- Astra X16XEL
- OP
- 536 mesaje
- din 06 Mar 2009
- Astra 1995
- Bucuresti
Astra X16XEL
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 1995
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2009
- Mesaj Privat
Zilele trecute am vazut un reportaj foarte interesant pe discovery despre cifra octanica la benzina. Se luau 3 tipuri de benzina cu cifra octanica de la 95 la 98 si 3 masini: un clio, un vw golf(parca) si un subaru impreza. S-a facut un test pentru a verifica daca benzina cu cifra octanica sporea sau nu performanta masinilor. La clio valoarea a fost de 71 cai pentru toate tipurile, la golf o crestere mica de 2-5cai fata de cea de 95 iar subaru s-a inregistrat o crestere de 25cai.
S-a demonstrat astfel ca o masina daca nu stie sa profite de combustibilul cu cifra octanica mai mare nu beneficiaza de performante sporite, cum a fost in cazul Renaul Clio. Intrebarea e daca o benzina mai buna face diferenta la un motor x16xel, vechi de 14ani?
Sunt multi pe forum care recomanda o benzina mai "saltareata", dar la cati are efectul scontat si la cati e placebo?
S-a demonstrat astfel ca o masina daca nu stie sa profite de combustibilul cu cifra octanica mai mare nu beneficiaza de performante sporite, cum a fost in cazul Renaul Clio. Intrebarea e daca o benzina mai buna face diferenta la un motor x16xel, vechi de 14ani?
Sunt multi pe forum care recomanda o benzina mai "saltareata", dar la cati are efectul scontat si la cati e placebo?
- deleted-5946
- ****
- 1,737 mesaje
- din 13 Mai 2007
deleted-5946
- Mesaje scrise: 1,737
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Mai 2007
- Mesaj Privat
- mihdoi
- ***
- 720 mesaje
- din 30 Mai 2006
- Meriva 2016 B14NEL 77kW
- Bucuresti
mihdoi
- Mesaje scrise: 720
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Meriva 2016 B14NEL 77kW
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Mai 2006
- Mesaj Privat
Am vazut si eu emisiunea. Nu stiu sa-ti raspund la intrebare. Dar... din ce am inteles (sper ca am inteles bine) in acea emisiune, calculatorul masinilor care au avut cresteri ale puterii (golful si impreza), a stiut sa diferentieze benzinele folosite si s-a adaptat.
Sa specificam ca testul a fost efectuat pe stand dino (parca asa ii spune) si pe langa putere, parca a fost amintit la un moment dat si cuplul motorului, despre care care cei ce au realizat testul, nu au spus insa prea mult.
Sa specificam ca testul a fost efectuat pe stand dino (parca asa ii spune) si pe langa putere, parca a fost amintit la un moment dat si cuplul motorului, despre care care cei ce au realizat testul, nu au spus insa prea mult.
- Astra X16XEL
- OP
- 536 mesaje
- din 06 Mar 2009
- Astra 1995
- Bucuresti
Astra X16XEL
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 1995
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2009
- Mesaj Privat
- ExpressVectra
- ***
- 594 mesaje
- din 16 Jun 2009
- Vectra 2001 Z16XE
- Iasi
ExpressVectra
- Mesaje scrise: 594
- Locatie: Iasi
- Masina: Vectra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2009
- Mesaj Privat
Da e o mufa la vectra A schimbi de la 95 la 91 am schimbat odata pe 91 si masina abia se misca si merge in suturi !
