- denisCT
- OP
- 1,407 mesaje
- din 17 Sep 2007
- Astra 2001 Z16SE
- Constanta
denisCT
- Mesaje scrise: 1,407
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2007
- Mesaj Privat
Cand am schimbat toba finala si am sudat-o pe cea intermediara, am observat un racord, original flexibil, pe evacuare, intre catalizator si sonda lambda. La mine era ruginit si nefiind in plan nu l-am mai schimbat. Din cate stiu, ar trebui sa aibe un rol de amortizare a vibratiilor din motor. Daca il distruge rugina si incepe sa scape fumul pe acolo, afecteaza cu ceva sonda lambda?
- dancuciureanu
- Moderator
- 16,464 mesaje
- din 26 Jun 2006
- Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Iasi
dancuciureanu
- Mesaje scrise: 16,464
- Locatie: Iasi
- Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Jun 2006
- Mesaj Privat
- gugulanul83
- *
- 7 mesaje
- din 18 Nov 2008
- Vectra 1996 X16XEL - 1.6 16V
- Arad
gugulanul83
- Mesaje scrise: 7
- Locatie: Arad
- Masina: Vectra 1996 X16XEL - 1.6 16V
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Nov 2008
- Mesaj Privat
Salut. Am si eu recent un Vectra B din 96, 1.6.16v. E fisurat flexibilul si mi-am luat altul nou. La inlocuire am o problema.
Niste baieti de la un service (care mi-au inlocuit si toba finala) mi-au zis ca mi-l pun ei si pe asta, dar de la magazinul de piese auto mi-au zis ca trebuie sudat in conditii speciale (sudare cu gaz - care ma costa la un serice mai serios 250 lei).
Ce-mi recomandati?
Mersi.
Niste baieti de la un service (care mi-au inlocuit si toba finala) mi-au zis ca mi-l pun ei si pe asta, dar de la magazinul de piese auto mi-au zis ca trebuie sudat in conditii speciale (sudare cu gaz - care ma costa la un serice mai serios 250 lei).
Ce-mi recomandati?
Mersi.
- denisCT
- OP
- 1,407 mesaje
- din 17 Sep 2007
- Astra 2001 Z16SE
- Constanta
denisCT
- Mesaje scrise: 1,407
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2007
- Mesaj Privat
- denisCT
- OP
- 1,407 mesaje
- din 17 Sep 2007
- Astra 2001 Z16SE
- Constanta
denisCT
- Mesaje scrise: 1,407
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2007
- Mesaj Privat
- bertone
- ****
- 2,294 mesaje
- din 13 Jun 2005
- buzau
bertone
- Mesaje scrise: 2,294
- Locatie: buzau
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jun 2005
- Mesaj Privat
- dorin-b
- ****
- 1,820 mesaje
- din 06 Sep 2007
- Astra 2000 Y20DTH
- Sibiu
dorin-b
- Mesaje scrise: 1,820
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2000 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Sep 2007
- Mesaj Privat
La Ascona nu am avut asa ceva si pentru aia nu zornaia nici o toba. Aia "sunt fitze". Un artificiu. Sincer, daca se distruge piesa aia la masina mea o sa sudez o teava si noroc bun. In ce priveste sudatul nu cred ca trebuie facultate sa sudezi un cordon de 3mm pe un diametru de 45 mm mai ales ca teava este destul de groasa (1.5mm-2mm). Orice firma cu un atelier mecanic are si aparat de sudura cu Corgon sau autogen, poate chiar si WIG (ideal)si cu o juma de tuica ai rezolvat.
- dancuciureanu
- Moderator
- 16,464 mesaje
- din 26 Jun 2006
- Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Iasi
dancuciureanu
- Mesaje scrise: 16,464
- Locatie: Iasi
- Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Jun 2006
- Mesaj Privat
- bertone
- ****
- 2,294 mesaje
- din 13 Jun 2005
- buzau
bertone
- Mesaje scrise: 2,294
- Locatie: buzau
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jun 2005
- Mesaj Privat
dorin-b a scris:La Ascona nu am avut asa ceva si pentru aia nu zornaia nici o toba. Aia "sunt fitze". Un artificiu. Sincer, daca se distruge piesa aia la masina mea o sa sudez o teava si noroc bun. In ce priveste sudatul nu cred ca trebuie facultate sa sudezi un cordon de 3mm pe un diametru de 45 mm mai ales ca teava este destul de groasa (1.5mm-2mm). Orice firma cu un atelier mecanic are si aparat de sudura cu Corgon sau autogen, poate chiar si WIG (ideal)si cu o juma de tuica ai rezolvat.
