Teaser:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Desi am aproape 2 ani de cand am montat incalzirea pe scaunele fata si mi-am propus de atunci sa fac un tutorial, abia acum mi-am facut timp sa-l scriu.
Un pic de istorie.
Fata de Astra G, la Astra H electronica este mult diferita . Cu H-ul, Opel a implementat comunicarea pe CAN. Butoanele de comanda de la H nu sunt simple potentiometre, ci generatoare de impulsuri PWM. Semnalul se duce catre un modul de comanda de sub scaun, apoi in electronica din REC unde este interpretat si mai departe, cu ajutorul unui releu, se trimite curent la incarzirea din scaune.
O sa incep cu un rezumat:
-cumperi rezistentele, originale, universal, originale de la alte marci de masini, etc.
-identifici daca ai precablaj pentru incalzire sub scaunele fata. Daca nu ai, fiecare este liber sa procedeze cum crede de cuviinta sa aduca current de la baterie pana sub scaunele fata.
- demontezi scaunele, unul cate unul, le pui pe un banc de lucru si le dezbraci de tapiterie ca sa montezi dedesubt rezistentele.
-Partea de comanda, analogica cu un buton chior, sau optional, cumperi consola centrala cu 4/6 butoane, confectionezi un modul PWM (Pulse-width modulation) si comanzi in trepte incalzirea, asa cum a fost ea gandita din fabrica.
Alte detalii: eu am lucrat in garaj si toata operatiunea a durat mai multe zeci de ore, impartite de-a lungul mai multor saptamani. Nu sunt cel mai rapid, dar mai uit bine la detalii.
Cumparatul rezistentelor.
Eu le-am cumparat de la cineva de pe VW forum daca-mi aduc bine aminte. Sunt rezistente OEM pentru scaunele fata la VW Passat B5. Fata de cele de Opel, care nu se gasesc separat (sau eu nu le-am gasit), cele de la Passat au si aripi laterale pe sezut si spatar. Rezistentele de pe sezut si spatar (in afara de aripi) sunt pe baza de carbon. Au costat parca 60ron pentru un scaun, 120 pentru ambele, plus ceva la transport.
https://www.dropbox.com/s/du...gr1c/DSCF6916.JPG
Indentificarea precablajului se face cu sau fara scaun demontat. Oricum ar fi, daca vrei incalzire, iti pui cu sau fara precablaj. Ne vom ocupa de asta mai tarziu.
Demontarea scaunelor, montajul rezistentelor.
Decuplati bateria de la masina.
Puteti incepe ori cu scaun sofer, ori cu scaun pasager, este acelasi lucru in ambele parti.
Unelte folosite https://www.dropbox.com/s/12...0111202-00377.jpg
- Demontati prinderea centurii de siguranta din scaun.
https://www.dropbox.com/s/gs...0111130-00326.jpg
- Demonatati cele doua suburi cu cap torx care tin scaunul in podea. Ridicati putin scaunul si decuplati mufa electrica de sub scaun. Scoateti scaunul cu grija sa nu zgariati ornamentele de plastic din masina. La Astra H sunt al naibii de usor de zgariat.
- Puneti scaunul pe bancul de lucru, sau luati-l in casa, oriunde puteti lucra sub un acoperis.
https://www.dropbox.com/s/lt...0111208-00404.jpg
- Scoateti tapiteria de pe spatele spatarului prin desprinderea sinei de plastic din apropierea sezutului. Lucrati cu mainile goale, fara unelte.
