Ceea ce vreau sa subliniez de la inceput este ca, nu recomand sa faca aceasta reparatie de cei care nu au cunostinte mecanice minime. Riscul de rupere a bujiilor vechi e major din cauza dimensiunii reduse a filetului , materialelor adica aluminiu cu otel, si nu in ultim rand coroziune.
Pentru inceput sa vedem ce recomanda producatorul de bujii pe site-ul acestuia pentru montaj:
-este imperativ sa se tina cont de specificatiile producatorului ca moment de strangere adica 10 Nm
-in cazul in care nu avem o cheie dinamometrica disponibila se recomanda o stringere/rotire din momentul contactului cu blocul motor de aproximativ 30 grade
-se salveaza bani si timp prin schimbarea setului complet de 4 buc pentru ca uzura lor se petrece cam in acelasi timp.
-la montaj se recomanda obligatoriu de catre fabricant gresarea filetelor cu vaselina speciala Beru pentru bujii.
(Pentru informarea producatorului masinilor noastre-Opel daca citeste tutorialul si vrea sa imbunatateasca calitatea acestora, mentionez ca bujiile vechi, originale nu aveau nici cea mai mica urma de grasime pe filet!)
Sa enumeram sculele necesare:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
-tubulara lunga 10 mm pentru bujie
-tubulara 8 mm pentru coliere furtune
-cleste papagal pentru scos coliere rapide
-un tub spray anti rugina foarte bun
-vaselina speciala pentru bujii ( eu am folosit cea din poze pe baza de Cu rezistenta la temp 1000 grade aceiasi cu cea folosita la etrieri)
-aparat de masura pentru verificat continuitatea si adevarul spus de tester
Operatia se executa numai cu motorul rece preferabil de pe o zi pe alta!
1.Se demonteaza teava de legatura intre turbina si furtunul de racord. In parte dreapta se demonteaza furtunul flexibil de racord dupa care piulita de fixare a tevii de pe motor. In stanga se demonteaza colierul de fixare intre turbina si teava iar la desfacere ce are grija sa nu cada o-ringul din interior.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
2.Se demonteaza capacul de plastic al cablurilor care vin la bujii prin desfacerea a doua suruburi unul in stg. fixat pe carcasa culbutorilor iar altul in drt. pe un suport de cabluri
3.Pentru a face loc si vizibilitate am demontat furtunul de legatura intre turbina si culbutori pentru a trece cablurile bujiilor peste acesta.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
4.Se scot fisele de la fiecare bujie cu atentie prin eliberarea clemei de fixare. Atentie, pe laterala fisei se gasesc 2 butoane care se apasa simultan!
5. Acum obiectul muncii e perfect vizibil si se poate inunda din belsug cu spray anti rugina. Se asteapta in jur de 1/2 ora pana la prima incercare de desfacere , timp in care se mai pate cand si cand insista cu spray.
In acest timp putem verifica daca intradevar testerul a avut dreptate prin verificarea continuitatii intre plusul de la baterie si capul fiecarei bujii.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
6.Cea mai importanta operatie, demontarea bujiilor. Recomand folosirea unui maner cat mai scurt la cheia tubulara pentru a nu avea cuplu mare de forta. Se strange si se desface succesiv, pana la momentul in care cedeaza. In acest moment intelegi de ce e periculos sa rupi respectiva bujie in interiorul chiulasei si de ce unele service-uri solicita semnatura ta ca nu ai pretentii la nimic in cazul in care.... Se actioneaza delicat cu mult simt de raspundere, eventual se mai asteapta si se mai adauga spray antirugina.
Bujiile demontate si scula folosita:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
7.Montajul bujiilor noi.
Inainte de montaj se unge filetul bujiilor cu vaselina speciala intr-un strat subtire. Aceasta trebuie sa fie rezistenta la temperatura mare si sa nu se usuce in timp.Eu recomand vaselina pe baza de Cu folosita si la ungerea etrierilor in cazul in care nu avem pe cea originala Beru.
Conform specificatiilor date de constructor se are in vedere folosirea de cheie dinamometrica la un cuplu de strangere de 10 Nm. Daca nu avem o astfel de cheie tot constructorul specifica ca de la contactul cu blocul motor a bujiei se mai continua cu inca 30 de grade rotatia de strangere.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
8. Evident ca se monteaza in ordine inversa toate piesele demontate si cablurile fiselor. La sfarsit se porneste motorul si observam ca nu mai apare mesajul de eroare de pe bord.
Pentru final puteti vedea bujiile demontate, codul acestora si etichetele cu specificatia celor noi.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Spor la treaba si succes!