La bertone am sudat teava exact cum zici tu si dupa o saptamana de tiganeala si de zornait la relanti m-am dus si am dat 70 de lei pe un racord flexibil si s-a terminat cu durerea de cap . Asa ca nu vorbesc din desene animate sau carti aici
- denisCT
- OP
- 1,407 mesaje
- din 17 Sep 2007
- Astra 2001 Z16SE
- Constanta
denisCT
- Mesaje scrise: 1,407
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2007
- Mesaj Privat
- denisCT
- OP
- 1,407 mesaje
- din 17 Sep 2007
- Astra 2001 Z16SE
- Constanta
denisCT
- Mesaje scrise: 1,407
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2007
- Mesaj Privat
- gaby_isro
- **
- 427 mesaje
- din 29 Jun 2009
- Corsa 2000 X10XE
- Alta tara
gaby_isro
- Mesaje scrise: 427
- Locatie: Alta tara
- Masina: Corsa 2000 X10XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jun 2009
- Mesaj Privat
- Konstantine
- *
- 28 mesaje
- din 20 Jun 2010
- Astra 2001 Z16SE
- Iasi
Konstantine
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Jun 2010
- Mesaj Privat
Salutare. Domnilor, am rugamintea sa-mi acordati o mana de ajutor. Am reusit performanta sa fisurez racordul flexibil la toba de esapament, cel care amortizeaza vibratiile spre toba finala. Arata ca un burduf lunguiet si e impletit in sarma otelita, cei care au fost si ei nevoiti sa-l schimbe stiu despre ce vb . Masina mea este un Opel Astra G Caravan 2001 1.6, motor Z16SE. Locuiesc in Iasi de ceva vreme, dar rezident, cu studii ... nici nu am scule necesare la mine(nu am unde le depozita ) si nici nu cunosc vreun service mai acatarii..daramite sudor in argon, ca din ce m-am documentat sudura racordului se face in argon. Rog pe cei care au rezolvat aceasta problema, sau cei care cunosc , sa-mi comunice dimensiunile acestui racord la acest model de masina.... din ce am rasfoit pe forum aici si pe net ar fi 45 mm diametru interior, 50 mm diametru exterior si 20 cm lungime, si eventual un sudor in argon care stie ce face si care sa ma rezolve in IASI. O data cu fisurarea racordului, mia aparut si eroare in bord (dupa testu agrafa mi-a iesit) P0136 HO2S Circuit Bank 1 Sensor 2. In urma documentarii, eroarea aceasta apare , cel putin in cazul meu, din cauza fisurarii racordului. Astfel sonda Lambda 2 citeste valori aiurea ale amestecului la evacuare.. si nu-i convine. Am sa postez o explicatie mai amanuntita a acestei erori...ce am gasit si eu..poate ajuta pe careva ... nu numai cer..vreau sa si dau.. (din putinul cat cunosc sau am).
Va multumesc anticipat si...
Drive Safe
Va multumesc anticipat si...
Drive Safe
- Konstantine
- *
- 28 mesaje
- din 20 Jun 2010
- Astra 2001 Z16SE
- Iasi
Konstantine
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Jun 2010
- Mesaj Privat
Explicatiile promise... O sa fie cam lung Post-ul
P0136 -O2 Sensor Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 2
Ce înseamna asta?
În esenta, la fel ca P0137, un cod P0136 se refera la senzorul de oxigen numarul 2 aflat pe bank 1. Senzorul de oxigen O2 produce o tensiune între 1 mV si 9 mV. ECM monitorizeaza tensiunea senzorului O2 si determina amestecul aer/combustibil în functie de evacuare slaba sau bogata. Tensiunea senzorului O2 este mare atunci când pe evacuare avem amestec bogat si scazut daca pe evacuare avem amestec sarac. În cazul în care ECM-ul detecteaza joasa tensiune la senzorul HO2 pentru o perioada îndelungata, acesta va stabili eroarea P0136 : tensiune senzorului HO2 este scazuta pentru mai mult de 2 minute.(ar putea fi de pâna la 4 minute,depinde de modelul de vehicul.)
Simptome
Nu exista simptome vizibile pentru conducatorul auto,doar aprinderea in bord a martorului pentru exhaust emission.
P0136 aparitia acestui cod poate însemna ca una sau mai multe dintre urmatoarele lucruri sa întâmplat:
*senzorul de O2 defect
*cablaj intrererupt al sondei
*contacte imperfecte cauzate de coroziune în conector
Solutii posibile
*înlocuiti senzorul de oxigen
*repararea cablajului
*eliminarea coroziuni prin curatarea conectorului
Sper ca e folositor... siii daca locul lui nu e aici.... imi cer scuze...si rog un admin sa-l mute unde se preteaza mai bine.
Drive safe.
EDIT: foloseste functia "Citeaza" cand vrei sa copiezi mesajul cuiva
P0136 -O2 Sensor Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 2
Ce înseamna asta?
În esenta, la fel ca P0137, un cod P0136 se refera la senzorul de oxigen numarul 2 aflat pe bank 1. Senzorul de oxigen O2 produce o tensiune între 1 mV si 9 mV. ECM monitorizeaza tensiunea senzorului O2 si determina amestecul aer/combustibil în functie de evacuare slaba sau bogata. Tensiunea senzorului O2 este mare atunci când pe evacuare avem amestec bogat si scazut daca pe evacuare avem amestec sarac. În cazul în care ECM-ul detecteaza joasa tensiune la senzorul HO2 pentru o perioada îndelungata, acesta va stabili eroarea P0136 : tensiune senzorului HO2 este scazuta pentru mai mult de 2 minute.(ar putea fi de pâna la 4 minute,depinde de modelul de vehicul.)
Simptome
Nu exista simptome vizibile pentru conducatorul auto,doar aprinderea in bord a martorului pentru exhaust emission.
