Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Tutoriale
  • GL10PEL

  • Mesaje scrise: 779
  • Locatie: Alta tara
  • Masina: Astra 2011 A16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Aug 2006

  • Mesaj Privat
(ATENTIE: Pozele provin de pe contul meu de Dropbox si aparent, nu pot fi vizualitate cu un singur click, ci o data deschise, trebuie sa inchideti cadrul ClubOpel.com din jurul pozei, click pe X in dreapta sus in pagina cu poza)
Teaser:

Desi am aproape 2 ani de cand am montat incalzirea pe scaunele fata si mi-am propus de atunci sa fac un tutorial, abia acum mi-am facut timp sa-l scriu.
Un pic de istorie.
Fata de Astra G, la Astra H electronica este mult diferita . Cu H-ul, Opel a implementat comunicarea pe CAN. Butoanele de comanda de la H nu sunt simple potentiometre, ci generatoare de impulsuri PWM. Semnalul se duce catre un modul de comanda de sub scaun, apoi in electronica din REC unde este interpretat si mai departe, cu ajutorul unui releu, se trimite curent la incarzirea din scaune.
O sa incep cu un rezumat:
-cumperi rezistentele, originale, universal, originale de la alte marci de masini, etc.
-identifici daca ai precablaj pentru incalzire sub scaunele fata. Daca nu ai, fiecare este liber sa procedeze cum crede de cuviinta sa aduca current de la baterie pana sub scaunele fata.
- demontezi scaunele, unul cate unul, le pui pe un banc de lucru si le dezbraci de tapiterie ca sa montezi dedesubt rezistentele.
-Partea de comanda, analogica cu un buton chior, sau optional, cumperi consola centrala cu 4/6 butoane, confectionezi un modul PWM (Pulse-width modulation) si comanzi in trepte incalzirea, asa cum a fost ea gandita din fabrica.

Alte detalii: eu am lucrat in garaj si toata operatiunea a durat mai multe zeci de ore, impartite de-a lungul mai multor saptamani. Nu sunt cel mai rapid, dar mai uit bine la detalii.

Cumparatul rezistentelor.
Eu le-am cumparat de la cineva de pe VW forum daca-mi aduc bine aminte. Sunt rezistente OEM pentru scaunele fata la VW Passat B5. Fata de cele de Opel, care nu se gasesc separat (sau eu nu le-am gasit), cele de la Passat au si aripi laterale pe sezut si spatar. Rezistentele de pe sezut si spatar (in afara de aripi) sunt pe baza de carbon. Au costat parca 60ron pentru un scaun, 120 pentru ambele, plus ceva la transport.
https://www.dropbox.com/s/du...gr1c/DSCF6916.JPG

Indentificarea precablajului se face cu sau fara scaun demontat. Oricum ar fi, daca vrei incalzire, iti pui cu sau fara precablaj. Ne vom ocupa de asta mai tarziu.

Demontarea scaunelor, montajul rezistentelor.

