- viorelonly
- OP
- 128 mesaje
- din 11 Mai 2008
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
viorelonly
- Mesaje scrise: 128
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Mai 2008
- Mesaj Privat
Am tot citit pe forumuri straine despre asta si voiam sa ma bag si eu in discutie, dar m-am gandit de ce sa nu discutam mai bine aici, noi cu noi...
Asa ca:
Multi dintre noi stim de inseamna EMP: este vorba de un impuls electromagnetic, de durata scruta si putere mare (nu conteaza cum sau cine il genereaza, asta o sa caute fiecare pe net..) care arde orice componenta electronica de tip rezistor, tranzistor, circuit integrat, etc..
totusi, uitati si un link la ceva explicatii despre EMP: EMP explicat (EN)
Asta inseamna ca dupa un EMP, nicio masina nu va mai functiona, toate electronicele ei sensible fiind "prajite".
Si aici ma refer la ECU in principal, bujii, si alte si alte controllere, simple sau complexe, care ne fac masinile sa mearga.
Asa ca as vrea sa discutam despre cum ne putem proteja automobilele de asa ceva si/sau ce mijloc de deplasare vom folosi dupa un eventual EMP..
Incep eu prin a sugera protejarea electronicelor care ne sunt de un imediat si indispensabil folos printr-o Cusca Faraday.
Asa ca:
Multi dintre noi stim de inseamna EMP: este vorba de un impuls electromagnetic, de durata scruta si putere mare (nu conteaza cum sau cine il genereaza, asta o sa caute fiecare pe net..) care arde orice componenta electronica de tip rezistor, tranzistor, circuit integrat, etc..
totusi, uitati si un link la ceva explicatii despre EMP: EMP explicat (EN)
Asta inseamna ca dupa un EMP, nicio masina nu va mai functiona, toate electronicele ei sensible fiind "prajite".
Si aici ma refer la ECU in principal, bujii, si alte si alte controllere, simple sau complexe, care ne fac masinile sa mearga.
Asa ca as vrea sa discutam despre cum ne putem proteja automobilele de asa ceva si/sau ce mijloc de deplasare vom folosi dupa un eventual EMP..
Incep eu prin a sugera protejarea electronicelor care ne sunt de un imediat si indispensabil folos printr-o Cusca Faraday.
- denisCT
- ****
- 1,407 mesaje
- din 17 Sep 2007
- Astra 2001 Z16SE
- Constanta
denisCT
- Mesaje scrise: 1,407
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2007
- Mesaj Privat
Eu sunt interesat cum putem sa ne protejam de laserele cu plasma si de arcurile cu sageti incendiare, sunt cam aceleasi sanse sa fim atacati cu astea 2.
Impotriva EMP ne putem proteja printr-o trapa manuala aflata sub covoras, pe care o deschidem pe unde alergam ca sa ne indepartam de pericol, optional putem folosi un sistem de pedale sau de vele, dar sunt mai complicate.
Impotriva EMP ne putem proteja printr-o trapa manuala aflata sub covoras, pe care o deschidem pe unde alergam ca sa ne indepartam de pericol, optional putem folosi un sistem de pedale sau de vele, dar sunt mai complicate.
- viorelonly
- OP
- 128 mesaje
- din 11 Mai 2008
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
viorelonly
- Mesaje scrise: 128
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Mai 2008
- Mesaj Privat
Incercam sa pornesc o discutie serioasa pentru oameni care inteleg despre ce e vorba s au vreo idee care merita dezbatuta.
Cat despre probabilitatea de aparitie a... sa-i spun "fenomenului" EMP, nu cred ca cineva are date exacte pe care putem polemiza util si cu folos.
EMP e unul din lucrurile care poate modifica mult lumea noastra cu care ne-am obisnuit atat de mult, ajutata de electronice, automobile si tot feleul de echipamente electrice.
Cat despre probabilitatea de aparitie a... sa-i spun "fenomenului" EMP, nu cred ca cineva are date exacte pe care putem polemiza util si cu folos.
EMP e unul din lucrurile care poate modifica mult lumea noastra cu care ne-am obisnuit atat de mult, ajutata de electronice, automobile si tot feleul de echipamente electrice.
- sever iulian
- ****
- 1,325 mesaje
- din 17 Sep 2006
- Insignia 2017 B20NFT
- Bacau
sever iulian
- Mesaje scrise: 1,325
- Locatie: Bacau
- Masina: Insignia 2017 B20NFT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2006
- Mesaj Privat
"Incep eu prin a sugera protejarea electronicelor care ne sunt de un imediat si indispensabil folos printr-o Cusca Faraday. "
eu cred ca nu mai conteaza nimic in urma un explozii nucleare. daca tot ai deschis subiectul, am vazut si eu mai demult un documentar unde am vazut ca era un singur avion care nu era afectat de emp, era vorba de un mig care avea electronica cu tuburi electronice.
eu cred ca nu mai conteaza nimic in urma un explozii nucleare. daca tot ai deschis subiectul, am vazut si eu mai demult un documentar unde am vazut ca era un singur avion care nu era afectat de emp, era vorba de un mig care avea electronica cu tuburi electronice.
