- Edwin
- OP
- 5,975 mesaje
- din 27 Nov 2008
- Zafira 2006 z19dt
- Bistrita-Nasaud
Edwin
- Mesaje scrise: 5,975
- Locatie: Bistrita-Nasaud
- Masina: Zafira 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Nov 2008
- Mesaj Privat
Saptamana care tocmai s-a incheiat am reusit sa termin montarea unui modul de telefon ( modelul cu bluetooth ) pe Zafira mea Pe parcursul realizarii montajului am intampinat cateva "probleme" care au facut ca procesul sa dureze mai mult decat am estimat la inceput. Din acest motiv am decis sa realizez acest tutorial, cu gandul ca cei care se mai "incumeta" sa faca acest "upgrade" vor avea toate informatiile necesare.
Mentionez ca masina mea nu a avut nimic ce tine de telefon montat din fabrica, deci am inceput totul de la "0".
Si acum sa trecem la detalii. Cum procedam?
1. Procurarea celor necesare.
Pentru realizarea montajului aveti nevoie in primul rand de modulul de telefon cu bluetooth. Cum il deosebim de modelul fara bluetooth? Pe eticheta este inscriptionat UHP4 si codul UWA ( fata de codul UWB la modelele fara bluetooth). Apoi mai aveti nevoie de mufa cu 32 pini care se potriveste la modul si de microfonul care se monteaza langa plafoniera ( in locul dedicat ). Daca vreti ca totul sa fie ca din fabrica trebuie sa mai procurati si suportul pe care se monteaza modulul ( se poate si fara, in acest caz modulul se poate lipi cu banda dublu adeziva undeva in bord - langa unitatea HU ) iar pentru montarea suportului 2 surube torx 20.
In afara de acest piese pe parcurs mi-am dat seama ca mai lipseste ceva..de acea mentionez acest lucru aici la "procurarea pieselor" pentru a le putea procura inainte de inceperea montajului.
Despre ce este vorba de fapt? Despre 3 pini din mufa FAKRA a unitatii HU unde se coneteaza firele de la modul... mai precis pinii 34, 40 si 11. Pinii 34 si 40 sunt exact ca cei din mufa cu 32 pini de la modul, pinul 11 este un pic mai mare. Iata 2 poze pentru a vedea exact despre ce este vorba:
Desigur, se poate face montajul si fara acesti pini ( prin lipirea directa a firelor pe pinii din unitatea HU ), dar daca vreti un lucru "curat" va procurati acesti pini. Eu i-am procurat de la un parc de dezmembrari...gratis
La final mai mentionez un calculator cu o interfata OP-COM...va fi de mare ajutor la programarea funtiei BT in module CID si HU.
2. Pregatirea pieselor.
Dupa ce ati procurat cele mentionate mai sus, se poate trece trece la pregatirea lor pentru montaj.
In mufa cu 32 pini se folosesc 9 pini: 11, 13, 14, 16, 23, 27, 32 care se conecteaza la mufa FAKRA a unitatii HU iar pinii, 9 si 25 sunt pentru microfon. Firele pentru microfon se izoleaza separat de celelalte 7. Folositi banda izolatoare cu burete pentru atenuarea eventualelor zgomote din bord.
Pentru microfon am folosit o mufa de conectare care sa faca usoara o eventuala demontare ulterioara. Microfonul are 3 fire: unul alb, unul maro si ecranajul. Folositi firul alb pentru pinul + si ecranajul pentru pinul "masa" al mufei. Firul maro nu trebuie folosit.
3. Montarea modulului
Pentru a monta modulul de telefon trebuie sa demontati unitatea HU. Este nevoie de acest lucru pentru a ajuge la mufa FAKRA la care se conecteaza cele 7 fire de la modul. De asemenea trebuie sa demontati consola din jurul volanului si ceasurile ( IPC ) pentru a putea trage firele prin spatele ceasurilor. Si nu in ultimul rand se demonteaza partial masca de plastic de sub blocul de butoane lumini, pentru a ajuge in locul unde se monteaza modulul in sine.
Pentru demontarea HU puteti folosi doua bucati de sarma oteloasa in forma de "U". Se introduc in cele 4 gauri de pe unitate si se trage incet din ambele parti pana cand iese unitatea. Se demonteaza mufa FAKRA prin ridicarea sigurantei si restul mufelor ( in functie de unitarea existenta pe masina ).
Pentru demontarea consolei din jurul volanului se roteste volanul spre stanga 90 grade apoi spre dreapta 90 grade si se indeparteaza cele 2 surube mascate de volan. Apoi se trage de partea de sus si dupa indepartare se vad cele 2 surube care tin ceasurile. Dupa demontarea ceasurilor se indeparteaza cele 3 surube care sustin partea de jos a consolei din jurul volanului. Unul se afla pe mijloc iar celelate 2 in jurul celor 2 manete
( semanlizare si stergatoare )
Pentru a indeparta masca de plastic trebuie desfacute 4 surube. Doua sunt chiar in spatele consolei din jurul volanului..dupa ce ati indepartat partea inferioara a consolei le veti observa.