Decuplati bateria de la masina.
Puteti incepe ori cu scaun sofer, ori cu scaun pasager, este acelasi lucru in ambele parti.
Unelte folosite https://www.dropbox.com/s/12...0111202-00377.jpg
- Demontati prinderea centurii de siguranta din scaun.
https://www.dropbox.com/s/gs...0111130-00326.jpg
- Demonatati cele doua suburi cu cap torx care tin scaunul in podea. Ridicati putin scaunul si decuplati mufa electrica de sub scaun. Scoateti scaunul cu grija sa nu zgariati ornamentele de plastic din masina. La Astra H sunt al naibii de usor de zgariat.
- Puneti scaunul pe bancul de lucru, sau luati-l in casa, oriunde puteti lucra sub un acoperis.
https://www.dropbox.com/s/lt...0111208-00404.jpg
- Scoateti tapiteria de pe spatele spatarului prin desprinderea sinei de plastic din apropierea sezutului. Lucrati cu mainile goale, fara unelte.
- Demontati airbag-ul din spatarul scaunluil. Are 3 suruburi, trebuie o tubulara metric 8. Decuplati mufa airbag-ului si indeparati-l.
https://www.dropbox.com/s/8p...0111130-00321.jpg
https://www.dropbox.com/s/pp...0111130-00322.jpg
https://www.dropbox.com/s/34...0111130-00323.jpg
https://www.dropbox.com/s/u3...0111130-00328.jpg
- Demontati piesele de plastic din jurul sezutlui scaunlui, urmariti pozele. Mai trebuie obisnuita surubelnita Torx 20.
https://www.dropbox.com/s/o1...0111130-00324.jpg
https://www.dropbox.com/s/v4...0111130-00327.jpg
- Dezbracati tapiteria de pe scaun. Este tinuta pe pozitie de inele din sarma de otel. Acestea le desfaceti/cracanati/taiati cu doi clesti Spit. Urmariti pozele.
https://www.dropbox.com/s/tg...0111202-00361.jpg
https://www.dropbox.com/s/f4...0111130-00332.jpg
https://www.dropbox.com/s/vl...0111130-00334.jpg
https://www.dropbox.com/s/iq...0111130-00335.jpg
https://www.dropbox.com/s/8w...0111130-00336.jpg
https://www.dropbox.com/s/6b...0111130-00337.jpg
https://www.dropbox.com/s/sa...0111130-00338.jpg
https://www.dropbox.com/s/vz...0111130-00339.jpg
https://www.dropbox.com/s/tq...0111130-00340.jpg
https://www.dropbox.com/s/cf...0111202-00362.jpg
https://www.dropbox.com/s/0j...0111202-00363.jpg
https://www.dropbox.com/s/yr...0111202-00364.jpg
https://www.dropbox.com/s/ia...0111202-00365.jpg
- Asezati rezistenta pe sezut si/sau spatar si taiat-o cu foarfecul astfel incat sa respecte o forma rectangulara, potrivita cu sablonul de pe buretele scanului.
https://www.dropbox.com/s/x9...0111202-00366.jpg
https://www.dropbox.com/s/j8...0111207-00400.jpg
- Potriviti aripile pe marginea sezutului si spatarului. Eu le-am lipit cu superglue pe alocuri caci nu vroiau sa stea pe pozitie. ATENTIE: NU TAIATI ARIPILE CU FOARFECUL, contin o rezistenta monifilara care se intrerupe daca o taiati.
https://www.dropbox.com/s/k4...0111202-00369.jpg
https://www.dropbox.com/s/hr...0111202-00370.jpg
https://www.dropbox.com/s/n0...0111202-00378.jpg
https://www.dropbox.com/s/0o...0111202-00379.jpg
https://www.dropbox.com/s/4r...0111202-00380.jpg
- Pentru montarea tapiteriei, eu am renuntat la cercurile de sarma otelita originale (foarte greu de indoit) si am folosit coliere din plastic. Urmariti pozele.
https://www.dropbox.com/s/f7...0111130-00341.jpg
https://www.dropbox.com/s/rg...0111130-00342.jpg
https://www.dropbox.com/s/an...0111130-00346.jpg
https://www.dropbox.com/s/2p...0111130-00347.jpg
https://www.dropbox.com/s/id...0111130-00348.jpg
https://www.dropbox.com/s/yg...0111202-00381.jpg
- Cablurile rezistentelor sezut + spatar le-am scos pe la imbinarea dintre sezut si spatar si le-am unit (plus la plus, minus la minus) si mai apoi le-am pozat pe instalatia originala din scheletul scanului.
https://www.dropbox.com/s/sk...0111202-00367.jpg
https://www.dropbox.com/s/pm...0111202-00368.jpg
https://www.dropbox.com/s/9m...0111209-00406.jpg
https://www.dropbox.com/s/9m...0111209-00406.jpg
https://www.dropbox.com/s/y9...0111209-00407.jpg
https://www.dropbox.com/s/o5...0111209-00409.jpg

Rezultatul final: https://www.dropbox.com/s/t3...0111202-00382.jpg
Efectul incalzirii este excelent. Toti care au simitit caldura in masina la mine, au apreciat-o.

