- popescu iulian
- OP
- 1,400 mesaje
- din 19 Jun 2006
- Antara 2012 A22DMH
- Timisoara
popescu iulian
- Mesaje scrise: 1,400
- Locatie: Timisoara
- Masina: Antara 2012 A22DMH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jun 2006
- Mesaj Privat
Deschid acest mic topic pentru a raspunde unor intrebari ale unora si pentru a risipi unele mituri.Desi poate veti gasi si topicuri pe alte site-uri de genul "nu dati talpa sub xxx rpm" aici voi discuta de o utilizare a turbinelor normala. Desi unele din aceste mici "reguli" ( desi reguli e prea mult spus - sfaturi mai bine) se pot aplica si la motoarele pe benzina as dori sa ma axez pe motoarele diesel.
La opel vom gasi mai multe motoare: dTi si cdti-uri.
dTi - este generatia mai veche de motoare diesel cu turbina. Motoare dezvoltate au fost Y1,7dT, y17dtl,x20dtl, y2,0dtl, y20dth
cdti - generatia noua de motoare disel cu tehnologie common-rail 1,3 cdti, 1,7cdti, 1,9cdti , 2,0cdti ,3,0cdti - cu diferite variante
Acum ca am prezentat motoarele in mare hai sa vorbim un pic de cum sa utilizam aceste motoare. Ma voi referi la motoarele dci in general.
Unul din miturile cele mai intalnite este: "turbina este un element nefiabil care se strica pe la 100k km si costa aprox 2000euro". Partial adevarat, adica da costa aprox 2.000 euro, insa daca este folosita si tratata cum trebuie poate tine mult. Am "vazut si turbine la masini cu 400k km si ... fie vorba intre noi sunt gandite pentru mult mai mult.
In principal turbinele crapa din cauza surge-urilor si depunerilor de funingine ( pe paleti) care dezechilibreaza ansamblu. De asemenea nu trebuie ignorate depunerile pe vane care pot bloca functionarea lor cauzand suprapresiune sau subpresiune.
Funinginea: ... de unde apare? sau mai bine zis din ce cauze? Pai ar fi doua principale:
- mersul batraneste, mers subturat, chiar mers constant subturat)
- motorina proasta.... la asta nu prea avem ce face decat aditivi, rugaciuni. Ma refer aici la motorina care se gaseste la noi si nu la cea de locomotiva.
- o alta cauza ar fi un chiptunning fortat dar deja e altceva aici la mijloc.
De asemenea la partea de intretinere ar trebui evitate surge-urile si racirea turbinei.
Surge-ul apare cand esti subturat (1000 - 1800 rpm) si calci LA MAXIM pedala de acceleratie si o mentii macar juma de secunda. Socul pe partea de compresor poate in timp sa subrezeasca fie axul turbinei fie sa rupa paleti. O turbina are mii de rpm (5000?) la ralanti si poate atinge 160.000 - 180.000 rpm in sarcina maxima. Ganditi-va cand se rupe axul la 100.000+ RPM ce se intampla!
De fiecare data cand supunem la o incalzire ( folosire) ea trebuie racita GRADUAL la loc pentu a nu avea probleme cu depuneri pe circuitul de ungere ce duc la neungere pe viitor si .. blocarea ei. Prin incalzire se intelege mersul in sarcina a turbinei, forje gen liniute. Prin racire GRADUALA se va intelege lasarea motorului dupa un mers in sarcina aproximativ 1-2minute motorul la relanti sa se raceasca, astfel turbina e racita de gazele iesite din motor. Nu e recomandat oprirea imediata a motorului. Aceasta se va raci fortat si ... nu ii va face bine deloc.
Pe scurt sfaturile ar fi:
- dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
- nu mergeti subturat
- dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)
Sper sa gasiti acest topic folositor.