Celelalte 2 sunt mascate de un ornament de plastic aflat chiar langa chederul de la usa. Se trage usor de acel ornament ( este prins in 2 cleme ) si dupa ce se indeparteaza se vad cele 2 surube. Toate surubele sunt torx 20.
Dupa ce ati desfacut surubele trageti incet de acel plastic...nu trebuie demontat, doar indepartat cca. 10-15 cm pentru a permite introducerea modulului la locul lui. Pentru a putea lucra mai usor, demontati si aparatoarea de la pedale si tubulatura prin care vine aerul la picioare. Tubul este prins doar intr-un singur clips de plastic si este usor de demontat.
Carcasa modulului are un fel de "guler" care se agata in locasul special si apoi se fixeaza cu cele 2 surube torx 20. Dupa montarea carcasei introduceti modululul la locul lui, apoi conectati mufa cu 32 pini. Cele 7 fire separate si izolate se trag prin spatele ceasurilor pana in zona mufei FAKRA de la unitatea HU.
Acum urmeaza conectarea firelor. Conectarea se face dupa configuratia urmatoare:
modul 11 --> FAKRA 40
modul 13 --> FAKRA 9 ( verde )
modul 14 --> FAKRA 10 ( alb )
modul 16 --> FAKRA 12 ( maro=masa )
modul 23 --> FAKRA 11
modul 27 --> FAKRA 34
modul 32 --> FAKRA 15 ( rosu=plus 12V )
La firele de la nr. 11, 23 si 27 se monteaza pinii de care am vorbit la "procurarea pieselor" si se introduc in mufa FAKRA. Pentru a reusi - cu o surubelnita mica - se scot sigurantele de culoare mov de pe mufa si se introduc pinii la locul lor. Pentru celelalte fire se scot pinii din mufa FAKRA. Introduceti o agrafa subtire pe cele 2 parti ale pinilor apoi trageti incet de fir. Cand pinii au iesit cositoriti firele pe pini si introduceti totul la loc, la sfarsit montand la loc si sigurantele mov.
4. Montarea microfonului.
Pentru montarea microfonului trebuie sa demontati masca de pe stalpul din fata stanga ( langa geamul cel mic..la Zafira ). Se trage mai energic din partea de sus..este prins cu 2 clipsuri. Apoi demontati manerul de deasupra usii sau suportul de ochelari ( dupa caz), parasolarul din partea soferului si plafoniera. Toate sunt prinse cu cate 2 surube. Dupa demontarea acestora trageti putin de capitonaj ( in zona chederului de la usa stanga fata ) pentru a face posibila trecerea firelor pentru microfon. Porniti cu cele 2 fire ( izolate separat ) din zona mufei de la modul si pe sub bord le introduceti in zona de unde ati indepartat masca de plastic de pe stalp. De acolo va calauzesc celelate fire existente si trageti firele pana in zona plafonierei. Acolo montati cealalta parte a mufei ( prima parte a fost montata deja la microfon ) dupa configuratia urmatoare.
modul 9 --> pinul din mijloc la mufa ( + )
modul 25 --> pinul de masa la mufa ( - )
Microfonul se monteaza in locul dedicat, adica in masca de plastic de langa plafoniera. 2 clipsuri de plastic il fixeaza la locul lui.
5. Programarea modulului.
Daca ati ajuns pana aici e timpul sa conectati OP-COM-ul la masina si sa incepeti programarea.
Prima oara mergeti la DIS si "programing" iar acolo la "variant configuration programing" setati present la "bluetooth functionality". Faceti acelasi lucru si la unitatea HU. In acest moment pe CID sau GID apare inca o zona pe langa cele 3 existente ( audio, Navi, BC ). Acea zona este insa goala..adica modulul deocamdata nu comunica cu restul modulelor.
Acum intrati din nou pe DIS --> Programing si aveti optiunea: "Program Mid Speed CAN-Bus Configuration". Click pe acest optiune si va apare o noua fereastra unde modulul UHP este "not Present" si setati "present".
Faceti acelasi lucru si pentru unitatea HU. Acum in zona care pana acum era goala va apare semnul unui receptorde telefon...adica modulul UHP comunica cu restul modulelor.
Acum puteti intra direct pe modulul UHP si setati "cod index"..il puteti alege din lista pentru modelul de Opel pe care se face prgramarea.
De asemenea - tot cu ajutorul POP-COM puteti face 3 teste, ( de semnal audio , semnal mute si erori ) pentru a vedea daca montajul a fost facut corect
Daca testele sunt ok puteti monta totul la loc in ordine inversa. Incepeti cu plafoniera, capitonajul, masca de pe stalp, masca de sub bord, ceasurile, consola de langa volan si la sfarsit unitatea HU.
