- ionitamarval
- OP
- 14 mesaje
- din 09 Feb 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Calarasi
ionitamarval
- Mesaje scrise: 14
- Locatie: Calarasi
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Feb 2008
- Mesaj Privat
- ZouZou
- ***
- 715 mesaje
- din 28 Sep 2007
- Corsa 2004 Z13DT
- Bucuresti
ZouZou
- Mesaje scrise: 715
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa 2004 Z13DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 28 Sep 2007
- Mesaj Privat
- ionitamarval
- OP
- 14 mesaje
- din 09 Feb 2008
- Astra 2005 Z19DTH
- Calarasi
ionitamarval
- Mesaje scrise: 14
- Locatie: Calarasi
- Masina: Astra 2005 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Feb 2008
- Mesaj Privat
Are importanta daca mergi cu masina subturata sau supraturata? Se poate defecta ceva? Am vb cu cineva si mi-a spus ca turbina se unge prin presiune (turatie la motor). Daca mergi cu motorul subturat si sa spunem ca schimbi vitezele la 1800-2000 rpm este posibil ca in timp sa cedeze turbina pt ca nu a fost unsa intrucat nu a avut presiune?
- sam_mntn
- **
- 317 mesaje
- din 09 Jul 2007
- Corsa 1996 C12NZ
- Bucuresti
sam_mntn
- Mesaje scrise: 317
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa 1996 C12NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Jul 2007
- Mesaj Privat
Eu stiu la un megane pe benzina, se stricase ceea ce opel-ul numeste "egr", asa am inteles de la service, pentru ca motorul mersese subturat prea mult, deh, mama la volan, telefon la ureche, mai subtire cu schimbatul vitezelor. Din moment ce motoarele diesel sunt mai complexe, sunt mai multe lucruri care se pot strica. Deci nu cred ca face bine la nici un motor sa mearga subturat.
morodac
- Mesaje scrise: 37
- Locatie: Arad
- Masina: Zafira 2004 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Oct 2007
- Mesaj Privat
Nu stiu daca o sa ajungi la o concluzie finala despre turatia obtima ptr ca parerile sunt impartite, dar, o sa-ti spun si eu parerea mea: orice motor care este subturat se chinuie ceea ce duce la o uzura mai accentuata a unor componente si pana la urma si la un consum mai mare (vezi de ce un Zafira de 2.2/120cp nu consuma mai mult decat una de 2.0/101cp). Nu este o rezolvare nici sa tii turat motorul prea tare, cred ca la un drum intins este suficient intre 3000 si 3500 rpm (daca ai rabdare )
- Sezran
- ****
- 1,183 mesaje
- din 01 Jun 2004
- Bucuresti
Sezran
- Mesaje scrise: 1,183
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Jun 2004
- Mesaj Privat
- Boogie
- ***
- 991 mesaje
- din 05 Dec 2006
- Astra 2001 Z16XE
- Bucuresti
Boogie
- Mesaje scrise: 991
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Dec 2006
- Mesaj Privat
Cel mai simplu e sa o calci(dar sa nu o omori) si vezi cam pe unde merge ea mai lejer... si faci si tu o medie la toate treptele si turatia care iti rezulta este cea optima.... Stiu pe tatal unui prieten care a ajuns e vreo 2 ori cu masina(Peugeot) in service din cauza ca mergea cu ea subturata... In principiu ar trebui sa schimbi pe la 2500-3000... Faza cu schimbatul la 2500 FIX mi se pare cam aiurea...ca doar nu stai de fiecare data cu ochii pe turometru ca sa schimbi vitezele... Sau intreaba pe cineva care are cutie automata la ce turatie i se schimba vitezele...
- indy
- ****
- 1,087 mesaje
- din 22 Feb 2007
- Astra 2007 Z17DTL
- Bucuresti
indy
- Mesaje scrise: 1,087
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2007 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Feb 2007
- Mesaj Privat
Am fost destul de atent la reactiile masinii si din citite + experienta de cca 19k km pot spune asa (pt un motor 1,7 diesel):
- e mai bine pt motor si componente sa mergi turat la 3000k decat sa mergi mult timp subturat, mai putin de 1500 e crima;
- mersul subturat stiu ca afecteaza turbina cel mai mult (dar posibil si alte elemente);
- atentie niciodata nu se calca acceleratia la sub 2000 turatii decat usor, progresiv...
