Baieti eu am avut destule masini si bat bine de juma de milion de km si in afara de a-mi pune cauciucuri da vara vara si de iarna iarna nu am umblat la altceva. eu de ex merg cu vectra cu cauciucuri de iarna si presiunea este 2.3 fatza si 2.1 spate (acum depinde foarte tare si de ceas.... ). Cauciucurile mai desumflate nu se folosesc decat la off-road unde ai nevoie de un cauciuc care sa absoarba socurile si sa pastreze aderentza extrem de necesara... . Si mai e alta faza daca ai cauciucurile moi in curbe masina nu prea mai sta pe traiectoria dorita.
- foca montana
- ***
- 854 mesaje
- din 19 Mai 2005
- Vectra 2005 Z19DTH
- Bucuresti
foca montana
- Mesaje scrise: 854
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Mai 2005
- Mesaj Privat
zafirul a scris:insa ca si observatie, mai toti spun ca si "under" si "over inflation" nu sint bune pt ca afecteaza cauciucul, aderenta si manevrabilitatea masinii...
Baieti eu am avut destule masini si bat bine de juma de milion de km si in afara de a-mi pune cauciucuri da vara vara si de iarna iarna nu am umblat la altceva. eu de ex merg cu vectra cu cauciucuri de iarna si presiunea este 2.3 fatza si 2.1 spate (acum depinde foarte tare si de ceas.... ). Cauciucurile mai desumflate nu se folosesc decat la off-road unde ai nevoie de un cauciuc care sa absoarba socurile si sa pastreze aderentza extrem de necesara... . Si mai e alta faza daca ai cauciucurile moi in curbe masina nu prea mai sta pe traiectoria dorita.
NeSeCeul
- Mesaje scrise: 16
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Apr 2005
- Mesaj Privat
E corect ca daca ai in anvelopele o presiune mica nu are stabilitate in curbe dar are o aderenta mai ridicata si pe zapada si pe asfalt si inca ceva pe zapada afanata caciucul trebuie sa fie cat mai ingust pentru a nu depune o rezistenta prea mare in deplasare si aici dau un exemplu in vechile timpuri carutele aveau rotile foarte inguste pentru a se deplasa usor prin noroaie
- dgxshpe
- ***
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat
Bine ca nu-s inginer ..
Marfa!
Si deci .. presiune normala - pneuri mai subtiri = taie zapada
presiune normala - pneuri mai groase = nu taie zapada ( probabil o storceste )
presiune mai mica - consum inutil .. parerea mea.
rulz pneuri de iarna - iarna si eventual lantz!
Oricum ... aveti grija cum conduceti ! Ca vb. aia inca mai ninge
Marfa!
Si deci .. presiune normala - pneuri mai subtiri = taie zapada
presiune normala - pneuri mai groase = nu taie zapada ( probabil o storceste )
presiune mai mica - consum inutil .. parerea mea.
rulz pneuri de iarna - iarna si eventual lantz!
Oricum ... aveti grija cum conduceti ! Ca vb. aia inca mai ninge
- fristei
- OP
- 103 mesaje
- din 10 Oct 2005
- Vectra 2005 Z19DTH
- Bucuresti
fristei
- Mesaje scrise: 103
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Oct 2005
- Mesaj Privat
- dgxshpe
- ***
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat
- sorin666
- *****
- 3,888 mesaje
- din 12 Mai 2004
- outside Manell's Land
sorin666
- Mesaje scrise: 3,888
- Locatie: outside Manell's Land
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Mai 2004
- Mesaj Privat
livcro a scris:@ingineru...matale stiai sigur ca ajungi inginer inca din liceu?
.... hai ca ai dat-o oblu... inginereste...sau asa pare...expliciteaza-ne
.... hai ca ai dat-o oblu... inginereste...sau asa pare...expliciteaza-ne
*
Eu stiam... cel putin din clasa a 12-a, ca disectiile pe cadavre nu imi spuneau nimic, iar vataf cu diploma nu doream sa fiu (pardon... economist, mai nou i se zice manajer...)