Bifati optiunea "bluetooth" pe telefon si din meniul HU optati pe "pairing". Modulul va recunoaste telefonul si se "imperecheaza" cu el.
Din pacate in acest moment pe display apare "UHP SAFE" deoarece modulul in sine nu a fost programat. Acesta operatiune se poate face doar cu un Tech 2 GM si dureaza 40 secunde. Daca modulul UHP nu a fost resetat, aveti nevoie de Car Pass.
Dupa progaramrea cu Tech 2 GM modulul devine complet functional. Iata meniurile:
Puteti folosi comenzile vocale, sau butoanele de pe volan ( partea stanga ) pentru diferite comenzi. De asemenea la "imperecherea" cu telefoane mai noi apare agenda iar in cazul apelurilor primite si numele apelantului.
6. Costul "upgrade"-ului.
Costul depinde de pretul la care se pot achizitiona piesele + costul programarii cu Tech2.
In cazul meu costul a fost de 560 ron ( cu un update de soft si taxe curier incluse ).
Montajul l-am facut eu, iar programarea cu Tech 2 = 1 Cola
Pe acesta cale doresc sa le multumesc colegilor @Tonistorm si @Cristian TM pentru ajutorul primit din partea lor.
Ei bine, cam asta ar fi...nu e asa de greu si nici chiar asa de costisitor. Insa este extrem de util in cazul calatoriilor cu masina. Sper sa va ajute acest tutorial, daca va decideti sa "treceti la fapte". Mult succes.
Mentionez ca masina mea nu a avut nimic ce tine de telefon montat din fabrica, deci am inceput totul de la "0".
Si acum sa trecem la detalii. Cum procedam?
1. Procurarea celor necesare.
Pentru realizarea montajului aveti nevoie in primul rand de modulul de telefon cu bluetooth. Cum il deosebim de modelul fara bluetooth? Pe eticheta este inscriptionat UHP4 si codul UWA ( fata de codul UWB la modelele fara bluetooth). Apoi mai aveti nevoie de mufa cu 32 pini care se potriveste la modul si de microfonul care se monteaza langa plafoniera ( in locul dedicat ). Daca vreti ca totul sa fie ca din fabrica trebuie sa mai procurati si suportul pe care se monteaza modulul ( se poate si fara, in acest caz modulul se poate lipi cu banda dublu adeziva undeva in bord - langa unitatea HU ) iar pentru montarea suportului 2 surube torx 20.
In afara de acest piese pe parcurs mi-am dat seama ca mai lipseste ceva..de acea mentionez acest lucru aici la "procurarea pieselor" pentru a le putea procura inainte de inceperea montajului.
Despre ce este vorba de fapt? Despre 3 pini din mufa FAKRA a unitatii HU unde se coneteaza firele de la modul... mai precis pinii 34, 40 si 11. Pinii 34 si 40 sunt exact ca cei din mufa cu 32 pini de la modul, pinul 11 este un pic mai mare. Iata 2 poze pentru a vedea exact despre ce este vorba:
Desigur, se poate face montajul si fara acesti pini ( prin lipirea directa a firelor pe pinii din unitatea HU ), dar daca vreti un lucru "curat" va procurati acesti pini. Eu i-am procurat de la un parc de dezmembrari...gratis
La final mai mentionez un calculator cu o interfata OP-COM...va fi de mare ajutor la programarea funtiei BT in module CID si HU.
2. Pregatirea pieselor.
Dupa ce ati procurat cele mentionate mai sus, se poate trece trece la pregatirea lor pentru montaj.
In mufa cu 32 pini se folosesc 9 pini: 11, 13, 14, 16, 23, 27, 32 care se conecteaza la mufa FAKRA a unitatii HU iar pinii, 9 si 25 sunt pentru microfon. Firele pentru microfon se izoleaza separat de celelalte 7. Folositi banda izolatoare cu burete pentru atenuarea eventualelor zgomote din bord.
Pentru microfon am folosit o mufa de conectare care sa faca usoara o eventuala demontare ulterioara. Microfonul are 3 fire: unul alb, unul maro si ecranajul. Folositi firul alb pentru pinul + si ecranajul pentru pinul "masa" al mufei. Firul maro nu trebuie folosit.
3. Montarea modulului
Pentru a monta modulul de telefon trebuie sa demontati unitatea HU. Este nevoie de acest lucru pentru a ajuge la mufa FAKRA la care se conecteaza cele 7 fire de la modul. De asemenea trebuie sa demontati consola din jurul volanului si ceasurile ( IPC ) pentru a putea trage firele prin spatele ceasurilor. Si nu in ultimul rand se demonteaza partial masca de plastic de sub blocul de butoane lumini, pentru a ajuge in locul unde se monteaza modulul in sine.
Pentru demontarea HU puteti folosi doua bucati de sarma oteloasa in forma de "U". Se introduc in cele 4 gauri de pe unitate si se trage incet din ambele parti pana cand iese unitatea. Se demonteaza mufa FAKRA prin ridicarea sigurantei si restul mufelor ( in functie de unitarea existenta pe masina ).
