- robytza
- OP
- 1,087 mesaje
- din 24 Jul 2007
- GT 2007
- Alta tara
robytza
- Mesaje scrise: 1,087
- Locatie: Alta tara
- Masina: GT 2007
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jul 2007
- Mesaj Privat
TUTORIAL PRELUAT INTEGRAL de pe turatii.ro (nu este reclama ci un ajutor pentru posesorii de diesel)
Exista discutii numeroase pe aceasta tema, a modului de exploatare a motorului diesel in traficul real, cu adevaruri si bineinteles cu folclor, asa ca o sa incercam sa reglementam putin aceste idei, pentru ca oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum trebuie. Si probabil o sa scapam de multe aberatii care se aud, cum ca motorul diesel, mai ales cel cu turbo, ar fi mai putin fiabil, ca turatiile ridicate dauneaza, ca iarna nu porneste si asa mai departe...
Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.
Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.
Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.
In general, un motor diesel modern common-rail are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...
Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.
Pornirea
Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.
Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.
Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.
Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.
Exploatarea
Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.
Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).
Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.
Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...
Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).
Oprirea motorului
Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.
Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...
Intretinere
Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari.
Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor...
COMPLETARI / RECTIFICARI la acest tutorial :
-> lasati mot sa se incalzeasca macar un min vara si 3 min iarna , la prima pornire , chiar si cele pe benzina, dar nu exagerati cu treaba acesta, adica nu mai mult de 10 min ca dauneza
-> "Italian Tuning" - din cand in cand cand aveti ocazia mai ales pe autobanda dati-le "cox" 10 -15 min continuu adica mergeti cu turatia maxima continua Atentie! nu cea instantane, care e mai mare decat cea continua, le luati din cartile tehnice ale autovehiculelor pe care le aveti fiecare; practica asta face bine injectoarelor,turbinei si tobelor catalitice; pe romaneste le curata; dar aveti grija la radar pt ca de ex eu la 4000rpm cu a cincea am 200km/ora asa ca atentie mare; ca un sfat puteti merge si cu o treapta inf de ex cu a 3 a nu se intampla nimic GARANTAT!
-> daca aveti opriri dese in oras mai bine nu opriti motorul ca protejati si acumulatorul si demarorul si turbina si nu in ultimul rand motorul. se stie ca uzura cea mai mare la un motor ,de orice natura ar fi el, o capata la pornire[b]
Exista discutii numeroase pe aceasta tema, a modului de exploatare a motorului diesel in traficul real, cu adevaruri si bineinteles cu folclor, asa ca o sa incercam sa reglementam putin aceste idei, pentru ca oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum trebuie. Si probabil o sa scapam de multe aberatii care se aud, cum ca motorul diesel, mai ales cel cu turbo, ar fi mai putin fiabil, ca turatiile ridicate dauneaza, ca iarna nu porneste si asa mai departe...
Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.
Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.
Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.
In general, un motor diesel modern common-rail are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...
Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.
Pornirea
Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.
Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.
Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.
Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.
Exploatarea
Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.
Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).
Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.
Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...
Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).
Oprirea motorului
Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.
Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...
Intretinere
Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari.
Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor...
COMPLETARI / RECTIFICARI la acest tutorial :
-> lasati mot sa se incalzeasca macar un min vara si 3 min iarna , la prima pornire , chiar si cele pe benzina, dar nu exagerati cu treaba acesta, adica nu mai mult de 10 min ca dauneza
-> "Italian Tuning" - din cand in cand cand aveti ocazia mai ales pe autobanda dati-le "cox" 10 -15 min continuu adica mergeti cu turatia maxima continua Atentie! nu cea instantane, care e mai mare decat cea continua, le luati din cartile tehnice ale autovehiculelor pe care le aveti fiecare; practica asta face bine injectoarelor,turbinei si tobelor catalitice; pe romaneste le curata; dar aveti grija la radar pt ca de ex eu la 4000rpm cu a cincea am 200km/ora asa ca atentie mare; ca un sfat puteti merge si cu o treapta inf de ex cu a 3 a nu se intampla nimic GARANTAT!
