gatonisus
- Mesaje scrise: 31
- Locatie:
- Masina: Astra 2006 1,7 CDTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Jul 2006
- Mesaj Privat
S-a disutat folclor, faptul ca 80% fac intr-un fel si considera ca este bine, nu ma ajuta cu nimic, tinand cont ca masinile se schimba repede si nu se vad urmarile.
Se ridica urmatoarele probleme:
1) Ce inseamna mers subturat. Stiu ca difera de la un motor la altul, dar putem sa luam un punct de reper valabil universal?
- este turatia sub care motorul nu mai merge "rotund"?
- este sub X% din turatia maxima?
- este turatia la care intra turbina in functiune?
Deci daca se poate un raspuns concret, sau daca exista documentatii specifice pentru un anumit motor (Ex: 1,7CDTI fabricat de Isuzu este subturat sub X rpm)
2)Mersul subturat dauneaza motorului sau altor subansamble?
Din nou va rog fara folclor. Cazuri concrete, documentatii, sau statistici.
3) Mersul la aceeasi viteza (constant) la un rpm mai mic (treapta de viteza mai mare) este mai economicos din punct de vedere al consumului.
Aici se poate posta din experienta proprie, dar foarte concret. Daca aveti computer de bord, va rog incercati mersul cu aceeasi viteza dar in trepte diferite de viteza (cateva minute) si postati rezultatele. Exemplu mergeti in viteza IV cu 1500-1600 de rotati si vedeti ce viteza atingeti. Notati consumul, dupa care retrogadati in a III-a si atingeti aceeasi viteza, notati consumul cat si RPM.
Daca nu aveti computer de bord puteti sa testati de la plin la plin: Avand cam aceeasi proportie de mers urban si extraurban, mergeti cu un plin in regim de 1500-2500 rpm si calculati consumul mediu. Apoi la al doilea plin incercati mersul in 2000-3000 rpm, si calculati consumul mediu.
Inca o data va rog nu postati opinii proprii sau folclor.
Unii s-ar putea sa spuna, daca nu crezi ce spun eu, fa cum vrei si pe urma vei suferii, dar totusi haideti sa incercam sa ajungem la o concluzie logica, si tehnica, chiar daca nu va fi accepata de toata lumea parerea mea este ca e mai buna decat folclorul.
Multumesc pentru intelegere
gula
- Mesaje scrise: 25
- Locatie: deva
- Masina: Kadett 1987 1,3nb
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Oct 2006
- Mesaj Privat
-mersul ideal pt. un motor TDI este la turatia cand intra turbina an functiune ( depinde de la motor la motor de turatie)
-daca se merge mult timp la turati joase (adica fara turbina) apare fenomenul de ancrasare a turbinei (depuneri de calamina pe paleti turbinei si pe supapele aferente circuitului de evacuare)
-deci motoarele TDI trbuie lucrate an jurul turatiei de 3000rot/min
-eu personal desi am un motor TDI generatie mai veche dar care are an jur de 85000km reali , la aceste turati optin cel mai mic consum si cea mai buna putere
- lucian
- **
- 368 mesaje
- din 29 Apr 2005
- Astra 2005 Z17DTL
- tulcea
lucian
- Mesaje scrise: 368
- Locatie: tulcea
- Masina: Astra 2005 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Apr 2005
- Mesaj Privat
- dodo_13
- ******
- 4,544 mesaje
- din 11 Apr 2005
- Astra 2008 Z19DTH
- Iasi
dodo_13
- Mesaje scrise: 4,544
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2008 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Apr 2005
- Mesaj Privat
Alex 25
- Mesaje scrise: 89
- Locatie: Timis
- Masina: Astra 2000 y20dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Oct 2010
- Mesaj Privat
- florinianc
- ****
- 1,593 mesaje
- din 04 Jun 2010
- Astra 2006 Z16xep
- Cluj
florinianc
- Mesaje scrise: 1,593
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2006 Z16xep
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2010
- Mesaj Privat
- adware_man
- ****
- 1,724 mesaje
- din 01 Oct 2008
- Astra 2002 Y20DTH
- Bucuresti
adware_man
- Mesaje scrise: 1,724
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Oct 2008
- Mesaj Privat
alex, daca o sa mergi in treapta a 4-a cu 1700 - 1800 turatii, sigur o sa imputi turbina de calamina si alte depuneri... turbo la motorul tau, intra pe la 1800 - 2000 de ture si lucreaza la parametri normali dupa 2000 rpm. deci, recomand (am acelasi motor) sa mergi la o turatie medie de minim 2000 rpm. eu schimb asa: din a doua in a treia pe la 35-40 km/h, din a treia in a patra pe la 50-65km/h si schimb in a cincea si la 90-100 km/h mai ales la drum lung. ai dita' mai motoru, nu poti sa mergi cu 1800 rpm. bafta!