Pentru demontarea consolei din jurul volanului se roteste volanul spre stanga 90 grade apoi spre dreapta 90 grade si se indeparteaza cele 2 surube mascate de volan. Apoi se trage de partea de sus si dupa indepartare se vad cele 2 surube care tin ceasurile. Dupa demontarea ceasurilor se indeparteaza cele 3 surube care sustin partea de jos a consolei din jurul volanului. Unul se afla pe mijloc iar celelate 2 in jurul celor 2 manete
( semanlizare si stergatoare )
Pentru a indeparta masca de plastic trebuie desfacute 4 surube. Doua sunt chiar in spatele consolei din jurul volanului..dupa ce ati indepartat partea inferioara a consolei le veti observa.
Celelalte 2 sunt mascate de un ornament de plastic aflat chiar langa chederul de la usa. Se trage usor de acel ornament ( este prins in 2 cleme ) si dupa ce se indeparteaza se vad cele 2 surube. Toate surubele sunt torx 20.
Dupa ce ati desfacut surubele trageti incet de acel plastic...nu trebuie demontat, doar indepartat cca. 10-15 cm pentru a permite introducerea modulului la locul lui. Pentru a putea lucra mai usor, demontati si aparatoarea de la pedale si tubulatura prin care vine aerul la picioare. Tubul este prins doar intr-un singur clips de plastic si este usor de demontat.
Carcasa modulului are un fel de "guler" care se agata in locasul special si apoi se fixeaza cu cele 2 surube torx 20. Dupa montarea carcasei introduceti modululul la locul lui, apoi conectati mufa cu 32 pini. Cele 7 fire separate si izolate se trag prin spatele ceasurilor pana in zona mufei FAKRA de la unitatea HU.
Acum urmeaza conectarea firelor. Conectarea se face dupa configuratia urmatoare:
modul 11 --> FAKRA 40
modul 13 --> FAKRA 9 ( verde )
modul 14 --> FAKRA 10 ( alb )
modul 16 --> FAKRA 12 ( maro=masa )
modul 23 --> FAKRA 11
modul 27 --> FAKRA 34
modul 32 --> FAKRA 15 ( rosu=plus 12V )
La firele de la nr. 11, 23 si 27 se monteaza pinii de care am vorbit la "procurarea pieselor" si se introduc in mufa FAKRA. Pentru a reusi - cu o surubelnita mica - se scot sigurantele de culoare mov de pe mufa si se introduc pinii la locul lor. Pentru celelalte fire se scot pinii din mufa FAKRA. Introduceti o agrafa subtire pe cele 2 parti ale pinilor apoi trageti incet de fir. Cand pinii au iesit cositoriti firele pe pini si introduceti totul la loc, la sfarsit montand la loc si sigurantele mov.
4. Montarea microfonului.
Pentru montarea microfonului trebuie sa demontati masca de pe stalpul din fata stanga ( langa geamul cel mic..la Zafira ). Se trage mai energic din partea de sus..este prins cu 2 clipsuri. Apoi demontati manerul de deasupra usii sau suportul de ochelari ( dupa caz), parasolarul din partea soferului si plafoniera. Toate sunt prinse cu cate 2 surube. Dupa demontarea acestora trageti putin de capitonaj ( in zona chederului de la usa stanga fata ) pentru a face posibila trecerea firelor pentru microfon. Porniti cu cele 2 fire ( izolate separat ) din zona mufei de la modul si pe sub bord le introduceti in zona de unde ati indepartat masca de plastic de pe stalp. De acolo va calauzesc celelate fire existente si trageti firele pana in zona plafonierei. Acolo montati cealalta parte a mufei ( prima parte a fost montata deja la microfon ) dupa configuratia urmatoare.
modul 9 --> pinul din mijloc la mufa ( + )
modul 25 --> pinul de masa la mufa ( - )
Microfonul se monteaza in locul dedicat, adica in masca de plastic de langa plafoniera. 2 clipsuri de plastic il fixeaza la locul lui.
5. Programarea modulului.
Daca ati ajuns pana aici e timpul sa conectati OP-COM-ul la masina si sa incepeti programarea.
Prima oara mergeti la DIS si "programing" iar acolo la "variant configuration programing" setati present la "bluetooth functionality". Faceti acelasi lucru si la unitatea HU. In acest moment pe CID sau GID apare inca o zona pe langa cele 3 existente ( audio, Navi, BC ). Acea zona este insa goala..adica modulul deocamdata nu comunica cu restul modulelor.
Acum intrati din nou pe DIS --> Programing si aveti optiunea: "Program Mid Speed CAN-Bus Configuration". Click pe acest optiune si va apare o noua fereastra unde modulul UHP este "not Present" si setati "present".
