Sam 03 Aug, 2024 11:37 am
Desi probabil foarte, foarte tarziu pentru a mai fi util initiatorului, o sa imi spun parerile personale, in ideea ca poate se vor mai confrunta si alti colegi cu aceasta problema.
Teoretic:
Intr-un lant cinematic, absolut toate elementele sunt calculate, dimensionate si pozitionate, pentru a avea rezultatul dorit, pe tot parcursul unei perioade de timp date.
Nu poti muta locul unei componente dintr-un astfel de lant, fara a lua si alte masuri pentru mentinerea scopului propus.
In general, elementul pentru pretensionare se afla dupa ultimul element de iesire (ultima roata condusa) si inaintea elementului de intrare (roata conducatoare) si are ca scopuri, printre altele, asigurarea tensionarii curelei, atenuarea vibratiilor, atenuarea efectelor de dilatare si contractie, in acest caz chiar si facilitarea pozitionarii curelei.
In cazul actionarii cu curea, nu poti monta un element elastic cu rol de pretensionare a curelei, inainte de o roata condusa (element de iesire), decat in cazuri exceptionale, cand un astfel de element este calculat pentru stresul respectiv.
Nu poti folosi un element de pretensionare care este calculat sa actioneze intr-un anumit sens, pentru a suporta forte in sensul opus.
Nu poti folosi DOAR elemente fixe, intr-o astfel de actionare unde intervin atat de multi factori dinamici. Desi sunt si exceptii, cum ar fi sistemele cu curea (asa zis) elastica.
La toate acestea, exista exceptii, pentru anumite inovatii testate/implementate, ceea ce nu este cazul aici.
Practic:
S-a anulat rolul "intinzatorului";
S-a montat cureaua total necorespunzator, probabil folosind forte foarte mari si scule necorespunzatoare;
Ca rezultat, fortele vor fi ori prea mici, ori prea mari, tensiunile in anumite elemente, la fel;
Montat asa, intinzatorul cred ca a ajuns in limitatorul de cursa si deci functioneaza ca o rola de ghidare (doar ca nu a fost calculat pentru asa ceva);
Intinzatorul se afla inaintea unui element de iesire, scop pentru care nu a fost calculat.
Efectele pot fi de la unele mici neplaceri precum zgomote anormale, valori necorespunzatoare la elementele de iesire (alternator, Compresor AC), poana la efecte foarte grave, deteriorarea unia sau a mai multor elemente in functionare si care pot sa atraga dupa ele si alte pagube.
Concluzia parerilor personale este ca acea "redesenare" a traseului curelei este foarte grava, nu ar trebui folosita masina pana nu se repozitioneaza corect cureaua si se evalueaza eventualele defecte produse deja.
P.S. Oarecum, am o vaga idee ca acel intinzator are arcul rupt si "mecanicul" a cautat o solutie de a rezolva situatia.