Identificare precablajului.
Conform OPEL TIS, mufa de sub scaun se numeste X48, iar firele pentru incalzire se afla in mijloc, adica X48.3
https://www.dropbox.com/s/un...0111209-00412.jpg
https://www.dropbox.com/s/1c...0111230-00418.jpg
In poza urmatoare, aveti sus mufa tata de sub scaun si jos, mufa mama din podea. Ansamblul facut de cele doua se cheama X48, ce spuneam mai sus.
https://www.dropbox.com/s/d3...0111209-00408.jpg

Daca aveti TIS-ul in fata:
https://www.clubopel.com:808...989_wqys3tngr.jpg
- firul 8 (in poza, mufa 3 sus) este plusul general
- firul 7 este comanda de la buton bord,
- firul 9 este masa, minusul.
Asa arata mufa de sub scaun fara cabluri de incalzire, si apoi cu ele:
https://www.dropbox.com/s/8d...0111202-00392.jpg
https://www.dropbox.com/s/d3...0111209-00408.jpg

Prezenta cablurilor in X48.3 maro+negu/galben+?/?(nu mai stiu culoarea celui de-al 3-lea cablu) insemna ca aveti precablaj pentru incalzire scuane, conform cu aceasta poza:
https://www.dropbox.com/s/d4...0111201-00350.jpg

Partea de comanda.
De aici in colo, lucrurile se diferentiaza intre cei care fac instalatia de comanda pe original si cei care fac comanda in mod analogic.
Pe original presupune sa:
-cumperi consola centrala cu 4 sau 6 butoane
-cumperi in releu (Cod 12.1300.00)
-doua siguranre de 15A parca.
-construiesti+programezi modul comanda PWM (Control Unit - Seat Heating.)
Pentru Astra H Sedan cum am eu, trebuie set de butoane cu comanda portbagaj
https://www.dropbox.com/s/qr...l/C21356631_6.jpg

Comanda analogica presupune sa iti montezi un buton si relee undeva si sa comanzi incalzirea in mod direct.
Eu am abordat comanda analogica cu folosirea precablajului de subscaun, care duce in REC la un releu dedicat incalzirii scaunelor.
Cod 12.1300.00, pret 22ron la un magazine de piese autor.
https://www.dropbox.com/s/qr...l/C21356631_6.jpg
Am mai pus doua sigurante tot undeva in REC parca, nu mai retin.
Locul relelui este in dreapta jos in poza asta cu REC:
https://www.dropbox.com/s/bf...28%2015.48.29.jpg
Pentru ca nu am partea de comanda din bord cu botoane digitale, si modul PWM care da 3 trepte de putere, am pus pe direct ac
est releu pe direct printr-o punte a partii de comanda 30-87.
https://www.dropbox.com/s/18...0120202-00032.jpg
Astfel rezistenle mele sunt alimentate in continuu cu curent, indiferent daca am sau nu cheia in contact. Bai, iei foc, esti nebun?!
Nu chiar. Am montat un buton on/off de 16A sub fiecare scaun, pe firul de plus care alimenteaza rezistentele.
Atunci cand il dau pe On, incalzirea in scaun se incalzeste spre puterea maxima. Cand fundul meu spune ca m-am incalzit, dau butonul pe Off si gata.
Ce faci daca uiti incalzirea pornita? Nu prea ai cum s-o uiti, caci o data pornita, in 2 min ai fundul cald iar pana in minutul 4 este fierbinte si sigur vrei s-o opresti. Dar ce faci daca deplasarea dureaza mai putin de 2 min si uiti incalzirea pornita?
Ce-I drept mi s-a intamplat o singura datain doi ani, cand intr-o dimineata de iarna am plecat spre servici si in minutul 1 am constatat ca am pana, in minutul 2 am parcat masina la loc, iar cand m-am intors, 12 ore mai tarziu, bateria era la 6V. Da, incalzirea a stors tot curentul din baterie si nu a luat foc nimic. Am incarcat bateria si totul a fost OK.

