legat de sistemele de iluminare:
• Noul sistem de iluminare deosebit de inteligent va fi utilizat pentru prima datã la modelul Opel Insignia care va fi lansat în 2008
• Fasciculul farurilor este reglat automat în funcþie de secþiunea de drum ºi viteza de deplasare a autovehiculului
• Sistemul AFL este deja prezent în ºase modele Opel, inclusiv Opel Corsa
Rüsselsheim. Opel a fost primul producãtor de autovehicule care a introdus în 2003 sistemul de iluminare dinamicã în curbe ºi direcþionare a luminii la un unghi de 90 de grade în viraje prin intermediul sistemul de faruri adaptive (AFL) pentru gama de autovehicule din clasa medie. În 2004, sistemul de iluminare dinamicã în curbe a fost utilizat pentru prima datã la gama de autovehicule din clasa compactã, ca dotare a modelului Opel Astra. Opel a extins aceastã tehnologie de siguranþã în 2006, modelele Meriva ºi Corsa fiind dotate cu sistem de iluminare în curbe ºi viraje prin intermediul a douã faruri cu halogen, o noutate pentru gama de autovehicule din clasa compactã. Opel a fost ºi continuã sã fie lider în sisteme de iluminare pentru autovehicule, iar acum prezintã noua generaþie de faruri cu un plus de inteligenþã – Noua generaþie de faruri adaptive AFL.
Sistemul de iluminare adaptivã regleazã automat fasciculul farurilor în funcþie de secþiunea de drum ºi condiþiile de vizibilitate. Sistemul prezintã nouã funcþii diferite de iluminare ºi va fi utilizat pentru prima datã la modelul Opel Insignia. Noul model Opel din gama autovehiculelor de clasã medie, care va fi lansat pe plan mondial în iulie 2008 la Salonul Auto de la Londra prezintã faruri cu becuri funcþionale pe timp de zi, care necesitã un consum redus de energie electricã (reducând astfel consumul de carburant) în raport cu funcþionarea diurnã a fazei scurte a farurilor. Prin intermediul noului sistem de iluminare, modelul Insignia este recunoscut de toþi participanþii la trafic atât la deplasarea pe timp de zi, cât ºi la deplasarea pe timp de noapte.
Scopul specialiºtilor în sisteme de iluminare Opel a fost întotdeauna acela de a asigura un nivel optim de vizibilitate pentru ºoferi, indiferent de condiþiile de trafic, prevenind în acelaºi timp orbirea participanþilor la trafic care se deplaseazã din sens opus.
Necesitatea unui nivel optim de vizibilitate este demonstratã de statisticile existente cu privire la accidentele înregistrate: deºi traficul este cu aproximativ 33 % mai redus pe timp de noapte, pericolul de accidente fatale înregistrate în timpul serii sau în condiþii de întuneric este de douã ori mai ridicat decât în timpul zilei.
Pe lângã sporirea siguranþei, sistemul AFL asigurã o conducere mai agreabilã: datoritã nivelului de vizibilitate îmbunãtãþit, ºoferul poate lua mai uºor decizii pertinente cu privire la stilul de conducere ºi viteza în curbe. Un alt argument care susþine din plin tehnologia de iluminare cu xenon de ultimã generaþie este consumul redus de carburant la autovehiculele dotate cu astfel de faruri. Gazul aprins al farurilor funcþioneazã la o tensiune redusã; astfel, alternatorul autovehiculului este mai puþin solicitat decât în cazul farurilor convenþionale. Puteþi economisi pânã la 0,06 litri/100 km sau un gram de CO2/km. În raport cu utilizarea farurilor cu halogen, consumul total de carburant este redus cu aproximativ un litru la parcurgerea a 1600 kilometri cu farurile aprinse.
Noua generaþie de sisteme AFL: Gamã largã de funcþii pentru cele mai variate condiþii
Noua generaþie a sistemului de iluminare AFL, creat în colaborare cu Hella, are la bazã tehnologia redutabilã cu faruri bi-xenon. Faza scurtã a farurilor convenþionale cu iluminare prin descãrcare în gaz este obþinutã prin intermediul unui paravan care previne rãspândirea exageratã a luminii furnizate de becuri. Sistemul sofisticat de iluminare AFL prezintã un cilindru de diferite forme, cu mai multe contururi riguros calculate pe suprafaþa sa, pentru mai multe tipuri de iluminare.
Numãrul mare de senzori instalaþi în autovehicul care au rolul de a mãsura viteza, virajul unghiular al autovehiculului în jurul axei verticale, unghiul de bracaj sau de a detecta condiþiile de ploaie – alãturi de videocamera senzorului de comutare între faza lungã ºi faza scurtã a farurilor – colecteazã informaþii cu privire la secþiunea de drum ºi condiþiile de vizibilitate, pe care le transmit sistemului electronic de comandã. Software-ul sistemului stabileºte funcþia de iluminare optimã în condiþiile de deplasare respective. Software-ul trimite comanda unui motor de comandã, care roteºte cilindrul într-o fracþiune de secundã, pentru asigurarea conturului necesar în situaþia respectivã.
Rotaþia cilindrului modificã miºcarea razei de luminã ºi, prin urmare, fasciculul farurilor. Bazat pe un ax central, acest modul poate încorpora funcþii suplimentare, precum iluminarea în curbe sau în viraje.