P0136 aparitia acestui cod poate însemna ca una sau mai multe dintre urmatoarele lucruri sa întâmplat:
*senzorul de O2 defect
*cablaj intrererupt al sondei
*contacte imperfecte cauzate de coroziune în conector
Solutii posibile
*înlocuiti senzorul de oxigen
*repararea cablajului
*eliminarea coroziuni prin curatarea conectorului
petrecila a scris:
Ce trebuie sa stie un mecanic amator despre senzorii O2
Astazi sistemele computerizate de control ale motorului, se bazeaza pe semnalele de intrare provenite de la senzori pentru reglarea performantelor, emisiilor si a altor functii importante. Senzorii trebuie sa asigure informatii precise altfel apar probleme de motricitate, cresterea consumului si emisiilor de gaze. Unul din senzorii cheie in acest sistem este senzorul de oxigen. I se mai spune adesea senzor "O2", deoarece O2 este simbolul chimic pentru oxigen (atomii de oxigen totdeauna sunt pereche, niciodata singuri).
Primii senzori O2 au fost introdusi pe Volvo 240 in 1970. Din 1980 au aparut pe vehiculele californiene cand legile statului au cerut scaderea emisiilor. Legile federale pentru emisii au impus senzorii O2 pe toate autoturismele si camioanele fabricate, incepand cu 1981. Iar acum prin reglementarile OBD-II (din 1996 si pana astazi), multe vehicule sunt echipate cu mai multi senzori O2, unele avand chiar mai multi de patru! Senzorul O2 este montat la galeria de evacuare pentru a monitoriza cat de mult oxigen "nears" exista la evacuare, in timpul evacuarii gazelor. Monitorizarea nivelelor de oxigen de la evacuare este o cale de dozare a amestecului. El spune computerului daca amestecul de ardere este bogat (mai putin oxigen) sau sarac (mai mult oxigen). O seama de factori pot afecta relativa imbogatire sau saracire a amestecului ,cum ar fi temperatura aerului, temperatura agentului de racire, presiunea atmosferica, pozitia clapetei acceleratie, debitul de aer si sarcina motorului. Pentru acestea evident, exista un alt lot de senzori care monitorizeaza acesti factori, dar senzorul O2 este principalul monitor pentru ce se intampla cu amestecul.In consecinta, orice problema la senzorul O2 poate duce intregul sistem in afara domeniului.
BUCLE
Computerul utilizeaza semnalele de la senzorii O2 pentru regularizarea amestecului, sub forma asa numitei bucle sau "feedback control loop." Computerul citeste indicatiile senzorului O2 si raspunde prin schimbarea amestecului.
Aceasta produce o schimbare corespunzatoare in citirea senzorului O2. Apare asa numita operare in bucla inchisa "closed loop", deoarece computerul utilizeaza semnalele senzorului O2 ca sa regleze amestecul. Rezulta un flip-flop consatant inainte-inapoi de la bogat la sarac care asigura catalizatorului un varf de eficienta maxima de operare, de a tine amestecul disponibil in balanta optima pentru reducerea emisiilor. Este o complicata si alambicata procedura dar din fericire lucreaza si inca eficient.
Cand nu se primeste semnal de la senzorul O2, ca in cazul pornirii motorului rece (sau un senzor O2 defect), computerul va prescrie un amestec bogat de valoare fixa (invariabila). Aceasta se defineste ca operare in bucla deschisa "open loop", deoarece nu se utilizeaza semnal de la senzorul O2 pentru reglarea amestecului. Daca motorul nu intra in bucla inchisa cand senzorul O2 atinge temperatura de operare, sau pierde bucla din cauza pierderii semnalului senzorului O2, motorul va merge inecat cauzand cresterea consumului si emisiilor. Un senzor al racirii poate de asemenea impiedeca sistemul sa intre in bucla inchisa deoarece computerul ia in considerare, de asemenea, temperatura agentului de racire cand decide de a intra sau nu in bucla inchisa.
CUM FUNCTIONEAZA
Senzorul O2 lucreaza ca un mini generator care produce tensiune in functie de temperatura. In interiorul unei carcase perforate, la capatul zonei ce se infileteaza in galerie, se afla un bulb ceramic cu zirconiu. El este acoperit pe exterior de un strat poros cu platina. In bulb sunt doua terminale din platina care au rolul de electrozi pentru contacte.
Partea exterioara a bulbului este expusa gazelor fierbinti din evacuare in timp ce partea interioara a bulbului este ventilata intern prin corpul senzorului cu aer din afara. Modelele vechi de senzori au de fapt o mica gaura in corpul senzorului in asa fel ca aerul sa patrunda in senzor,dar noile modele de senzori O2 "respira" prin propriul manunchi de fire ale conectoarelor neavand gaura de ventilare. Este greu de crezut,dar spatiul minuscul dintre izolator si manunchiul de fire asigura o camera de aer suficienta pentru infiltrarea aerului in senzor (din acest motiv, nu se va utiliza niciodata vaselina la senzori O2 si conectori, deoarece se obtureaza patrunderea aerului in senzor). Ventilarea senzorului prin fire reduce mai bine decat gaura in corp, riscul de murdarire sau contaminare cu apa, care ar putea infesta senzorul la interior si provocand distrugerea sa.Diferenta dintre nivelul de oxigen de la evacuare si cel din atmosfera face ca sa se genereze o tensiune de catre bulbul ceramic descris. Cu cat diferenta este mai mare, cu atat tensiunea generata va fi mai mare.