- viorelonly
- OP
- 128 mesaje
- din 11 Mai 2008
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
viorelonly
- Mesaje scrise: 128
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Mai 2008
- Mesaj Privat
AI dreptate.
In cazul unui atac nuclear, se cam duce tot, chiar daca te poti izola tu de radiatii..ce mananci? cate stocuri poti proteja si..incepand de cand?
Da eu vbeam de ceva mai "pasnic " decat NEMP (cu N de la nuclear).. exista EMP generat de bombe nonnucleare si, de asemenea de radiatii cosmice provenite fie de la un pulsar fie de la o "explozie solara"...
Si poate ar fi util "just in case" sa fie ceva care mai merge prin casa
In cazul unui atac nuclear, se cam duce tot, chiar daca te poti izola tu de radiatii..ce mananci? cate stocuri poti proteja si..incepand de cand?
Da eu vbeam de ceva mai "pasnic " decat NEMP (cu N de la nuclear).. exista EMP generat de bombe nonnucleare si, de asemenea de radiatii cosmice provenite fie de la un pulsar fie de la o "explozie solara"...
Si poate ar fi util "just in case" sa fie ceva care mai merge prin casa
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
- viorelonly
- OP
- 128 mesaje
- din 11 Mai 2008
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
viorelonly
- Mesaje scrise: 128
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Mai 2008
- Mesaj Privat
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
Marturisesc , cu bucurie , ca mi-a trecut deseori prin cap aceasta idee.
Si sincer uneori garceii o merita. La cat de parsivi sunt.
Inchipuieti iesind scantei din matzocaria lor de radar ! Hi ! Hi ! Hi !
Cand eram pusti faceam tot felul de scheme din Tehnium. Una era pentru bruiaj de televizoare. Nu avea el raza lunga de actiune dar sa-i fi vazut moaca aluia de la parter , cand se ridica si batea cu pumnu'in TV-ul cu lampi .
Pe bune , asta nu e gluma , a fost real.
Si sincer uneori garceii o merita. La cat de parsivi sunt.
Inchipuieti iesind scantei din matzocaria lor de radar ! Hi ! Hi ! Hi !
Cand eram pusti faceam tot felul de scheme din Tehnium. Una era pentru bruiaj de televizoare. Nu avea el raza lunga de actiune dar sa-i fi vazut moaca aluia de la parter , cand se ridica si batea cu pumnu'in TV-ul cu lampi .
Pe bune , asta nu e gluma , a fost real.
- viorelonly
- OP
- 128 mesaje
- din 11 Mai 2008
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
viorelonly
- Mesaje scrise: 128
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Mai 2008
- Mesaj Privat
Mi-a placut ideea ca ti-ai terorizat vecinu idiot. Si eu am avut unu (de fapt una) toata copilaria care ma scula sambata la 6 dimineata batand in teava..
Da ca sa nu deviem prea mult.. un EMP pe masina lor ar arde si ecu-ul care face cazanu lor sa mearga.
Si pun pariu ca nu e izolata masina lor impotriva atacului cu EMP.
Dar noi, ni le putem proteja de asa ceva ?
(in afara de a merge pe strada cu masina inglobata intr-o mare cusca Faraday )
Da ca sa nu deviem prea mult.. un EMP pe masina lor ar arde si ecu-ul care face cazanu lor sa mearga.
Si pun pariu ca nu e izolata masina lor impotriva atacului cu EMP.
Dar noi, ni le putem proteja de asa ceva ?
(in afara de a merge pe strada cu masina inglobata intr-o mare cusca Faraday )
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
Vecinii , nu vecinu ! Era o joaca de copil fara minte care experimenta o schema din Tehnium , publicata tocmai ptr. asa ceva.Sa mai zica unii ca nu era libertate.
Ca se arde si calculatorul masinii lu'garcea. Sorry! Pierderi colaterale! Ce sa-i faci !
On topic : Protejezi doar motorul printr-o cusca Faraday. La troleibuze exista o banda pentru scurgerea la pamant a sarcinilor electrice.
Ca se arde si calculatorul masinii lu'garcea. Sorry! Pierderi colaterale! Ce sa-i faci !
On topic : Protejezi doar motorul printr-o cusca Faraday. La troleibuze exista o banda pentru scurgerea la pamant a sarcinilor electrice.