- Demontati airbag-ul din spatarul scaunluil. Are 3 suruburi, trebuie o tubulara metric 8. Decuplati mufa airbag-ului si indeparati-l.
https://www.dropbox.com/s/8p...0111130-00321.jpg
https://www.dropbox.com/s/pp...0111130-00322.jpg
https://www.dropbox.com/s/34...0111130-00323.jpg
https://www.dropbox.com/s/u3...0111130-00328.jpg
- Demontati piesele de plastic din jurul sezutlui scaunlui, urmariti pozele. Mai trebuie obisnuita surubelnita Torx 20.
https://www.dropbox.com/s/o1...0111130-00324.jpg
https://www.dropbox.com/s/v4...0111130-00327.jpg
- Dezbracati tapiteria de pe scaun. Este tinuta pe pozitie de inele din sarma de otel. Acestea le desfaceti/cracanati/taiati cu doi clesti Spit. Urmariti pozele.
https://www.dropbox.com/s/tg...0111202-00361.jpg
https://www.dropbox.com/s/f4...0111130-00332.jpg
https://www.dropbox.com/s/vl...0111130-00334.jpg
https://www.dropbox.com/s/iq...0111130-00335.jpg
https://www.dropbox.com/s/8w...0111130-00336.jpg
https://www.dropbox.com/s/6b...0111130-00337.jpg
https://www.dropbox.com/s/sa...0111130-00338.jpg
https://www.dropbox.com/s/vz...0111130-00339.jpg
https://www.dropbox.com/s/tq...0111130-00340.jpg
https://www.dropbox.com/s/cf...0111202-00362.jpg
https://www.dropbox.com/s/0j...0111202-00363.jpg
https://www.dropbox.com/s/yr...0111202-00364.jpg
https://www.dropbox.com/s/ia...0111202-00365.jpg
- Asezati rezistenta pe sezut si/sau spatar si taiat-o cu foarfecul astfel incat sa respecte o forma rectangulara, potrivita cu sablonul de pe buretele scanului.
https://www.dropbox.com/s/x9...0111202-00366.jpg
https://www.dropbox.com/s/j8...0111207-00400.jpg
- Potriviti aripile pe marginea sezutului si spatarului. Eu le-am lipit cu superglue pe alocuri caci nu vroiau sa stea pe pozitie. ATENTIE: NU TAIATI ARIPILE CU FOARFECUL, contin o rezistenta monifilara care se intrerupe daca o taiati.
https://www.dropbox.com/s/k4...0111202-00369.jpg
https://www.dropbox.com/s/hr...0111202-00370.jpg
https://www.dropbox.com/s/n0...0111202-00378.jpg
https://www.dropbox.com/s/0o...0111202-00379.jpg
https://www.dropbox.com/s/4r...0111202-00380.jpg
- Pentru montarea tapiteriei, eu am renuntat la cercurile de sarma otelita originale (foarte greu de indoit) si am folosit coliere din plastic. Urmariti pozele.
https://www.dropbox.com/s/f7...0111130-00341.jpg
https://www.dropbox.com/s/rg...0111130-00342.jpg
https://www.dropbox.com/s/an...0111130-00346.jpg
https://www.dropbox.com/s/2p...0111130-00347.jpg
https://www.dropbox.com/s/id...0111130-00348.jpg
https://www.dropbox.com/s/yg...0111202-00381.jpg
- Cablurile rezistentelor sezut + spatar le-am scos pe la imbinarea dintre sezut si spatar si le-am unit (plus la plus, minus la minus) si mai apoi le-am pozat pe instalatia originala din scheletul scanului.
https://www.dropbox.com/s/sk...0111202-00367.jpg
https://www.dropbox.com/s/pm...0111202-00368.jpg
https://www.dropbox.com/s/9m...0111209-00406.jpg
https://www.dropbox.com/s/9m...0111209-00406.jpg
https://www.dropbox.com/s/y9...0111209-00407.jpg
https://www.dropbox.com/s/o5...0111209-00409.jpg
Rezultatul final: https://www.dropbox.com/s/t3...0111202-00382.jpg
Efectul incalzirii este excelent. Toti care au simitit caldura in masina la mine, au apreciat-o.
Identificare precablajului.