Un senzor oxigen genereaza tipic 0.9 V sau ceva mai mult cand amestecul este bogat si deci o cantitate mica de oxigen nears la evacuare. Cand amestecul este sarac, tensiunea de iesire a senzorului va cadea la cca. 0.1V. Cand amestecul aer/benzina este echilibrat intr-o plaja in jurul a 14.7 la 1, senzorul va genera o tensiune in jurul valorii de 0.45 V.
Cand computerul receptioneaza un semnal de imbogatire (tensiune mare) de la senzor O2, el va saraci amestecul ca sa reduca citirea senzorului. Cand senzorul citeste sarac (tensiune mica), computerul schimba iarasi amestecul facandu-l bogat. Acest constant flip-flop inainte-inapoi a amestecului se petrece cu o anumita viteza functie de sistemul de alimentare. Viteza de tranzitie este mai mica la motoarele pe carburator cu reactie, tipic o data pe secunda la 2500 rpm, la motoarele cu injectie throttle body este ceva mai rapida (2-3 ori/secunda la 2500 rpm), in timp ce la motoarele cu injectie multiport este cea mai rapida (5-7 ori/secunda la 2500 rpm).
Senzorul de oxigen trebuie sa fie fierbinte (in jur de 600*C sau mai mare) inainte sa inceapa generarea de tensiune de semnal, asa ca multi senzori O2 au un mic element de incalzire in interior, pentru a-l ajuta sa ajunga la temperatura mai rapid. Elementul de incalzire, impiedica de asemenea ca sensorul sa se raceasca prea mult la relanti indelungat, ce poate duce la revenirea in bucla deschisa a sistemului.
Senzorii O2 cu incalzire, sunt utilizati in special la vehiculele mai noi si au tipic 3 sau 4 fire. Senzorii O2 mai vechi cu un fir nu au incalzire. Cand se schimba un senzor O2, asigurati-va ca este de acelasi tip cu originalul (cu incalzire sau fara incalzire)
UN ROL NOU AL SENZORILOR O2 IN OBD II
Incepand cu cateva vehicule in 1994 si 1995, si toate din 1996 incoace, numarul senzorilor de oxigen pe motoare s-a dublat. Acum se utilizeaza si un al doilea senzor O2 dupa convertorul catalitic pentru a monitoriza operarea eficienta a acestuia. Pe motoarele V6 sau V8 cu dubla evacuare, inseamna ca se pot utiliza mai mult de patru senzori O2 (unul pentru fiecare cilindru si cate unul dupa fiecare convertor) .
Sistemul OBD II este destinat sa monitorizeze performantele emisiilor. Aceasta presupune tinerea sub observatie a tot ce poate cauza cresterea emisiilor de gaze. Sistemul OBD II compara citirile nivelelor de oxigen de la senzorii O2 dinainte si dupa convertor pentru a vedea daca convertorul taie poluantii de la evacuare.Daca vede nivele mici sau invariabile in citirile senzorilor, inseamna ca acel convertor nu lucreaza bine. Aceasta va provoca aprinderea Malfunction Indicator Lamp (MIL) in bord.
DIAGNOSTICAREA SENZORILOR
Senzorii O2 sunt uimitor de robusti avand in vedere conditiile in care lucreaza. Dar senzorii O2 se uzeaza cu timpul si eventual trebuie inlocuiti. Performanta senzorilor O2 tinde sa se se diminueze odata cu imbatranirea sau contaminarile acumulate in timp scazand astfel abilitatea de a genera tensiune. Acest tip de deteriorare se datoreaza unei serii de substante care apar la evacuare cum ar fi plumb, silicon, sulfuri, reziduri de ulei ars si uneori chiar unii aditivi din benzine. Senzorul poate fi afectat de asemenea de factorii de mediu ca apa,improscarile cu sarea de pe drumuri pe timp de iarna,uleiuri sau mizerie.
Odata cu imbatranirea si desensibilizarea, senzorul va avea reactii din ce in ce mai slabe in reglarea amestecului ceea ce va duce la cresterea emisiilor. Aceasta se intampla deoarece flip-flopping-ul amestecului se incetineste si va reduce eficienta convertorului catalitic. Efectul este cu mult mai pregnant la motoarele cu injectie multiport (MFI) decat la carburatoare electronice sau injectie throttle body deoarece rata amestecului se schimba mult mai rapid la aplicatiile MFI. Daca senzorul pica in totalitate, rezultatul va fi o valoare de imbogatire fixa a amestecului.Setarea prestabilita la cele mai multe aplicatii de injectie este la un domeniu mediu a amestecului dupa trei minute. Aceasta salta puternic consumul si emisiile. Iar daca convertorul este fortat cu amestec imbogatit, el poate suferi avarii.Un studiu EPA arata ca 70% dintre vehiculele care nu trec testul de emisii I/M 240 au nevoie de schimbarea senzorului O2.
Singura cale de a sti ca senzorul O2 isi face treaba este de a-l verifica periodic. De aceea unele vehicule au un senzor de mentenanta care aprind un martor. O buna ocazie de verificare a senzorului este atunci cand se schimba bujiile. Puteti citi iesirea senzorului cu un scaner sau voltmetru digital, dar tranzitiile sunt greu de vazut datorita valorilor instrumentului care se schimba aleatoriu. De aceea se prefera un scaner si soft care sa arate si graficul.