Uite aici cateva date
Uite aici cateva date
- Astra X16XEL
- OP
- 536 mesaje
- din 06 Mar 2009
- Astra 1995
- Bucuresti
Astra X16XEL
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 1995
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2009
- Mesaj Privat
- ExpressVectra
- ***
- 594 mesaje
- din 16 Jun 2009
- Vectra 2001 Z16XE
- Iasi
ExpressVectra
- Mesaje scrise: 594
- Locatie: Iasi
- Masina: Vectra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2009
- Mesaj Privat
- jE
- *******
- 8,416 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,416
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
http://ro.wikipedia.org/wik...%83_octanic%C4%83
In consecinta, cifra octanica mai mare inseamna ca amestecul va permite compresie mai mare. Acuma, dupa cum ma gandesc eu, treaba merge ceva de genul:
- daca raportul de compresie la motorul in cauza e mai mic decat compresia maxima acceptata de benzina de 95, atunci o benzina de 98 nu iti va aduce o imbunatatire in performanta
- daca raportul de compresie e "la limita" (adica apropiat de compresia maxima suportata de benzina de 95) atunci e posibil sa se simta o imbuntatire, dar nu mare
- daca raportul de compresie e mai mare decat compresia maxima suportata de benzina de 95, atunci se va simti
treaba e data de senzorul de detonatie, cred eu, care, daca detecteaza detonatii in motor, scade cantitatea de combustibil/amestec bagata in cilindru
Explicatia e "empirica", adica la bunul simt ingineresc. Poate cineva mai avizat poate sa ne confirme/infirme comportamentul descris mai sus
In consecinta, cifra octanica mai mare inseamna ca amestecul va permite compresie mai mare. Acuma, dupa cum ma gandesc eu, treaba merge ceva de genul:
- daca raportul de compresie la motorul in cauza e mai mic decat compresia maxima acceptata de benzina de 95, atunci o benzina de 98 nu iti va aduce o imbunatatire in performanta
- daca raportul de compresie e "la limita" (adica apropiat de compresia maxima suportata de benzina de 95) atunci e posibil sa se simta o imbuntatire, dar nu mare
- daca raportul de compresie e mai mare decat compresia maxima suportata de benzina de 95, atunci se va simti
treaba e data de senzorul de detonatie, cred eu, care, daca detecteaza detonatii in motor, scade cantitatea de combustibil/amestec bagata in cilindru
Explicatia e "empirica", adica la bunul simt ingineresc. Poate cineva mai avizat poate sa ne confirme/infirme comportamentul descris mai sus
- Astra X16XEL
- OP
- 536 mesaje
- din 06 Mar 2009
- Astra 1995
- Bucuresti
Astra X16XEL
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 1995
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2009
- Mesaj Privat
@ExpressVectra n-am asa ceva, am cautat si fire care stau in aer si n-am gasit. Voi incerca sa ma uit diseara mai atent, acum eram in pauza de masa si nu prea imi venea sa stau deasupra motorului dupa ce am mancat.
@Je e adevarat ce zici, cu cat cifra octanica e mai mare cu atat compresia in motor poate creste fara riscul de autoaprindere. Dar cum determini compresia maxima acceptata de benzina X?
@Je e adevarat ce zici, cu cat cifra octanica e mai mare cu atat compresia in motor poate creste fara riscul de autoaprindere. Dar cum determini compresia maxima acceptata de benzina X?
- mariusgmg
- ******
- 4,101 mesaje
- din 20 Mar 2008
- Vectra 2001 Z18XE
- Iasi
mariusgmg
- Mesaje scrise: 4,101
- Locatie: Iasi
- Masina: Vectra 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Mar 2008
- Mesaj Privat
@Astra X16XEL - eu am tot Astra F dar cu motorizare C14NZ. La mine mufa care schimba cifra octanica este pozitionata undeva intre bidonul lichidului de racire si flansa amortizorului stanga fata in compartimentul motor. E o mufa cu doua fire care sta prinsa in niste gheare de plastic. Se scote mufa de pe fire si se inverseaza. Asta la motorul meu. Nu stiu daca la al tau e la fel. Cine stie, poate m-am plimbat cu degetele pe tastatura degeaba. Dar, deh, am incercat si eu.
- jE
- *******
- 8,416 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,416
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
Astra X16XEL, teoretic cauti pe net. Practic, eu am dubii majore ca benzina din Romania are cifra octanica specificata.
