Mentionez ca masina mea nu a avut nimic ce tine de telefon montat din fabrica, deci am inceput totul de la "0".
Si acum sa trecem la detalii. Cum procedam?
1. Procurarea celor necesare.
Pentru realizarea montajului aveti nevoie in primul rand de modulul de telefon cu bluetooth. Cum il deosebim de modelul fara bluetooth? Pe eticheta este inscriptionat UHP4 si codul UWA ( fata de codul UWB la modelele fara bluetooth). Apoi mai aveti nevoie de mufa cu 32 pini care se potriveste la modul si de microfonul care se monteaza langa plafoniera ( in locul dedicat ). Daca vreti ca totul sa fie ca din fabrica trebuie sa mai procurati si suportul pe care se monteaza modulul ( se poate si fara, in acest caz modulul se poate lipi cu banda dublu adeziva undeva in bord - langa unitatea HU ) iar pentru montarea suportului 2 surube torx 20.







In afara de acest piese pe parcurs mi-am dat seama ca mai lipseste ceva..de acea mentionez acest lucru aici la "procurarea pieselor" pentru a le putea procura inainte de inceperea montajului.
Despre ce este vorba de fapt? Despre 3 pini din mufa FAKRA a unitatii HU unde se coneteaza firele de la modul... mai precis pinii 34, 40 si 11. Pinii 34 si 40 sunt exact ca cei din mufa cu 32 pini de la modul, pinul 11 este un pic mai mare. Iata 2 poze pentru a vedea exact despre ce este vorba:


Desigur, se poate face montajul si fara acesti pini ( prin lipirea directa a firelor pe pinii din unitatea HU ), dar daca vreti un lucru "curat" va procurati acesti pini. Eu i-am procurat de la un parc de dezmembrari...gratis 😉
La final mai mentionez un calculator cu o interfata OP-COM...va fi de mare ajutor la programarea funtiei BT in module CID si HU.
2. Pregatirea pieselor.
Dupa ce ati procurat cele mentionate mai sus, se poate trece trece la pregatirea lor pentru montaj.
In mufa cu 32 pini se folosesc 9 pini: 11, 13, 14, 16, 23, 27, 32 care se conecteaza la mufa FAKRA a unitatii HU iar pinii, 9 si 25 sunt pentru microfon. Firele pentru microfon se izoleaza separat de celelalte 7. Folositi banda izolatoare cu burete pentru atenuarea eventualelor zgomote din bord.
Pentru microfon am folosit o mufa de conectare care sa faca usoara o eventuala demontare ulterioara. Microfonul are 3 fire: unul alb, unul maro si ecranajul. Folositi firul alb pentru pinul + si ecranajul pentru pinul "masa" al mufei. Firul maro nu trebuie folosit.




3. Montarea modulului
Pentru a monta modulul de telefon trebuie sa demontati unitatea HU. Este nevoie de acest lucru pentru a ajuge la mufa FAKRA la care se conecteaza cele 7 fire de la modul. De asemenea trebuie sa demontati consola din jurul volanului si ceasurile ( IPC ) pentru a putea trage firele prin spatele ceasurilor. Si nu in ultimul rand se demonteaza partial masca de plastic de sub blocul de butoane lumini, pentru a ajuge in locul unde se monteaza modulul in sine.
Pentru demontarea HU puteti folosi doua bucati de sarma oteloasa in forma de "U". Se introduc in cele 4 gauri de pe unitate si se trage incet din ambele parti pana cand iese unitatea. Se demonteaza mufa FAKRA prin ridicarea sigurantei si restul mufelor ( in functie de unitarea existenta pe masina ).


Pentru demontarea consolei din jurul volanului se roteste volanul spre stanga 90 grade apoi spre dreapta 90 grade si se indeparteaza cele 2 surube mascate de volan. Apoi se trage de partea de sus si dupa indepartare se vad cele 2 surube care tin ceasurile. Dupa demontarea ceasurilor se indeparteaza cele 3 surube care sustin partea de jos a consolei din jurul volanului. Unul se afla pe mijloc iar celelate 2 in jurul celor 2 manete
( semanlizare si stergatoare )



Pentru a indeparta masca de plastic trebuie desfacute 4 surube. Doua sunt chiar in spatele consolei din jurul volanului..dupa ce ati indepartat partea inferioara a consolei le veti observa.
Celelalte 2 sunt mascate de un ornament de plastic aflat chiar langa chederul de la usa. Se trage usor de acel ornament ( este prins in 2 cleme ) si dupa ce se indeparteaza se vad cele 2 surube. Toate surubele sunt torx 20.




Dupa ce ati desfacut surubele trageti incet de acel plastic...nu trebuie demontat, doar indepartat cca. 10-15 cm pentru a permite introducerea modulului la locul lui. Pentru a putea lucra mai usor, demontati si aparatoarea de la pedale si tubulatura prin care vine aerul la picioare. Tubul este prins doar intr-un singur clips de plastic si este usor de demontat.



Carcasa modulului are un fel de "guler" care se agata in locasul special si apoi se fixeaza cu cele 2 surube torx 20. Dupa montarea carcasei introduceti modululul la locul lui, apoi conectati mufa cu 32 pini. Cele 7 fire separate si izolate se trag prin spatele ceasurilor pana in zona mufei FAKRA de la unitatea HU.



