- c_pantazescu
- OP
- 1,105 mesaje
- din 13 Jan 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Alba
c_pantazescu
- Mesaje scrise: 1,105
- Locatie: Alba
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jan 2008
- Mesaj Privat
La turbinele de pe motoarele 1.9 CDTi 150 CP (Z19DTH) apare frecvent o mare problema, si anume o crapatura in galeria de evacuare. Dat fiind faptul ca turbina si galeria de evacuare sunt unite (partea calda a turbinei e turnata intr-o bucata cu galeria de evacuare), cand aceasta crapatura apare va trebui inlocuita turbina cu tot cu galeria de evacuare, chiar daca turbina este in stare buna de functionare.
Se poate suda aceasta fisura dar din cate am inteles nu va tine foarte mult. In plus, fonta se deformeaza in timpul sudurii si e foarte probabil sa nu se mai "pupe" galeria la remontarea ei pe chiuloasa. O solutie la aceasta problema ar putea fi sudarea galeriei fixata strans pe o suprafata plana nedeformabila.
Va prezint pe scurt, in cateva fotografii, etapele schimbarii unei turbine pe acest tip de motor. Din pacate este o operatie destul de laborioasa din cauza spatiului foarte limitat in zona frontala a masinii.
Asa arata turbina vazuta de sus, fara nici o componenta demontata:
1. Se demonteaza bara si farurile (daca aveti spalator de faruri va trebui decuplat furtunul de la intrarea lui in vasul cu lichid de spalare parbriz):
2. Se demonteaza tabla transversala in care se fixeaza capota si pipa de plastic prin care turbina trage aer si marile furtune care incurca accesul (se poate observa traseul destul de intortocheat al intercoolerului):
3. Se demonteaza radiatorul de clima, intercoolerul si radiatorul de apa. Asa arata intercoolerul:
4. Se inlatura tabla de protectie a turbinei (se poate vedea clar fisura de pe galerie). Se greseaza cu sprei special suruburile turbinei si se asteapta 10 min ca acesta sa actioneze. Dupa mult timp acestea sunt foarte ruginite si se pot rupe la dessurubare. Se demonteaza turbina, inclusiv furtunele de alimentare ulei, cel de vacuum, cel care merge spre EGR si colierul care leaga turbina de catalizator:
5. Se inlocuieste si garnitura metalica dintre chiuloasa si galeria de evacuare. Se monteaza turbina noua si se remonteaza apoi toate elementele in ordine inversa demontarii. Se acopera partea de admisie aer a turbinei pentru a evita caderea impuritatilor in turbina.
De remarcat este faptul ca la masinile cu DPF, cand galeria crapa, incepe sa scoata fum de sub capota in timpul regenerarilor. Cam asta e un semn clar ca a aparut aceasta problema. In schimb, la masinile fara DPF, nu scoate fum si nici eroare in bord nu apare.
La masina din poze, singurul indiciu a fost ca uneori se simtea un miros slab de gaze de evacuare in masina.
Toti cei cu masini peste 3, 4 ani sunt expusi riscului de a avea galeria de evacuare fisurata. Se poate verifica destul de greu, accesul e slab fara demontarea radiatoarelor, dar se poate da la o parte tabla care acopera turbina pentru a vedea daca e sau nu fisurata. Se vede greu si trebuie multa atentie, tabla nu se poate da de tot jos.
Sper sa fie de folos cuiva. Daca cineva mai are informatii aditionale despre aceasta problema ii rog sa posteze aici.
Se poate suda aceasta fisura dar din cate am inteles nu va tine foarte mult. In plus, fonta se deformeaza in timpul sudurii si e foarte probabil sa nu se mai "pupe" galeria la remontarea ei pe chiuloasa. O solutie la aceasta problema ar putea fi sudarea galeriei fixata strans pe o suprafata plana nedeformabila.
Va prezint pe scurt, in cateva fotografii, etapele schimbarii unei turbine pe acest tip de motor. Din pacate este o operatie destul de laborioasa din cauza spatiului foarte limitat in zona frontala a masinii.