Nu imi asum nici un merit asupra acestor idei, si va rog sa le completati in cunostinta de cauza
Surse de inspiratie ( si nu plagiatura)
-forum renault
- forumul TDI ( din cadrul VW)
- google
Ultima modificare făcută de popescu iulian la Sam 29 Sep, 2007 7:53 pm, modificat de 2 ori în total
La opel vom gasi mai multe motoare: dTi si cdti-uri.
dTi - este generatia mai veche de motoare diesel cu turbina. Motoare dezvoltate au fost Y1,7dT, y17dtl,x20dtl, y2,0dtl, y20dth
cdti - generatia noua de motoare disel cu tehnologie common-rail 1,3 cdti, 1,7cdti, 1,9cdti , 2,0cdti ,3,0cdti - cu diferite variante
Acum ca am prezentat motoarele in mare hai sa vorbim un pic de cum sa utilizam aceste motoare. Ma voi referi la motoarele dci in general.
Unul din miturile cele mai intalnite este: "turbina este un element nefiabil care se strica pe la 100k km si costa aprox 2000euro". Partial adevarat, adica da costa aprox 2.000 euro, insa daca este folosita si tratata cum trebuie poate tine mult. Am "vazut si turbine la masini cu 400k km si ... fie vorba intre noi sunt gandite pentru mult mai mult.
In principal turbinele crapa din cauza surge-urilor si depunerilor de funingine ( pe paleti) care dezechilibreaza ansamblu. De asemenea nu trebuie ignorate depunerile pe vane care pot bloca functionarea lor cauzand suprapresiune sau subpresiune.
Funinginea: ... de unde apare? sau mai bine zis din ce cauze? Pai ar fi doua principale:
- mersul batraneste, mers subturat, chiar mers constant subturat)
- motorina proasta.... la asta nu prea avem ce face decat aditivi, rugaciuni. Ma refer aici la motorina care se gaseste la noi si nu la cea de locomotiva.
- o alta cauza ar fi un chiptunning fortat dar deja e altceva aici la mijloc.
De asemenea la partea de intretinere ar trebui evitate surge-urile si racirea turbinei.
Surge-ul apare cand esti subturat (1000 - 1800 rpm) si calci LA MAXIM pedala de acceleratie si o mentii macar juma de secunda. Socul pe partea de compresor poate in timp sa subrezeasca fie axul turbinei fie sa rupa paleti. O turbina are mii de rpm (5000?) la ralanti si poate atinge 160.000 - 180.000 rpm in sarcina maxima. Ganditi-va cand se rupe axul la 100.000+ RPM ce se intampla!
De fiecare data cand supunem la o incalzire ( folosire) ea trebuie racita GRADUAL la loc pentu a nu avea probleme cu depuneri pe circuitul de ungere ce duc la neungere pe viitor si .. blocarea ei. Prin incalzire se intelege mersul in sarcina a turbinei, forje gen liniute. Prin racire GRADUALA se va intelege lasarea motorului dupa un mers in sarcina aproximativ 1-2minute motorul la relanti sa se raceasca, astfel turbina e racita de gazele iesite din motor. Nu e recomandat oprirea imediata a motorului. Aceasta se va raci fortat si ... nu ii va face bine deloc.
Pe scurt sfaturile ar fi:
- dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
- nu mergeti subturat
- dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)
Sper sa gasiti acest topic folositor.
Nu imi asum nici un merit asupra acestor idei, si va rog sa le completati in cunostinta de cauza
Surse de inspiratie ( si nu plagiatura)
-forum renault
- forumul TDI ( din cadrul VW)
Ultima modificare făcută de popescu iulian la Sam 29 Sep, 2007 7:53 pm, modificat de 2 ori în total
- popescu iulian
- OP
- 1,400 mesaje
- din 19 Jun 2006
- Antara 2012 A22DMH
- Timisoara
popescu iulian
- Mesaje scrise: 1,400
- Locatie: Timisoara
- Masina: Antara 2012 A22DMH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jun 2006
- Mesaj Privat
Iar acesta este postul unui tip care lucreaza cu turbine:
CITAT :
Caiteva idei despre turbine ca vad zilnic la munca destule si destul de des vad si cu ce defecte s-au intors de la clienti, majoritatea din cauza exploatarii.