-> daca aveti opriri dese in oras mai bine nu opriti motorul ca protejati si acumulatorul si demarorul si turbina si nu in ultimul rand motorul. se stie ca uzura cea mai mare la un motor ,de orice natura ar fi el, o capata la pornire[b]
- calfianu
- ***
- 525 mesaje
- din 30 Mar 2006
- Astra 2001 Y20DTH
- Brasov
calfianu
- Mesaje scrise: 525
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Mar 2006
- Mesaj Privat
Robitza,
Doua chestii cu care eu nu pot fi de acord.
1. Turatia de mers continuu uzual nu poate fi aprope de turatia de taiere a injectiei. Fiabilitatea motoarelor diesel este data in primul rind de posibilitatea de a folosi la turatii reduse cu cuplu suficient. 2000 rpm pentru a obtine cuplul maxim este gasit necorespunzator pentru unele aplicatii, de aceea se lucreaza la cobrirea turatiei de cuplu maxim pe la 1300 rpm.
Un regim de la 2300 - 3500 rpm la un motor diesel pe autoturism mi se pare firesc. In fond poti simti cum se simte acel motor la acele turatii, cum reactioneaza la apasarea pedalei de acceleratie.
2. Pentru evitarea aparitiei fenomenului "surge" toate motorarele diesel dispun de un wastegate (intern sau extern). Motoarele pe benzina turbo, pe linga wastegate dispun si o supapa limitatoare de presiune. In circulatia de zi cu zi, nu prea poti sa fortezi un fenomen surge in motoarele actuale.
Un lucru extrem de rau atat pentru motoarele diesel cit si pentru cele pe banzina este conectarea evacuarii gazelor de carter (engine breather) la admisia aerului. Ceata fina de particule de ulei "umezesc" paletele compresorului, iar la oprirea motorului acest ulei se poate arde pe aceste palete. Tot aceasta ceata fina de ulei se depune pe interiorul intercoolerului, facind balta in partea de jos si tot aceasta este de vina pentru jegul depus pe galeria de admisie pe interior, in plus, in zona EGR uleiul ars face gramajoare. Cind o sa am timp si spatiu o sa incerc sa gasesc o solutie pentru a lasa gazele de carter direct in atmosfera.
Doua chestii cu care eu nu pot fi de acord.
1. Turatia de mers continuu uzual nu poate fi aprope de turatia de taiere a injectiei. Fiabilitatea motoarelor diesel este data in primul rind de posibilitatea de a folosi la turatii reduse cu cuplu suficient. 2000 rpm pentru a obtine cuplul maxim este gasit necorespunzator pentru unele aplicatii, de aceea se lucreaza la cobrirea turatiei de cuplu maxim pe la 1300 rpm.
Un regim de la 2300 - 3500 rpm la un motor diesel pe autoturism mi se pare firesc. In fond poti simti cum se simte acel motor la acele turatii, cum reactioneaza la apasarea pedalei de acceleratie.
2. Pentru evitarea aparitiei fenomenului "surge" toate motorarele diesel dispun de un wastegate (intern sau extern). Motoarele pe benzina turbo, pe linga wastegate dispun si o supapa limitatoare de presiune. In circulatia de zi cu zi, nu prea poti sa fortezi un fenomen surge in motoarele actuale.