Cu ajutorul graficului se pot observa tranzitiile de tensiune ale senzorului O2. Softul va arata tensiunea de iesire a senzorului ca pe o linie aprox. sinusoidala cu care se pot vedea atat amplitudinea (tensiunea minima si maxima) cat si frecventa (rata de transfer bogat-sarac).
Un senzor O2 bun trebuie sa produca o variatie a tensiunii in relanti de la aprox. 0.1V pentru minim pana la in jur de 0.9V pentru maxim. Imbogatind artificial amestecul prin adaugare de propan la admisie trebuie sa se vada aproape imediat raspunsul senzorului (in jur de 100 ms) si iesirea sa sara la maxim 0.9V.
Creand un amestec sarac prin deschiderea liniei de vacuum trebuie ca tensiunea de la iesirea senzorului sa cada la valoarea minima de 0.1 V. Daca senzorul nu are un flip-flop destul de rapid, aceasta arata ca este recomandata inlocuirea sa.
Daca circuitul senzorului O2 se intrerupe, scurtcircuiteaza sau este defectuos, el poate seta DTC si aprinde Check Engine sau Malfunction Indicator Lamp (MIL). Daca si alte diagnosticari indica senzor O2 defect, este necesara inlocuirea. Dar multi senzori O2 cu corp degradat continua sa lucreze destul cat sa nu seteze DTC—dar nu indeajuns ca sa previna cresterea emisiilor si consumului. Absenta codurilor de eroare sau MIL stins, asadar, nu inseamna ca senzorul O2 are o functionare normala.
INLOCUIRE SENZOR
Orice senzor O2 defect este evident ca se inlocuieste. Dar este de asemenea benefic ca senzorul O2 sa fie inlocuit periodic pentru a preveni reparatiile costisitoare. Inlocuirea unui senzor O2 imbatranit si lenes poate restaura varfurile eficiente ale amestecului, reducerea emisiilor si prelungirea duratei de viata a convertorului.
Senzorii fara incalzire cu 1 sau 2 fire de pe vehiculele din 1976 pana aproape in 1990 se pot inlocui intre 50.000 si 80000 Km. Senzorii cu incalzire cu 3 sau 4 fire pe aplicatiile dela 1980 pana la 1996 pot fi schimbati la fiecare 95000Km. Pe vehiculele echipate cu OBD II (1996 & dupa), este recomandat un interval de inlocuire de 160.000Km.
DTC P0136 HO2S Circuit Bank 1 Sensor 2
Ce trebuie sa stie un mecanic amator despre senzorii O2
Astazi sistemele computerizate de control ale motorului, se bazeaza pe semnalele de intrare provenite de la senzori pentru reglarea performantelor, emisiilor si a altor functii importante. Senzorii trebuie sa asigure informatii precise altfel apar probleme de motricitate, cresterea consumului si emisiilor de gaze. Unul din senzorii cheie in acest sistem este senzorul de oxigen. I se mai spune adesea senzor "O2", deoarece O2 este simbolul chimic pentru oxigen (atomii de oxigen totdeauna sunt pereche, niciodata singuri).
Primii senzori O2 au fost introdusi pe Volvo 240 in 1970. Din 1980 au aparut pe vehiculele californiene cand legile statului au cerut scaderea emisiilor. Legile federale pentru emisii au impus senzorii O2 pe toate autoturismele si camioanele fabricate, incepand cu 1981. Iar acum prin reglementarile OBD-II (din 1996 si pana astazi), multe vehicule sunt echipate cu mai multi senzori O2, unele avand chiar mai multi de patru! Senzorul O2 este montat la galeria de evacuare pentru a monitoriza cat de mult oxigen "nears" exista la evacuare, in timpul evacuarii gazelor. Monitorizarea nivelelor de oxigen de la evacuare este o cale de dozare a amestecului. El spune computerului daca amestecul de ardere este bogat (mai putin oxigen) sau sarac (mai mult oxigen). O seama de factori pot afecta relativa imbogatire sau saracire a amestecului ,cum ar fi temperatura aerului, temperatura agentului de racire, presiunea atmosferica, pozitia clapetei acceleratie, debitul de aer si sarcina motorului. Pentru acestea evident, exista un alt lot de senzori care monitorizeaza acesti factori, dar senzorul O2 este principalul monitor pentru ce se intampla cu amestecul.In consecinta, orice problema la senzorul O2 poate duce intregul sistem in afara domeniului.
BUCLE
Computerul utilizeaza semnalele de la senzorii O2 pentru regularizarea amestecului, sub forma asa numitei bucle sau "feedback control loop." Computerul citeste indicatiile senzorului O2 si raspunde prin schimbarea amestecului.
Aceasta produce o schimbare corespunzatoare in citirea senzorului O2. Apare asa numita operare in bucla inchisa "closed loop", deoarece computerul utilizeaza semnalele senzorului O2 ca sa regleze amestecul. Rezulta un flip-flop consatant inainte-inapoi de la bogat la sarac care asigura catalizatorului un varf de eficienta maxima de operare, de a tine amestecul disponibil in balanta optima pentru reducerea emisiilor. Este o complicata si alambicata procedura dar din fericire lucreaza si inca eficient.