Una din cauzele din care pica turbo ajuns in overspeed, turatie prea mare. Cauza pentru variantele cu intercooler poate sa fie pompa de vacum care controleaza turbina daca s-a stricat sanatate asta e daca calculatorul e suficient de destept se prinde si opreste toata jucaria daca nu....Mai sunt doua cauze posibile valabile pentru toate tipurile de turbo tin mai mult de intretinerea masinii eventuale tevi sparte intre compresor si motor atunci injectoare nu ajunge suficient aer si calculatorul reactioneaza cere in permanenta mai mult ghinion cel mai probabil va crapa roata compresor, acelasi efect poate sa fie si de la filtrul de aer infundat atentie deci si cel mai bine schimbat cand recomanda producatorul solutii gen suflat ca merge si asa nu va recomand.
Chip tuning-ul poate duce rapid la tot la overspeed asa ca .....
O alta cauza griparea lagarelor aici e destul de simplu schimbat uleiul la timp si preferabi cu cel recomandat de producator, turbocompresor e dezvoltat in paralel cu motorul si in general e studiat sa functioneze in parametri cu un anume tip sau gama de uleiuri.
Cit despre mersul subturat pentru turocompresoarele cu geometrie variabila este cea mai buna modalitate sa le pui pe butuci calamina si funinginea ajuta foarte mult la blocarea paletelor la celelate turbo efectul asupra turbocompresorului e neglijabil eventual pot fi probleme cu catalizatorul....
Mersul supraturat nu are nici un efect negativ asupra turbocompresorului in functionare , poate sa suporte fara probleme turatii de 150k , singura problema va fi la oprire carterul turbina se va raci mult mai raid decat motorul de care e prins si e posibil ca in timp sa apara fisuri deci dupa ce sa mers la peste 4000 rpm in cazul dci - lor cateva ore e recomandabil sa lasati motorul la relanti 5-10 min daca ajungi imediat la destinatie, in tara noastra nu cred ca ai prea multe sanse pt asa ceva in general dupa ce mergi la cu acceleratia acolo unde poti... tot trebuie sa intri pe drumuri low speed pana jungi la detinatie
In rest pentru cei care isi permit suparari , turbo cu geometrie variabila si actuator electronic , nu stiu daca intra pe Renault poate eventual Espace sau Velsatis, atentie la contacte actuator calculator daca se oxideaza si nu mai fac legatura cum trebuie s-ar putea sa inceapa sa functioneze de capul lui
Cateva lamuriri la ce am vazut scris pe aici turbo cu racire cu apa doar carterul central unde se gasesc lagarele si are loc ungerea am vazut la cele de camioane si pentru Bentley.
La motoarele noi nu mai exista turbo care sa plece dupa o anumita turatie a motorului functioneaza in continu la o turatie mai mare sau mai mica in functie de necesitile motorului.
In rest ce pot sa va spun in general daca un turbo nu cade in 3 luni defectul nu e de la producator ci de la intretinere , oricum un turbo trebuie sa te tina ani buni nu 100k kilometri.
Bafta
CITAT :
Caiteva idei despre turbine ca vad zilnic la munca destule si destul de des vad si cu ce defecte s-au intors de la clienti, majoritatea din cauza exploatarii.
Una din cauzele din care pica turbo ajuns in overspeed, turatie prea mare. Cauza pentru variantele cu intercooler poate sa fie pompa de vacum care controleaza turbina daca s-a stricat sanatate asta e daca calculatorul e suficient de destept se prinde si opreste toata jucaria daca nu....Mai sunt doua cauze posibile valabile pentru toate tipurile de turbo tin mai mult de intretinerea masinii eventuale tevi sparte intre compresor si motor atunci injectoare nu ajunge suficient aer si calculatorul reactioneaza cere in permanenta mai mult ghinion cel mai probabil va crapa roata compresor, acelasi efect poate sa fie si de la filtrul de aer infundat atentie deci si cel mai bine schimbat cand recomanda producatorul solutii gen suflat ca merge si asa nu va recomand.
Chip tuning-ul poate duce rapid la tot la overspeed asa ca .....
O alta cauza griparea lagarelor aici e destul de simplu schimbat uleiul la timp si preferabi cu cel recomandat de producator, turbocompresor e dezvoltat in paralel cu motorul si in general e studiat sa functioneze in parametri cu un anume tip sau gama de uleiuri.