Un lucru extrem de rau atat pentru motoarele diesel cit si pentru cele pe banzina este conectarea evacuarii gazelor de carter (engine breather) la admisia aerului. Ceata fina de particule de ulei "umezesc" paletele compresorului, iar la oprirea motorului acest ulei se poate arde pe aceste palete. Tot aceasta ceata fina de ulei se depune pe interiorul intercoolerului, facind balta in partea de jos si tot aceasta este de vina pentru jegul depus pe galeria de admisie pe interior, in plus, in zona EGR uleiul ars face gramajoare. Cind o sa am timp si spatiu o sa incerc sa gasesc o solutie pentru a lasa gazele de carter direct in atmosfera.
tncosmin
- Mesaje scrise: 96
- Locatie: Gorj
- Masina: Astra 2000 y 20 dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Mai 2007
- Mesaj Privat
in urma cu 2 ani cind mi-am achizitionat dieselul astra g y20dth, dupa ce condusesem doar dacia lui tata, am patit urmatoarele : dupa cca. 10000km de exploatare " normala - mers batrineste" masina nu mai mergea ca inainte si nu mai tragea deloc. dupa vizita la service s-a curatit toata evacuarea si mi s-a spus asa : '' domne nu pre ii dai forje! " am ramas ? ce are asta e nebun imi spune sa forjez masina? pai e a mea si vreau sa o mai tin ! apoi vazindu-ma mirat mi-a explicat ca dieselul trebuie mers cu el mai turat din mai multe motive unul fiind si ce am patit eu. a zis ca atunci cind am ocazia sa o tin mai turata pentru ca asa ii place la diesel.
concluzia o trageti singuri - " forjati dieselurile".
P.S. - " forjat nu inseamna omorit mers numai cu turatie maxima ci peste 2000-2500 rpm."
concluzia o trageti singuri - " forjati dieselurile".
P.S. - " forjat nu inseamna omorit mers numai cu turatie maxima ci peste 2000-2500 rpm."
- robytza
- OP
- 1,087 mesaje
- din 24 Jul 2007
- GT 2007
- Alta tara
robytza
- Mesaje scrise: 1,087
- Locatie: Alta tara
- Masina: GT 2007
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jul 2007
- Mesaj Privat
- calfianu
- ***
- 525 mesaje
- din 30 Mar 2006
- Astra 2001 Y20DTH
- Brasov
calfianu
- Mesaje scrise: 525
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Mar 2006
- Mesaj Privat
Well, eu nu stiu nici un motor diesel cu cuplul maxim la peste 3000 rpm
Ca si completare, motorul diesel este eficient si versatil. Il gasim pe masini sport (Peugeot, Audi) si il gasim pe camioane si utilaje de constructii. Diverenta intre aceste 2 principale categorii este turatia de putere maxima.
Pe nimeni nu intereseaza ca un buldozer sa zburde. Ci sa functioneze mult si bine fara probleme. Motoarele pentru astfel de aplicatii sunt in general robuste (EXP. un motor pe care il cunosc destul de bine, Caterpillar C6.6 174 CP/2200 rpm de 6.6 litrii, 6 cilindrii in linie, cuplul maxim la 1400 rpm. Si aici exista versiuni cu puteri diferite, insa turatia de putere maxima nu depaseste 2500 rpm)
Pentru automotive, este mai interesant de avut cuplul si puterea la turatii mai ridicate, in ciuda scaderii fiabilitatii, masa motorului nu poate sa mai fie oricit, de aceea se urmareste o putere specifica cit mai mare. Insa raportat la un motor de putere echivalenta pe benzina, plaja de turatii este mult redusa. Pentru automotive nu stiu motoare diesel care sa-si dea puterea maxima in afara intervalului 3000 - 4000 rpm si turatia de cuplu maxim intre 1700 - 2500 rpm.
Ultima modificare făcută de calfianu la Mie 09 Apr, 2008 10:06 pm
Ca si completare, motorul diesel este eficient si versatil. Il gasim pe masini sport (Peugeot, Audi) si il gasim pe camioane si utilaje de constructii. Diverenta intre aceste 2 principale categorii este turatia de putere maxima.