- cu putina atentie am ajuns sa simt masina unde 'cere' sa fie schimbata viteza, si difera in functie de: incarcatura masinii, starea vremii (cald-frig), daca motorul este la temperatura optima sau nu, plus treapta in care te afli; in mod normal se schimba pe unde masina nu mai are 'zvac' desi continui sa accelerezi...undeva la jumatatea turatiei de cuplu maxim; in raliuri sau condusul sportiv se schimba la limita superioara a turatiei de cuplu maxim; cuplul difera de la o versiune la alta asa ca...poate varia; la astra mea cuplul maxim se atinge intre 1900-2000 si 3000-3200 asa ca se poate schimba linistit oriunde in acest interval fara sa cauzeze nimic motorului; evident, cu cat schimbi mai 'sus', consumul e un pic mai mare si cu cat schimbi mai 'jos', atentie mare ca turatia la intrarea in treapta schimbata sa nu revina mai jos de limita minima a cuplului...deci cam 1800-1900...Deci depinde si cat de versat esti cu levierul, cate fractiuni de secunda iti ia sa executi procesul: debreiere-schimbare pozitie levier-rebreiere.
- de multe ori pri traficul asta infect de Bucuresti si eu raman in treapta a 3-a cu cca 1500-1700 turatii, si de lene nu o mai schimb intr-a doua pt ca zic ca ala din fata incepe sa se miste mai repede...insa la acceleratie am grija sa nu o 'smucesc', o iau usor pana creste la 2200...Daca vreau sa o calc si sa fug repede, neaparat schimb intr-a doua...
- Am impresia ca mersul subturat in treapta a doua nu face chiar atat de mult rau, de multe ori scade viteza de deplasare si turatia se reduce la sub 1300...dar continui asa, pt ca mai este si aspectul ca din mers e greu de tot (si cred ca si nerecomandat) sa schimbi in a 1-a; ROG pe cei cu experienta sa imi spuna parerea lor in legatura cu asta!
- si inca o remarca: mai ales la drum intins, si pe dealuri (urcus, serpentine) mi se pare extrem de clar ca daca merg sub 2300 rpm masina mea este cu totul alta, in sens negativ; asa ca mai ales in conditiile astea, cand vad ca viteza imi impune o turatie sub 2300, schimb in treapta inferioara...
Scuze de atata palavrageala dar mai am o intrebare pt cei cu experienta multa: DE CE instructorul meu de la scoala de soferi (de altfel super de treaba si bun sofer, cunoscator), ma apostrofa mereu sa nu mai turez peste 2000 de ture si sa schimb treapta de viteza cam pana in 2000...Era un Logan pe BENZINA, de 1,6, dar eu stiu ca benzinarele merg mai turate decat dieselurile...
- e mai bine pt motor si componente sa mergi turat la 3000k decat sa mergi mult timp subturat, mai putin de 1500 e crima;
- mersul subturat stiu ca afecteaza turbina cel mai mult (dar posibil si alte elemente);
- atentie niciodata nu se calca acceleratia la sub 2000 turatii decat usor, progresiv...
- cu putina atentie am ajuns sa simt masina unde 'cere' sa fie schimbata viteza, si difera in functie de: incarcatura masinii, starea vremii (cald-frig), daca motorul este la temperatura optima sau nu, plus treapta in care te afli; in mod normal se schimba pe unde masina nu mai are 'zvac' desi continui sa accelerezi...undeva la jumatatea turatiei de cuplu maxim; in raliuri sau condusul sportiv se schimba la limita superioara a turatiei de cuplu maxim; cuplul difera de la o versiune la alta asa ca...poate varia; la astra mea cuplul maxim se atinge intre 1900-2000 si 3000-3200 asa ca se poate schimba linistit oriunde in acest interval fara sa cauzeze nimic motorului; evident, cu cat schimbi mai 'sus', consumul e un pic mai mare si cu cat schimbi mai 'jos', atentie mare ca turatia la intrarea in treapta schimbata sa nu revina mai jos de limita minima a cuplului...deci cam 1800-1900...Deci depinde si cat de versat esti cu levierul, cate fractiuni de secunda iti ia sa executi procesul: debreiere-schimbare pozitie levier-rebreiere.
- de multe ori pri traficul asta infect de Bucuresti si eu raman in treapta a 3-a cu cca 1500-1700 turatii, si de lene nu o mai schimb intr-a doua pt ca zic ca ala din fata incepe sa se miste mai repede...insa la acceleratie am grija sa nu o 'smucesc', o iau usor pana creste la 2200...Daca vreau sa o calc si sa fug repede, neaparat schimb intr-a doua...