Ma gandesc la o solutie simpla cum sa trec partea de comanda prin cheia de contact ca sa nu mai ai cum sa uiti incalzirea pornita. Astept pareri constructive 

Multumesc lui cornel02 de pe clubopel.com pentru sfaturile si intepretarile din TIS.
In continuare il astept pe colegul Aurelian sa descrie cum a construit el modulul PWM cu comanda cu butoanele din bord.
Skip ads

  • claudiu-cld

  • Mesaje scrise: 6,515
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2000 y17dt
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 13 Sep 2006

  • Mesaj Privat
Foaarte bun tutorialul ,
era bine daca releului ii dadeau curent dupa contact,adica bobina sa fie alimentat la - si la + dupa contact iar contatctul normal deschis un pin la baterie iar al 2 -ela pin continuare la scaune prin buton ,eu asa o gandesc .Dupa ce ai pus contactul ai curent in releu,inchide circuitul si ai curent la butoane.daca vrei sa dai drumu la incalzire inchizi circuitul prin buton,pui butonul pe ON si se incalzeste "funduletul",Cand simti ca te arde deschizi circuitul,pui butonul pe OFF si gata .
parerea mea .
Eu asa o sa fac cand o veni vremea la incalzire.eu am astra g si nu am precablare.deci nici acele module de sub scaune ca sa folosesc butoanele originale in trepte.o sa folosesc butoanele originale dar pentru ON/OFF.
  • rolland

  • Mesaje scrise: 433
  • Locatie: Mures
  • Masina: Zafira 2001 Y20DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 23 Apr 2012

  • Mesaj Privat
Foarte bun tutorialul, bravo ai nota 10 de la mine. Eu am folosit pt masina mea rezistentele luate dintr-un corsa si partea de comanda e facuta de mine . Eu am si un termometru digital cu precizie de 0.5 grade si o pot programa temperatura asa incit sa nu ma arda la "fundulet". Partea electronica la randul ei comanda un releu prin impulsuri, iar releu rezistenta din scaun.
Deci inca o data nota 10.
  • GL10PEL

  • Mesaje scrise: 779
  • Locatie: Alta tara
  • Masina: Astra 2011 A16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Aug 2006

  • Mesaj Privat
Rolland, ai putea face un tutorial de nota 10 pentru partea de comanda?
Claudiu-cld poti incropi o schema cu montajul propus?
Multumesc amandoura pentru aprecieri.
  • 34KLA

  • Mesaje scrise: 4,360
  • Locatie: Dolj
  • Masina: Corsa 2008 Z13DTJ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Sep 2004

  • Mesaj Privat
GL10PEL a scris:- Potriviti aripile pe marginea sezutului si spatarului. Eu le-am lipit cu superglue pe alocuri caci nu vroiau sa stea pe pozitie.

nu afecteaza buretul sau incalzirea in timp?
  • ador13

  • Mesaje scrise: 292
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2007 Z16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Felicitari!, daca faceai acest tutorial cu o saptamana inainte era si mai bine (pentru mine) Smile
Weekendul trecut m-am chinuit din greu sa fac scaunele bucati si sa le asamblez la loc, mai ales pe cel de la sofer care are cotiera si reglaj lombar. Mi-ar fi prins bine niste instructiuni inainte, sigur vor mai fi si altii carora le va fi util.

Eu mi-am montat in final rezistentele pe scaune dar nu am apucat inca sa fac legaturile electrice.
Firul (+) de forta pentru rezistente vreau sa-l iau de la bricheta. Este vreo problema in sensul asta, este ok circuitul brichetei?