La autovehiculele Opel, aceste funcþii sunt extrem de eficiente, deoarece structura caroseriei nu blocheazã fasciculul de luminã în viraje, datoritã design-ului tridimensional al farurilor.
Prezentarea generalã a celor nouã funcþii de iluminare la autovehiculele cu volanul pe partea stângã:
• La viteze sub 50 km/h, lumina de oraº asigurã un fascicul mai larg cu razã de acþiune mai redusã. Acest lucru permite conducãtorului autovehiculului sã observe mai rapid pietonii aflaþi pe marginea drumului.
• Lumina pentru pietoni este destinatã zonelor care necesitã o atenþie deosebitã din partea ºoferului. Aceastã funcþie este activatã la viteze de 5-30 km/h ºi regleazã conul de luminã al ambelor faruri cu 8 grade înspre marginile drumului. Funcþia asigurã o observare mai rapidã a copiilor care se joacã pe marginea drumului.
• Lumina pentru drum extraurban furnizeazã un fascicul mai luminos ºi cu o razã de acþiune mai mare asupra marginilor drumului faþã de faza scurtã convenþionalã. Aceastã funcþie este activatã la viteze situate între 50 ºi 100 km/h.
• Lumina de autostradã creeazã un con de luminã care asigurã o iluminare optimã a carosabilului din faþa autovehiculului ºi din partea stângã a acestuia. De asemenea, creºterea puterii de la 35 la 38 W determinã o îmbunãtãþire semnificativã a vizibilitãþii. Aceastã funcþie este activatã automat la viteze de peste 100 km/h, dar numai dupã ce senzorul unghiului de bracaj indicã faptul cã raza de curburã a drumului este diferitã de cea a unui drum extraurban.
• Lumina pentru condiþii meteo nefavorabile este activatã în condiþii de ploaie sau ninsoare, atunci când senzorul detecteazã stropii de ploaie sau când ºtergãtoarele de parbriz sunt activate. Aceastã funcþie asigurã reglarea atât a fasciculelor farurilor cât ºi a diferitelor puteri ale lãmpilor acestora. Lumina este îndreptatã mai mult înspre pãrþile laterale ale drumului (puþin mai mult spre partea dreaptã), pentru observarea mai rapidã a marcajelor. Reducerea puterii lãmpii farului de la 35 la 32 W determinã minimizarea pericolului de orbire a participanþilor la trafic care se deplaseazã din sens opus. În astfel de condiþii meteorologice, fasciculele de luminã convenþionale pot deranja participanþii la trafic care se deplaseazã din sens opus, deoarece se reflectã pe carosabilul ud. Pentru îmbunãtãþirea vizibilitãþii ºoferului, puterea lãmpii farului drept creºte de la 35 la 38 W.
• Iluminarea staticã în timpul virajelor (care face deja parte din actuala generaþie de sisteme AFL) este destinatã porþiunii de drum din dreapta sau stânga autovehiculului, pânã la un unghi de 90 de grade, facilitând manevrarea acestuia în zone slab iluminate, precum drumurile de acces întunecate. Funcþia este activatã la viteze situate sub 40 km/h dacã se înregistreazã un unghi de bracaj larg sau la utilizarea semnalizatoarelor de direcþie.
• Iluminarea dinamicã în curbe (care face deja parte din actuala generaþie de sisteme AFL) asigurã o iluminare optimã în curbe. Farurile bi-xenon utilizate pentru aceastã funcþie ilumineazã curba din faþã la un unghi de maxim 15° spre dreapta ºi stânga autovehiculului. Unghiul de iluminare este stabilit de viteza de deplasare a autovehiculului ºi de unghiul de bracaj.
• Faza lungã (care face deja parte din actuala generaþie de sisteme AFL) asigurã o putere ºi o razã de acþiune maxime ale farurilor. Faza lungã asigurã o iluminare optimã pe toatã lãþimea carosabilului ºi nu una asimetricã. De asemenea, puterea lãmpii farurilor creºte de la 35 la 38 W.
• Cea de-a noua funcþie este cea de Comutare între faza lungã ºi faza scurtã a farurilor, o inovaþie pentru aceastã clasã de autovehicule, care sporeºte în mod considerabil siguranþa în timpul deplasãrii în condiþii de întuneric. Aceastã funcþie activeazã automat faza lungã pentru iluminare optimã a carosabilului, asigurând astfel o vizibilitate îmbunãtãþitã. Camera acestui sistem detecteazã farurile sau lãmpile din spate ale altor autovehicule ºi comutã automat în faza scurtã a farurilor, dacã este cazul, pentru a preveni orbirea celorlalþi participanþi la trafic.
Generaþia actualã de sisteme AFL: Unul din trei posesori de Opel Signum opteazã pentru sistemul AFL
Potenþialul uriaº al farurilor de înaltã tehnologie este evident dacã luãm în considerare numãrul de comenzi înregistrate pentru generaþia actualã de sisteme AFL. În 2007, cca. 36 % dintre posesorii de Opel Signum ºi 9 % din posesorii de Opel Vectra din Germania au optat pentru sistemul de faruri „inteligent”. 4 % dintre posesorii de Opel Zafira ºi 2 % dintre posesorii de Astra ºi Corsa au ales sistemul AFL.