Pe net am gasit ceva pareri ca benzina de 95 se foloseste in motoare cu compresie de pana la 10.5:1, dar nu bag mana in foc pentru valoarea asta, pentru ca am gasit documentul asta: www.manualeauto.ro/data/pdf/20.pdf
unde doar la X20XER se recomanda benzina de 98, desi mai este si X20XEV cu raport 10.8:1, si la asta e recomandat benzina de 95....
Z16SE (ce am eu) are raport de compresie 9.6:1, ceea ce ar justifica (tinand cont de valoarea de 10.5:1 mentionata anterior) usoara imbunatatire a performantelor cand folosesc benzina de 98
Pe net am gasit ceva pareri ca benzina de 95 se foloseste in motoare cu compresie de pana la 10.5:1, dar nu bag mana in foc pentru valoarea asta, pentru ca am gasit documentul asta: www.manualeauto.ro/data/pdf/20.pdf
unde doar la X20XER se recomanda benzina de 98, desi mai este si X20XEV cu raport 10.8:1, si la asta e recomandat benzina de 95....
Z16SE (ce am eu) are raport de compresie 9.6:1, ceea ce ar justifica (tinand cont de valoarea de 10.5:1 mentionata anterior) usoara imbunatatire a performantelor cand folosesc benzina de 98
- cristidb
- ****
- 1,140 mesaje
- din 03 Mai 2007
- Astra 2007 Z16XER
- Bucuresti
cristidb
- Mesaje scrise: 1,140
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2007 Z16XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Mai 2007
- Mesaj Privat
Cifra octanica minima care trebuie folosita la un motor nu tine doar de raportul de compresie. Depinde si de forma camerei de ardere, coeficientul de umplere al cilindrilor, amestec, cifra termica a bujiilor, temperatura aerului si a motorului, presiunea facuta de turbina (daca are) si de avansul aprinderii.
Mai depinde si de starea motorului. Un motor cu depuneri de calamina va avea nevoie de benzina mai buna.
Cei mai importanti parametrii sunt avansul, raportul de compresie si presiunea facuta de turbina. Cum avansul se poate schimba cel mai usor, la motoarele mai noi se folosesc unul sau mai multi senzori de detonatii, niste microfoane care asculta zgomotul motorului. Zgomotul e filtrat pentru a sesiza zgomotele anormale doar intr-o anumita frecventa, de obicei cam 6kHz. Daca apar detonatii avansul e micsorat pana dispar. La unele motoare turbo e miscorata si presiunea turbinei.
Cam asa suna un motor care merge cu detonatii: http://www.youtube.com/watch?v=GGJZ6kKzLus
Cine a avut dacia stie cu siguranta sunetul.
In principiu sunt 3 parametrii legati de senzorul de detonatii. Viteza cu care sa scada avansul cand apar detonatii, cate grade poate sa scada avansul si viteza cu care revine la setarile initiala daca nu mai apar detonatii. Intotdeauna scade mai rapid decat creste inapoi.
Masinile noi sunt reglate sa mearga la limita detonatiei cu benzina specificata. De obicei nu beneficiaza de benzina cu CO mai mare pentru ca nu se pot adapta la ea. Pentru asta trebuie remapare. Japonezele sunt reglate pentru 98 de exemplu.
Ce faceti voi la motoarele de generatie mai veche cu rezistentele alea pentru benzina 91/95/98 e sa schimbati valoarea avansului. La motoarele noi are grija senzorul de detonatii.
Printr-o remapare se poate face masina sa beneficieze de benzina cu CO mai mare. De obicei se creste avansul cu 4-5 grade pentru trecerea de la 95 la 98, dezultatul fiind cam 1% mai multa putere pentru fiecare grad de avans in plus. Restul de putere se obtine din imbogatirea sau saracirea amestecului, daca producatorul a facut niste reglaje mai proaste.