Firul (+) care sa intrerupa printr-un releu traseul atunci cand scot cheia din contact il voi lua de la becul scrumierei, am verificat aseara si merge doar pe contact.
  • GL10PEL

  • Mesaje scrise: 779
  • Locatie: Alta tara
  • Masina: Astra 2011 A16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Aug 2006

  • Mesaj Privat
34KLA a scris:
GL10PEL a scris:- Potriviti aripile pe marginea sezutului si spatarului. Eu le-am lipit cu superglue pe alocuri caci nu vroiau sa stea pe pozitie.

nu afecteaza buretul sau incalzirea in timp?

am aplicat superglue in zig-zag pe aripi. in locul unde s-a facut liputura buretele s-a intarit, dar aici vorbim de suprafete mici, imagineaza-ti un fir in zig-zag de 1mm gosime, Nu se simte la mana. Nu stiua daca l-a afectat incalzirea, cred ca voi afla cand/daca voi desface vreo data iarasi scaunele.

" Firul (+) de forta pentru rezistente vreau sa-l iau de la bricheta. Este vreo problema in sensul asta, este ok circuitul brichetei? "
Am observat ca gosimea firului de + de la bircheta este la fel de gros ca firul de + de sub scaun. Problema este ca tu, la un moment dat, vei alimenta doua scaune simultan dintr-un fir de la bricheta, deci va fi suprasolicitat, sa nu mai zic daca mai ai si vreun consumator in bricheta.
Vezi totusi de fire ai deja sub scaun si la ce folosesc ele cu ajutorul TIS. Daca de exemplu un set de fire foloseste la reglaj electric scaun (zic si eu, nu ca ar avea astra H asa ceva), ai putea sa incerci sa urmaresti acele fire si sa te folosesti de ele ca sa nu tragi altele noi.
  • ador13

  • Mesaje scrise: 292
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2007 Z16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Curent sub scaun am doar intr-o singura mufa, cea a scaunului din dreapta.
Iar referitor la grosimea firelor, firele rezistentelor de Renault sunt mai subtiri decat cel de la bricheta, acum depinde si de ce set de rezistente ai.
  • ador13

  • Mesaje scrise: 292
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2007 Z16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Nu stiu nici unde as putea gasi niste butoane frumusele cu led, si mai ales pe unde sa le montez. La Astra H nu prea ai unde sa le pui
Eu le-am montat deja pe cele de Reno pe marginea scaunelor (am decupat din masca de plastic) dar nu sunt foarte multumit, ma gandesc sa le anulez si sa pun altele cu led in bord.
Ceva idei/modele de butoane, si un loc unde ar putea fi montate?
  • GL10PEL

  • Mesaje scrise: 779
  • Locatie: Alta tara
  • Masina: Astra 2011 A16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Aug 2006

  • Mesaj Privat
Nici eu nu am gãsit un loc potrivit în bord pentru butoane, asa ca le-am ascuns sub scaun.
  • ador13

  • Mesaje scrise: 292
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2007 Z16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Am gasit un milion de modele de butoane cu led pe site la Adela Smile
  • nanutza

  • Mesaje scrise: 341
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2005 z17dth
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 01 Jul 2012

  • Mesaj Privat
Vand eu un modul pt astra h cu butoanele pt incalzire st si dr , deschidere usi la 200 ron.
Mai am un modul care are decat butonul sport + inchidere usi tot pt astra h . la 100 ron .
  • GL10PEL

  • Mesaje scrise: 779
  • Locatie: Alta tara
  • Masina: Astra 2011 A16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Aug 2006

  • Mesaj Privat
Nanutza, ai si poze sau un anunț pus undeva?
  • nanutza

  • Mesaje scrise: 341
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2005 z17dth
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 01 Jul 2012

  • Mesaj Privat
Salut , maine voi face poze.. ps daca mai vrei acele module pt impulsuri , trepte incalzire cei de la dezmembrari cer pe ambele 40 ron .
  • ador13

  • Mesaje scrise: 292
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2007 Z16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Am gasit butoane cat de cat dragute cu led.
Daca le montez pe plusul din contact am inteles ca nu este absolut nici o problema indiferent de butoane.
Dar, daca le montez pe plusul de forta, cam cati amperi ar trebui sa aiba aceste butoane ca sa reziste fara sa ia foc?