Revenind la catelul nostru cu privire inteligenta, la cauciucurile MAI inguste (nu "biscuiti" de 135) avantajul pe zapada este ca presiunea pe cm2 este mai mare, iar aderenta mai buna. Presiunea se reduce (empiric...) cu 0.5 bar
- Ingineru
- ****
- 1,086 mesaje
- din 24 Jun 2004
- Vectra 1998 X16XEL
- Bucuresti
Ingineru
- Mesaje scrise: 1,086
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1998 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jun 2004
- Mesaj Privat
NeSeCeul a scris:E corect ca daca ai in anvelopele o presiune mica nu are stabilitate in curbe dar are o aderenta mai ridicata si pe zapada si pe asfalt si inca ceva pe zapada afanata caciucul trebuie sa fie cat mai ingust pentru a nu depune o rezistenta prea mare in deplasare si aici dau un exemplu in vechile timpuri carutele aveau rotile foarte inguste pentru a se deplasa usor prin noroaie
1.Carutele nu se deplasau prin forta motrica proprie ci erau trase (e o mare diferenta)
2.Tehnologia acelei perioade nu permitea construirea unor roti mai late pt. ca se foloseau cauciucuri pline.
In alta ordine de idei, presiunea este normal sa scada iarna pt. ca termodinamica de clasa a X-a ne invata in legatura cu gazele ca raportul p*V/T ramane constant iar ceea ce se intampla in cauciuc reprezinta o transformare izocora (volum constant)=>scade T=>scade p. Problema este legata de faptul ca in roti nu este un gaz omogen ci aer (71% azot, 28% oxigen, cam 0,3% CO2, vapori de apa etc.).
In legatura cu raportul in care scade presiunea la frig, de la 25 grade la -10 grade de ex. presiunea scade cu 11,75% (pt. ca T e masurat in grade Kelvin adica Celsius+273,15 pt. cine a uitat).
Ii invit pe toti cei de pe forum sa faca testul cu umflarea cauciucurilor de iarna asa cum il prezentam intr-un post anterior si sa observe comportamentul pe zapada. Pt. ca pana una, alta, asta conteaza mai mult decat orice material despre experienta altora...
- iso
- ****
- 1,347 mesaje
- din 01 Mai 2005
- Insignia 2010
- Galati
iso
- Mesaje scrise: 1,347
- Locatie: Galati
- Masina: Insignia 2010
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Mai 2005
- Mesaj Privat
ace
- Mesaje scrise: 16
- Locatie: Calarasi
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Dec 2005
- Mesaj Privat
Ma bag si eu, (nu sunt inginer), ai aderenta mai mare cu cat esti mai greu ... greutatea se distribuie la suprafata de contact cu solul. Faza cu dezumflatul cauciucurilor iarna este dupa parerea mea un leac babesc al romanilor. Majoritatea romanilor nu au cauciucuri de iarna si cauciucuri de vara. Cauciucurile de iarna au alta compozitie astfel incat sa-shi pastreze proprietatile de "cauciuc" la temperaturi foarte scazute. Conteaza si asta foarte mult cand este super frig .. chiar daca nu este zapada.
- fiara
- **
- 148 mesaje
- din 17 Aug 2005
- Bucuresti
fiara
- Mesaje scrise: 148
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Aug 2005
- Mesaj Privat
Ok. Hai sa facem un rezumat pentru ca fiecare dintre voi are partea lui de dreptate.
Intr-adevar producatorul recomanda umflarea pneurilor cu 0.2 - 0.3 bar pentru a functiona la presiunea nominala pentru care au fost proiectate si NU pentu a mari aderenta pe zapada. Aici ai dreptate Fireman.
Ingineru zice bine insa, dupa parerea mea, ca ai o aderenta mai mare pe zapada si nisip daca iti dezumfli putin cauciucurile. De ce?
Pentru ca normala opusa de zapada sau nisip este incontestabil mai mica decat cea a asfaltului si atunci se dezumfla pneul pentru ca greutatea ce-i revine fiecarei roti sa fie distribuita pe o suprafata mai mare, astfel ca mai multa zapada/nisip sa contribuie la sustinerea masinii, prevenind "afundarea".
Cat sa dezumfla depinde de profil.
Daca te afunzi in nisip, nu poti decat sa te afunzi si mai tare in continuare, pentru ca roata excaveaza permanent nisipul de sub ea (celebrele creste de cocos).