Asa arata turbina vazuta de sus, fara nici o componenta demontata:
1. Se demonteaza bara si farurile (daca aveti spalator de faruri va trebui decuplat furtunul de la intrarea lui in vasul cu lichid de spalare parbriz):
2. Se demonteaza tabla transversala in care se fixeaza capota si pipa de plastic prin care turbina trage aer si marile furtune care incurca accesul (se poate observa traseul destul de intortocheat al intercoolerului):
3. Se demonteaza radiatorul de clima, intercoolerul si radiatorul de apa. Asa arata intercoolerul:
4. Se inlatura tabla de protectie a turbinei (se poate vedea clar fisura de pe galerie). Se greseaza cu sprei special suruburile turbinei si se asteapta 10 min ca acesta sa actioneze. Dupa mult timp acestea sunt foarte ruginite si se pot rupe la dessurubare. Se demonteaza turbina, inclusiv furtunele de alimentare ulei, cel de vacuum, cel care merge spre EGR si colierul care leaga turbina de catalizator:
5. Se inlocuieste si garnitura metalica dintre chiuloasa si galeria de evacuare. Se monteaza turbina noua si se remonteaza apoi toate elementele in ordine inversa demontarii. Se acopera partea de admisie aer a turbinei pentru a evita caderea impuritatilor in turbina.
De remarcat este faptul ca la masinile cu DPF, cand galeria crapa, incepe sa scoata fum de sub capota in timpul regenerarilor. Cam asta e un semn clar ca a aparut aceasta problema. In schimb, la masinile fara DPF, nu scoate fum si nici eroare in bord nu apare.
La masina din poze, singurul indiciu a fost ca uneori se simtea un miros slab de gaze de evacuare in masina.
Toti cei cu masini peste 3, 4 ani sunt expusi riscului de a avea galeria de evacuare fisurata. Se poate verifica destul de greu, accesul e slab fara demontarea radiatoarelor, dar se poate da la o parte tabla care acopera turbina pentru a vedea daca e sau nu fisurata. Se vede greu si trebuie multa atentie, tabla nu se poate da de tot jos.
Sper sa fie de folos cuiva. Daca cineva mai are informatii aditionale despre aceasta problema ii rog sa posteze aici.
- deleted-21935
- *
- 31 mesaje
- din 21 Aug 2008
deleted-21935
- Mesaje scrise: 31
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Aug 2008
- Mesaj Privat
- c_pantazescu
- OP
- 1,105 mesaje
- din 13 Jan 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Alba
c_pantazescu
- Mesaje scrise: 1,105
- Locatie: Alba
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jan 2008
- Mesaj Privat
- alexx1402
- ****
- 1,753 mesaje
- din 16 Aug 2010
- Astra 2017 B16DTH
- Alta tara
alexx1402
- Mesaje scrise: 1,753
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2017 B16DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Aug 2010
- Mesaj Privat
- c_pantazescu
- OP
- 1,105 mesaje
- din 13 Jan 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Alba
c_pantazescu
- Mesaje scrise: 1,105
- Locatie: Alba
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jan 2008
- Mesaj Privat
- ciprinel
- ****
- 1,374 mesaje
- din 02 Apr 2008
- Vectra 2006 Z19DT
- Prahova
ciprinel
- Mesaje scrise: 1,374
- Locatie: Prahova
- Masina: Vectra 2006 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Apr 2008
- Mesaj Privat
- c_pantazescu
- OP
- 1,105 mesaje
- din 13 Jan 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Alba
c_pantazescu
- Mesaje scrise: 1,105
- Locatie: Alba
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jan 2008
- Mesaj Privat
- alexx1402
- ****
- 1,753 mesaje
- din 16 Aug 2010
- Astra 2017 B16DTH
- Alta tara
alexx1402
- Mesaje scrise: 1,753
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2017 B16DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Aug 2010
- Mesaj Privat
khalet
- Mesaje scrise: 39
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Nov 2010
- Mesaj Privat
salut, tocmai ce mi s-a stricat turbosuflanta acum 2 zile la z19dt, nu stiu inca ce anume dar dupa cum arata paletele incalecate cred ca un corp strain sau o bucata ceva....nu imi dau seama, ideea este ca s-a stricat brusc, fara fluieraturi, fara gaze in masina, pur si simplu s-a auzit un zgomot ca si cum ai schimba vitezele la masinile de raliu si gata, mi-a taiat puterea, a inceput sa se auda zgomot ca de tablete metalice si sa trosneasca din toate inchieturile. Bineinteles, mi-a tras tot uleiul din motor, am avut noroc ca nu a apucat sa o ia pe ulei adica sa imi bage ulei pe admisie si sa nu o mai pot oprii, chiar sunt curios de ce a picat, am sa va spun si voua sa stiti de ce sa va feriti, mentionez ca, cu o zi inainte am schimbat uleiul si filtrul de ulei, poate o avea vreo legatura.