  • gabiopel

  • Mesaje scrise: 5,583
  • Locatie: Buzau
  • Masina: Astra 2002 Y20 DTH-2.0 DTI
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 23 Sep 2007

  • Mesaj Privat
@ador13-poti pune butoane ceva mai finute si nu neaparat scumpe .Incearca aici !

http://www.conexelectronic....roduse.php?id=631
si
http://www.conexelectronic.ro/produse.php?id=18
  • nanutza

  • Mesaje scrise: 341
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2005 z17dth
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 01 Jul 2012

  • Mesaj Privat
Ca sa afi cati amperi trebuie sa iti suporte pe partea de forta butoanele ce le cauti afa cati w ( watii ) au rezistentele , imparti a 12 (12 volti curentul bateriei ) si afli amperajul care va trebuii sa il suporte butonul.
EX :100 w rezistentele : la 12 v =8.3333 amperi.
Cel mai bine imparti la 14 caci in momentul in care incalzirea este pornita ai 14 v dati de alternator.
  • GL10PEL

  • Mesaje scrise: 779
  • Locatie: Alta tara
  • Masina: Astra 2011 A16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Aug 2006

  • Mesaj Privat
ador13 a scris:Am gasit butoane cat de cat dragute cu led.
Daca le montez pe plusul din contact am inteles ca nu este absolut nici o problema indiferent de butoane.
Dar, daca le montez pe plusul de forta, cam cati amperi ar trebui sa aiba aceste butoane ca sa reziste fara sa ia foc?

Vreau si eu sa inteleg ce inseamna sa montezi butonul pe plusul de contact? Poate desena cineva o schema care sa contina doua fire (+ si -) care ajung la rezistenta, un releu si contactul cu cheie de la masina, apoi sa traducem asta in electrica de la Astra H?
  • ador13

  • Mesaje scrise: 292
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2007 Z16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Nu prea stiu cati wati au rezistentele originale de Reno, eu am primit marfa in brate fara vreo cutie sau alta informatie tehnica...Smile
Din ce vad la altele aftermarket, cred ca ar trebui sa aiba in jur de 50w pe fiecare scaun, deci un buton de 4A pe scaun ar trebui sa fie ok, iar o rezistenta de 10-15A pe plusul de alimentare ar trebui deasemenea sa fie ok.
  • ador13

  • Mesaje scrise: 292
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Astra 2007 Z16XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Jun 2009

  • Mesaj Privat
GL10PEL a scris:Vreau si eu sa inteleg ce inseamna sa montezi butonul pe plusul de contact? Poate desena cineva o schema care sa contina doua fire (+ si -) care ajung la rezistenta, un releu si contactul cu cheie de la masina, apoi sa traducem asta in electrica de la Astra H?

Am desenat eu ceva, plusul pe contact sunt firele galbene iar plusul de forta sunt firele portocalii si rosii care duc la scaune (prin releu).
Eu nu am REC, iar siguranta pentru bricheta o am in compartimentul motor, este siguranta nr. 36 si are 15A.
Cand pui contactul, bobina releului alimentata prin pinii 85/86 va cupla si va da voie plusului de forta sa treaca din pinul 87 mai departe in pinul 30.
1. Intrerupatoarele le poti pune pe firele galbene, si nu-ti trebuie amperaj mare la acele butoane.
2. Sau poti pune intrerupatoarele direct pe firele rosii care duc de la releu la scaune, dar trebuie sa iei unele cu amperaj macar de 5-6A, sau mai bine 10A.

Singura mea problema la Astra H este ca nu stiu unde sa pun butoanele in zona soferului.
In bord sau pe tunelul central nu exista nici un loc convenabil, iar pe scaune mi se pare incomod ca nu am acces ca lumea si nu le vad daca sunt apasate sau nu.

Skip ads

  1. Home
  2. Tutoriale

Discuții similare

Intră în ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Întâlniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viață




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR