destul de solida pentru a demonta volanul de pe coloana de directie!
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
1. Inainte de toate, scoateti borna de minus (masa) de la baterie.
2. Demontati capacul superior si cel inferior din spatele volanului, maneta de reglaj a volanului si ornamentele de pe volan, inclusiv comenzile pt. CD. Asta nu ar trebuisa va puna probleme.
3. Pana aici e simplu, dar probelmele incep la demontarea Airbag-ului aflat in volan. Atentie: Nu demontati Airbag-ul decat dupa cel putin 1 minut de la deconectarea bateriei.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Pentru demontarea Airbag-ului, trebuie sa rotiti volanul intr-o pozitie favorabila si sa observati ca spre centrul volanului se afla doua orificii in care trebuie sa introduceti, pe rand, o surubelnita lata si sa faceti parghie deblocand o siguranta.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Atentie sa nu rupeti mufa care intra in Airbag!
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
4. Scoateti mufa neagra de la comenzile de pe volan (daca masina este dotata cu asaceva).
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
5. Scoateti mufa aflata in spatele CIM-ului prin ridicarea parghiei (sigurantei) de culoare rosie.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
6. Desurubati capacul CIM-ului.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
7. Scoateti cu grija placa electronica a CIM-ului.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
8. Scoateti maneta de semnalizare, indepartand partea mobila din spate.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
9. Indepartati parghiile de plastic pentru a ajunge la contacte.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
10. Curatati bine contactele metalice. Personal am folosit un glaspapir (smirghel )foarte fin, apoi am aplicat o vaselina alba, pe baza de silicon, peste contacte si peste partile de plastic aflate in miscare. Nu frecati foarte tare. Aveti grija ce vaselina folositi, s-ar putea ca in perioadele reci sa fie prea vascoasa, sau in timp sa se usuce.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
11. Reasamblati maneta de semnalizare.
12. Puneti la loc placuta electronica; aveti grija ca toti pini sa intre in conectori (aveti grija sa nu-i strambati). Atentie la rotita zimtata de le senzorul de roatatie al volanului, in spatele ei este un arc si trebuie sa intre in locasul sau.
13. Puneti capacul CIM-ului la loc si strangeti suruburile!
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
14. Pozitionati ansamblul mobil asa cum se arata in imagine (sageata la sageata). In cazul in care sagetile nu sunt aliniate, intre puctul galben desenat pe capacul CIM-ului si mufa Airbag-ului se afla o siguranta care se apasa usor, dandu-va posibilitatea de a alinia sagetile. Nu rotiti de ansamblu fara sa apasati siguranta, riscati sa iasa din locas si sa pierdeti un arculet mic din spatele ei.
Pentru aliniere urmati instructiunile scrise pe capacul CIM-ului. La mine sunt scrise si in germana si in engleza.
Daca nu se aliniaza bine, e posibil ca dupa revenirea volanului la pozitie dreapta, semnalizarea sa nu se decupleze (ca in cazul meu 😳 )
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
15. Montati volanul pe colana de directie, respectand semnele marcate pe ax si pe volan. Nu rotiti de volan decat dupa ce strangeti ferm surubul mare din mijloc, altfel riscati sa rupeti acea siguranta de care amiteam mai sus.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
16. Montati mufa de la comenzile de pe volan si pe cea de la Airbag (impingeti la loc siguranta galbena).
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
17. Inpingeti ferm Aribag-ul in locas pana este "agatat in sigurante"
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
18. Faceti o proba, montand borna de la baterie (recunoasteti ca o sa va cam tremure mana 😈 )
19. Asigurati-va ca toate comenzile functioneaza si ca semnalul se opreste la revenirea volanului in pozitie normala. Personal am probleme la revenirea volanului din partea dreapta, insa mi-e cam lene sa-l redesfac 😂 .
Nu imi asum in niciun caz raspunderea pentru eventuale accidente provocate prin aceasta procedura. V-am relatat exact cum am procedat eu; nu sunt profesionist, sunt doar un pasionat de mecanica si de electronica in acelasi timp. Astept eventuale comentarii, obiectii si sesizari.
Izbanda!