In cazul motoarelor aspirate, daca tunerul stie ce face si are acces la toti parametrii motorului nu-i niciun pericol sa folosesti 95 si dupa remapare. In cel mai rau caz va merge ca inainte masina in zona conditiile in care motorul e predispus la detonatii, adica in sarcina mare si in jurul turatiei de cuplu maxim. Senzorul de detonatii poate trage avansul inapoi mult mai mult decat l-ar creste un tuner care stie ce face, adica intre 12 si 20 de grade.
La turbo e putin diferit, pentru ca se mareste si presiunea turbinei si in cazul asta exista posibilitatea sa mearga cu detonatii in anumite conditii oricat s-ar reduce avansul. Eu as pune oricum doar 98 intr-un motor turbo.
Si pentru a spulbera miturile cu benzina proasta de Romania, masina mea mergea fara corectii de avans cu 95 inainte de remapare si merge fara corectii de avans cu 98 acum dupa remapare. Eu cred ca e in parametri benzina din Romania.
Acum cu 95 pe caldura vad 4-6 grade knock retard intre 3000 si 5500 rpm.
Mai depinde si de starea motorului. Un motor cu depuneri de calamina va avea nevoie de benzina mai buna.
Cei mai importanti parametrii sunt avansul, raportul de compresie si presiunea facuta de turbina. Cum avansul se poate schimba cel mai usor, la motoarele mai noi se folosesc unul sau mai multi senzori de detonatii, niste microfoane care asculta zgomotul motorului. Zgomotul e filtrat pentru a sesiza zgomotele anormale doar intr-o anumita frecventa, de obicei cam 6kHz. Daca apar detonatii avansul e micsorat pana dispar. La unele motoare turbo e miscorata si presiunea turbinei.
Cam asa suna un motor care merge cu detonatii: http://www.youtube.com/watch?v=GGJZ6kKzLus
Cine a avut dacia stie cu siguranta sunetul.
In principiu sunt 3 parametrii legati de senzorul de detonatii. Viteza cu care sa scada avansul cand apar detonatii, cate grade poate sa scada avansul si viteza cu care revine la setarile initiala daca nu mai apar detonatii. Intotdeauna scade mai rapid decat creste inapoi.
Masinile noi sunt reglate sa mearga la limita detonatiei cu benzina specificata. De obicei nu beneficiaza de benzina cu CO mai mare pentru ca nu se pot adapta la ea. Pentru asta trebuie remapare. Japonezele sunt reglate pentru 98 de exemplu.
Ce faceti voi la motoarele de generatie mai veche cu rezistentele alea pentru benzina 91/95/98 e sa schimbati valoarea avansului. La motoarele noi are grija senzorul de detonatii.
Printr-o remapare se poate face masina sa beneficieze de benzina cu CO mai mare. De obicei se creste avansul cu 4-5 grade pentru trecerea de la 95 la 98, dezultatul fiind cam 1% mai multa putere pentru fiecare grad de avans in plus. Restul de putere se obtine din imbogatirea sau saracirea amestecului, daca producatorul a facut niste reglaje mai proaste.
In cazul motoarelor aspirate, daca tunerul stie ce face si are acces la toti parametrii motorului nu-i niciun pericol sa folosesti 95 si dupa remapare. In cel mai rau caz va merge ca inainte masina in zona conditiile in care motorul e predispus la detonatii, adica in sarcina mare si in jurul turatiei de cuplu maxim. Senzorul de detonatii poate trage avansul inapoi mult mai mult decat l-ar creste un tuner care stie ce face, adica intre 12 si 20 de grade.
La turbo e putin diferit, pentru ca se mareste si presiunea turbinei si in cazul asta exista posibilitatea sa mearga cu detonatii in anumite conditii oricat s-ar reduce avansul. Eu as pune oricum doar 98 intr-un motor turbo.
Si pentru a spulbera miturile cu benzina proasta de Romania, masina mea mergea fara corectii de avans cu 95 inainte de remapare si merge fara corectii de avans cu 98 acum dupa remapare. Eu cred ca e in parametri benzina din Romania.
