Pe vremea pe cand inca visam la masini, si cand aveam un amarat de P1, aveam un vis: sa combin cele doua. Si aveam idei ridicole cum ca sa cumpar un laptop (vechitura alb-negru) si sa-l montez in pozitia deschis pe consola unei Calibre (my dream car ) si ma uitam la poze cu bordul de calibra si faceam masuratori, oare incape, oare nu... )
Dupa multi ani iata ca am avut posibilitatea s-o fac in realitate. Pe Astra G, nu pe Calibra, dar asta conteaza mai putin acum. Intre timp tehnologia a evoluat, acum oricine isi permite sa-si cumpere un car-pc. Eu aveam insa unele principii: sa-l fac cu mainile mele, si nicidecum sa nu iasa kitchos. Sa arata de parca asa ar fi iesit din fabrica. Ei, compromisuri am facut pe ici-colo, am cheltuit si ceva bani, si putea sa iasa si mai profesional. Dar cred ca merita impartit asa ca va relatez ce si cum am facut, din decembrie a.t. pana azi.
Mai demult va povesteam cum am inceput constructia car-pc-ului. Desi am inceput anul trecut in threadul respectiv, tin sa deschid unul nou dedicat doar pt sistemul meu, iar celalalt ramane pt discutii la modul general.
S-o iau de la inceput...
Am adunat urmatoarele:
- calculator desktop P4 1.7GHz, 256 Mb RAM, 40 Gb HDD de pe-acasa
- LCD 8” touchscreen 800x600 cu intrare VGA de pe ebay
Studiind diferite solutii vazute pe la altii, am ales sa folosesc torpedoul pe post de carcasa.
Initial am vrut sa montez toate componentele pe polita despartitoare insa jumatate din torpedou nu s-a dovedit de ajuns. Asa ca pana la urma am prins placa de baza sus, iar jos sursa ATX scoasa din carcasa, si hardul.
Placa video, ATI 9250 128 Mb:
In timp ce testam sistemul, am observat ca transpir excesiv, am verificat torpedoul si nu puteam sa tin mana inauntru. Dupa niste masuratori, am aflat ca in idle, calculatorul se incalzea pe la 70°C. Am decis sa mai fac o gaura in lateral si sa montez un cooler de 12 cm. Asta a rezolvat problema supraincalzirii, tinand temperatura la un nivel normal.
A venit vremea montarii in masina. Pt alimentare am ales o metoda proasta, dar la momentul respectiv era singura: invertorul 12-220V. Se vind pe net surse ATX pe 12V, special pt car-pc, ex. M2-ATX, dar am zis ca pe moment merge si cu invertor.
Invertorul in loc sa-l cumpar, l-am facut dintr-un UPS, ca doar asta e rolul lor, sa transforme tensiunea unei baterii de 12V in 220V c.a. pt alimentarea PC-ului in caz de pana de curent.
Am avut multe probleme, am incercat 2 UPS-uri fara succes. Cu bateria lor de 7Ah functionau de minune, dar legate de bateria masinii nu reuseau sa porneasca PC-ul decat pt cca 1 secunda, dupa care dadeau eroare. Al treilea UPS l-am ales sa fie cat mai vechi si deci mai putin inteligent, cu asta cateodata a mers. Pana la urma am pus un condensator de cativa mF paralel cu bateria masinii, si n-am mai avut probleme.
Odata rezolvata alimentarea, am putut trece la montajul propriu-zis. Am mutat HU-ul in locul raftului de depozitare din consola centrala, unde s-a potrivit de minune, fara nici o modificare. De raft am fixat un profil L folosit la imbinarile grinzilor la mansarde, de care am prins LCD-ul cu suruburi. Montate inapoi in consola:
Cablurile de la monitor treceau prin spatele consolei si in torpedou, conectate la placa de baza. UPS-ul l-am fixat sub torpedou, cu sarma . Cablul de alimentare l-am tras direct de la baterie, pe sub stergatoare, pe langa clapeta de recirculare (am dat o gaura in carcasa acestuia) la UPS.
La partea audio, am incercat sa introduc semnalul de la placa de sunet in HU (Delco CDR-500 pe vremea respectiva), pt asta am folosit intrarea de hands-free (mai multe aici). Din pacate n-am fost pe deplin satisfacut de sunetul mono si ca de oala. Am mai incercat si un modulator FM, cu rezultate putin mai bune, dar cu interferente deranjante din partea calculatorului.
Sistemul vechi in functiune:
Temperaturi la temperatura exterioara de -6°C:
Din pacate HDD-ul n-a avut o viata lunga, am mers un drum catre Cheile Rametiului, cateva gropi luate in plin si la drumul de intoarcere nu mai aveam car-pc...