- sebi4fc
- ****
- 1,564 mesaje
- din 06 Apr 2009
- Vectra 2005 Z19DT
- Cluj
sebi4fc
- Mesaje scrise: 1,564
- Locatie: Cluj
- Masina: Vectra 2005 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Apr 2009
- Mesaj Privat
- alexx1402
- ****
- 1,753 mesaje
- din 16 Aug 2010
- Astra 2017 B16DTH
- Alta tara
alexx1402
- Mesaje scrise: 1,753
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2017 B16DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Aug 2010
- Mesaj Privat
cretzu55
- Mesaje scrise: 5
- Locatie: Bacau
- Masina: Vectra 2004 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2011
- Mesaj Privat
salutare! am o vectra c gts 2004.1.9 cdti 120 hp. fata f prticule. cred ca am probleme cu turbina. fluiera tare la pornire,cand e mot. rece apoi isi revine. foarte putin se mai aude. e normal? furtunul de la interculer (gros, de cauciuc, din stg.) nu se intareste cand accelerez. consumul e cam 11 in oras 6-7 afara. mers normal. am aceata problema de 7 luni. nu scoate fum, trage,nu a mirosit in masina decat o data, de doua ori, ff putin.
-aceasta problema influenteaza consumul?
-e posibil sa fie doar garnitura de la galerie fisuata?
-aceasta problema influenteaza consumul?
-e posibil sa fie doar garnitura de la galerie fisuata?
- tonytm
- ******
- 4,479 mesaje
- din 10 Oct 2007
- Signum 2005 Z19DTH 190CP
- Timis
tonytm
- Mesaje scrise: 4,479
- Locatie: Timis
- Masina: Signum 2005 Z19DTH 190CP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Oct 2007
- Mesaj Privat
cretzu55
- Mesaje scrise: 5
- Locatie: Bacau
- Masina: Vectra 2004 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2011
- Mesaj Privat
- gabby_
- **
- 238 mesaje
- din 25 Sep 2010
- Astra 2005 DTH
- Constanta
gabby_
- Mesaje scrise: 238
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2005 DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Sep 2010
- Mesaj Privat
- c_pantazescu
- OP
- 1,105 mesaje
- din 13 Jan 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Alba
c_pantazescu
- Mesaje scrise: 1,105
- Locatie: Alba
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jan 2008
- Mesaj Privat
cretzu55
- Mesaje scrise: 5
- Locatie: Bacau
- Masina: Vectra 2004 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Mar 2011
- Mesaj Privat
bine ar fi sa nu crape. din 10-11 nu iese. orasul este bacau, destul de linistit.unde mai pui ca s-a scumpit motorina. si s-au cam rarit masinile de obicei ocolesc aglomerata... mai nou am un huruit puternic cand e mot rece.. apoi isi revine. cred ca e pompa de apa! sau vreo rola. a aparut deodata. asta e.. scapi de o buba incepe alta..