- viorelonly
- OP
- 128 mesaje
- din 11 Mai 2008
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
viorelonly
- Mesaje scrise: 128
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Mai 2008
- Mesaj Privat
Asa ceva avea si tata la masina cand eram mic si avea un renault 18...
Cica era pentru descarcarea enegiei electrostatice...
Si daca punem o cusca peste motor, tot o sa se gaseasca o legatura conductoare intre ansamblul motor si caroseria masinii, fapt care ne va face cusca practic inutila, electronii dintr-un puls de asa intensitate si frecventa avand "calitatea" de a sari ce colo-colo pana gasesc o suprafata electroconductoare si... pot intra
Cica era pentru descarcarea enegiei electrostatice...
Si daca punem o cusca peste motor, tot o sa se gaseasca o legatura conductoare intre ansamblul motor si caroseria masinii, fapt care ne va face cusca practic inutila, electronii dintr-un puls de asa intensitate si frecventa avand "calitatea" de a sari ce colo-colo pana gasesc o suprafata electroconductoare si... pot intra
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
Uite un articol : http://www.arenait.net/2008...-foarte-real.html
La un moment dat spune de fibra optica. Dar in cazul masinilor actuale nu e aplicabil.
Poate sa ecranezi cablurile actuale. Sa fie instalate limitatoare de curent (dar nu ar rezolva nimica) .Si cusca Faraday.
Totusi nu dispera : Dacia 1300 TLX va functiona.Nu are calculator, nu are mai nimic electronic. Pana si releul de incarcare e mecanic.
La un moment dat spune de fibra optica. Dar in cazul masinilor actuale nu e aplicabil.
Poate sa ecranezi cablurile actuale. Sa fie instalate limitatoare de curent (dar nu ar rezolva nimica) .Si cusca Faraday.
Totusi nu dispera : Dacia 1300 TLX va functiona.Nu are calculator, nu are mai nimic electronic. Pana si releul de incarcare e mecanic.
- stelea
- ****
- 1,721 mesaje
- din 19 Nov 2006
- Frontera 1996
- Dambovita
stelea
- Mesaje scrise: 1,721
- Locatie: Dambovita
- Masina: Frontera 1996
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Nov 2006
- Mesaj Privat
Eu am patit o alta chestie: acum doua veri m-a prins o furtuna pe un camp si a cazut un fulger la catva metri de mine (eram in masina). Initial am crezut ca m-a lovit direct, dar cred ca am fost doar foarte aproape. Oricum, eram cu motorul pornit (tocmai deschisesem o poarta si voriam sa ies) si s-a auzit un tiuit foarte puternic in zona ECU timp de 1 - 2 secunde, dupa care motorul s-a oprit, farurile s-au stins, bordul la fel si nici imobilizatorul nu mai clipea. Totul era mort. Am oprit toti consumatori din butoane si am scos cheia din contact. Dupa cca. doua minute a inceput sa clipeasca imobilizatorul si totul a revenit la normal. Am pornit-o si am fugit de acolo sa nu ma trezesc cu un alt fulger peste mine. Oricum, ma gandisem ca s-a prajit ECU (care mai era si nou pe deasupra), dar a scapat neafectat.
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
- D_M_G
- ****
- 2,271 mesaje
- din 13 Feb 2009
- Alta tara
D_M_G
- Mesaje scrise: 2,271
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Feb 2009
- Mesaj Privat
Cusca Faraday protejaza indivizi sau echipamente electronice de camputi electrostatice (descarcari efect Corona) si mai putin sau deloc, de impulsuri electomagnetice indiferent de intensitatea lor! Un mare generator de impulsuri electomagnetice este magnetronul! Acesta pulseaza in antenele elicoidale ale radarelor folosite in aviatie, o intensitate radianta si focalizata totodata, ce poate ajunge lejer la 10KW! Ar insemna ca mergand pe DN1 si trecand pe linga aeroportul Otopeni sau Baneasa...sa ramanem fara masini! Pentru a putea "inchide" un echipament electronic auto intr-o asemenea cusca, trebuie sa iei in calcul toti conductorii electrici ce face racordul intre acest echipament si senzori....debitmetru, vibroken, axe cu came, sonda Lamda, etc....Ceea ce ar insemna ca masina trebuie sa fie in totalitate "incarcerata"! Asa cum sunt ele construite, masinile sunt adevarate custi Faraday...si exemple sunt destule....un fir cu inalta tensiune cazut accidental pe o masina, nu poate omori soferul pina in momentul in care acesta nu are idea vietii lui de a se da jos din ea ...echipamentele electronice la fel....nu sufera! Acelasi lucru este valabil si in cazul multor traznete care au lovit masini! Pentru asta suntem recunoscatori celui care a inventat cauciucul si l-a pus la roti!
Intrebare: Acest avion din clip, a devenit cu voia naturii o cusca Faraday ?