Conform OPEL TIS, mufa de sub scaun se numeste X48, iar firele pentru incalzire se afla in mijloc, adica X48.3
https://www.dropbox.com/s/un...0111209-00412.jpg
https://www.dropbox.com/s/1c...0111230-00418.jpg
In poza urmatoare, aveti sus mufa tata de sub scaun si jos, mufa mama din podea. Ansamblul facut de cele doua se cheama X48, ce spuneam mai sus.
https://www.dropbox.com/s/d3...0111209-00408.jpg
Daca aveti TIS-ul in fata:
https://www.clubopel.com:808...989_wqys3tngr.jpg
- firul 8 (in poza, mufa 3 sus) este plusul general
- firul 7 este comanda de la buton bord,
- firul 9 este masa, minusul.
Asa arata mufa de sub scaun fara cabluri de incalzire, si apoi cu ele:
https://www.dropbox.com/s/8d...0111202-00392.jpg
https://www.dropbox.com/s/d3...0111209-00408.jpg
Prezenta cablurilor in X48.3 maro+negu/galben+?/?(nu mai stiu culoarea celui de-al 3-lea cablu) insemna ca aveti precablaj pentru incalzire scuane, conform cu aceasta poza:
https://www.dropbox.com/s/d4...0111201-00350.jpg
Partea de comanda.
De aici in colo, lucrurile se diferentiaza intre cei care fac instalatia de comanda pe original si cei care fac comanda in mod analogic.
Pe original presupune sa:
-cumperi consola centrala cu 4 sau 6 butoane
-cumperi in releu (Cod 12.1300.00)
-doua siguranre de 15A parca.
-construiesti+programezi modul comanda PWM (Control Unit - Seat Heating.)
Pentru Astra H Sedan cum am eu, trebuie set de butoane cu comanda portbagaj
https://www.dropbox.com/s/qr...l/C21356631_6.jpg
Comanda analogica presupune sa iti montezi un buton si relee undeva si sa comanzi incalzirea in mod direct.
Eu am abordat comanda analogica cu folosirea precablajului de subscaun, care duce in REC la un releu dedicat incalzirii scaunelor.
Cod 12.1300.00, pret 22ron la un magazine de piese autor.
https://www.dropbox.com/s/qr...l/C21356631_6.jpg
Am mai pus doua sigurante tot undeva in REC parca, nu mai retin.
Locul relelui este in dreapta jos in poza asta cu REC:
https://www.dropbox.com/s/bf...28%2015.48.29.jpg
Pentru ca nu am partea de comanda din bord cu botoane digitale, si modul PWM care da 3 trepte de putere, am pus pe direct ac
est releu pe direct printr-o punte a partii de comanda 30-87.
https://www.dropbox.com/s/18...0120202-00032.jpg
Astfel rezistenle mele sunt alimentate in continuu cu curent, indiferent daca am sau nu cheia in contact. Bai, iei foc, esti nebun?!
Nu chiar. Am montat un buton on/off de 16A sub fiecare scaun, pe firul de plus care alimenteaza rezistentele.
Atunci cand il dau pe On, incalzirea in scaun se incalzeste spre puterea maxima. Cand fundul meu spune ca m-am incalzit, dau butonul pe Off si gata.
Ce faci daca uiti incalzirea pornita? Nu prea ai cum s-o uiti, caci o data pornita, in 2 min ai fundul cald iar pana in minutul 4 este fierbinte si sigur vrei s-o opresti. Dar ce faci daca deplasarea dureaza mai putin de 2 min si uiti incalzirea pornita?
Ce-I drept mi s-a intamplat o singura datain doi ani, cand intr-o dimineata de iarna am plecat spre servici si in minutul 1 am constatat ca am pana, in minutul 2 am parcat masina la loc, iar cand m-am intors, 12 ore mai tarziu, bateria era la 6V. Da, incalzirea a stors tot curentul din baterie si nu a luat foc nimic. Am incarcat bateria si totul a fost OK.
Ma gandesc la o solutie simpla cum sa trec partea de comanda prin cheia de contact ca sa nu mai ai cum sa uiti incalzirea pornita. Astept pareri constructive
Multumesc lui cornel02 de pe clubopel.com pentru sfaturile si intepretarile din TIS.
In continuare il astept pe colegul Aurelian sa descrie cum a construit el modulul PWM cu comanda cu butoanele din bord.