- Am impresia ca mersul subturat in treapta a doua nu face chiar atat de mult rau, de multe ori scade viteza de deplasare si turatia se reduce la sub 1300...dar continui asa, pt ca mai este si aspectul ca din mers e greu de tot (si cred ca si nerecomandat) sa schimbi in a 1-a; ROG pe cei cu experienta sa imi spuna parerea lor in legatura cu asta!
- si inca o remarca: mai ales la drum intins, si pe dealuri (urcus, serpentine) mi se pare extrem de clar ca daca merg sub 2300 rpm masina mea este cu totul alta, in sens negativ; asa ca mai ales in conditiile astea, cand vad ca viteza imi impune o turatie sub 2300, schimb in treapta inferioara...
Scuze de atata palavrageala dar mai am o intrebare pt cei cu experienta multa: DE CE instructorul meu de la scoala de soferi (de altfel super de treaba si bun sofer, cunoscator), ma apostrofa mereu sa nu mai turez peste 2000 de ture si sa schimb treapta de viteza cam pana in 2000...Era un Logan pe BENZINA, de 1,6, dar eu stiu ca benzinarele merg mai turate decat dieselurile...
- Mihay
- **
- 194 mesaje
- din 23 Mar 2007
- Astra 2002 Z18XE
- Bucuresti
Mihay
- Mesaje scrise: 194
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Mar 2007
- Mesaj Privat
- Sezran
- ****
- 1,183 mesaje
- din 01 Jun 2004
- Bucuresti
Sezran
- Mesaje scrise: 1,183
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Jun 2004
- Mesaj Privat
asa e felul lor. si pe mine m-a chinuit cu schimbatul la fix 2000, pe vremuri, pe treisparnita. poate asa considera ei ca isi protejeaza masina, reduc consumul.
nu e palavrageala, mi se pare corect ce ai spus. sint prea multi factori ca sa poti spune ca se schimba FIX la o anumita turatie. totul vine cu experienta. ajungi sa simti masina si nici nu te mai uiti la turometru. eu oricum nu ma uit ca sint obisnuit fara (vectra nu avea).
nu e palavrageala, mi se pare corect ce ai spus. sint prea multi factori ca sa poti spune ca se schimba FIX la o anumita turatie. totul vine cu experienta. ajungi sa simti masina si nici nu te mai uiti la turometru. eu oricum nu ma uit ca sint obisnuit fara (vectra nu avea).
- cozmino
- ***
- 992 mesaje
- din 13 Mar 2007
- Corsa 2014
- Bucuresti
cozmino
- Mesaje scrise: 992
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa 2014
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Mar 2007
- Mesaj Privat
Pe mine instructorul ma punea sa o calc .
Am citit tot ce s-a scris, e interesant si adevarat ceea ce a spus indy , insa la motoroale pe benzina cuplul maxim e ceva mai sus (4000 la mine, pe dyno a reiesit pe la 3.400 ) si ca la schimbarea vitezei intr-o treapta superioara turatia sa revina la momentul maxim al cuplului ar insemna sa se schimbe undeva la 5.000 ture , lucru posibil in Bucuresti, insa doar pentru vit. a 1-a si a 2-a .
La masina mea, de regula 1-a 3000rot, a 2-a 4000, a 3-a 4000, a 4-a 4000 , evident sunt momente cand schimb si mai jos, atunci cand motorul este rece si nu a ajuns la temp. optima de functionare , cand e gheata/zapada/mazga....
Am citit tot ce s-a scris, e interesant si adevarat ceea ce a spus indy , insa la motoroale pe benzina cuplul maxim e ceva mai sus (4000 la mine, pe dyno a reiesit pe la 3.400 ) si ca la schimbarea vitezei intr-o treapta superioara turatia sa revina la momentul maxim al cuplului ar insemna sa se schimbe undeva la 5.000 ture , lucru posibil in Bucuresti, insa doar pentru vit. a 1-a si a 2-a .
La masina mea, de regula 1-a 3000rot, a 2-a 4000, a 3-a 4000, a 4-a 4000 , evident sunt momente cand schimb si mai jos, atunci cand motorul este rece si nu a ajuns la temp. optima de functionare , cand e gheata/zapada/mazga....