Cit despre mersul subturat pentru turocompresoarele cu geometrie variabila este cea mai buna modalitate sa le pui pe butuci calamina si funinginea ajuta foarte mult la blocarea paletelor la celelate turbo efectul asupra turbocompresorului e neglijabil eventual pot fi probleme cu catalizatorul....
Mersul supraturat nu are nici un efect negativ asupra turbocompresorului in functionare , poate sa suporte fara probleme turatii de 150k , singura problema va fi la oprire carterul turbina se va raci mult mai raid decat motorul de care e prins si e posibil ca in timp sa apara fisuri deci dupa ce sa mers la peste 4000 rpm in cazul dci - lor cateva ore e recomandabil sa lasati motorul la relanti 5-10 min daca ajungi imediat la destinatie, in tara noastra nu cred ca ai prea multe sanse pt asa ceva in general dupa ce mergi la cu acceleratia acolo unde poti... tot trebuie sa intri pe drumuri low speed pana jungi la detinatie
In rest pentru cei care isi permit suparari , turbo cu geometrie variabila si actuator electronic , nu stiu daca intra pe Renault poate eventual Espace sau Velsatis, atentie la contacte actuator calculator daca se oxideaza si nu mai fac legatura cum trebuie s-ar putea sa inceapa sa functioneze de capul lui
Cateva lamuriri la ce am vazut scris pe aici turbo cu racire cu apa doar carterul central unde se gasesc lagarele si are loc ungerea am vazut la cele de camioane si pentru Bentley.
La motoarele noi nu mai exista turbo care sa plece dupa o anumita turatie a motorului functioneaza in continu la o turatie mai mare sau mai mica in functie de necesitile motorului.
In rest ce pot sa va spun in general daca un turbo nu cade in 3 luni defectul nu e de la producator ci de la intretinere , oricum un turbo trebuie sa te tina ani buni nu 100k kilometri.
Bafta
- deleted-5277
- **
- 440 mesaje
- din 18 Mar 2007
deleted-5277
- Mesaje scrise: 440
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Mar 2007
- Mesaj Privat
si nici nu incercati sa miscati din piulita de la wastegate care e f fin calibrata cu speranta unui castig de presiune, riscati un overspeed si se rupe axul
in final nu aveti decat sa montati alta
http://www.scriptlance.ro/newturbo.jpg
in final nu aveti decat sa montati alta
http://www.scriptlance.ro/newturbo.jpg
csandu
- Mesaje scrise: 80
- Locatie: Galati
- Masina: Vectra 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Apr 2007
- Mesaj Privat
- deleted-5277
- **
- 440 mesaje
- din 18 Mar 2007
deleted-5277
- Mesaje scrise: 440
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Mar 2007
- Mesaj Privat
- functionarea motorului la relantiu mult timp iar nu face bine, presiunea din compresor si turbina impiedica oarecum iesirea uleiului insa la relantiu acestea sunt mici.
- Filtrul de aer imbacsit are acelasi efect ba mai mult compresorul trage ulei de la epurator.
- daca in interiorul motorului se formeaza o presiune pozitiva (set motor dus) aceasta o ia pe conducta de evacuare a uleiului iar uleiul tinde sa iese tot pe la ax.
Daca montati alt tip de turbina aveti grija ca evacuarea uleiului sa fie indreptata in jos cu o abatere de max 30° altfel patiti ca mine:) (fum la greu)
- Filtrul de aer imbacsit are acelasi efect ba mai mult compresorul trage ulei de la epurator.
- daca in interiorul motorului se formeaza o presiune pozitiva (set motor dus) aceasta o ia pe conducta de evacuare a uleiului iar uleiul tinde sa iese tot pe la ax.