Faceti acelasi lucru si pentru unitatea HU. Acum in zona care pana acum era goala va apare semnul unui receptorde telefon...adica modulul UHP comunica cu restul modulelor.
Acum puteti intra direct pe modulul UHP si setati "cod index"..il puteti alege din lista pentru modelul de Opel pe care se face prgramarea.
De asemenea - tot cu ajutorul POP-COM puteti face 3 teste, ( de semnal audio , semnal mute si erori ) pentru a vedea daca montajul a fost facut corect
Daca testele sunt ok puteti monta totul la loc in ordine inversa. Incepeti cu plafoniera, capitonajul, masca de pe stalp, masca de sub bord, ceasurile, consola de langa volan si la sfarsit unitatea HU.
Bifati optiunea "bluetooth" pe telefon si din meniul HU optati pe "pairing". Modulul va recunoaste telefonul si se "imperecheaza" cu el.
Din pacate in acest moment pe display apare "UHP SAFE" deoarece modulul in sine nu a fost programat. Acesta operatiune se poate face doar cu un Tech 2 GM si dureaza 40 secunde. Daca modulul UHP nu a fost resetat, aveti nevoie de Car Pass.
Dupa progaramrea cu Tech 2 GM modulul devine complet functional. Iata meniurile:
Puteti folosi comenzile vocale, sau butoanele de pe volan ( partea stanga ) pentru diferite comenzi. De asemenea la "imperecherea" cu telefoane mai noi apare agenda iar in cazul apelurilor primite si numele apelantului.
6. Costul "upgrade"-ului.
Costul depinde de pretul la care se pot achizitiona piesele + costul programarii cu Tech2.
In cazul meu costul a fost de 560 ron ( cu un update de soft si taxe curier incluse ).
Montajul l-am facut eu, iar programarea cu Tech 2 = 1 Cola
Pe acesta cale doresc sa le multumesc colegilor @Tonistorm si @Cristian TM pentru ajutorul primit din partea lor.
Ei bine, cam asta ar fi...nu e asa de greu si nici chiar asa de costisitor. Insa este extrem de util in cazul calatoriilor cu masina. Sper sa va ajute acest tutorial, daca va decideti sa "treceti la fapte". Mult succes.
- cornel18
- ***
- 531 mesaje
- din 20 Nov 2010
- Astra 2010 A14XER
- Timis
cornel18
- Mesaje scrise: 531
- Locatie: Timis
- Masina: Astra 2010 A14XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Nov 2010
- Mesaj Privat
- Edwin
- OP
- 5,975 mesaje
- din 27 Nov 2008
- Zafira 2006 z19dt
- Bistrita-Nasaud
Edwin
- Mesaje scrise: 5,975
- Locatie: Bistrita-Nasaud
- Masina: Zafira 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Nov 2008
- Mesaj Privat
- cornel18
- ***
- 531 mesaje
- din 20 Nov 2010
- Astra 2010 A14XER
- Timis
cornel18
- Mesaje scrise: 531
- Locatie: Timis
- Masina: Astra 2010 A14XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Nov 2010
- Mesaj Privat
- Edwin
- OP
- 5,975 mesaje
- din 27 Nov 2008
- Zafira 2006 z19dt
- Bistrita-Nasaud
Edwin
- Mesaje scrise: 5,975
- Locatie: Bistrita-Nasaud
- Masina: Zafira 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Nov 2008
- Mesaj Privat
- lucio85
- ******
- 4,964 mesaje
- din 14 Feb 2010
- Astra 2010 a17dtr
- Gorj
lucio85
- Mesaje scrise: 4,964
- Locatie: Gorj
- Masina: Astra 2010 a17dtr
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Feb 2010
- Mesaj Privat
- StefanTolos
- ******
- 4,220 mesaje
- din 23 Nov 2007
- Corsa 2018 B12XER
- Constanta
StefanTolos
- Mesaje scrise: 4,220
- Locatie: Constanta
- Masina: Corsa 2018 B12XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Nov 2007
- Mesaj Privat
- Edwin
- OP
- 5,975 mesaje
- din 27 Nov 2008
- Zafira 2006 z19dt
- Bistrita-Nasaud
Edwin
- Mesaje scrise: 5,975
- Locatie: Bistrita-Nasaud
- Masina: Zafira 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Nov 2008
- Mesaj Privat
- Mr.Opel
- Admin
- 2,388 mesaje
- din 15 Apr 2004
- Astra 2001 Y17DT
- Mures
Mr.Opel
- Mesaje scrise: 2,388
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2001 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Apr 2004
- Mesaj Privat
- tenk
- **
- 127 mesaje
- din 02 Jul 2011
- Astra 2005 Z17DTH
- Iasi
tenk
- Mesaje scrise: 127
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Jul 2011
- Mesaj Privat
- Edwin
- OP
- 5,975 mesaje
- din 27 Nov 2008
- Zafira 2006 z19dt
- Bistrita-Nasaud
Edwin
- Mesaje scrise: 5,975
- Locatie: Bistrita-Nasaud
- Masina: Zafira 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Nov 2008
- Mesaj Privat
@tenk, la modulul cu bluetooth nu se potrivesc acele mufe..vei avea nevoie de mufa cu 32 pini...vezi poza postata de mine in tutorial
P.S. mersi pentru felicitari...sper sa te ajute tutorialul, daca vrei sa faci acest "upgrade"
@Mr.Opel iti multumesc mult pentru aprecieri, imi pare bine ca ti-a placut
P.S. mersi pentru felicitari...sper sa te ajute tutorialul, daca vrei sa faci acest "upgrade"
@Mr.Opel iti multumesc mult pentru aprecieri, imi pare bine ca ti-a placut
- bame
- **
- 345 mesaje
- din 26 Feb 2009
- Vectra 2005 Z19DTH
- Bucuresti
bame
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Feb 2009
- Mesaj Privat
Da, foarte buna treaba, felicitari pentru efortul depus pentru realizarea tutorialului. Mi-am instalat si eu UHP acum vreo 3 luni. Nu am putut programa cu op-com decat configurarile de CAN si a trebuit sa apelez la tech2. Am rezolvat la reprezentanta cu 50 lei. Din pacate calitatea sunetului lasa de dorit, cel putin la mine. Suspectez ca este microfonul dar, din pacate, este foarte greu de gasit.