Pe nimeni nu intereseaza ca un buldozer sa zburde. Ci sa functioneze mult si bine fara probleme. Motoarele pentru astfel de aplicatii sunt in general robuste (EXP. un motor pe care il cunosc destul de bine, Caterpillar C6.6 174 CP/2200 rpm de 6.6 litrii, 6 cilindrii in linie, cuplul maxim la 1400 rpm. Si aici exista versiuni cu puteri diferite, insa turatia de putere maxima nu depaseste 2500 rpm)
Pentru automotive, este mai interesant de avut cuplul si puterea la turatii mai ridicate, in ciuda scaderii fiabilitatii, masa motorului nu poate sa mai fie oricit, de aceea se urmareste o putere specifica cit mai mare. Insa raportat la un motor de putere echivalenta pe benzina, plaja de turatii este mult redusa. Pentru automotive nu stiu motoare diesel care sa-si dea puterea maxima in afara intervalului 3000 - 4000 rpm si turatia de cuplu maxim intre 1700 - 2500 rpm.
Ultima modificare făcută de calfianu la Mie 09 Apr, 2008 10:06 pm
- robytza
- OP
- 1,087 mesaje
- din 24 Jul 2007
- GT 2007
- Alta tara
robytza
- Mesaje scrise: 1,087
- Locatie: Alta tara
- Masina: GT 2007
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jul 2007
- Mesaj Privat
35 dff
- Mesaje scrise: 17
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2001
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Jun 2008
- Mesaj Privat
Salut,
Am un vectra b caravan din 2001 , motor 1995cm3,si de la un timp am observat ca '' motorul nu mai trage'' ca inainte, in sensul ca la demaraj de la semafor plec ultimul, ambreiajul cred ca e cam sus, iar un mecanic mi-a zis ca nu are ce sa-i faca , fiind hidraulic...?!
Am schimbat filtrele de aer si motorina acum cateva zile dar nu-i nici o schimbare...E adevarat ca alimentez numai de la Petrom cu euro 4 (mai ieftina) si conduc ''batraneste'' adica nu prea ii dau ''cox'' conducand mai mult in Bucuresti. Nu prea stiam ca dieselul trebuie condus mai ''nervos'' ( 2500-3000ture). La ce cozi sunt la noi pe la semafor unde sa-i dai. O''barai'' aiurea ....
Ce sfaturi imi dati ? sa o mai scot pe autostrada sa-i dau turatii? daca da , cat timp , ce turatii?, viteze , etc?
Se vor mai curata injectoarele?
sau o fi infundat catalizatorul? Masina are cam 114000km.
merci anticipat.
Am un vectra b caravan din 2001 , motor 1995cm3,si de la un timp am observat ca '' motorul nu mai trage'' ca inainte, in sensul ca la demaraj de la semafor plec ultimul, ambreiajul cred ca e cam sus, iar un mecanic mi-a zis ca nu are ce sa-i faca , fiind hidraulic...?!
Am schimbat filtrele de aer si motorina acum cateva zile dar nu-i nici o schimbare...E adevarat ca alimentez numai de la Petrom cu euro 4 (mai ieftina) si conduc ''batraneste'' adica nu prea ii dau ''cox'' conducand mai mult in Bucuresti. Nu prea stiam ca dieselul trebuie condus mai ''nervos'' ( 2500-3000ture). La ce cozi sunt la noi pe la semafor unde sa-i dai. O''barai'' aiurea ....
Ce sfaturi imi dati ? sa o mai scot pe autostrada sa-i dau turatii? daca da , cat timp , ce turatii?, viteze , etc?
Se vor mai curata injectoarele?
sau o fi infundat catalizatorul? Masina are cam 114000km.
merci anticipat.