Daca montati alt tip de turbina aveti grija ca evacuarea uleiului sa fie indreptata in jos cu o abatere de max 30° altfel patiti ca mine:) (fum la greu)
- ccostras
- ***
- 714 mesaje
- din 21 Jan 2007
- Omega 2002 Y25DT
- Bacau
ccostras
- Mesaje scrise: 714
- Locatie: Bacau
- Masina: Omega 2002 Y25DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Jan 2007
- Mesaj Privat
- sanjuro
- **
- 106 mesaje
- din 01 Sep 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Bacau
sanjuro
- Mesaje scrise: 106
- Locatie: Bacau
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Sep 2007
- Mesaj Privat
- Daniel
- ****
- 2,852 mesaje
- din 06 Dec 2004
- Astra 2012 A17DTJ
- Bucuresti
Daniel
- Mesaje scrise: 2,852
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2012 A17DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Dec 2004
- Mesaj Privat
popescu iulian a scris:
Pe scurt sfaturile ar fi:
- dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
- nu mergeti subturat
- dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)
Pe scurt sfaturile ar fi:
- dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
- nu mergeti subturat
- dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)
- faza cu lasatul motorului 2 minute iarna nu e prea buna. o face bine la turbina ( ceea ce nu cred), dar cu siguranta face foarte rau la motor ( diesel bineinteles). Mai degraba sa folosim un ulei adecvat pt a se face o ungere corecta.
se recomanda insa, pana la atingerea temperaturii de functionare a motorului, sa se foloseasca pe cat posibil turatii moderate ( 2000 -2500).
o alta recomandare - nu accelerati brusc de la turatii mici ( bine ar fi sa acceleram mereu progresiv).
- dodo_13
- ******
- 4,544 mesaje
- din 11 Apr 2005
- Astra 2008 Z19DTH
- Iasi
dodo_13
- Mesaje scrise: 4,544
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2008 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Apr 2005
- Mesaj Privat
Eu as urma sfaturile din manualul utilizatorului:
- motorul diesel nu se incalzeste pe loc ci in mers.
- pornirea se face numai dupa ce check engine si semnalul incalzire motorina (daca a fost cazul) au disparut.
- pana la atingerea temperaturii de 70 de grade, nu se va sari peste 2500RPM si nu se va abuza pedala de acceleratie.
- dupa o utilizare intensiva a motorului, se ruleaza la relanti circa un minut.
- nu se foloseste metoda ruperii uleiului (mai multe contacte succesive).
Auzite de pe la altii ar fi:
- nu se da blana sub 2000RPM.
- se merge cat mai mult posibil intre 2000 si 3000RPM.
- motorul diesel nu se incalzeste pe loc ci in mers.
- pornirea se face numai dupa ce check engine si semnalul incalzire motorina (daca a fost cazul) au disparut.
- pana la atingerea temperaturii de 70 de grade, nu se va sari peste 2500RPM si nu se va abuza pedala de acceleratie.
- dupa o utilizare intensiva a motorului, se ruleaza la relanti circa un minut.
- nu se foloseste metoda ruperii uleiului (mai multe contacte succesive).
Auzite de pe la altii ar fi:
- nu se da blana sub 2000RPM.
- se merge cat mai mult posibil intre 2000 si 3000RPM.
fifi
- Mesaje scrise: 5
- Locatie:
- Masina: Astra 2003
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Aug 2007
- Mesaj Privat
Exista doua tipuri de turbine :turbina cu geometrie variabila si turbina cu geometrie fixa.Turbina cu geometrie variabila iti ofera o mai buna "mobilitate" pe plaja de turatii in sensul ca ea se "adapteaza" pentru a da maximul in situatie existenta Partea negativa este ca VnT-urile sunt predispuse fenomenului de surge la un condus incorect - fenomen foarte nociv care, daca se repeta des, duce in final la spargerea turbinei.
urbina cu geometrie fixa este mai putin eficienta decat VNT dar cica e mai fiabila
uite aici un link pt a vedea cum lucreaza un vnt http://paultan.org/archives...ne-geometry-work/
urbina cu geometrie fixa este mai putin eficienta decat VNT dar cica e mai fiabila
uite aici un link pt a vedea cum lucreaza un vnt http://paultan.org/archives...ne-geometry-work/
- ktapet
- **
- 485 mesaje
- din 13 Mai 2005
- Zafira 2007 Z19DT
- Ilfov
ktapet
- Mesaje scrise: 485
- Locatie: Ilfov
- Masina: Zafira 2007 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Mai 2005
- Mesaj Privat
am gasit multe lucruri intersante despre turbine aici: http://www.turbobygarrett.c.../tech_center.html
inclusiv un tabel cu simptome - posibile cauze - reparatii.
inclusiv un tabel cu simptome - posibile cauze - reparatii.