Ca observatie, conectorul Fakra este cel de la antena GPS, conectorul care intra in EHU este Quadlock iar pinii care sunt necesari pentru completare se gasesc la magazinele de produse electronice (pini pt conectori quadlock) la fel ca si cheile de extragere (sa nu mai folosesti sarme de electrozi ). Ca recomandare generala pentru legarea firelor, nu se cositoresc ci se innadesc in linie si se izoleaza cu tub termocontractabil.
Initial, eu am pregatit un prelungitor quadlock-quadlock la care am legat firele care vin din mufa de 32 pini de la UHP dar s-a dovedit inutil deoarece ocupa foarte mult loc si nu mai permitea introducerea EHU-lui cu usurinta in lacasul lui.
Mufa de 32 pini am gasit doar la dezmembrari (e produsa de Tyco si se gaseste foarte greu in magazinele de electronice) si este aceeasi mufa care intra in panoul de comanda de la usa soferului sau mufa din panoul de comanda de aer conditionat sau cea care intre in display.
Ca observatie, conectorul Fakra este cel de la antena GPS, conectorul care intra in EHU este Quadlock iar pinii care sunt necesari pentru completare se gasesc la magazinele de produse electronice (pini pt conectori quadlock) la fel ca si cheile de extragere (sa nu mai folosesti sarme de electrozi ). Ca recomandare generala pentru legarea firelor, nu se cositoresc ci se innadesc in linie si se izoleaza cu tub termocontractabil.
Initial, eu am pregatit un prelungitor quadlock-quadlock la care am legat firele care vin din mufa de 32 pini de la UHP dar s-a dovedit inutil deoarece ocupa foarte mult loc si nu mai permitea introducerea EHU-lui cu usurinta in lacasul lui.
Mufa de 32 pini am gasit doar la dezmembrari (e produsa de Tyco si se gaseste foarte greu in magazinele de electronice) si este aceeasi mufa care intra in panoul de comanda de la usa soferului sau mufa din panoul de comanda de aer conditionat sau cea care intre in display.
- Rachim
- **
- 174 mesaje
- din 27 Feb 2009
- Insignia 2011 A20DTH
- Arges
Rachim
- Mesaje scrise: 174
- Locatie: Arges
- Masina: Insignia 2011 A20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Feb 2009
- Mesaj Privat
- bame
- **
- 345 mesaje
- din 26 Feb 2009
- Vectra 2005 Z19DTH
- Bucuresti
bame
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Feb 2009
- Mesaj Privat
La mine nu se aude deloc daca stau normal pe scaun si se aude cat de cat daca vorbesc foarte tare de langa microfon (10-20 cm). Nu stiu cat este de normal dar sigur ceva nu este in regula. Ramane varianta sa fac rost de fir special de microfon de 0,35 mm si sa-l inlocuiesc.
@Edwin, la tine cum se aude? Te aude interlocutorul?
@Edwin, la tine cum se aude? Te aude interlocutorul?
- Edwin
- OP
- 5,975 mesaje
- din 27 Nov 2008
- Zafira 2006 z19dt
- Bistrita-Nasaud
Edwin
- Mesaje scrise: 5,975
- Locatie: Bistrita-Nasaud
- Masina: Zafira 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Nov 2008
- Mesaj Privat
Cu siguranta in Bucuresti se gasesc acei pini, dar prin zona noastra mai greu..am cautat prin Cluj si n-am gasit Nici cheie pentru extragere n-am gasit...dar m-am descurcat foarte bine si cu agrafa
Eu nu am vrut sa dezizolez firele originale..de acea am ales varianta cu cositoritul... mi s-a parut o sulutie mult mai discreta si eleganta.