Cand nu se primeste semnal de la senzorul O2, ca in cazul pornirii motorului rece (sau un senzor O2 defect), computerul va prescrie un amestec bogat de valoare fixa (invariabila). Aceasta se defineste ca operare in bucla deschisa "open loop", deoarece nu se utilizeaza semnal de la senzorul O2 pentru reglarea amestecului. Daca motorul nu intra in bucla inchisa cand senzorul O2 atinge temperatura de operare, sau pierde bucla din cauza pierderii semnalului senzorului O2, motorul va merge inecat cauzand cresterea consumului si emisiilor. Un senzor al racirii poate de asemenea impiedeca sistemul sa intre in bucla inchisa deoarece computerul ia in considerare, de asemenea, temperatura agentului de racire cand decide de a intra sau nu in bucla inchisa.
CUM FUNCTIONEAZA
Senzorul O2 lucreaza ca un mini generator care produce tensiune in functie de temperatura. In interiorul unei carcase perforate, la capatul zonei ce se infileteaza in galerie, se afla un bulb ceramic cu zirconiu. El este acoperit pe exterior de un strat poros cu platina. In bulb sunt doua terminale din platina care au rolul de electrozi pentru contacte.
Partea exterioara a bulbului este expusa gazelor fierbinti din evacuare in timp ce partea interioara a bulbului este ventilata intern prin corpul senzorului cu aer din afara. Modelele vechi de senzori au de fapt o mica gaura in corpul senzorului in asa fel ca aerul sa patrunda in senzor,dar noile modele de senzori O2 "respira" prin propriul manunchi de fire ale conectoarelor neavand gaura de ventilare. Este greu de crezut,dar spatiul minuscul dintre izolator si manunchiul de fire asigura o camera de aer suficienta pentru infiltrarea aerului in senzor (din acest motiv, nu se va utiliza niciodata vaselina la senzori O2 si conectori, deoarece se obtureaza patrunderea aerului in senzor). Ventilarea senzorului prin fire reduce mai bine decat gaura in corp, riscul de murdarire sau contaminare cu apa, care ar putea infesta senzorul la interior si provocand distrugerea sa.Diferenta dintre nivelul de oxigen de la evacuare si cel din atmosfera face ca sa se genereze o tensiune de catre bulbul ceramic descris. Cu cat diferenta este mai mare, cu atat tensiunea generata va fi mai mare.
Un senzor oxigen genereaza tipic 0.9 V sau ceva mai mult cand amestecul este bogat si deci o cantitate mica de oxigen nears la evacuare. Cand amestecul este sarac, tensiunea de iesire a senzorului va cadea la cca. 0.1V. Cand amestecul aer/benzina este echilibrat intr-o plaja in jurul a 14.7 la 1, senzorul va genera o tensiune in jurul valorii de 0.45 V.
Cand computerul receptioneaza un semnal de imbogatire (tensiune mare) de la senzor O2, el va saraci amestecul ca sa reduca citirea senzorului. Cand senzorul citeste sarac (tensiune mica), computerul schimba iarasi amestecul facandu-l bogat. Acest constant flip-flop inainte-inapoi a amestecului se petrece cu o anumita viteza functie de sistemul de alimentare. Viteza de tranzitie este mai mica la motoarele pe carburator cu reactie, tipic o data pe secunda la 2500 rpm, la motoarele cu injectie throttle body este ceva mai rapida (2-3 ori/secunda la 2500 rpm), in timp ce la motoarele cu injectie multiport este cea mai rapida (5-7 ori/secunda la 2500 rpm).
Senzorul de oxigen trebuie sa fie fierbinte (in jur de 600*C sau mai mare) inainte sa inceapa generarea de tensiune de semnal, asa ca multi senzori O2 au un mic element de incalzire in interior, pentru a-l ajuta sa ajunga la temperatura mai rapid. Elementul de incalzire, impiedica de asemenea ca sensorul sa se raceasca prea mult la relanti indelungat, ce poate duce la revenirea in bucla deschisa a sistemului.
Senzorii O2 cu incalzire, sunt utilizati in special la vehiculele mai noi si au tipic 3 sau 4 fire. Senzorii O2 mai vechi cu un fir nu au incalzire. Cand se schimba un senzor O2, asigurati-va ca este de acelasi tip cu originalul (cu incalzire sau fara incalzire)
UN ROL NOU AL SENZORILOR O2 IN OBD II
Incepand cu cateva vehicule in 1994 si 1995, si toate din 1996 incoace, numarul senzorilor de oxigen pe motoare s-a dublat. Acum se utilizeaza si un al doilea senzor O2 dupa convertorul catalitic pentru a monitoriza operarea eficienta a acestuia. Pe motoarele V6 sau V8 cu dubla evacuare, inseamna ca se pot utiliza mai mult de patru senzori O2 (unul pentru fiecare cilindru si cate unul dupa fiecare convertor) .
Sistemul OBD II este destinat sa monitorizeze performantele emisiilor. Aceasta presupune tinerea sub observatie a tot ce poate cauza cresterea emisiilor de gaze. Sistemul OBD II compara citirile nivelelor de oxigen de la senzorii O2 dinainte si dupa convertor pentru a vedea daca convertorul taie poluantii de la evacuare.Daca vede nivele mici sau invariabile in citirile senzorilor, inseamna ca acel convertor nu lucreaza bine. Aceasta va provoca aprinderea Malfunction Indicator Lamp (MIL) in bord.