- Haurar
- **
- 131 mesaje
- din 23 Apr 2007
- Vectra 2005 Z20NET
- Bucuresti
Haurar
- Mesaje scrise: 131
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Z20NET
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Apr 2007
- Mesaj Privat
- bertone
- ****
- 2,294 mesaje
- din 13 Jun 2005
- buzau
bertone
- Mesaje scrise: 2,294
- Locatie: buzau
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jun 2005
- Mesaj Privat
la fel scrie si in manualul meu , dar la noi e altceva fata de dieselistii care au postat aici
deasemenea se specifica ca dupa forja sa se stea la relanti minim 30 de sec.
Am vazut pe un Yaris sport , in alta tara ca in Romania nu exista , sistemul adoptat de Toyota . daca mergeai mai tare si ajungeai la destinatie , scoteai cheia din contact plecai , iar motorul mergea inca un minut la relanti .
era o chestie de protectie a lui .
deasemenea se specifica ca dupa forja sa se stea la relanti minim 30 de sec.
Am vazut pe un Yaris sport , in alta tara ca in Romania nu exista , sistemul adoptat de Toyota . daca mergeai mai tare si ajungeai la destinatie , scoteai cheia din contact plecai , iar motorul mergea inca un minut la relanti .
era o chestie de protectie a lui .
- popescu iulian
- OP
- 1,400 mesaje
- din 19 Jun 2006
- Antara 2012 A22DMH
- Timisoara
popescu iulian
- Mesaje scrise: 1,400
- Locatie: Timisoara
- Masina: Antara 2012 A22DMH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jun 2006
- Mesaj Privat
V-am rugat ca pe acest topic sa nu scrieti altceva decat IDEI,SFATURI - si sa nu il transformati intr-o discutie de aia fara cap si fara coada. Acum pt cei care au inteles ce vreau si stiu ca au incalcat aceasta rugamiunte ii rog sa isi stearga singuri posturile. Daca nu in 3 zile le sterg eu, dar nu as vrea sa recurg la asta.
Razizou
- Mesaje scrise: 4
- Locatie: Alba
- Masina: Combo 2007 Y13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Mai 2008
- Mesaj Privat
Confirm ceea ce au scris niste oameni mai sus: la motoarele diesel, pentru a obtine o functionare optima a motorului fara urmari mai tarziu se recomanda folosirea uleiurilor de motor recomandate de producator si citirea cu atentie a manualului ce vine odata cu masina. Good stuff there!
Eu am un Opel Combo cu 2 locuri, motor 1.3 CDTI, an 2007 si am observat ca obtin un consum excelent daca urmez urmatorii pasi simpli:
1. dupa pornirea corecta a motorului, ceea ce presupune disparitia anumitor semnalizatoare de pe bord (variaza de la model la model, vezi manualul masinii), nu las motorul sa functioneze in gol mai mult de 30 secunde.
2. pana la atingerea temperaturii optime de functionare incerc sa nu depasesc 2500 rpm sau sa mentin turatii ridicate mai mult de cateva secunde si sa nu cad sub cca 1700 rpm. Un alt aspect important este utilizarea acceleratiei, respectiv a franei de motor tot inainte de atingerea celor 80 grade a motorului. Nu este indicat sa se accelereze cu pedala la fund sau sa se foloseasca frana de motor daca asta inseamna sa se sara peste 3000 rpm.
3. dupa ce motorul isi intra in normele optime, mentinerea motorului intre 2000 si 3000 rpm si utilizarea unei accelerari progresive va va scuti de toate cele rele. daca turatia scade sub 1700 rpm, e bine sa schimbati viteza in treapta inferioara. De fapt, si asta e ca regula generala pt motoarele diesel, consultand manualul tehnic poti afla plaja de turatii pentru cuplul maxim a motorului. Eh, dupa ce cunosti valoarea minima, o setezi ca moment de schimbare in treapta inferioara de viteza. Am mai observat ca, in conditiile de trafic si de drum de la noi, nici in a 5-a nu se prea da locul de a trece des de 3500 rpm, ceea ce ma duce la urmatorul sfat: sa nu se prea mearga cu motorul turat la peste 3000, mai ales daca ai motor mic. Consumul creste considerabil.