Acum cu 95 pe caldura vad 4-6 grade knock retard intre 3000 si 5500 rpm.
- vali B 44 PIV
- **
- 247 mesaje
- din 19 Jun 2007
- Vectra 2000 x25xe
- Bucuresti
vali B 44 PIV
- Mesaje scrise: 247
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2000 x25xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jun 2007
- Mesaj Privat
parerea mea ca benzina din romania este ffff proasta, spun asta ca lucrez in domeniu si am incercat toate tipurile, eu folosesc pe masina mea numai omv carera 100 restu nustiu cat corespund diferenta intre petrom 98 si carera 100 este f mare , aici vorbesc despre consum relantai crstere in ture mersul rotund al motorului, eu in vectra mea bag numai carera si sunt f multumit in oras am impresia ca ar consuma mai mult decat 95 in fine mai este vorba si de rezervoare aditivul care se pune in concentrati normale temperatura la care este transportata si adusa in statie;normal benzina nu trebuie sa aiba temperatura mai mare de 25-26 de grade cand este adusain statie dar romanu o lasa 2 ore in soare{cisterna }si mai a scos si el la 5 t scoate si el 60l, cine a iesit pe drumurile din afara si a alimentat de la alte benzinari a vazut o diferenta la noi nu vezi, spre exemplu am fost cu un audi 2,5 v6 disel in germania masina a avut un consum f redus nu fum nu nimic fab 2006 si 140mii km dimineata normal in romania scote putin fum cand porneai acolo nu oare de ce?
- Astra X16XEL
- OP
- 536 mesaje
- din 06 Mar 2009
- Astra 1995
- Bucuresti
Astra X16XEL
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 1995
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2009
- Mesaj Privat
Si vectra B a fost facuta pentru carera 100? Ma asteptam la un raspuns documentat nu doar la impresia pe care ti-a facut-o benzina X. Ca si eu intr-o perioada puneam evo de la mol sau carera 100 si mi-am dat seama ca merge la fel ca si 99+ de la petrom. As fi pus chiar 95 dar nu stiu daca are chiar 95 si am preferat sa pun o benzina mai bunicica. Acum ma gandesc daca nu merge pe setare de 91 fiind un motor destul de vechi.
Apropo petrom nu mai face 98, se numeste 99+.
Apropo petrom nu mai face 98, se numeste 99+.
- sorin666
- *****
- 3,888 mesaje
- din 12 Mai 2004
- outside Manell's Land
sorin666
- Mesaje scrise: 3,888
- Locatie: outside Manell's Land
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Mai 2004
- Mesaj Privat
Discovery sucks...
Acuma... pentru un motor dat, trebuie o cifdra octanica oarecare, tot ce e "peste" este inutil. "Legea" comunitara cere ca ORICE masina sa functioneze cu CO95, deci toate masinile noi SI concepute pentru a fi vandute preponderect in statele EU tin seama de asta...
In mod normal, CO95 trebuie sa gasesti la orice pompa, NIMIC mai slab (aci ilegal) si EVENTUAL benzine mai bune (dar "inutile") pe care marketingul fiecarui producator nu mai stie cum sa le "bage in fata"
Acuma... intram in vasta discutie ... CO95 mioritic ESTE intr-adevar de 95, dar asta e o alta afacere...
PROBABIL ca Subaru @Co erau proiectate pentru benzina mai buna decat CO95, deci au fost "limitate", de exemplu, de senzorul de detonatii (sau alte dispozitive similare).
Fara atac personal, discutii "ce ulei sa pun" si "ce banzina e mai buna" nu am vazut decat pe forumurile romanesti (ma refer la forumurile "generaliste", nu la cele destinate competitiei...) Deci "problema" trebuie sa vina de la fabricantii care arunca pe piata "gunoaie"...