DIAGNOSTICAREA SENZORILOR
Senzorii O2 sunt uimitor de robusti avand in vedere conditiile in care lucreaza. Dar senzorii O2 se uzeaza cu timpul si eventual trebuie inlocuiti. Performanta senzorilor O2 tinde sa se se diminueze odata cu imbatranirea sau contaminarile acumulate in timp scazand astfel abilitatea de a genera tensiune. Acest tip de deteriorare se datoreaza unei serii de substante care apar la evacuare cum ar fi plumb, silicon, sulfuri, reziduri de ulei ars si uneori chiar unii aditivi din benzine. Senzorul poate fi afectat de asemenea de factorii de mediu ca apa,improscarile cu sarea de pe drumuri pe timp de iarna,uleiuri sau mizerie.
Odata cu imbatranirea si desensibilizarea, senzorul va avea reactii din ce in ce mai slabe in reglarea amestecului ceea ce va duce la cresterea emisiilor. Aceasta se intampla deoarece flip-flopping-ul amestecului se incetineste si va reduce eficienta convertorului catalitic. Efectul este cu mult mai pregnant la motoarele cu injectie multiport (MFI) decat la carburatoare electronice sau injectie throttle body deoarece rata amestecului se schimba mult mai rapid la aplicatiile MFI. Daca senzorul pica in totalitate, rezultatul va fi o valoare de imbogatire fixa a amestecului.Setarea prestabilita la cele mai multe aplicatii de injectie este la un domeniu mediu a amestecului dupa trei minute. Aceasta salta puternic consumul si emisiile. Iar daca convertorul este fortat cu amestec imbogatit, el poate suferi avarii.Un studiu EPA arata ca 70% dintre vehiculele care nu trec testul de emisii I/M 240 au nevoie de schimbarea senzorului O2.
Singura cale de a sti ca senzorul O2 isi face treaba este de a-l verifica periodic. De aceea unele vehicule au un senzor de mentenanta care aprind un martor. O buna ocazie de verificare a senzorului este atunci cand se schimba bujiile. Puteti citi iesirea senzorului cu un scaner sau voltmetru digital, dar tranzitiile sunt greu de vazut datorita valorilor instrumentului care se schimba aleatoriu. De aceea se prefera un scaner si soft care sa arate si graficul.
Cu ajutorul graficului se pot observa tranzitiile de tensiune ale senzorului O2. Softul va arata tensiunea de iesire a senzorului ca pe o linie aprox. sinusoidala cu care se pot vedea atat amplitudinea (tensiunea minima si maxima) cat si frecventa (rata de transfer bogat-sarac).
Un senzor O2 bun trebuie sa produca o variatie a tensiunii in relanti de la aprox. 0.1V pentru minim pana la in jur de 0.9V pentru maxim. Imbogatind artificial amestecul prin adaugare de propan la admisie trebuie sa se vada aproape imediat raspunsul senzorului (in jur de 100 ms) si iesirea sa sara la maxim 0.9V.
Creand un amestec sarac prin deschiderea liniei de vacuum trebuie ca tensiunea de la iesirea senzorului sa cada la valoarea minima de 0.1 V. Daca senzorul nu are un flip-flop destul de rapid, aceasta arata ca este recomandata inlocuirea sa.
Daca circuitul senzorului O2 se intrerupe, scurtcircuiteaza sau este defectuos, el poate seta DTC si aprinde Check Engine sau Malfunction Indicator Lamp (MIL). Daca si alte diagnosticari indica senzor O2 defect, este necesara inlocuirea. Dar multi senzori O2 cu corp degradat continua sa lucreze destul cat sa nu seteze DTC—dar nu indeajuns ca sa previna cresterea emisiilor si consumului. Absenta codurilor de eroare sau MIL stins, asadar, nu inseamna ca senzorul O2 are o functionare normala.
INLOCUIRE SENZOR
Orice senzor O2 defect este evident ca se inlocuieste. Dar este de asemenea benefic ca senzorul O2 sa fie inlocuit periodic pentru a preveni reparatiile costisitoare. Inlocuirea unui senzor O2 imbatranit si lenes poate restaura varfurile eficiente ale amestecului, reducerea emisiilor si prelungirea duratei de viata a convertorului.
Senzorii fara incalzire cu 1 sau 2 fire de pe vehiculele din 1976 pana aproape in 1990 se pot inlocui intre 50.000 si 80000 Km. Senzorii cu incalzire cu 3 sau 4 fire pe aplicatiile dela 1980 pana la 1996 pot fi schimbati la fiecare 95000Km. Pe vehiculele echipate cu OBD II (1996 & dupa), este recomandat un interval de inlocuire de 160.000Km.
Sper ca e folositor... siii daca locul lui nu e aici.... imi cer scuze...si rog un admin sa-l mute unde se preteaza mai bine.
Drive safe.