Ca si dovada, atat cat poate sta ca si dovada un simplu post (va trebui sa ai incredere in mine, de data asta ), va dau datele de intrare si iesire:
INTRARE: motorina euro 4 de la MOL, ulei motor Liqui Moly 5W 40 partial sintetic, folosit ca si completare la cel deja existent, urmand indicatiilor service-ului autorizat Opel din Sibiu si implementarea consecventa a pasilor de mai sus. Bineinteles ca nu m-am dat la o parte de la depasirile ce ar fi insemnat depasirea celor 3000 rpm. Doar nu am mers peste 3000 mai mult de acele depasiri, atat.
IESIRE: consum de 5.2 l / 100 km si nici un fel de alte probleme, chiar o relaxare a soferului (adica eu, in cazul de fata), pentru ca nu mai eram tot in forja cu masina, cautand mereu sa ma strecor sau sa fac depasiri nu tocmai calme.
Plus ca, tinand motorul in turatiile de cuplu optim in 80 % din timp, are de castigat si turbina si motorul ca longevitate.
Sper sa fie de folos post-ul meu, chiar daca pot fi considerat membru jun.
Rares
Eu am un Opel Combo cu 2 locuri, motor 1.3 CDTI, an 2007 si am observat ca obtin un consum excelent daca urmez urmatorii pasi simpli:
1. dupa pornirea corecta a motorului, ceea ce presupune disparitia anumitor semnalizatoare de pe bord (variaza de la model la model, vezi manualul masinii), nu las motorul sa functioneze in gol mai mult de 30 secunde.
2. pana la atingerea temperaturii optime de functionare incerc sa nu depasesc 2500 rpm sau sa mentin turatii ridicate mai mult de cateva secunde si sa nu cad sub cca 1700 rpm. Un alt aspect important este utilizarea acceleratiei, respectiv a franei de motor tot inainte de atingerea celor 80 grade a motorului. Nu este indicat sa se accelereze cu pedala la fund sau sa se foloseasca frana de motor daca asta inseamna sa se sara peste 3000 rpm.
3. dupa ce motorul isi intra in normele optime, mentinerea motorului intre 2000 si 3000 rpm si utilizarea unei accelerari progresive va va scuti de toate cele rele. daca turatia scade sub 1700 rpm, e bine sa schimbati viteza in treapta inferioara. De fapt, si asta e ca regula generala pt motoarele diesel, consultand manualul tehnic poti afla plaja de turatii pentru cuplul maxim a motorului. Eh, dupa ce cunosti valoarea minima, o setezi ca moment de schimbare in treapta inferioara de viteza. Am mai observat ca, in conditiile de trafic si de drum de la noi, nici in a 5-a nu se prea da locul de a trece des de 3500 rpm, ceea ce ma duce la urmatorul sfat: sa nu se prea mearga cu motorul turat la peste 3000, mai ales daca ai motor mic. Consumul creste considerabil.
Ca si dovada, atat cat poate sta ca si dovada un simplu post (va trebui sa ai incredere in mine, de data asta ), va dau datele de intrare si iesire:
INTRARE: motorina euro 4 de la MOL, ulei motor Liqui Moly 5W 40 partial sintetic, folosit ca si completare la cel deja existent, urmand indicatiilor service-ului autorizat Opel din Sibiu si implementarea consecventa a pasilor de mai sus. Bineinteles ca nu m-am dat la o parte de la depasirile ce ar fi insemnat depasirea celor 3000 rpm. Doar nu am mers peste 3000 mai mult de acele depasiri, atat.
IESIRE: consum de 5.2 l / 100 km si nici un fel de alte probleme, chiar o relaxare a soferului (adica eu, in cazul de fata), pentru ca nu mai eram tot in forja cu masina, cautand mereu sa ma strecor sau sa fac depasiri nu tocmai calme.
Plus ca, tinand motorul in turatiile de cuplu optim in 80 % din timp, are de castigat si turbina si motorul ca longevitate.
Sper sa fie de folos post-ul meu, chiar daca pot fi considerat membru jun.
