cornel_b
- Mesaje scrise: 61
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1992 20 seh
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Oct 2005
- Mesaj Privat
- GabiB77
- ****
- 2,353 mesaje
- din 05 Jul 2005
- Corsa 2011 A12XER
- Bucuresti
GabiB77
- Mesaje scrise: 2,353
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa 2011 A12XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Jul 2005
- Mesaj Privat
- zafycom
- **
- 130 mesaje
- din 03 Jan 2005
- Agila 2001 Z10EX Parca
- Braila
zafycom
- Mesaje scrise: 130
- Locatie: Braila
- Masina: Agila 2001 Z10EX Parca
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Jan 2005
- Mesaj Privat
cornel_b
- Mesaje scrise: 61
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1992 20 seh
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Oct 2005
- Mesaj Privat
- vectra16
- **
- 103 mesaje
- din 09 Sep 2005
- Bucuresti
vectra16
- Mesaje scrise: 103
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Sep 2005
- Mesaj Privat
- dgxshpe
- ***
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
dgxshpe a scris:Suprfata de contact cu solul este mai mare => aderenta mai mare.
Aici trebuie sa te contrazic. Aderenta nu depinde deloc de suprafata de contact.
Revenind la problema initiala - performante mai bune pe zapada si noroi se obtin cu roti cu circumferinta cat mai mare si cu latimea cat mai mica. Avantajul obtinut este insa prea mic pentru a compensa dezavantajele (deocamdata nu le enumar). Asta fara sa punem la socoteala tractiunea 4x4...
Sfatul meu este sa iti iei un set de anvelope de iarna sau M+S (denumite gresit de unii ca vara-iarna, de fapt sunt mud+snow = noroi+zapada), de dimensiunile prevazute in cartea tehnica a masinii. Daca ai jante mai mari, incearca sa respecti latimea si circumferinta (exista niste tabele de echivalenta). Nu uita sa le montezi odata cu aparitia poleiului sau a zapezii si sa le dai jos la primavara, inainte ca temperaturile sa treaca de 10 grade celsius.
Ultima modificare făcută de kapix la Lun 31 Oct, 2005 8:26 am
- eu
- ***
- 712 mesaje
- din 15 Jun 2004
- Astra 2006 Z16XEP
- Bucuresti
eu
- Mesaje scrise: 712
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2006 Z16XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2004
- Mesaj Privat
- dgxshpe
- ***
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat
Asa ziceam si eu.
Adik cum ??
Eu zic ca se contrazic niste legi ale fizicii.
Dar ma rog .. poate ca sunt eu mai nestiutor.. Oricum eu nu vorbeam de cauciucuri vara/iarna ci de 2 cauciucuri identice dar unul mai mic care are o aderenta mai mica si unul mai mare care are o aderenta mai mare.
Si cred ca nu ma insel.
Adik cum ??
Eu zic ca se contrazic niste legi ale fizicii.
Dar ma rog .. poate ca sunt eu mai nestiutor.. Oricum eu nu vorbeam de cauciucuri vara/iarna ci de 2 cauciucuri identice dar unul mai mic care are o aderenta mai mica si unul mai mare care are o aderenta mai mare.
Si cred ca nu ma insel.
- JURISTU '
- **
- 237 mesaje
- din 31 Mar 2005
- Vectra 2001 Z18XE
- TIMISOARA
JURISTU '
- Mesaje scrise: 237
- Locatie: TIMISOARA
- Masina: Vectra 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 31 Mar 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Probabil va referiti la legile frecarii. Care depinde de coeficientul de frecare al suprafetelor care vin in contact si de forta de apasare (in cazul nostru greutatea) care sunt constante. Nicidecum de suprafata de contact.
Si puteti verifica asta imaginar, reducand suprafata de contact la un varf de ac, moment in care forta de frecare ar trebui sa tinda la zero. Si cred ca sunteti de acord ca nu e asa...
Experimentul de la fizica prin care se evidentiaza acest fenomen este simplu, dar necesita un dinamometru. Se "tracteaza" cu ajutorul dinamometrului doua paralelipipede legate unul de altul si se retine valoarea indicata de acesta. Apoi se suprapun cele doua paralelipipede (reducand astfel la jumatate suprafata de contact, pastrand greutatea) si se "tracteaza" din nou pe aceeasi suprafata. Unii vor fi surprinsi sa constate ca forta indicata de dinamometru este exact aceeasi...
