Este vorba despre releul din imagine cu codul GM 24435922

Manifestarile au fost pe timpul rece al ierni, atunci cand conditiile sunt f bune pt. defectiuni electrice. Prima data nu mi-a functionat parking light-ul de pe partea stanga si am fost nevoit sa scot releul si sa-l curat cu alcool izopropilic + curatare electrica. A functionat o sapt. si din nou au inceput problemele, am dat fuga la magazin si am luat un releu GM 24435922 35 lei/buc si l-am inlocuit. Dupa o saptamana nu-mi mai functiona nici cel de pe partea dreapta. Nervos l-am curatat si mecanic pe acesta sa pot avea liniste, dar si acesta nu a rezistat mult timp.
Pata mi s-a pus cand am inceput sa am probleme cu low beam-ul, trebuia sa dau de switch-ul din bord de vreo 4-5 ori sa mi se aprinda low beam-ul si de multe ori in mers mi se stingea deodata de nu stiam cum sa fac sa-l redeschid mai repede.
Am incercat sa pornesc si AC-ul, dar si el se deschidea cand avea chef releul si am pus punct relatiei de prietenie, toate acestea in timp de 2 saptamani.
Masina este din 2001 si ma gandesc cam cate actionari au avut aceste relee si este de asteptat sa fie imbatranite cu functionare defectuoasa.
Aceste nu sunt sealed si se formeaza umiditatea in interiorul lor, se depune pe "pastilele" de contact ale releelor, formeaza oxizi, apare rezistenta de contact si de aici incepe sa erodeze contactele si pica functionalitatea lor.
Am fost nevoit sa le inlocuiesc pe toate cu unele noi sa pot scapa definitiv de aceasta problema.
Am avut niste modele de relee care se folosesc in automotive si am ales un model de releu de la Panasonic cu carcasa sealed care duce 25A curent constant.
M-am folosit de sasiul vechi al releelor si am conectat noile releele la terminalele releului original.





In ultima poza am marcat cu sageata rosie o pata neagra (erodare) de pe pastila de contact al releului si daca nu ma insel eu, cred ca este cel mai mic punct negru dintre toate contactele releelor fiind cel de pe fog lamp cu cea mai mica utilizare pe masina.
Cand am desfacut releele, toate aveau condens inauntru lor, puteai lua usor cu degetul putina "zeama" din releu.
Eu am ales varianta sealed sa nu mai am astfel de probleme in continuare si urmeaza sa schimb toate releele de pe masina ca sa pot dormi seara linistit.
Din pacate nu este nicio metoda competenta de verificare si testare a releelor pentru inlaturarea eventualelor neplaceri provenite de la ele. Noi cum suntem obisnuiti sa schimbam ceva doar cand este defect, ne este mult mai greu sa schimbam ceva "bun" in sedinte de mentenanta.
Mi-a fost "jena" sa schimb toate reele din acest model stiind ca o parte functionau "bine" si ma gandeam cum sa le desfac si sa le inlocuiesc daca ele functioneaza in parametri. Surpiza placuta a fost ca la desfacere sa vad in ce HAL aratau contactele erodate si sincer nu stiu cum de mai functionau.
Cand un releu dintr-un anumit model nu mai functioneaza este bine ca toate celelalte din acest model sa fie schimbate in acelasi timp, pentru a preveni defectiuni ulterioare.