La mine se aude foarte bine cand vorbesc...din pozitia de condus, fara sa ma aplec spre microfon. Cei cu care am vorbit mi-au spus ca parca vorbesc dintr-un "beci" ( cea ce e si normal, usile de la masina fiind inchise )...dar m-au auzit perfect.
Eu nu am vrut sa dezizolez firele originale..de acea am ales varianta cu cositoritul... mi s-a parut o sulutie mult mai discreta si eleganta.
La mine se aude foarte bine cand vorbesc...din pozitia de condus, fara sa ma aplec spre microfon. Cei cu care am vorbit mi-au spus ca parca vorbesc dintr-un "beci" ( cea ce e si normal, usile de la masina fiind inchise )...dar m-au auzit perfect.
- bame
- **
- 345 mesaje
- din 26 Feb 2009
- Vectra 2005 Z19DTH
- Bucuresti
bame
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Feb 2009
- Mesaj Privat
- Edwin
- OP
- 5,975 mesaje
- din 27 Nov 2008
- Zafira 2006 z19dt
- Bistrita-Nasaud
Edwin
- Mesaje scrise: 5,975
- Locatie: Bistrita-Nasaud
- Masina: Zafira 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Nov 2008
- Mesaj Privat
- bame
- **
- 345 mesaje
- din 26 Feb 2009
- Vectra 2005 Z19DTH
- Bucuresti
bame
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Feb 2009
- Mesaj Privat
- pefo
- **
- 246 mesaje
- din 09 Oct 2008
- Astra 2006 Z13DTH
- Iasi
pefo
- Mesaje scrise: 246
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2006 Z13DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Oct 2008
- Mesaj Privat
buna
pentru cei care nu tin neaparat sa le apara pe gid(cid) ca au bluetooth le recomand o versiune ceva mai empirica insa la fel de eficienta
.....tin sa spun ca aceasta merge doar pe cd30 sau cd30mp3 Blaupunkt deoarece se utilizeaza o varianta aux-in:AICI
multumiri colegului claurusu de pe alt forum
....va recomand sa luati unitatea si sa va adresati pentru efectuarea lipiturilor necesare unui service GSM(au scule, lupa si se pricep)..nu ar fi rau sa utilizati o mufa tata-mama (de retea de exemplu..rj45 parca) pentru a putea deconecta unitatea cu totul cind veti dori..
......in mufa mama de 3.5mm pe care puteti sa o montati oriunde: in bord, linga frina de mina unde vine si pe original etc, trebuie conectat un receptor stereo bluetooth de genul BCK-08 Bluetooth Stereo receiver pe care eu personal l-am montat intre oglinda retrovizoare si plafon(incape de minune)care se va imperechea cu telefonul ..si restul il stiti
.....de asemenea va trebui sa gasiti un loc pentru intrerupatorul care face ca EHU sa intre in modul AUX-IN conform schemei colegului @claurusu..in ceea ce ma priveste am optat pentru montarea in spatele manetei de actionare a stergatoarelor a 2 intrerupatoare din care unul il folosesc in acest scop...AICI, AICI si AICI
...in momentul cind actionati intrerupatorul va apare pe gid(cid) mesajul AUX IN indiferent daca unitatea este pornita sau nu..
...conectati telefonul la bck-08 si gata aveti telefon cu bluetooth car
BONUS: acest bck-08 (costa in jur de 140 lei) suporta A2DP ceea ce inseamna ca daca si telefonul suporta acest protocol veti putea asculta muzica stereo direct de pe telefonul mobil..de asemenea tot de pe device veti putea derula playlistul telefonului melodie cu melodie..
auditia stero este bunicica chiar si pentru cei pretentiosi iar in convorbirea telefonica interlocutorul isi va auzi vocea insa nu foarte suparator(banuiesc ca din cauza conectarii simultane a celor 2 microfoane(a telefonului si a dispozitivului bluetooth)
alt neajuns ar fi ca acest bck-08 se incarca printr-o mufa jack cu patru contacte si reda prin aceeasi mufa insa pe un jack normal de 3,5 mm care duce in EHU, ceea ce inseamna ca nu va puteti baza decit pe acumulatorul destul de slab care nu duce decit 3-4 ore de conectare..personal am rezolvat acest neajuns alimentind separat acumulatorul de la un alimentator usb care se porneste odata cu punerea contactului..
auditie placuta!
