Nu am intentia sa contrazic pe nimeni,dar am citit pe forum multe mesaje,unele care m-au amuzat,altele care mi-au produs multa admiratie pentru unii dintre forumisti.
Va pot sta la dispozitie celor interesati cu informatii complete,atit despre procesul de reparatie cit si asa zisele test plans pentru injectoare de orice fel.
Cum este mult de vorbit in acest domeniu,acum nu o sa fac decit sa incerc sa clarific citeva chestiuni,si cu timpul,sau la cererea celor interesati,sa revin cu ce mai este nevoie.
Foarte IMPORTANT:
-Nu considerati schimbatul unui kit sau duze cum se numeste in RO,ca fiind o reparatie,NU este.
-Curatirea injectoarelor si a pieselor acestuia se face doar cu ultrasunete.Eu de moment nu cunosc alta solutie.
-Orice injector indiferent de marca sau serie,se regleaza dupa normele impuse de fabricant.Aceste informatii sint continute in programul bancului de testat injectoare.
Orice injector care a fost desfacut,chiar si daca sau dat semne pe piulita bobinei si a duzei,trebuie testat in banc apoi reglat,calibrat,dupa normele fabricantului.
In interiorul fiecarui injector,exista cel putin doua saibe pe care eu le numesc calibre,una in partea duzei,si una sau mai multe in partea bobinei.
Aceste saibe,au grosimi diferite,in functie de injector si seria lui,intre sa zicem 0,80mm pina la 2mm de exemplu.
Fiecare 0,01 grosime,poate modifica substantial cantitatea de combustibil injectata,sau cantitatea de combustibil scoasa pe retur.
Aceasta dimensiune de 0,01 de exemplu,poate fi afectata de forta cu care stringem piulita,de aceea exista date concrete oferite de fabricant si se folosesc in calibrarea injectoarelor.
In injectoarele Bosch,depinzind de model CRI CRI1 CRI2 CRI2,1 CRI2,2 CRIN etc,avem o saiba care se pune intre bobina si corpul injectorului,care regleaza cantitatea de injectie in PREINJECTIE,si care daca slabiti piulita bobinei,puteti face ca injectorul sa bata(tacane,ca un tractor).
Saiba pentru calibrat de la duza,modifica in general cantitatea injectata in relanti,sau la pornire,si daca este lasata mai slaba piulita, decit recomanda fabricantul,atunci injectorul poate ,,picura" curge,lucru care la rindul lui poate face sa se topeasca pistonul respectiv,sau ca masina sa porneasca cu fum,dupa care in anumite momente poate influenta in puterea motorului cind este in sarcina.
O mai mare cantitate de combustibil nu insemna neaparat mai multa putere,poate la fel de bine sa inece motorul.
Daca in schimb se stringe mai tare,poate face ca presiunea de deschidere a injectorului sa fie mai mare,si motorul va porni greu sau deloc.
DUZELE nu se repara,se schimba cu altele noi,fara exceptii.
In injectoarele bosch,exista in partea unde se afla bobina,o bila cu diametru de intre 1,30mm,ceramica sau metalica sau 1,50mm ceramica,in functie de modelul injectorului.Aceasta bila,trebuie sa aiba un joc prestabilit de fabricant,care difera de la un injectoar la altul,si poate fi cuprins intre 0,040mm pina la 0,060mm,am vazut si mai mari,de 0,092.
Acest joc,se poate stabili prin schimbarea unei saibe de reglaj,punind grosorul necesar,si se masoara doar cu un ceas comparator care poate masura in miimi de mm.
Acest joc,este cel mai important in reglajul unui injector.Fara el,noi il numim punctul ZERO,nu se poate regla nimic.
Imaginativa ca scoateti bobina unui injector...si trebuie sa o montati la loc....cum doamne iartama reglati un astfel de joc?Fara scule de precizie si datele fabricantului este imposibil.Ca roman,am incercat si eu tot felul de bazaconii,dar nu am reusit,oricum,pina nu stricam nu invatam,dar macar sa fim avizati.
Injectoarele DELPHI...eu deja nu mai fac cirpeli ca nu merita,schimb direct valva de control si duza cu piese noi,si STRING piulita dupa datele fabricantului,si cu asta nu mai este nevoie de alte calibrari in general.
Se vorbeste mult despre codurile injectoarelor,codificarea lor DA RECOMAND ACEST PROCES,dar am sa va marturisesc si altceva,puteti sa le montati in orice piston si sa nu codificati nimic,folosind codurile vechi,nu se va rupe nimic,poate ca va merge mai ,,afumat" dar sigur nu veti strica altceva.
Toate injectorele trebuiesc codificate in masina,si trebuie sa primeasca un nou cod cind se slabeste,desface,modifica,orice relationat cu piulita bobinei sau a duzei.
Codul respectiv este de fapt o informatie care o are calculatorul de bord al masinii deja in el,si care stie ce sa faca cu injectorul respectiv,in functie de cit se pasa pedala de acceleratie,si mai contine si alta informatie mai putin importanta.
Am sa va dau un exemplu:
Un injector oarecare se testeaza dupa cum urmeaza;
-STATIC LEAK-1700bar un timp de 20 secunde---nu trebuie sa iasa nicio picatura nici pe duza nici pe retur
-Back Flow-1600bar 20secunde deschidere duza 800microsecunde(nu milisecunde) si trebuie sa dea retur intre 16mml si 60ml in cele 20secunde de test
-Emision Point-800bar timp test 20 sec 650 microsecunde deschidere duza,cantitate injectata 10ml...19ml
Preinjectie (atentie aici) 800bar test de 90sec deschidere duza 160 microsecunde cantitate injectata 0,33ml pina la 3,2ml
Urmeaza test de pornire si relanti,dar daca sinteti atenti la date,o sa va dati seama ca asa ceva nu se poate face pe genunchi,fiind vorba de cantitati foarte mici,si timpi de deschidere a duzei extrem de mici.
Ce inseamna deschiderea duzei?
Cind injectorul primeste curent in bobina,acesta trage de bila din partea superioara in sus,iar combustibilul iese pe retur,lucru care face ca acul din duza sa se ridice,si in felul acesta poate injecta.
Uffff...sint ani de manuale,greu de explicat intrun singur mesaj.
Detin datele fabricantului pentru toate injectoarele din toate masinile,daca aveti nevoie intrebati,va ajut cu placere.
REPET-nu traiesc in RO,nu va pot repara nimic,va pot ajuta cu informatii INCLUSIV cu informatii despre cum sa va fabricati un banc de probat injectoare.Pentru asa ceva am poze,si restul,eu mi-am fabricat singur unul dintre bancurile de proba,dar asta este alta istorie.