- calfianu
- ***
- 525 mesaje
- din 30 Mar 2006
- Astra 2001 Y20DTH
- Brasov
calfianu
- Mesaje scrise: 525
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Mar 2006
- Mesaj Privat
In general trebuie vazuta diagrama de cuplu si de identificat turatia la care motorul are cuplul aproape de cuplul maxim (85-95%). In momentul in care schimbi viteza catre o treapta superioara este bine ca turatia motorului sa nu cada sub acea turatie de 85-95% cuplu maxim.
Daca la y20DTH cuplul max este pe la 1950 rpm, cind trec in treapta superioara incerc sa cad cu turatia motorului intre 1800 - 2000 rpm.
Supapa de control al presiunii de ulei ar trebui sa fie ajustata astfel incat la turatia de cuplu maxim sa furnizeze suficienta presiune de ulei. La cresterea turatiei motorului nu ai nici o imbunatatire a ungerii pentru ca acea supapa se va deschide si uleiul va fi trimis direct din pompa in baia de ulei.
Daca la y20DTH cuplul max este pe la 1950 rpm, cind trec in treapta superioara incerc sa cad cu turatia motorului intre 1800 - 2000 rpm.
Supapa de control al presiunii de ulei ar trebui sa fie ajustata astfel incat la turatia de cuplu maxim sa furnizeze suficienta presiune de ulei. La cresterea turatiei motorului nu ai nici o imbunatatire a ungerii pentru ca acea supapa se va deschide si uleiul va fi trimis direct din pompa in baia de ulei.
savoss
- Mesaje scrise: 9
- Locatie: Olt
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Feb 2008
- Mesaj Privat
- Boogie
- ***
- 991 mesaje
- din 05 Dec 2006
- Astra 2001 Z16XE
- Bucuresti
Boogie
- Mesaje scrise: 991
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Dec 2006
- Mesaj Privat
savoss
- Mesaje scrise: 9
- Locatie: Olt
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Feb 2008
- Mesaj Privat
- indy
- ****
- 1,087 mesaje
- din 22 Feb 2007
- Astra 2007 Z17DTL
- Bucuresti
indy
- Mesaje scrise: 1,087
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2007 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Feb 2007
- Mesaj Privat
- deleted-5946
- ****
- 1,737 mesaje
- din 13 Mai 2007
deleted-5946
- Mesaje scrise: 1,737
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Mai 2007
- Mesaj Privat
- dodo_13
- ******
- 4,544 mesaje
- din 11 Apr 2005
- Astra 2008 Z19DTH
- Iasi
dodo_13
- Mesaje scrise: 4,544
- Locatie: Iasi
- Masina: Astra 2008 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Apr 2005
- Mesaj Privat
In carte se recomanda a nu se schimba intr-o treapta inferioara daca masina nu o cere adica daca motorul nu e subturat.
Sfatul care se da in general, acela de a tine masina la minim 2000RPM, este o solutie pentru cei care nu vor sa se complice cu intelegerea functionarii unei masini diesel. Se bazeaza pe faptul ca un motor diesel dezvolta puterea suficienta pentru aproape orice sarcina pornind de la 2000RPM. Sfatul are cateva minusuri: consum mare, solutie insuficienta pentru situatii speciale, uzura mai rapida a motorului din cauza turatiei mari a motorului. Pentru cei care totusi vor sa inteleaga de fapt ce se intampla, am sa incerc sa explic mai jos:
Prin subturare se intelege situatia in care motorul functioneaza la o turatie unde puterea produsa este sub puterea dorita. Cu alte cuvinte, motorul se chinuie din cauza unei puteri prea mici pentru o sarcina ceruta. De aceea, nu exista un RPM minim absolut la care trebuie tinut motorul, ci exista un RPM minim functie de sarcina: masa totala a masinii, gradul de inclinare al rampei/pantei pe care se circula, acceleratia dorita. Spre exemplu, acceleratia in panta accentuata cu pedala la fund pornind de la 1300RPM e mai putin stresanta pentru motor decat acceleratia in rampa mare cu pedala la fund pornind de la 2000RPM. Un alt exemplu: acceleratia cu pedala la fund cu 5 oameni si bagaje in masina pornind de la 2000RPM e mai stresanta pentru motor decat acceleratia cu pedala la fund singur in masina pornind de la 1500RPM. Altul: mersul constant pe drum drept, cu 5 oameni si bagaje, la 2000RPM e mai stresant pentru motor decat la 2500RPM in aceleasi conditii, dar se intampla exact invers daca masina este goala. Cei care au computer de bord pot observa foarte usor momentul subturarii: motorul consuma mai mult decat la o turatie mai mare. Deci, dupa cum spunea si cineva mai sus, trebuie sa simti masina pentru a sti cand sa schimbi viteza.