Acum urmeaza conectarea firelor. Conectarea se face dupa configuratia urmatoare:
modul 11 --> FAKRA 40
modul 13 --> FAKRA 9 ( verde )
modul 14 --> FAKRA 10 ( alb )
modul 16 --> FAKRA 12 ( maro=masa )
modul 23 --> FAKRA 11
modul 27 --> FAKRA 34
modul 32 --> FAKRA 15 ( rosu=plus 12V )
La firele de la nr. 11, 23 si 27 se monteaza pinii de care am vorbit la "procurarea pieselor" si se introduc in mufa FAKRA. Pentru a reusi - cu o surubelnita mica - se scot sigurantele de culoare mov de pe mufa si se introduc pinii la locul lor. Pentru celelalte fire se scot pinii din mufa FAKRA. Introduceti o agrafa subtire pe cele 2 parti ale pinilor apoi trageti incet de fir. Cand pinii au iesit cositoriti firele pe pini si introduceti totul la loc, la sfarsit montand la loc si sigurantele mov.





4. Montarea microfonului.
Pentru montarea microfonului trebuie sa demontati masca de pe stalpul din fata stanga ( langa geamul cel mic..la Zafira ). Se trage mai energic din partea de sus..este prins cu 2 clipsuri. Apoi demontati manerul de deasupra usii sau suportul de ochelari ( dupa caz), parasolarul din partea soferului si plafoniera. Toate sunt prinse cu cate 2 surube. Dupa demontarea acestora trageti putin de capitonaj ( in zona chederului de la usa stanga fata ) pentru a face posibila trecerea firelor pentru microfon. Porniti cu cele 2 fire ( izolate separat ) din zona mufei de la modul si pe sub bord le introduceti in zona de unde ati indepartat masca de plastic de pe stalp. De acolo va calauzesc celelate fire existente si trageti firele pana in zona plafonierei. Acolo montati cealalta parte a mufei ( prima parte a fost montata deja la microfon ) dupa configuratia urmatoare.
modul 9 --> pinul din mijloc la mufa ( + )
modul 25 --> pinul de masa la mufa ( - )




Microfonul se monteaza in locul dedicat, adica in masca de plastic de langa plafoniera. 2 clipsuri de plastic il fixeaza la locul lui.


5. Programarea modulului.
Daca ati ajuns pana aici e timpul sa conectati OP-COM-ul la masina si sa incepeti programarea.
Prima oara mergeti la DIS si "programing" iar acolo la "variant configuration programing" setati present la "bluetooth functionality". Faceti acelasi lucru si la unitatea HU. In acest moment pe CID sau GID apare inca o zona pe langa cele 3 existente ( audio, Navi, BC ). Acea zona este insa goala..adica modulul deocamdata nu comunica cu restul modulelor.


Acum intrati din nou pe DIS --> Programing si aveti optiunea: "Program Mid Speed CAN-Bus Configuration". Click pe acest optiune si va apare o noua fereastra unde modulul UHP este "not Present" si setati "present".
Faceti acelasi lucru si pentru unitatea HU. Acum in zona care pana acum era goala va apare semnul unui receptorde telefon...adica modulul UHP comunica cu restul modulelor.


Acum puteti intra direct pe modulul UHP si setati "cod index"..il puteti alege din lista pentru modelul de Opel pe care se face prgramarea.
De asemenea - tot cu ajutorul POP-COM puteti face 3 teste, ( de semnal audio , semnal mute si erori ) pentru a vedea daca montajul a fost facut corect


Daca testele sunt ok puteti monta totul la loc in ordine inversa. Incepeti cu plafoniera, capitonajul, masca de pe stalp, masca de sub bord, ceasurile, consola de langa volan si la sfarsit unitatea HU.
Bifati optiunea "bluetooth" pe telefon si din meniul HU optati pe "pairing". Modulul va recunoaste telefonul si se "imperecheaza" cu el.
Din pacate in acest moment pe display apare "UHP SAFE" deoarece modulul in sine nu a fost programat. Acesta operatiune se poate face doar cu un Tech 2 GM si dureaza 40 secunde. Daca modulul UHP nu a fost resetat, aveti nevoie de Car Pass.
Dupa progaramrea cu Tech 2 GM modulul devine complet functional. Iata meniurile:




Puteti folosi comenzile vocale, sau butoanele de pe volan ( partea stanga ) pentru diferite comenzi. De asemenea la "imperecherea" cu telefoane mai noi apare agenda iar in cazul apelurilor primite si numele apelantului.
6. Costul "upgrade"-ului.
Costul depinde de pretul la care se pot achizitiona piesele + costul programarii cu Tech2.
In cazul meu costul a fost de 560 ron ( cu un update de soft si taxe curier incluse ).
Montajul l-am facut eu, iar programarea cu Tech 2 = 1 Cola 😉
Pe acesta cale doresc sa le multumesc colegilor @Tonistorm si @Cristian TM pentru ajutorul primit din partea lor.
Ei bine, cam asta ar fi...nu e asa de greu si nici chiar asa de costisitor. Insa este extrem de util in cazul calatoriilor cu masina. Sper sa va ajute acest tutorial, daca va decideti sa "treceti la fapte". Mult succes.