Daca te afunzi in zapada, dai de gheata. Pentru gheata ai nevoie de cauciucuri cat mai subtiri. Creste presinea si roata patrunde in gheata. Stiu ca veti spune ca forta de frecare nu depinde de suprafata. Asa si este. Aici nu e vorba doar de frecare, ci de patrundere, ca si cum ai baga un cui.
In cazul noroiului e altceva. Sub noroi este pamant (sau vreo groapa daca esti in Buc) care asigura frecare (aderenta). Deci rotile trebuie sa fie cat mai subtiri pentru a patrunde in noroi si a da de pamant. N-a fost greu, ah?
Hai, cupa sus pentru Politehnica.
@fristei
Ne-am luat cu stiinta si am uitat de practica.
In carte la masina ta scrie (pentru cauciucurile originale atentie):
fata - 2,2
spate - 1,9
Daca ai alte cauciucuri, intereseaza-te de unde le-ai luat de presiunea lor nominala si ajusteaz-o in functie de drum. Daca e uscat umfla-le cu 0.2, daca nu, roaga-te.
Intr-adevar producatorul recomanda umflarea pneurilor cu 0.2 - 0.3 bar pentru a functiona la presiunea nominala pentru care au fost proiectate si NU pentu a mari aderenta pe zapada. Aici ai dreptate Fireman.
Ingineru zice bine insa, dupa parerea mea, ca ai o aderenta mai mare pe zapada si nisip daca iti dezumfli putin cauciucurile. De ce?
Pentru ca normala opusa de zapada sau nisip este incontestabil mai mica decat cea a asfaltului si atunci se dezumfla pneul pentru ca greutatea ce-i revine fiecarei roti sa fie distribuita pe o suprafata mai mare, astfel ca mai multa zapada/nisip sa contribuie la sustinerea masinii, prevenind "afundarea".
Cat sa dezumfla depinde de profil.
Daca te afunzi in nisip, nu poti decat sa te afunzi si mai tare in continuare, pentru ca roata excaveaza permanent nisipul de sub ea (celebrele creste de cocos).
Daca te afunzi in zapada, dai de gheata. Pentru gheata ai nevoie de cauciucuri cat mai subtiri. Creste presinea si roata patrunde in gheata. Stiu ca veti spune ca forta de frecare nu depinde de suprafata. Asa si este. Aici nu e vorba doar de frecare, ci de patrundere, ca si cum ai baga un cui.
In cazul noroiului e altceva. Sub noroi este pamant (sau vreo groapa daca esti in Buc) care asigura frecare (aderenta). Deci rotile trebuie sa fie cat mai subtiri pentru a patrunde in noroi si a da de pamant. N-a fost greu, ah?
Hai, cupa sus pentru Politehnica.
@fristei
Ne-am luat cu stiinta si am uitat de practica.
In carte la masina ta scrie (pentru cauciucurile originale atentie):
fata - 2,2
spate - 1,9
Daca ai alte cauciucuri, intereseaza-te de unde le-ai luat de presiunea lor nominala si ajusteaz-o in functie de drum. Daca e uscat umfla-le cu 0.2, daca nu, roaga-te.
FIREMAN
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Agila 2003 z 10xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Jan 2006
- Mesaj Privat
In sfirsit ...! Multumesc Ingineru pt fair play . Ai demonstrat ca esti inginer !respect !Asta asteptam . . .un raspuns bazat ! cit despre presiunea anvelopelor . . .TRAIM INTR-O TZARA LIBERA...fiecare face cum crede ca e mai bine! Interesant e ca o intrebare banala a avut atitea raspunsuri...sau a iscat mai multe intrebari.Am insistat atit pt ca stiam optica cu dezumflatul , fiind la momentul acela o surpriza si pt mine ca presiunea trebuie un pic marita . Presupunem ca avem aleator o presiune de 2.3 in anvelopa...scotind aleatoriu un 0.3-0,5 atm pt "cresterea stabilitatii" la care se adauga o scadere de 0.2-0.3 datorata temperaturii ,pe varianta nefavorabila avem 2.3 - 0.8 = 1.5 atm ( unii se mira cit s-a marit consumul de cind e ger...DE CE OAREE!) ,iar pe varianta optimista raminem cu un 1.7-1.8 adica tot nasol .