- bodyaron
- **
- 257 mesaje
- din 15 Mai 2007
- Astra 2008 Z16LET
- Bucuresti
bodyaron
- Mesaje scrise: 257
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2008 Z16LET
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Mai 2007
- Mesaj Privat
.87.SPD
- Mesaje scrise: 37
- Locatie: Dolj
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Jun 2008
- Mesaj Privat
Vasile59
- Mesaje scrise: 63
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2007 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Dec 2007
- Mesaj Privat
tuturiga nicu cosmin a scris:in urma cu 2 ani cind mi-am achizitionat dieselul astra g y20dth, dupa ce condusesem doar dacia lui tata, am patit urmatoarele : dupa cca. 10000km de exploatare " normala - mers batrineste" masina nu mai mergea ca inainte si nu mai tragea deloc. dupa vizita la service s-a curatit toata evacuarea si mi s-a spus asa : '' domne nu pre ii dai forje! " am ramas ? ce are asta e nebun imi spune sa forjez masina? pai e a mea si vreau sa o mai tin ! apoi vazindu-ma mirat mi-a explicat ca dieselul trebuie mers cu el mai turat din mai multe motive unul fiind si ce am patit eu. a zis ca atunci cind am ocazia sa o tin mai turata pentru ca asa ii place la diesel.
concluzia o trageti singuri - " forjati dieselurile".
P.S. - " forjat nu inseamna omorit mers numai cu turatie maxima ci peste 2000-2500 rpm."
concluzia o trageti singuri - " forjati dieselurile".
P.S. - " forjat nu inseamna omorit mers numai cu turatie maxima ci peste 2000-2500 rpm."
Asemanator cu ce s-a scris in postul de mai sus a patit si un prieten si mi-a recomandat ca la primul meu diesel (Astra G, 1.7 CDTI 2007) sa ii dau putin mai tare. Nedumerit am zis cum sa stric masina nou ? asa ca i-am dat un mail pe aceasta tema lui Ovidiu Ghitan alias "Ursa mare" care prezinta "Auto critica" de pe TVR2. Priviti ce mi-a raspuns:
Nu are ce sa se infunde la un Diesel.
Motorina ajunge in motor prin niste injectoare. Presiunea cu care este impinsa prin injectoare este aproximativ aceeasi indiferent in ce regim mergi. Difera momentul la care este injectata si cantitatea (timpul cat este injectata). (Tdi-ul lui VW era singurul motor la care presiunea de injectie depindea de turatie. Spun era pentru ca au inceput si ei sa-l schimbe)
Asa ca, mergi repede sau incet, la turatii mici sau mari, cu pedala la fund sau abia atinsa, sansele ca injectoarele sa se infunde sunt aceleasi: Adica zero!
Injectoarele se decalibreaza: adica forma gaurilor de iesire si dimensiunile acestora se modifica. Dar aceasta e o uzura care apare in timp (zeci-sute de mii de km).
(Daca bagai motorina de la tractoare si mai scapai si niste paie sau gunoi de grajd in ea, chiar se infundau injectoarele. Numai ca acum si tractoarele iau motorina de la aceiasi furnizori ca si tine. Nu mai au CAP-urile motorina lor.)
Si se mai infunda injectoarele pentru ca motorul arde prost motorina. Si asta tine de motorina proasta si de injectoare proaste. Nu e cazul la o masina noua.
Diesel-ul nu are clapeta obturartoare (de acceleratie) ca Otto si, la orice regim, trage aer pe toata grosimea conductelor de admisie. Nici aici nu e nimic... infundabil! (doar filtrul)
Dar o "umbra de adevar" exista in afirmatiile prietenilor.
La regimuri mai reduse si cu o motorina mai proasta se depune funingine pe capul pistoanelor. (Nu infunda, insa, nimic.)
Aceasta funingine, insa, este arsa cand mergi la drumuri mai lungi la viteze mai mari si turatii mai mari.
Adica un Bucuresti-Ploiesti si mai prinzi cateva minute 120km/h si aia e.
Diesel-ul are cuplu foarte jos de felul lui. Nu are de ce sa urce in ture.
Transformarile termodinamice din ciclul Diesel creeaza presiuni mari. Si avem si o turbina care creste presiunile initiale.
Toate aceste lucruri inseamna presiuni mari de pe piston.
Ori presiuni mari si turatii mari = uzuri mari!
Presiunile le are, la ce i-ar mai trebui si turatiile?