timica
- Mesaje scrise: 81
- Locatie: Italia
- Masina: Astra OPC 2005 z19dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2013
- Mesaj Privat
Salut. Cu 5 zile inainte de a ma intoarce in Italia am gasit o astra h si din una in alta am cumparat-o. Timpul nu mi-a permis sa o controlez mai bine, iar ce am schimbat la ea imediat a fost distributia, filtrele + uleiul. Pe drum in Ugaria s-a aprins masinuta cu cheie si mai mult de 3000 ture nu se accelera. Am continuat drumul asa (aveam si remorca dupa ea destul de mult incarcata) si la intrare in Italia se auzea un fasait (ca la compresor cand arunca aer). Din ce in ce pierdea din putere si din viteza. Am ajuns sa merg pe autostrada cu 50 la ora, mai mult nu mergea ca scotea un fasait de nu puteai sa stai in masina si doar atat. Cu chiu cu vai am ajuns si la Roma, iar a doua zi direct la mecanicul meu care are serviceul specializat pentru marca opel. Diagnostic : Tija swirl cazuta, DPF super infundat, si atasez si o poza pe unde se auzea acel fasait. Acum el a curatat DPF, am cumparat alta admisie cu tija, iar acolo mi-a schimbat garnitura aia si a mai improvizat el ceva care pana acum nu am avut probleme. Nu mai pierde nimic pe acolo (am facut cam 3000 km de cand sa intamplat treaba asta) Mecanicul spunea ca in ture mici pana in 2000 trage un pic mai greu dar peste 2000 zboara. Zicea ca trebuie demontat toata partea din fata si sa faca partea aia la turbina plana, pentru ca mai pierde un pic si pe dedesubt. Masina acum chiar nu are nici cea mai mica problema, dar sunt ingrijorat pentru ca la regenararea DPF-ului intradevar, iese fum alb pe sub capota in partea dreapta. Chiar e necesar sa schimb turbina ?
- rolland
- **
- 433 mesaje
- din 23 Apr 2012
- Zafira 2001 Y20DTH
- Mures
rolland
- Mesaje scrise: 433
- Locatie: Mures
- Masina: Zafira 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Apr 2012
- Mesaj Privat
Felicitari pt tutorial ,totusi am ceva de adaugat , si anume
Fontele fiind aliaje cu continut mare de carbon, sudarea oxiacetilenica a acestora nu se executa decat la cald .
In acest scop, piesele din fonta se incalzesc in cuptoare la 600-700°C, iar in cazul pieselor mari incalzirea se face in cuptoare zidite special in acest scop, dupa ce a fost efectuata formarea locului de imbinat.
In prealabil, defectele se scobesc pana la obtinerea metalului sanatos, iar locurile de sudat se formeaza cu placi de grafit si nisip, dupa ce piesele se incalzesc incet si uniform pana la temperatura de lucru.
La sudare, fonta reprezinta urmatoarele caracteristici:
La incalzire pana la temperatura de topire, fonta nu trece printr-o stare plastica ca otelul, iar la temperatura de topire ea devine brusc lichida;
In timpul sudarii este necesara folosirea de fluxuri, deoarece se formeaza oxizi de mangan si siliciu, care trebuie eliminati; se recomanda fluxul cu 50% borax, 47% bicarbonat de sodiu si 3% bioxid de siliciu, sau 80% acid boric si 20% bioxid de siliciu; fluxurile dizolva oxidul de fier format si impiedica decarburarea metalului.
Fonta fiind mai fragila atat la cald cat si la rece, in piesele de fonta se formeaza usor fisuri, daca incalzirea piesei nu este uniforma si daca operatia de sudare nu este condusa corect.
Piesele de fonta alba se sudeaza cu vergele de fonta alba ( cu continut redus de siliciu), avand urmatoarea compozitie: 2,2-2,6% C; 0,8-1% Si; 0,4-0,6% Mn;
P< 0,2% , S< 0,1%; dupa sudare, piesele se maleabilizeaza. Cu aceleasi vergele se sudeaza si fonta maleabila, care dupa sudura este supusa din nou maleabilizarii.
Piesele de fonta cenusie se sudeaza cu vergele de fonta cenusie VT-S30 si VT-S36. Vergelele, in afara continutului de siliciu care le diferentiaza, mai contin : 3-3,6% C; 0,5-0,8%Mn; 0,3-0,5% P. La sudare se vor folosi dimensiuni de bare mult mai groase ca la sudarea otelului, si anume: de 8-10 mm diametru la sudarea grosimilor de 10-15 mm si de 12-14 mm diametru pentru grosimea peretelui peste 15 mm.
La sudarea fontei se folosesc suflaiuri puternice , de 150-200 l/h acetilena, pentru fiecare milimetru grosime de material de baza, in vederea mentinerii cat mai usoare a unei bai fluide; flacara se regleaza cu un mic exces de acetilena.
La sudarea pieselor cu pereti subtiri si medii, suflaiul va fi condus in zig-zag, iar la sudarea pieselor groase in spirala.