EDIT: foloseste functia "Citeaza" cand vrei sa copiezi mesajul cuiva
- gaby_isro
- **
- 427 mesaje
- din 29 Jun 2009
- Corsa 2000 X10XE
- Alta tara
gaby_isro
- Mesaje scrise: 427
- Locatie: Alta tara
- Masina: Corsa 2000 X10XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jun 2009
- Mesaj Privat
- Konstantine
- *
- 28 mesaje
- din 20 Jun 2010
- Astra 2001 Z16SE
- Iasi
Konstantine
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Jun 2010
- Mesaj Privat
M-am bagat pe sub masina un pic....fara rampa, fara capre... doar daca pun vreuna de-a vecinului ... si am incercat sa iau dimensiuni... lungimea racordului a iesit la 20 cm.... de tinut minte ca DanCuciureanu sfatuia intr-un post mai vechi (nush pe unde ca la cate am citit in ultimele zile, m-am ametit de cap) ca acesta sa fie cumparat NITEL mai lung... un 2 cm toleranta.. daca se gaseste bineinteles..sa fie de unde sa taie sudoru'...daca e nevoie... iar la diametru exterior.... am calculat din lungimea cercului... (metoda babeasca cu ata, a dat aprox 165 mm, formula Pi= C/d aka 3.14= 165/d => d= 165/3.14= 52 mm)a iesit undeva la 50-52 mm...tind spre 50 mm...ata era cam goasa.... ca doar n-au pus astia diametre diferite pe fiecare masina... iar diametru interior merg pe incredere de 45 mm.. asa vazusem undeva..
Eu am sa incerc saptamana asta sa repar problema.... sa vad cum am timp.... te tin la curent cu ce si cum rezolv.... Trag o fuga maine prin Bazar Nicolina , sub pod, sa vad ce gasesc mai ieftin... ca pe la piese auto imi dadeau astia scoruri de 1 milion per racord... le-am zis ca Voi reveni.... Acu sa vad ce gasesc la bazar..
Wish me luck
Siii Drive Safe
Eu am sa incerc saptamana asta sa repar problema.... sa vad cum am timp.... te tin la curent cu ce si cum rezolv.... Trag o fuga maine prin Bazar Nicolina , sub pod, sa vad ce gasesc mai ieftin... ca pe la piese auto imi dadeau astia scoruri de 1 milion per racord... le-am zis ca Voi reveni.... Acu sa vad ce gasesc la bazar..
Wish me luck
Siii Drive Safe
- dstefan
- **
- 413 mesaje
- din 05 Mar 2009
- Zafira 2007 z16xe1
- Satu Mare
dstefan
- Mesaje scrise: 413
- Locatie: Satu Mare
- Masina: Zafira 2007 z16xe1
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Mar 2009
- Mesaj Privat
Am trecut de curand si eu prin asta, am gasit racord flexibil la reprezentanta Opel locala (82 ron), atentie totusi la dimensiuni, aici ma refer la lungime, mai bine mai lung un pic decat mai scurt, pentru ca racordul vechi va trebui taiat si sudat cel nou in locul lui. Diametrul sa stii ca in unele cazuri difera (mi-a zis sudorul) asa ca pentru siguranta l-am masurat cu un subler.
- dancuciureanu
- Moderator
- 16,464 mesaje
- din 26 Jun 2006
- Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Iasi
dancuciureanu
- Mesaje scrise: 16,464
- Locatie: Iasi
- Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Jun 2006
- Mesaj Privat
- Konstantine
- *
- 28 mesaje
- din 20 Jun 2010
- Astra 2001 Z16SE
- Iasi
Konstantine
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Jun 2010
- Mesaj Privat
Am reusit si am rezolvat astazi problema cu racordul flexibi. Anume, am fost la Ocean Carsero din Dancu... (am mai avut contact cu ei acu ceva vreme .. am pus freon la AC ... 10 lei 100 gr de freon) si am zis sa merg tot acolo... inainte de ultima statie de tramvai din dancu.... se face la stanga si se intra pe o straduta dupa care se merge 200 m si pe partea stanga e service-ul. Pe sudor il cheama Mihai B., i-am explicat problema... si mi-a dat de inteles ca stie ce are de facut.... initial puteam sa cumpar eu racordul... si m-a trimis undeva dupa Siraj la un magazin de piese... nu mai stiu numele.... dar nu prea cunosc zona si s-a oferit sa mi-l cumpere el (cica avea treaba prin zona astazi) si stia el de care..fara sa mai masoare.. citez spusele lui "iti trebuie racord de 250"... racordul a costat 82 de lei... apoi m-a sunat un coleg de-al sau sa vin sa facem operatiune ca venise Mihai cu piesa... m-am dus... a bagat masina pe banc.. (Apropo.. la acest service clientii nu sunt lasati inauntru sa stea cu mecanic, sudor, ce-o fi respectivu... politica firmei... ) si am asteptat vreo 40 minute, la un barulet exact langa service si am servit un suc...
Manopera a costat 100 de lei... si cand am venit a doua oara la el sa-mi faca treaba i-am lasat si o sticla de coniac(o aveam prin casa printre altele.. vreo 13 lei si asta), am zis sa-l fac atent.
Cam asta e tot.... pret in total.... 195 lei
Sper sa va fie de folos.
De acu am de rezolvat eroare din bord.... survenita in urma ruperii racordului... P0136 -O2 Sensor Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 2
Drive safe
Manopera a costat 100 de lei... si cand am venit a doua oara la el sa-mi faca treaba i-am lasat si o sticla de coniac(o aveam prin casa printre altele.. vreo 13 lei si asta), am zis sa-l fac atent.
Cam asta e tot.... pret in total.... 195 lei
Sper sa va fie de folos.
De acu am de rezolvat eroare din bord.... survenita in urma ruperii racordului... P0136 -O2 Sensor Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 2
Drive safe
- Nirolf1986
- ***
- 940 mesaje
- din 13 Sep 2010
- Astra 2001 Z16XE
- Arad
Nirolf1986
- Mesaje scrise: 940
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Sep 2010
- Mesaj Privat