Prietenii sa-si tina motoarele lor desfundate! 3-4000 de ture pentru un Diesel inseamna 5-7000 la un Otto aspirat.
Mituri de mecanici de tipul "se desfunda" sau "se aseaza motorul", lasa-le deoparte. Am lucrat si eu in service si stiu ce inseamna: primii zece mii de km consuma ulei "fiindca se aseaza motorul" apoi consuma fiindca deja s-a uzat.
Uita-te la cei cu Passat-uri. Pleaca primii de la fiecare semafor si sunt primii care scot fum de ulei.
Bafta,
Ursa
Fiecare sa traga ce concluzie vrea de aici...
Bafta !
- ktapet
- **
- 485 mesaje
- din 13 Mai 2005
- Zafira 2007 Z19DT
- Ilfov
ktapet
- Mesaje scrise: 485
- Locatie: Ilfov
- Masina: Zafira 2007 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Mai 2005
- Mesaj Privat
- octav13
- ****
- 2,057 mesaje
- din 17 Nov 2006
- Vectra 2003 y 22 dtr
- Teleorman
octav13
- Mesaje scrise: 2,057
- Locatie: Teleorman
- Masina: Vectra 2003 y 22 dtr
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Nov 2006
- Mesaj Privat
URSA MARE a scris:"prieteni sa-si tina motoarele desfundate!3-4000 ture"......
insa nu prea face referire la turbine ...din ce am citit am impresia ca se refera la tractoare si nu la motoare de turisme!
sincer !
120km/h-am la 2100 rot/min din 5000......
un lucru este cert! nu mergeti subturat! rulati exact in curba de cuplu al motorului vostru!eventual cu "mici scapari" dincolo de aceasta
insa nu prea face referire la turbine ...din ce am citit am impresia ca se refera la tractoare si nu la motoare de turisme!
sincer !
120km/h-am la 2100 rot/min din 5000......
un lucru este cert! nu mergeti subturat! rulati exact in curba de cuplu al motorului vostru!eventual cu "mici scapari" dincolo de aceasta
- SorinXP
- ***
- 590 mesaje
- din 27 Aug 2007
- Astra 2006 z19dt
- Bucuresti
SorinXP
- Mesaje scrise: 590
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2006 z19dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Aug 2007
- Mesaj Privat
- vali zak
- **
- 378 mesaje
- din 26 Nov 2005
- Astra 2004 Y20DTH
- Bucuresti
vali zak
- Mesaje scrise: 378
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2004 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Nov 2005
- Mesaj Privat
Dar treaba e destul de clara si s-a mai discutat :problema este cauzata numai de recircularea gazelor,mersul subturat , stationarea indelungata in relanti (ex. traficul din Buc.), motorina proasta si uleiul pe care il scapa turbina - rezulta o mazga care ajunge si se depune pe EGR si pe galeria sa de admisie ingreunand functionarea valvei,a clapetelor si apoi pe parte de evacuare e funinginea care se depune pe sitele tobelor,catalizator....Dupa un drum in afara localitatii cu mers constant,nu neaparat ture multe masina se schimba,aproape de nerecunoscut....Parerea mea e ca ideal ar fi sa nu sarim de 2000 ture cand e rece iar apoi sa schimbam intre 2500 si 3000....turele multe poate ca vor elimina funinginea de pe toba dar turbina va arunca mai mult ulei (unde e cazul dar parerea mea e ca 90%din turbine arunca ulei dupa ce implinesc 100tkm). Cred ca un ulei bun,cifra indicata,motorina buna si un regim de ture mediu pot tine in viata un motor diesel f. mult timp si km. Personal nu cred ca un mot. ca al meu (y20dth) poate sa fie in parametri normali 500tkm dar am vazut si mers cu una care avea 240tkm si inca nu dadea semne de oboseala-concluzia este ca,ca si in viata excesul dauneaza,dar nici mersul subturat cu un turbodiesel nu e o solutie .