Indicat ar fi sa se faca o presiune cam la 2 saptamini .
P.S .Pt dgxspe bine ca nu esti inginer ca exista riscul sa intelegi .avind in vedere concluziile la care ai ajuns ...te-ai demascat ESTI BLONDA !!!
Pace tuturor !
Indicat ar fi sa se faca o presiune cam la 2 saptamini .
P.S .Pt dgxspe bine ca nu esti inginer ca exista riscul sa intelegi .avind in vedere concluziile la care ai ajuns ...te-ai demascat ESTI BLONDA !!!
Pace tuturor !
- Ingineru
- ****
- 1,086 mesaje
- din 24 Jun 2004
- Vectra 1998 X16XEL
- Bucuresti
Ingineru
- Mesaje scrise: 1,086
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1998 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jun 2004
- Mesaj Privat
FIREMAN
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Agila 2003 z 10xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Jan 2006
- Mesaj Privat
- zafirul
- ****
- 1,443 mesaje
- din 22 Apr 2004
- Zafira 2001 Z18XE
- Bucuresti
zafirul
- Mesaje scrise: 1,443
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Apr 2004
- Mesaj Privat
- iulius
- ****
- 1,798 mesaje
- din 09 Jun 2004
- Insignia 2019
- Bucuresti
iulius
- Mesaje scrise: 1,798
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2019
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Jun 2004
- Mesaj Privat
CORECT!!! daca nu ai carte(manualul masinii) citeste pe capacul de la alimentare. nu zice nimic in manual de cauciucuri de iarna sau vara deci banuiesc ca cele de iarna sunt fabricate a.i. sa respecte specificatiile fabricantului referitoare la presiune.
acesta specifica valuarea numai dupa gradul de incarcare al masinii si/sau dupa dimensiunea cauciucurilor.
restul sunt povesti rezultate din nestiinta.
un specialist adevarat consulta intii manualul ca nu o fii el mai destept decit o armata de proiectanti de la marile firme constructoare.
acesta specifica valuarea numai dupa gradul de incarcare al masinii si/sau dupa dimensiunea cauciucurilor.
restul sunt povesti rezultate din nestiinta.
un specialist adevarat consulta intii manualul ca nu o fii el mai destept decit o armata de proiectanti de la marile firme constructoare.
FIREMAN
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Agila 2003 z 10xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Jan 2006
- Mesaj Privat
FIREMAN
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Agila 2003 z 10xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Jan 2006
- Mesaj Privat
cuvinte pocite din nestiinta :
valuare=>corect valoáre
"O fii el mai destept"=>CORECT = o fi el mai...."
CINE VORBESTE DE NESTIINTA????
P.S. ZAFIRULE ,cel mai prompt raspuns ,dintre toate serv. de urgenta il au pompierii. La URGENTE D-ASTEA CU SCINTEI SUNT F.RAPID
care este presiunea bulelor de bere functie de temperatura, de numarul de participanti ,de suma anilor de fabricatie ai masinilor noastre raportat la indicele de inflatie toate corelate la gradul de buna dispozitie dupa achitarea notei de plata
Ia zi ingineru ??!
valuare=>corect valoáre
"O fii el mai destept"=>CORECT = o fi el mai...."
CINE VORBESTE DE NESTIINTA????
P.S. ZAFIRULE ,cel mai prompt raspuns ,dintre toate serv. de urgenta il au pompierii. La URGENTE D-ASTEA CU SCINTEI SUNT F.RAPID
care este presiunea bulelor de bere functie de temperatura, de numarul de participanti ,de suma anilor de fabricatie ai masinilor noastre raportat la indicele de inflatie toate corelate la gradul de buna dispozitie dupa achitarea notei de plata
Ia zi ingineru ??!
FIREMAN
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Agila 2003 z 10xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Jan 2006
- Mesaj Privat
- iulius
- ****
- 1,798 mesaje
- din 09 Jun 2004
- Insignia 2019
- Bucuresti
iulius
- Mesaje scrise: 1,798
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2019
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Jun 2004
- Mesaj Privat
FIREMAN
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Agila 2003 z 10xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Jan 2006
- Mesaj Privat