Rares
- mascatu
- **
- 204 mesaje
- din 18 Aug 2007
- Astra 2000 1,7DTI
- Prahova
mascatu
- Mesaje scrise: 204
- Locatie: Prahova
- Masina: Astra 2000 1,7DTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Aug 2007
- Mesaj Privat
Interesant subiect si sensibil, totodata. Pana la urma cat lasam vara, motorul sa se-ncalzeasca si la cat timp il oprim? iarna am inteles ca minim 1 min la pornire si minim 1-2min. la oprire (corect?). Ce piese trebuiesc intretinute ptr a NU "termina" turbina? Adica, egr-ul daca nu se curata periodic, poate deteriora turbina? sau ce alte piese? (foarte pretentios dieselul asta). Multumesc.
- likehell23
- **
- 134 mesaje
- din 15 Sep 2008
- Vectra 2003 Y22DTR
- Galati
likehell23
- Mesaje scrise: 134
- Locatie: Galati
- Masina: Vectra 2003 Y22DTR
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Sep 2008
- Mesaj Privat
mascatu a scris:Interesant subiect si sensibil, totodata. Pana la urma cat lasam vara, motorul sa se-ncalzeasca si la cat timp il oprim? iarna am inteles ca minim 1 min la pornire si minim 1-2min. la oprire (corect?). Ce piese trebuiesc intretinute ptr a NU "termina" turbina? Adica, egr-ul daca nu se curata periodic, poate deteriora turbina? sau ce alte piese? (foarte pretentios dieselul asta). Multumesc.
din cate am inteles la oprire doar daca ai avut un drum extern adica cu turatii mai mari trebuie lasata acel minut sau doua!
cat despre egr se curata odata la 30.000 de km si da poate deteriora turbina in timp! eu cand am luaat-o aveam 120K si nu fusese schimbata si nici curatata niciodata valva EGR, dar daca nu as fi curatat-o mi s-ar fi gripat sigur in 10K si asa la deschiderea completa avea avea asa multa funigine incat nu mai revenea de una singura!
mult spray de curatat si cateva ore libere...(maxim 2,5)
- adi_diaconu
- **
- 163 mesaje
- din 04 Jun 2007
- Vectra 2001 y20dth
- Arges
adi_diaconu
- Mesaje scrise: 163
- Locatie: Arges
- Masina: Vectra 2001 y20dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2007
- Mesaj Privat
parerea mea este ca statul 30 de secunde vara si 2 minute iarna la relanti nu reprezinta o incalzire a motorului ci doar o "intrare in parametrii normali" a masinii. acel timp de stat in relanti la pornirile de dimineata sunt benefine nu numai motorului ci si directiei. de aceea un sfat ar fi sa nu miscati volanul cele 30 de secunde respectiv 2 minute (timp de amorsare si intrare in parametri a servopompei)
naesebi
- Mesaje scrise: 12
- Locatie: Caras-Severin
- Masina: Astra 2000 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 28 Jul 2007
- Mesaj Privat
Are dreptate moderatorul. Orice trecere dintr-un regim in altul de functionare trebuie facut cat mai lejer, fara fortari (mai ales inutile!). Aceste masini (si aici ma refer la toate cele de pe piata noastra) nu sunt facute pentru Silverstone, Monza, etc...(chiar si acelea au restrictii de functionare, reguli de exploatare si mai ales...limite!) Cat despre racirea la relanti si in general racirea "uniforma" dupa functionarea in sarcina, aceasta este VITALA. Explicatia consta in deformarea diferita a pieselor din care este construita turbina(paletele rotorului, statorul, axul, etc...) datorita materialelor din care sunt fabricate. De exmplu daca se raceste mai repede statorul decat rotorul, acesta din urma va intra in contact cu primul, va "freca" pe el si ....gata turbina!s.a.m.d. pentru tot motorul si in general pentru toate subansamblele aflate in miscare. De aceea inclusiv la motoarele de aviatie este OBLIGATORIE, inainte de oprire, functionarea la relanti timp de 1-2 min.
ovideo
- Mesaje scrise: 5
- Locatie: Mures
- Masina: Vectra 2004
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Jan 2009
- Mesaj Privat