Acuma... pentru un motor dat, trebuie o cifdra octanica oarecare, tot ce e "peste" este inutil. "Legea" comunitara cere ca ORICE masina sa functioneze cu CO95, deci toate masinile noi SI concepute pentru a fi vandute preponderect in statele EU tin seama de asta...
In mod normal, CO95 trebuie sa gasesti la orice pompa, NIMIC mai slab (aci ilegal) si EVENTUAL benzine mai bune (dar "inutile") pe care marketingul fiecarui producator nu mai stie cum sa le "bage in fata"
Acuma... intram in vasta discutie ... CO95 mioritic ESTE intr-adevar de 95, dar asta e o alta afacere...
PROBABIL ca Subaru @Co erau proiectate pentru benzina mai buna decat CO95, deci au fost "limitate", de exemplu, de senzorul de detonatii (sau alte dispozitive similare).
Fara atac personal, discutii "ce ulei sa pun" si "ce banzina e mai buna" nu am vazut decat pe forumurile romanesti (ma refer la forumurile "generaliste", nu la cele destinate competitiei...) Deci "problema" trebuie sa vina de la fabricantii care arunca pe piata "gunoaie"...
- Astra X16XEL
- OP
- 536 mesaje
- din 06 Mar 2009
- Astra 1995
- Bucuresti
Astra X16XEL
- Mesaje scrise: 536
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 1995
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2009
- Mesaj Privat
jE a scris:Pe net am gasit ceva pareri ca benzina de 95 se foloseste in motoare cu compresie de pana la 10.5:1, dar nu bag mana in foc pentru valoarea asta
X16XEL are compresia 10.5:1 si pe diverse site-uri am gasit ca ar trebui sa aibe o mufa dar in cartea masinii care este toata in germana scrie:
Bei Motoren x16sz, x16xel, c18xel, x20xev und c20xe wird die Zundung abhangig von getankter Kraftstoffsorte (Oktanzahl) automatisch eingestellt (Seiten 154, 155)
Adica in engleza lu' gugal:
For motors x16sz, X16XEL, c18xel, X20XEV and C20XE the Ignition is set depending fueled by fuel grade (octane) automatically (pages 154, 155)
Adica aprinderea se face in functie de cifra octanica determinata automat. La paginile respective scrie ca trebuie sa-i pun benzina de 95 si 98.
- jE
- *******
- 8,416 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,416
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
- mariusgmg
- ******
- 4,101 mesaje
- din 20 Mar 2008
- Vectra 2001 Z18XE
- Iasi
mariusgmg
- Mesaje scrise: 4,101
- Locatie: Iasi
- Masina: Vectra 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Mar 2008
- Mesaj Privat
- marian_sro
- *****
- 3,791 mesaje
- din 08 Apr 2007
- Vectra 1999 x20xev
- piatra neamt
marian_sro
- Mesaje scrise: 3,791
- Locatie: piatra neamt
- Masina: Vectra 1999 x20xev
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Apr 2007
- Mesaj Privat
- electronistul
- ****
- 1,123 mesaje
- din 29 Nov 2007
- Astra 2012 A20DT
- Cluj
electronistul
- Mesaje scrise: 1,123
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2012 A20DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Nov 2007
- Mesaj Privat
ªi eu am XEL-ul de 1.6 ºi la un moment dat (jE ºtie problemele motorului) am zis sã pun o benzinã mai de Doamne-ajutã în rezervor. Am fãcut un plin de la petrom cu benzinã de 98, peste câþiva (2-3) litri de benzinã de 95 ºi nu am simþit o îmbunãtãþire notabilã a mersului motorului. Parcã-parcã nu urca temperatura lichidului de rãcire la fel de repede ca ºi cu benzina de 95, parcã mergea mai rotund, parcã trãgea o idee mai bine, dar la fel de bine putea sã fie ºi un placebo. Raportul este (teoretic) de 10.5:1 ºi la motorul meu, dar vã spun ... nu se simte aproape nimic la schimbarea combustibilului. De atunci alimentez numai cu 95 ºi stau liniºtit.