Asa ca:
Si puteti verifica asta imaginar, reducand suprafata de contact la un varf de ac, moment in care forta de frecare ar trebui sa tinda la zero. Si cred ca sunteti de acord ca nu e asa...
Experimentul de la fizica prin care se evidentiaza acest fenomen este simplu, dar necesita un dinamometru. Se "tracteaza" cu ajutorul dinamometrului doua paralelipipede legate unul de altul si se retine valoarea indicata de acesta. Apoi se suprapun cele doua paralelipipede (reducand astfel la jumatate suprafata de contact, pastrand greutatea) si se "tracteaza" din nou pe aceeasi suprafata. Unii vor fi surprinsi sa constate ca forta indicata de dinamometru este exact aceeasi...
Asa ca:
- eu
- ***
- 712 mesaje
- din 15 Jun 2004
- Astra 2006 Z16XEP
- Bucuresti
eu
- Mesaje scrise: 712
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2006 Z16XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2004
- Mesaj Privat
Problema:
Paralilipipedele sunt tractate direct pe suprafata si aceasta este lina. Masina merge pe roti, care trebuie sa se "infiga in zapada". Nu contrazic absolut nimic din ce ai spus (chiar mi-a placut explicatia ), dar la masina e altceva.
Pana si materialul cauciucurilor este fff important. (ex: cauciucuri moi, aderenta mai mare).
Deci, nu e acelasi lucru ca si cu paralelipide.
Paralilipipedele sunt tractate direct pe suprafata si aceasta este lina. Masina merge pe roti, care trebuie sa se "infiga in zapada". Nu contrazic absolut nimic din ce ai spus (chiar mi-a placut explicatia ), dar la masina e altceva.
Pana si materialul cauciucurilor este fff important. (ex: cauciucuri moi, aderenta mai mare).
Deci, nu e acelasi lucru ca si cu paralelipide.
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
eu a scris:Problema:
Paralilipipedele sunt tractate direct pe suprafata si aceasta este lina. Masina merge pe roti, care trebuie sa se "infiga in zapada". Nu contrazic absolut nimic din ce ai spus (chiar mi-a placut explicatia ), dar la masina e altceva.
Pana si materialul cauciucurilor este fff important. (ex: cauciucuri moi, aderenta mai mare).
Deci, nu e acelasi lucru ca si cu paralelipide.
Paralilipipedele sunt tractate direct pe suprafata si aceasta este lina. Masina merge pe roti, care trebuie sa se "infiga in zapada". Nu contrazic absolut nimic din ce ai spus (chiar mi-a placut explicatia ), dar la masina e altceva.
Pana si materialul cauciucurilor este fff important. (ex: cauciucuri moi, aderenta mai mare).
Deci, nu e acelasi lucru ca si cu paralelipide.
Singura diferenta este modul in care se produce frecarea dar legile sunt aceleasi. Frecarea nu stie daca e vorba de un paralelipiped sau de o masina. Se pot pune paralelipipedele pe roti mai mari, pe roti mai mici, mai putine, mai multe, pot fi tractate pe nisip, pe zapada pe orice.
Lasand asta, pe noroi si zapada tractiune mai buna se obtine cu cauciucuri mai inguste, care "taie" zapada (noroiul) ajungand in contact cu suprafete mai putin alunecoase. Practic se schimba nu suprafata de contact dintre anvelopa si drum ci coeficientul de frecare al drumului.
In ce priveste materialul cauciucurilor, nu este foarte important, este cel mai important. Intrucat nu prea putem influenta coeficientul de frecare al suprafetei pe care circulam (decat aruncand nisip, sare etc) singurele metode viabile raman cresterea fortei de apasare (incarcand suplimentar masina - metoda folosita mai des la camionete cu tractiune spate) sau marirea coeficientului de frecare al anvelopelor (=montarea unor anvelope de iarna). Aceasta din urma este evident solutia optima.
Iar in ce priveste cauciucurile noi, datorita crampoanelor acestea au un coeficient de frecare mai ridicat decat cel al anvelopelor similare uzate. Cu toate acestea o anvelopa de iarna are un coeficient de frecare mult mai mare, chiar fara crampoane. Si aici se aplica exemplul pantofilor cu talpa tare si crampoane mari comparativ cu pantofii cu talpa crep fara crampoane. Testati si vedeti cu care alunecati mai usor.
barzaune
- Mesaje scrise: 2
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Nov 2005
- Mesaj Privat
Impresia mea e ca ar fi doua feluri de frecari una statica si una dinamica, iar rotile de la masina de obicei sunt in regim static. Coeficientul de frecare static e mai mare ca ala dinamic (de-aia sania porneste mai greu la inceput), si asa ar functiona ABS-ul: incearca sa pastreze frecarea in regim static. alfel, daca rotile se freaca de asfalt ca paralelipipedul, aluneca mult mai usor.