O alta modalitate de sudura este cu curent electric , dar la fel trebuie incalzita piesa inainte. Dupa sudura se va incalzi piesa la 600-700°C (tratament de imbatrinre a fontei )si pentru a elimina tensiunile interne din structura materialului ,se raceste lent in mediul ambiant. TRatamentul acesta se poate face chiar de 2-3 ori. Posibil nu sunt multi care au posibilitate la asemenea cuptor, practic la flama de gaz se stine piese pina se inroseste (acesta fiind undeva la 600-700°C) dupa care se lasa sa se raceasca la aer. Dupa acest tratament se face rectificarea suprafetei de asezare si va garantez ca piesa nu mai crapa.
PS. Galeria este din fonta cenusie
Fontele fiind aliaje cu continut mare de carbon, sudarea oxiacetilenica a acestora nu se executa decat la cald .
In acest scop, piesele din fonta se incalzesc in cuptoare la 600-700°C, iar in cazul pieselor mari incalzirea se face in cuptoare zidite special in acest scop, dupa ce a fost efectuata formarea locului de imbinat.
In prealabil, defectele se scobesc pana la obtinerea metalului sanatos, iar locurile de sudat se formeaza cu placi de grafit si nisip, dupa ce piesele se incalzesc incet si uniform pana la temperatura de lucru.
La sudare, fonta reprezinta urmatoarele caracteristici:
La incalzire pana la temperatura de topire, fonta nu trece printr-o stare plastica ca otelul, iar la temperatura de topire ea devine brusc lichida;
In timpul sudarii este necesara folosirea de fluxuri, deoarece se formeaza oxizi de mangan si siliciu, care trebuie eliminati; se recomanda fluxul cu 50% borax, 47% bicarbonat de sodiu si 3% bioxid de siliciu, sau 80% acid boric si 20% bioxid de siliciu; fluxurile dizolva oxidul de fier format si impiedica decarburarea metalului.
Fonta fiind mai fragila atat la cald cat si la rece, in piesele de fonta se formeaza usor fisuri, daca incalzirea piesei nu este uniforma si daca operatia de sudare nu este condusa corect.
Piesele de fonta alba se sudeaza cu vergele de fonta alba ( cu continut redus de siliciu), avand urmatoarea compozitie: 2,2-2,6% C; 0,8-1% Si; 0,4-0,6% Mn;
P< 0,2% , S< 0,1%; dupa sudare, piesele se maleabilizeaza. Cu aceleasi vergele se sudeaza si fonta maleabila, care dupa sudura este supusa din nou maleabilizarii.
Piesele de fonta cenusie se sudeaza cu vergele de fonta cenusie VT-S30 si VT-S36. Vergelele, in afara continutului de siliciu care le diferentiaza, mai contin : 3-3,6% C; 0,5-0,8%Mn; 0,3-0,5% P. La sudare se vor folosi dimensiuni de bare mult mai groase ca la sudarea otelului, si anume: de 8-10 mm diametru la sudarea grosimilor de 10-15 mm si de 12-14 mm diametru pentru grosimea peretelui peste 15 mm.
La sudarea fontei se folosesc suflaiuri puternice , de 150-200 l/h acetilena, pentru fiecare milimetru grosime de material de baza, in vederea mentinerii cat mai usoare a unei bai fluide; flacara se regleaza cu un mic exces de acetilena.
La sudarea pieselor cu pereti subtiri si medii, suflaiul va fi condus in zig-zag, iar la sudarea pieselor groase in spirala.
O alta modalitate de sudura este cu curent electric , dar la fel trebuie incalzita piesa inainte. Dupa sudura se va incalzi piesa la 600-700°C (tratament de imbatrinre a fontei )si pentru a elimina tensiunile interne din structura materialului ,se raceste lent in mediul ambiant. TRatamentul acesta se poate face chiar de 2-3 ori. Posibil nu sunt multi care au posibilitate la asemenea cuptor, practic la flama de gaz se stine piese pina se inroseste (acesta fiind undeva la 600-700°C) dupa care se lasa sa se raceasca la aer. Dupa acest tratament se face rectificarea suprafetei de asezare si va garantez ca piesa nu mai crapa.
PS. Galeria este din fonta cenusie
- c_pantazescu
- OP
- 1,105 mesaje
- din 13 Jan 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Alba
c_pantazescu
- Mesaje scrise: 1,105
- Locatie: Alba
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jan 2008
- Mesaj Privat