Intrebare: Acest avion din clip, a devenit cu voia naturii o cusca Faraday ?
- viorelonly
- OP
- 128 mesaje
- din 11 Mai 2008
- Vectra 2004 Z18XE
- Bucuresti
viorelonly
- Mesaje scrise: 128
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Mai 2008
- Mesaj Privat
Sunt total de acord cu rolul de izolator pe care il au cauciucurile masinilor, dar in acelasi timp, cusca(caroseria) este legata la un moment dat printr-un conductor de mototr si indirect(sau direct) de circuitele electrice sensibile la puls EM.
Fibra optica nu conduce electroni si de aceea se foloseste cu succes in "legarea" de lumea exterioara prin lumina, flux de date, etc. a camerelor izolate de emp(vorbesc aici de camere intregi tapetate cu folie conductoare, care, daca ar avea vreun orificiu prin care sa treaca un conductor ar deveni inutile, conductorul fiind o cale de patrundere a electronilor)
NU spun ca 100% din automobile se vor arde la un EMP!
Si saraca dacia 1300 are si ea bujii si bobina de inductie (alternatorul fiind considerat circuit electric mare<robust> este mai putin susceptibil la ardere sau scurtcircuitarea bobinelor din el)
Fibra optica nu conduce electroni si de aceea se foloseste cu succes in "legarea" de lumea exterioara prin lumina, flux de date, etc. a camerelor izolate de emp(vorbesc aici de camere intregi tapetate cu folie conductoare, care, daca ar avea vreun orificiu prin care sa treaca un conductor ar deveni inutile, conductorul fiind o cale de patrundere a electronilor)
NU spun ca 100% din automobile se vor arde la un EMP!
Si saraca dacia 1300 are si ea bujii si bobina de inductie (alternatorul fiind considerat circuit electric mare<robust> este mai putin susceptibil la ardere sau scurtcircuitarea bobinelor din el)
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
- stelea
- ****
- 1,721 mesaje
- din 19 Nov 2006
- Frontera 1996
- Dambovita
stelea
- Mesaje scrise: 1,721
- Locatie: Dambovita
- Masina: Frontera 1996
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Nov 2006
- Mesaj Privat
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
stelea a scris:Cel mai indicat e un ARO diesel. Ala n-are nici gram de electrica. Ba chiar merge mai bine dupa ce ii scoti heblul!
Si mai bine : m-ai convins imi iau si eu un 244.Asa o sa am si eu un jeepan mai tare decat X5 si Q7. Sa le vad fata la manelari dupa PEM cand eu o sa ma plimb cu jeep-u'iar ei ...
Acum mai ramane problema generarii PEM-ului . How do they it ?
... pentru obsesia mea cu radarul ...
- doru_a
- **
- 470 mesaje
- din 25 Sep 2005
- Astra 1992 C16NZ
- Deva/Hunedoara
doru_a
- Mesaje scrise: 470
- Locatie: Deva/Hunedoara
- Masina: Astra 1992 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Sep 2005
- Mesaj Privat
D_M_G a scris: ...Asa cum sunt ele construite, masinile sunt adevarate custi Faraday...si exemple sunt destule....un fir cu inalta tensiune cazut accidental pe o masina, nu poate omori soferul pina in momentul in care acesta nu are idea vietii lui de a se da jos din ea ...echipamentele electronice la fel....nu sufera! Acelasi lucru este valabil si in cazul multor traznete care au lovit masini! Pentru asta suntem recunoscatori celui care a inventat cauciucul si l-a pus la roti! ...
Aici am o opinie, in cazul unui conductor de inalta tensiune cazut pe o masina, te poti gandii ca anvelopele iti asigura o "izolare" fata de pamant insa masina capata potentialul conductorului de ex. 110 kvolti iar distanta de amorsare a arcului electric fata de pamant la tensiuni mari e undeva la 50-80cm si e mai mica cu cat tensiunea e mai mare. Asadar masina nu sta prea mult timp "izolata", existand sansa de a se amorsa un arc electric, lucru ce va fi resimtit de protectiile din statiile de transformare si care va duce la declansarea si scoaterea de sub tensiune a liniei respective.E adevarat ca cei din interiorul masinii nu vor resimtii nimic, fiind cum ai spus ca intr-o cusca Faraday.Am fost martor fara voie cand un excavator cu senile a agatat un cablu de 20kvolti si l-a rupt.Arcul electric s-a inchis la pamant prin cupa excavatorului, , prin caroserie si apoi prin senile, manevrantul excavatorului n-a avut nimic, poate doar sperietura dupa ce a auzit "bubuitura " provocata de arcul electric. Uite aici un arc electric provocat intentionat pentru probe intr-o statie de 400kvolti.
http://www.youtube.com/watch?v=k5uv5wWTxuM