Problema cea mai mare la motoarele cu turbina variabila e power surge, adica momentul in care turbina e coplesita de cantitatea de gaze evacuate de motor. Fenomenul apare cand se accelereaza agresiv in situatie de subturare. ECU primeste cererea de accelerare puternica, stie ca motorul este subturat, decide aruncarea unei cantitati mari de combustibil in cilindri, urmeaza eliminarea unei cantitati mari de gaze intr-un timp foarte scurt, creand o presiune fantastica asupra palelor turbinei care la acel moment se invartea foarte incet. Solutia e relativ simpla: in caz de subturare, se accelereaza moderat. In acest fel, turbina prinde viteza progresiv fara a fi fortata.
P.S. 1.9CDTI 150CP are turbina cu geometrie variabila, turbina merge continuu, deci nu exista un prag la care turbina intra in functiune.
Ultima modificare făcută de dodo_13 la Vin 22 Feb, 2008 7:33 am, modificat de 4 ori în total
Sfatul care se da in general, acela de a tine masina la minim 2000RPM, este o solutie pentru cei care nu vor sa se complice cu intelegerea functionarii unei masini diesel. Se bazeaza pe faptul ca un motor diesel dezvolta puterea suficienta pentru aproape orice sarcina pornind de la 2000RPM. Sfatul are cateva minusuri: consum mare, solutie insuficienta pentru situatii speciale, uzura mai rapida a motorului din cauza turatiei mari a motorului. Pentru cei care totusi vor sa inteleaga de fapt ce se intampla, am sa incerc sa explic mai jos:
Prin subturare se intelege situatia in care motorul functioneaza la o turatie unde puterea produsa este sub puterea dorita. Cu alte cuvinte, motorul se chinuie din cauza unei puteri prea mici pentru o sarcina ceruta. De aceea, nu exista un RPM minim absolut la care trebuie tinut motorul, ci exista un RPM minim functie de sarcina: masa totala a masinii, gradul de inclinare al rampei/pantei pe care se circula, acceleratia dorita. Spre exemplu, acceleratia in panta accentuata cu pedala la fund pornind de la 1300RPM e mai putin stresanta pentru motor decat acceleratia in rampa mare cu pedala la fund pornind de la 2000RPM. Un alt exemplu: acceleratia cu pedala la fund cu 5 oameni si bagaje in masina pornind de la 2000RPM e mai stresanta pentru motor decat acceleratia cu pedala la fund singur in masina pornind de la 1500RPM. Altul: mersul constant pe drum drept, cu 5 oameni si bagaje, la 2000RPM e mai stresant pentru motor decat la 2500RPM in aceleasi conditii, dar se intampla exact invers daca masina este goala. Cei care au computer de bord pot observa foarte usor momentul subturarii: motorul consuma mai mult decat la o turatie mai mare. Deci, dupa cum spunea si cineva mai sus, trebuie sa simti masina pentru a sti cand sa schimbi viteza.
Problema cea mai mare la motoarele cu turbina variabila e power surge, adica momentul in care turbina e coplesita de cantitatea de gaze evacuate de motor. Fenomenul apare cand se accelereaza agresiv in situatie de subturare. ECU primeste cererea de accelerare puternica, stie ca motorul este subturat, decide aruncarea unei cantitati mari de combustibil in cilindri, urmeaza eliminarea unei cantitati mari de gaze intr-un timp foarte scurt, creand o presiune fantastica asupra palelor turbinei care la acel moment se invartea foarte incet. Solutia e relativ simpla: in caz de subturare, se accelereaza moderat. In acest fel, turbina prinde viteza progresiv fara a fi fortata.
P.S. 1.9CDTI 150CP are turbina cu geometrie variabila, turbina merge continuu, deci nu exista un prag la care turbina intra in functiune.
Ultima modificare făcută de dodo_13 la Vin 22 Feb, 2008 7:33 am, modificat de 4 ori în total
- deleted-5946
- ****
- 1,737 mesaje
- din 13 Mai 2007
deleted-5946
- Mesaje scrise: 1,737
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Mai 2007
- Mesaj Privat
- indy
- ****
- 1,087 mesaje
- din 22 Feb 2007
- Astra 2007 Z17DTL
- Bucuresti
indy
- Mesaje scrise: 1,087
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2007 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Feb 2007
- Mesaj Privat