Am decis sa scriu aici pas cu pas imbunatatirile pe care am decis sa le fac sistemului audio. Toata actiunea pleaca de la urmatoarele premise:
- Am vrut inlocuirea difuzoarelor originale, pentru a crea un sistem cat de cat de calitate, cu putere undeva la 40-50W / canal
- Am decis sa nu schimb HU, din motive estetice si practice - nu am vrut sa pierd comenzi volan sau meniuri ascunse
- Aveam ramas pe acasa un amplificator vechi, Mutant MT1202R, pe care am decis sa-l folosesc
- Upgrade-ul il voi face ca la carte, incepand cu montajul componentelor si terminand cu insonorizarea usilor, pe care o voi face la primavara cand temperaturile imi vor permite
Faza 1: difuzoarele
Pentru inlocuirea difuzoarelor vechi am vrut initial Infinity, insa nu le-am gasit pe stoc pe nicaieri. Asa ca mers pe JBL, pentru usile spate am cumparat un set de difuzoare coaxiale CS752 de 35W, montate in locul celor originale cu ajutorul unor adaptoare pentru fire. Pentru montaj am cumparat si inele adaptoare din MDF, atat pe spate cat si pe fata. Am folosit banda dublu adeziva buretoasa intre inele si usa, precum si intre inele si difuzoare pentru a atenua eventuale vibratii.

Pentru usile din fata am cumparat JBL GTO 609C, difuzoare componente de 165mm. La instalare am taiat conectorii originali si am facut legatura intre firele din usa si cross-over. Difuzoarele si tweeterele le-am legat cu cablu audio 2x1,5mmp.
Toate cablurile le-am acoperit cu banda izolatoare si cu banda auto Tesa pentru protectie si pentru a elimina eventuale vibratii. Daca faceti aceasta operatiune atentie mare pe unde treceti cablurile, verificati treseul geamului pentru a nu le atinge/agata mecanismul acestuia.
Tweeterele le-am montat in locul celor originale. In kit am gasit o multime de accesorii de montaj, insa suportul de plastic al tweeterului JBL a fost mai mic cu aprox 1-2 mm decat clemele de prindere originale. Am umplut spatiul cu banda dublu adeziva pentru a tine tweeterul pe pozitie si a elimina vibratiile. Cross-over-ul inca nu l-am fixat de usa, voi face acest lucru dupa insonorizare.

Concluzia dupa inlocuirea difuzoarelor este simpla: UAU! Nivelul de detalii este extraordinar, am descoperit instrumente si sunete noi in muzica pe care o ascult de ani de zile. Chiar si pe HU-ul masinii se simte un plus de calitate, la volum mediu basul este mai patrunzator, iar inaltele se aud mult mai bine decat inainte. Inaltele erau chiar usor deranjante la volum mai mare, asa ca a trebuit sa setez butoanele din cross-over pe -3dB.
Insa la volum mare se simte neputinta HU cu cei 25W amarati, acesta nu poate satisface setea de putere a difuzoarelor GTO si distorsiunile devin deranjante. Aici sunt convins ca se va schimba situatia dupa instalarea amplificatorului.
Faza 2: amplificarea
Asa cum am scris mai sus aveam pe acasa un amplificator prafuit, care sta nefolosit si pe care am decis sa-l pun la treaba. Amplasarea sa va fi in portbagaj, probabil in lateral, langa panoul de sigurante, inca nu m-am decis.
Amplificatorul scoate 2x95W / 2ohmi, insa pentru ca nu am gasit o configuratie satisfacatoare de difuzoare pentru a le lega in paralel fata cu spate, am decis sa amplific doar difuzoarele din fata, cele din spate ramanand legate la batranul CD30MP3. Din cei 95W se mai pierd cativa Watti, difuzoarele fiind pe 3ohmi, vor ramane probabil undeva la 75-80W pe canal.
Pentru amplificator am cumparat cablu litat 1x4mmp pentru alimentare, pe care il voi lega direct de la baterie print-un fuzibil de 25A. Cablurile audio le-am confectionat, am cumparat cablu stereo pentru microfon si conectori auriti.
Semnalul pentru amplificator il voi lua direct din HU, din pinii integratelor TDA7375 aferente semnalului de intrare a canalelor din fata. Zilele aceastea am legat firele, insa nu am testat, asa ca am emotii...


Va urma instalarea amplificatorului, pe care probabil o voi face pana in anul nou.
Voi reveni cu detalii...