Primul Opel care se alimenteaza de la priza va fi disponibil din 2011.
Se apropie revolutia electrica! General Motors a prezentat la salonul auto de la Geneva modelul Ampera, versiunea europeana a lui Chevrolet Volt. Ampera este pusa in miscare de un motor electric, dar dispune si de unul de benzina. Modelul de serie se va vinde in Europa incepind cu finalul lui 2011. Autonomia cu motorul electric este de 60 km, iar cu cel pe benzina creste la 500 km.
Din 2011 vom putea cumpara o masina ce se alimenteaza de la priza - este vorba de Opel Ampera, sora geamana a modelului american Chevrolet Volt. Cu o singura incarcare a bateriilor, Ampera are o autonomie de 60 km, suficient pentru cei care se deplaseaza zilnic de la domiciliu pina la birou si inapoi. In momentul in care e nevoie sa se efectueze o deplasare mai lunga, intra in functiune motorul pe benzina, care are rolul de a genera curent pentru motorul electric. Asadar, doar motorul electric este cel care pune in miscare rotile, rolul celui pe benzina fiind doar de generator de curent electric. Emisiile de CO2 ale motorului pe benzina (1,4 litri, 72 CP) sint de 40g/km, iar consumul mediu este de aproape 6 litri/100 km.
Bateriile Litiu-Ion sint dispuse sub podea, fiind asezate in forma de T, si antreneaza un motor electric de 116 kW (putere - 150 CP si cuplu de 370 Nm, constant pe toata plaja de turatii). Performantele dinamice ale masinii electrice sint decente - viteza maxima de 161 km/h si acceleratie de la 0 la 100 km/h in 9 secunde.
Carl Peter Forster, seful GM Europe, spune ca masina e ideala pentru cei care fac zilnic naveta mai putin de 50 km. Acestia nu vor pune niciodata benzina in rezervor, pentru ca-si vor incarca acumulatorii masinii de la priza. Producatorul a anuntat ca incarcarea bateriilor dureaza cam trei ore la 220 V.
Cit despre pret, informatiile neoficiale care se refereau la Volt, indicau valori destul de ridicate: 30-40.000 dolari. Pina la momentul lansarii mai sint insa aproape trei ani, in care se pot schimba multe. GM investeste in perfectionarea bateriilor dar cauta si incheierea de parteneriate cu furnizorii de energie electrica, in vederea realizarii unei infrastructuri pentru reincarcarea bateriilor.
Diferenta esentiala intre Opel Ampera si modelele hibride deja existente pe piata, adica Toyota Prius si Honda Insight, este ca la cele japoneze, atunci cind se descarca bateriile, rotile devin antrenate de catre motorul pe benzina, pe cind la modelul proiectat de GM, doar motorul electric actioneaza rotile, cel pe benzina avind rolul de generator de energie pentru motorul electric. Un astfel de sistem este mai simplu din punct de vedere constructiv decit cel adoptat de japonezi. Sistemele necesare schimbarii din mers, fara socuri, a propulsiei de pe motorul electric pe cel cu ardere interna, sint foarte complexe.
In plus, motorul electric prezinta un mare avantaj fata de motorul cu ardere interna - cuplul este constant indiferent de turatie, pe cind la motoarele clasice, curba de cuplu atinge un maxim la o anumita valoare a turatiei.
(Sursa:Ziarul de Iasi-16.03.2009)