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Frecare in regim static... Sania si ABS-ul... Rotile aluneca mai usor daca se freaca de asfalt... Probabil vrei sa spui ceva, dar eu cel putin nu inteleg nimic. Te rog detaliaza, chiar cu riscul de a lungi postul.
Singurul lucru pe care l-am inteles este exemplul cu sania, insa motivul pentru care ea "porneste mai greu la inceput" este inertia care trebuie invinsa (pe langa forta de frecare). Adica viteza ei fiind zero trebuie accelerata pana la o valoare x (sa zicem 5 km/ora, o viteza apropiata de viteza de deplasare a unui om). Dupa ce s-a accelerat pana la 5 km/ora, pentru a mentine aceasta viteza constanta, trebuie invinsa numai forta de frecare. Deci nici vorba de frecare statica cand sania sta pe loc.
cornel_b
- Mesaje scrise: 61
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1992 20 seh
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Oct 2005
- Mesaj Privat
- Luciani67
- **
- 299 mesaje
- din 10 Aug 2005
- Astra 2001
- Bihor
Luciani67
- Mesaje scrise: 299
- Locatie: Bihor
- Masina: Astra 2001
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Aug 2005
- Mesaj Privat
barzaune
- Mesaje scrise: 2
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Nov 2005
- Mesaj Privat
kapix a scris:
Frecare in regim static... Sania si ABS-ul... Rotile aluneca mai usor daca se freaca de asfalt... Probabil vrei sa spui ceva, dar eu cel putin nu inteleg nimic. Te rog detaliaza, chiar cu riscul de a lungi postul.
Frecare in regim static... Sania si ABS-ul... Rotile aluneca mai usor daca se freaca de asfalt... Probabil vrei sa spui ceva, dar eu cel putin nu inteleg nimic. Te rog detaliaza, chiar cu riscul de a lungi postul.
Link catre lucrare de laborator de universitate care enunta "legile" frecarii.
http://physics.clarku.edu/c.../110labs/Lab4.pdf
Ceva de felul asta vreau sa spun coef de frecare static>=coeficientul de frecare cinetic.
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Pentru comparatii de pret poti cauta oferte pe net. Dar trebuie cantarita si oferta altor producatori - poate renteaza sa platesti putin mai mult si sa iti cumperi niste anvelope de marca.
Eu am avut ceva experiente neplacute cu niste cauciucuri ieftine (nu ar fi corect sa le dau numele) si de atunci prefer anvelopele sh de marca. Doar ca toamna sunt mai greu de gasit cele de iarna, primavara in schimb nu ai loc de ele.
Anvelopele care le am acum pe masina le-am montat in primavara lui 2004. M-au tinut doua veri - bat in lemn - fara nici o pana, acum insa mai au foarte putin pana la martorul de uzura. Nu fac mai mult de 12000 km/an, dar eu zic ca si-au facut din plin datoria, tinand cont ca le-am luat la 200.000 buc, cu montat si echilibrat. Cele de iarna nici nu mai stiu de cand sunt - anul trecut mi-am promis sa le arunc in primavara, dar nu s-au uzat prea mult, asa ca le voi incalta si iarna asta...
Eu am avut ceva experiente neplacute cu niste cauciucuri ieftine (nu ar fi corect sa le dau numele) si de atunci prefer anvelopele sh de marca. Doar ca toamna sunt mai greu de gasit cele de iarna, primavara in schimb nu ai loc de ele.
Anvelopele care le am acum pe masina le-am montat in primavara lui 2004. M-au tinut doua veri - bat in lemn - fara nici o pana, acum insa mai au foarte putin pana la martorul de uzura. Nu fac mai mult de 12000 km/an, dar eu zic ca si-au facut din plin datoria, tinand cont ca le-am luat la 200.000 buc, cu montat si echilibrat. Cele de iarna nici nu mai stiu de cand sunt - anul trecut mi-am promis sa le arunc in primavara, dar nu s-au uzat prea mult, asa ca le voi incalta si iarna asta...