Initial am vrut sa o duc la service dar deoarece facea foarte urat(tronsea si in curbe si pe drum drept) mi-a fost frica sa o mai misc asa ca am decis sa o schimb eu impreuna cu un coleg de munca.
Si chiar sa dovedit a fi o decizie inspirata.
1. Se ridica masina pe cric, se da jos roata si de preferat(a se citi "obligatoriu") se pune un butuc mare sub masina deoarece o sa mai trag de volan stanga dreapta pentru acces usor si poate sa cedeze cric-ul. Butucul nu se pune sub praguri ci sub sasiu, daca va uitati dedesupt o sa va dati seama exact unde.

2. Se da jos siguranta de pe etrier tot cu o surubelnita si se desfac cele doua suruburi de prindere ale etrierului. Pentru suruburi se dau mai intai jos doua capacele mici de plastic si apoi se foloseste un imbus pentru desurubare.
De asemenea se da jos capacelul din mijlocul axului cu o surubelnita dreapta si se desface piulita de la capul de planetara(din pacate la partea aia nu am facut poza)

Siguranta si Suruburile.

3. Se scoate etrierul din suportul de etrier.


4. Furtunasul de la etrier este prins cu o siguranta; se scoate siguranta cu un patent si se pune etrierul undeva unde sa nu stea atarnat de furtun ca sa nu se rupa. Eu unu l-am pus pe roata, dar se poate la fel de bine agata cu o sarma.

5. Se desface mufa de la ABS/ESP, are o clema mica care trebuie ridicata cu o surubelnita dreapta.

6. Se desfac suruburile care tin amortizorul de fuzeta. Le-am marcat cu 2 cerculete. Initial am incercat sa desfac piulita dar nu vroia de nici un fel, cheia sau tubulara invartindu-se pe piulita. Asa ca am incercat sa invart direct de surub tinand contra la piulita si astfel a mers mai usor(stiu ca nu e normal, ca in mod normal se desface piulita de pe surub...dar asta e...)

Asa arata desfacuta.

7. Se desface piulita de la capul de bara, dar doar jumatate

8. Pasul acesta trebuie facut cu mare atentie, Pivotul are o forma conica si el trebuie initial fortat doar cativa milimetri si dupa va iesi foarte usor, dar primii milimetrii sunt cruciali.
Eu am pus o bara metalica intre sol si piulita, si o bucata de lemn unde am lovit ca sa nu stric ceva. Si am dat cu ciocanul in bucata aceea de lemn pina cand a iesit pivotul.

9. Se verifica cu mana daca pivotul este in regula. In mod normal, daca ati lovit atent ar trebui sa fie ok. Eu am avut noroc si pivotul era bun. Daca nu, se recomanda inlocuirea lui.

10. Se trage de disc cu fuzeta in jos, si in timp ce o persoana trage de ea, cealalta cu aceasi bucata de lemn folosita anterior se loveste incet in axul de la planetra pina iese din fuzeta.

11. Aici era greu sa fac poza. Acuma trebuie scoasa planetara din cutie. De fapt la acest motor planetara nu iese din cutie, mai este o bara metalica care continua pina in cutie, si planetara intra intr-un locas in capatul acestei bari, dar sistemul de prindere este identic cu cel de la cutie. Din acest motiv la masina mea planetara de pe dreapta este identica cu cea de pe stanga. In mod normal aceasta ar fi fost mai lunga ca cea de pe stanga.
In capul dinspre cutie, planetara are un inel de siguranta metalic(puteti vedea in ultima poza). Planetara se introduce si se scoate prin fortare.
Cel mai simlpu e sa impingi putin inspre cutie si dupa sa tragi tare inspre tine. Incepi tragand mai icnet la inceput, nu tragi ca nebunu din prima, si tragi din ce in ce mai tare pina la un moment dat o sa treaca de acel inel si iese fara nici cea mai mica problema.
Burduful rupt e la capul dinspre cutie, unde aveam de mult joc, iar daca invarteam capul de planetara dinspre roata cu mana, si acesta facea un zgomot.


12. Se introduce tot prin fortare capul dinspre cutie. E important sa si verifici dupa tragand de ea sa vezi daca a intrat bine. Eu prima oara am crezut ca a intrat dar de fapt nu era asa. Bine, cred ca oricum ea va intra fortat atunci cand strangi la loc piulita de la fuzeta...dar oricum.
De asemenea in mod normal, capul care intra in cutie e indicat sa il dai cu putin ulei de transmisie inainte sa il introduci, dar cum capul la masina mea nu intra direct in cutie, l-am uns cu putina vaselina; la fel si cu celalalt cap.

In continuare se pun toate piesele la loc in ordine inversa si se cinsteste colegul cu un pahar de coniac fin sau votca ieftina. Din pacate eu eram cu masina si nu am putut bea.
Timp de lucru aproximativ o ora, am pierdut mult tot ducandu-ma dupa scule(aprox 200m), nu am fost inspirat de la inceput sa aduc toata trusa cu scule langa masina...