- nicholas886
- **
- 197 mesaje
- din 30 Dec 2009
- Vectra 2001 y20dth
- Dolj
nicholas886
- Mesaje scrise: 197
- Locatie: Dolj
- Masina: Vectra 2001 y20dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Dec 2009
- Mesaj Privat
daca schimbi la 50-60 din a 3-a in a 4-a o sa ai surpriza ca-ti cere imediat pe a 3-a....la 60kmph intr-a 4-a ai fix 1400rpm , turatie la care motorul asta nu e prevazut sa urce..
in treapta a1-a si a 2-a, poti sa schimbi si sa urci cam cat vrei tu..poti schimba si la 1500rpm..impactul asupra turbinei e minim.....dar..sa urici cu a 3-a pana la 55-60 si sa bagi a4-a e moarte curata pentru el..
schimba din a 3-a intr-a 4- la minim 65kmph..astfel incat viteza a 4-a sa plece macar de la 1700rpm..sa poata urca..
intr-adevar..se poate merge usor si cu a 4-a la 60kmph, daca nu vrei sa accelerezi..ci doar mergi asa cand nu e aglomerat in oras continu..daca vrei sa accelerezi, schimba a 3-a..urci pana la 70 si dupa a 4-a..e mai sanatos..
nu sunt de acord nici eu cu schimbarile la 3000rpm..(e cam 2/3 din turatia maxima efectiva a motorului..la benzinare cu 7000rpm maxim, tot la 3000 schimbi si la asta la 4500 max, tot la 3000?..)..cred ca in vitezele mici 1-2-3 poti schimba pe la 2200...iar la 3-4-5 pe la 2500rpm.., e suficient..
- adware_man
- ****
- 1,724 mesaje
- din 01 Oct 2008
- Astra 2002 Y20DTH
- Bucuresti
adware_man
- Mesaje scrise: 1,724
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Oct 2008
- Mesaj Privat
daca schimbi la 50-60 din a 3-a in a 4-a o sa ai surpriza ca-ti cere imediat pe a 3-a....la 60kmph intr-a 4-a ai fix 1400rpm , turatie la care motorul asta nu e prevazut sa urce..
in treapta a1-a si a 2-a, poti sa schimbi si sa urci cam cat vrei tu..poti schimba si la 1500rpm..impactul asupra turbinei e minim.....dar..sa urici cu a 3-a pana la 55-60 si sa bagi a4-a e moarte curata pentru el..
schimba din a 3-a intr-a 4- la minim 65kmph..astfel incat viteza a 4-a sa plece macar de la 1700rpm..sa poata urca..
intr-adevar..se poate merge usor si cu a 4-a la 60kmph, daca nu vrei sa accelerezi..ci doar mergi asa cand nu e aglomerat in oras continu..daca vrei sa accelerezi, schimba a 3-a..urci pana la 70 si dupa a 4-a..e mai sanatos..
nu sunt de acord nici eu cu schimbarile la 3000rpm..(e cam 2/3 din turatia maxima efectiva a motorului..la benzinare cu 7000rpm maxim, tot la 3000 schimbi si la asta la 4500 max, tot la 3000?..)..cred ca in vitezele mici 1-2-3 poti schimba pe la 2200...iar la 3-4-5 pe la 2500rpm.., e suficient..
de acord... din a 3-a in a 4-a se intampla sa schimb pe la un 60-65 numai in oras cand e aglomerat, adica dimineata cand merg la munca, si seara cand ma intorc... altfel, sigur ca ma duc pe la 2400-2500 rpm inainte sa ii dau a 4-a.
- madalyn2009
- **
- 320 mesaje
- din 25 Mai 2009
- Astra 2008 Z17DTL
- Braila
madalyn2009
- Mesaje scrise: 320
- Locatie: Braila
- Masina: Astra 2008 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Mai 2009
- Mesaj Privat
schimbat 1 treapta : 2000-2200 rpm-20 km/h
schimbat 2 treapta: 2500-3200 rpm-45-60km/h
schimbat 3 treapta: 2600-3200 rpm- 65-80km/h
schimbat 4 treapta: 3000- 3200 rpm-105-115 km/h
a 5, ii dai cat te lasa domnu politai. aceste turatii le folosesc la mers normal.
motor Z17DTL
Alex 25
- Mesaje scrise: 89
- Locatie: Timis
- Masina: Astra 2000 y20dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Oct 2010
- Mesaj Privat
- madalyn2009
- **
- 320 mesaje
- din 25 Mai 2009
- Astra 2008 Z17DTL
- Braila
madalyn2009
- Mesaje scrise: 320
- Locatie: Braila
- Masina: Astra 2008 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Mai 2009
- Mesaj Privat
la 3000 sau peste schimb numai cand a ajuns motorul la cel putin 80 de grade. cand e motorul rece schimb intre 2300 si 2500 rpm.