pentru cei care nu tin neaparat sa le apara pe gid(cid) ca au bluetooth le recomand o versiune ceva mai empirica insa la fel de eficienta
.....tin sa spun ca aceasta merge doar pe cd30 sau cd30mp3 Blaupunkt deoarece se utilizeaza o varianta aux-in:AICI
pentru a putea conecta la unitate un IPOD sau un laptop sau orice alta sursa de sunet este nevoie de a urma cativa pasi(descrisi pe imagine) materiale necesare: doua bucati de sarma mai mari cu care sa extrageti unitatea afara un cablu stereo cu mufa jack mica (sau alta conectica dupa preferinte) un alt cablu cu intrerupator (on/off) pentru activarea optiunii LINE IN un ciocan de lipit de precizie o bucatica de fir pentru punte si un cutter tutorialul este pentru adaugarea functiei de aux in la modelul cd30mp3 facut de Blaupunkt. se opreste aparatul, se scoate cheia din contact, se scoate din consola centrala se deschide aparatul, se indeparteaza unitatea cd si cu mare grija se fac lipiturile conform imaginii atasate se lipesc firele right left si ground si se asigura pentru a nu rupe cablajul cu ceva plastic topit-silicon la mine am tras firele prin spatele consolei si am demontat torpedoul pentru a ajunge in torpedou si cu firele de comanda si cu cel de semnal si acolo am montat si un mic intrerupator. desi pe forumurile straine s-a gasit doar solutia MONO - cu legatura la pinii TEL acesta solutie este STEREO si este de cea mai inalta calitate. ATENTIE LA LIPIRE SA NU FOLOSITI PREA MULT CIOCANUL DE LIPIT DEOARECE PIESELE SUNT FOARTE MICI SI SE DEZLIPESC FOARTE USOR
multumiri colegului claurusu de pe alt forum
....va recomand sa luati unitatea si sa va adresati pentru efectuarea lipiturilor necesare unui service GSM(au scule, lupa si se pricep)..nu ar fi rau sa utilizati o mufa tata-mama (de retea de exemplu..rj45 parca) pentru a putea deconecta unitatea cu totul cind veti dori..
......in mufa mama de 3.5mm pe care puteti sa o montati oriunde: in bord, linga frina de mina unde vine si pe original etc, trebuie conectat un receptor stereo bluetooth de genul BCK-08 Bluetooth Stereo receiver pe care eu personal l-am montat intre oglinda retrovizoare si plafon(incape de minune)care se va imperechea cu telefonul ..si restul il stiti
.....de asemenea va trebui sa gasiti un loc pentru intrerupatorul care face ca EHU sa intre in modul AUX-IN conform schemei colegului @claurusu..in ceea ce ma priveste am optat pentru montarea in spatele manetei de actionare a stergatoarelor a 2 intrerupatoare din care unul il folosesc in acest scop...AICI, AICI si AICI
...in momentul cind actionati intrerupatorul va apare pe gid(cid) mesajul AUX IN indiferent daca unitatea este pornita sau nu..
...conectati telefonul la bck-08 si gata aveti telefon cu bluetooth car
BONUS: acest bck-08 (costa in jur de 140 lei) suporta A2DP ceea ce inseamna ca daca si telefonul suporta acest protocol veti putea asculta muzica stereo direct de pe telefonul mobil..de asemenea tot de pe device veti putea derula playlistul telefonului melodie cu melodie..
auditia stero este bunicica chiar si pentru cei pretentiosi iar in convorbirea telefonica interlocutorul isi va auzi vocea insa nu foarte suparator(banuiesc ca din cauza conectarii simultane a celor 2 microfoane(a telefonului si a dispozitivului bluetooth)
alt neajuns ar fi ca acest bck-08 se incarca printr-o mufa jack cu patru contacte si reda prin aceeasi mufa insa pe un jack normal de 3,5 mm care duce in EHU, ceea ce inseamna ca nu va puteti baza decit pe acumulatorul destul de slab care nu duce decit 3-4 ore de conectare..personal am rezolvat acest neajuns alimentind separat acumulatorul de la un alimentator usb care se porneste odata cu punerea contactului..
auditie placuta!
- pefo
- **
- 246 mesaje
- din 09 Oct 2008
- Astra 2006 Z13DTH
- Iasi
pefo
- Mesaje scrise: 246
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2006 Z13DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Oct 2008
- Mesaj Privat
am revenit cu niste poze
receptorul bluetooth stereo BCK-08:
se observa iesirea audio jack 3.5 mm in forma de L iar in cealalta parte alimentarea cu 5 v direct la bornele acumulatorului;
afisajul GID-ului atunci cind este in functiune aux-in si playerul telefonului trecut prin bluetooth: si
intrarea audio pentru un al doilea dispozitiv (mp3player, ipod etc):
am incercat sa conectez si laptopul..a functionat perfect
receptorul bluetooth stereo BCK-08:
se observa iesirea audio jack 3.5 mm in forma de L iar in cealalta parte alimentarea cu 5 v direct la bornele acumulatorului;
afisajul GID-ului atunci cind este in functiune aux-in si playerul telefonului trecut prin bluetooth: si
intrarea audio pentru un al doilea dispozitiv (mp3player, ipod etc):
am incercat sa conectez si laptopul..a functionat perfect