- florinbfp
- **
- 152 mesaje
- din 29 Apr 2008
- Vectra 2000 X20DTH
- Bucuresti
florinbfp
- Mesaje scrise: 152
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2000 X20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Apr 2008
- Mesaj Privat
De ce oare atunci cand schimbam motorina la intrare in tara opelul nostru da semne ca nu-i place?
De ce dupa ce facem schimbul de ulei masina parca e mai usoara?
Consider ca atat timp cat punem macar motorina de calitate si ulei bun (nu intamplator cand se cumpara ulei din strainatate ne intreba tipul masinii, puterea motorului, nr de km si apoi se uita ei in carte si iti indica exact ce tip de ulei e bun ptr tine), apoi restul se conduce putin mai turat motorul, sa poti sa simti ca ai masina, sa simti puterea masinii dupa 2000 turatii pana in 3000- 3500, simti ca te afunzi in scaun.
E o simpla parere restul face-ti cum vreti.
Drumuri multe si fara griji!
De ce dupa ce facem schimbul de ulei masina parca e mai usoara?
Consider ca atat timp cat punem macar motorina de calitate si ulei bun (nu intamplator cand se cumpara ulei din strainatate ne intreba tipul masinii, puterea motorului, nr de km si apoi se uita ei in carte si iti indica exact ce tip de ulei e bun ptr tine), apoi restul se conduce putin mai turat motorul, sa poti sa simti ca ai masina, sa simti puterea masinii dupa 2000 turatii pana in 3000- 3500, simti ca te afunzi in scaun.
E o simpla parere restul face-ti cum vreti.
Drumuri multe si fara griji!
- fnf bogdan fnf
- **
- 447 mesaje
- din 07 Dec 2007
- Astra 2001 Y20DTH
- Bucuresti
fnf bogdan fnf
- Mesaje scrise: 447
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Dec 2007
- Mesaj Privat
- ady negoita
- **
- 372 mesaje
- din 07 Feb 2008
- Astra 2004 Z16XEP
- Hunedoara
ady negoita
- Mesaje scrise: 372
- Locatie: Hunedoara
- Masina: Astra 2004 Z16XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Feb 2008
- Mesaj Privat
- RaresSDT
- **
- 156 mesaje
- din 12 Dec 2007
- Astra 2002 Y17DT
- Sibiu
RaresSDT
- Mesaje scrise: 156
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Dec 2007
- Mesaj Privat
ady negoita a scris:salutare oameni buni,am si eu o intrebare ,eu am o masina pe motorina si as vrea sa stiu cam la ce turatii sa circul cu ea?stiu eu vreo 2000-3000 o fibine?ca eu chiar nu stiu,pina acum am avut doar masini pe benzina dar acolo e altceva regimul de exploatare!va multumesc frumos!
Dupa cum se vorbeste si mai sus nu este bine sa mergi subturat cu masina diesel eu unul iti recomand un mers intre 2500-3000RPM
Acum pentru cei care au motoare diesel si merg si sustin ca este bine sa mearga pana la 2500RPM ... nu va costa absolut nimica (mai putin motorina ) sa mergeti in afara orasului si sa o tineti 10-15 min in forja (3000-3500RPM sa zicem) o sa vedeti minuni mai ales daca masina o detineti de ceva timp si a rulat numai in regimul 1800-2200 max 2500RPM
Multa bafta
PS dupa cum mai zicea si un coleg mai sus nu zice nimenea sa faceti exces
- ady negoita
- **
- 372 mesaje
- din 07 Feb 2008
- Astra 2004 Z16XEP
- Hunedoara
ady negoita
- Mesaje scrise: 372
- Locatie: Hunedoara
- Masina: Astra 2004 Z16XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Feb 2008
- Mesaj Privat
rastafarianul- Suspendat
- 511 mesaje
- din 07 Sep 2006
- Astra 2002 Y20DTH
- Bucuresti
rastafarianul- Mesaje scrise: 511
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Sep 2006
- Mesaj Privat