- MaxDDM
- ***
- 696 mesaje
- din 10 Mar 2011
- Corsa 2008 Z17DTR
- Ilfov
MaxDDM
- Mesaje scrise: 696
- Locatie: Ilfov
- Masina: Corsa 2008 Z17DTR
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Mar 2011
- Mesaj Privat
De exemplu un motor are cuplu maxim intre 1700 si 2500 rot/min.
Daca vom schimba vitezele la o turatie sub 1700 rot/min atunci se considera a fi mers subturat. acelasi lucru e valabil si pentru mersul constant.
Practic la aceste rot mici turbo nu mai reuseste sa introduca presiune suplimentara in pistoane si astfel in timp injectoarele se infunda , consumul va fi mai mare iar EGR-ul va necesita o curatare mai amanuntita.
acelasi lucru se intampla si cu motoarele pe benzina deoarece ele au cuplu maxim la turatii mult mai inalte decat in cazul celor diesel ( de ex 3500 rot/min).
In consecinta schimbatul vitezelor si implicit mersul constant ar trebui sa se faca la turatii apropiate de cele optime pentru obtinerea valorii maxime a cuplului motor.
Atentie! In oras nu se va putea merge constant la aceeasi turatie datorita traficului. Dar putem schimba vitezele la turatiile conform cerintelor motorului.
- ahappyuser
- *******
- 6,757 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,757
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
- MaxDDM
- ***
- 696 mesaje
- din 10 Mar 2011
- Corsa 2008 Z17DTR
- Ilfov
MaxDDM
- Mesaje scrise: 696
- Locatie: Ilfov
- Masina: Corsa 2008 Z17DTR
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Mar 2011
- Mesaj Privat
Practica daca se va merge subturat presiunea in injectoare va fi mai mica si implicit va favoriza depunerea calaminei.
Tu ai dreptate cu prezenta apei. Dar nu trebuie sa neglijam acest aspect al turatiei motorului.
Eu am avut un Logan diesel cu care am mers exemplar schimband la turatii peste 2500 de ture si pastrand turatia constanta in mers(pe cat posibil) peste 2000 de rot/min. nu am avut probleme nicodat acu injectoarele desi erau recunoscute la Logan ca fiind cele mai slabe din acest punct de vedere.
Un alt prieten de al meu care a avut aceeasi motorizare, el cumparand masina odata cu mine, a avut probleme cu injectoarele si cu EGR datorita mersului subturat adica el schimba vitezele la turatii sub 2000 de rot/min.
Judeca si tu cum e mai bine turat sau subturat?
- ahappyuser
- *******
- 6,757 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,757
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
In ceea ce priveste mersul subturat, in opinia mea te anunta masina (trepidatii, fun in esapament, lipsa putere) cand nu-i place turatia cu care mergi si va trebui sa treci intr-o treapta inferioara, evident.
- madalyn2009
- **
- 320 mesaje
- din 25 Mai 2009
- Astra 2008 Z17DTL
- Braila
madalyn2009
- Mesaje scrise: 320
- Locatie: Braila
- Masina: Astra 2008 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Mai 2009
- Mesaj Privat
In ceea ce priveste mersul subturat, in opinia mea te anunta masina (trepidatii, fun in esapament, lipsa putere) cand nu-i place turatia cu care mergi si va trebui sa treci intr-o treapta inferioara, evident.
Eu as zice ca e bine sa mai stai si cu ochii pe turometru din cand in cand, ca daca astepti sa tremure atunci e de rau, deja a ajuns la o turatie mult prea mica masina putand sa traga si in relanti chiar si in treapta a 3 fara sa tremure fiindca se tureaza singura.
- Nisip
- **
- 357 mesaje
- din 19 Oct 2010
- Astra 2006 Z19DT
- Bucuresti
Nisip
- Mesaje scrise: 357
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2006 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Oct 2010
- Mesaj Privat
La 1500 in treapta 4 daca se accelereaza usor motorul nu va fi deranjat dar daca se apasa violent pe acceleratie la 1500 si in treapta a patra atunci motorului nu-i mai place si incepe sa dea semne de motor subturat.
Nu e atat vorba o turatie fixa la care motorul e subturat ci de o relatie intre turatie si ce se cere de la motor.
- cyberbob
- ****
- 1,287 mesaje
- din 06 Nov 2010
- Vectra 2005 Z19DTH
- Bucuresti
cyberbob
- Mesaje scrise: 1,287
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Nov 2010
- Mesaj Privat
- cont-sters-27243
- ****
- 1,320 mesaje
- din 21 Dec 2008
cont-sters-27243
- Mesaje scrise: 1,320
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Dec 2008
- Mesaj Privat
Practica daca se va merge subturat presiunea in injectoare va fi mai mica si implicit va favoriza depunerea calaminei.
1. De curiozitate, ia intreaba-i pe mecanicii aia cum se face curatarea unui injector care e presurizat in permanenta la minim 1250bari cu presiune de 0.6 bari furnizati de turbina?
2. Presiunea in rampa comuna este constanta, nu este influentata de turatia motorului.