,,Cele mai mari capcane la cumpãrarea unei mașini second-hand
Cele mai comune capcane în care cad cumpãrãtorii de maºini rulate sunt actele false, eludarea plãþii TVA, kilometrajul modificat, autovehiculele furate ºi falsa transparenþã a vânzãtorilor, aratã o analizã a
InspectorAuto.ro, un instrument de verificare a istoricului maºinilor, scrie News.ro.
„În domeniul auto nu existã pomeni. Nimeni nu vinde la un preþ foarte bun o maºinã foarte bunã. Principii simple, precum rãbdarea ºi atenþia, îi poate salva pe cumpãrãtori din a transforma achiziþia unei maºini din bucurie într-un coºmar”, a afirmat Mihai Cune, fondator ºi director general al InspectorAuto.ro.
Pentru a ajunge la un autovehicul „bun de cumpãrat” este nevoie de rãbdare, verificãri temeinice ºi, mai ales, de cunoaºterea tehnicilor prin care clienþii de bunã credinþã pot fi înºelaþi, potrivit portalului.
Una din cele mai des întâlnite practici este perfectarea actelor direct între client ºi vânzãtorul din þara de provenienþã a maºinii.
„Samsarul nu figureazã în documente pe nicãieri, iar modul în care se ajunge în aceastã situaþie intrã în sfera infracþiunilor numite fals ºi uz de fals”, aratã InspectorAuto.ro.
Situaþia poate fi întâlnitã ºi la maºinile cumpãrate din România, de la un proprietar român.
„Samsarul cumpãrã maºina de la o persoanã fizicã sau juridicã din Germania sau altã þarã UE, iar în acte este trecut proprietarul de drept ºi noul proprietar (samsarul). Apoi, samsarul falsificã actele originale. În dreptul vânzãtorului rãmân datele corecte, dar cu o semnãtura ºi/sau ºtampilã falsificate (...), iar la cumpãrãtor se lasã loc liber pentru a trece pe contract direct persoanã cãreia îi va fi vândutã în final maºina”, menþioneazãi InspectorAuto.ro.
Maºina este vândutã de samsar cu acte false - actul de dobândire -, iar intermediarul va fi de negãsit ulterior în caz de probleme legale sau de probleme cu maºina, pentru cã nu apare niciunde în acte.
Mai mult, cumpãrãtorul final nu este proprietarul maºinii, de fapt, pentru cã el are un contract de vânzare-cumpãrare fals.
Astfel, actul care stã la baza transferului de proprietate este un fals ºi nu are nicio valoare, iar banii pe maºinã au fost daþi unei persoane care nu apare pe nicãieri.
Site-ul InspectorAuto.ro subliniazã cã sunt de evitat sub orice formã contractele de vânzare-cumpãrare „în alb” ºi ”chitaþele de mânã”.
Eludarea TVA este o altã capcanã în care cad cumpãrãtorii de maºini second-hand.
Majoritatea maºinilor care sunt cumpãrate de la licitaþii din Europa sunt cumpãrate la preþ net de cãtre o firmã plãtitoare de TVA care are obligaþia sã aplice, la revânzarea maºinii, o cotã a TVA de 20% la întreagã sumã cu care a cumpãrat maºina, inclusiv marja de profit.
În realitate, însã, maºina este cumpãratã la preþ net, apoi se adaugã o marjã de profit de câteva sute de euro ºi se percepe TVA doar pe acea sumã.
„Aceastã practicã este ilegalã, pentru cã aplicarea TVA-ului la marjã se face doar pentru bunurile second hand cu TVA compus ºi nedeductibil. Adicã bunurile pentru care s-a plãtit deja TVA în þara de origine”, precizeazã InspectorAuto.ro.
Odatã cumpãratã maºina la preþ net, TVA-ul fie nu s-a plãtit în þara de origine, fie s-a recuperat, aºa cã el urmeazã sã fie plãtit în þara în care bunul este dat în folosinþã, în speþã în România.
Stoparea acestui fenomen ar duce la creºterea preþurilor maºinilor rulate, iar samsarii s-ar putea reorienta cãtre alte metode de înºelare a clienþilor.
Mecanismul a intrat ºi în atenþia Fiscului. Însã samsarii ºi-au fãcut firme în Bulgaria, Slovacia, Cehia, de exemplu, cu care cumpãrã maºinile de la licitaþie, le schimbã regimul de TVA ºi le revând în România unor firme care acþioneazã doar ca intermediari ºi aplicã un comision pentru care plãtesc TVA statului român, ceea ce este perfect legal, transferând problema TVA în celelalte þãri.
De asemenea, InspectorAuto.ro a descoperit maºini avariate grav, care au puþini kilometri.
„Au fost cumpãrate la preþuri derizorii, ca epave, reparate ºi scoase la vânzare. Pentru cã unele au doar mii de kilometri la bord, samsarii dau kilometrajul înainte deoarece vânzarea unei maºini cu atât de puþini kilometri ar pãrea dubioasã”, puncteazã reprezentanþii platformei.
O altã situaþie des întâlnitã este creearea unei „maºini noi” din douã sau trei grav avariate, structura de siguranþã a maºinii ºi aliniamentul caroseriei fiind compromise.
Site-ul subliniazã cã România nu are o legislaþie bine pusã la punct care sã trimitã la casat maºinile considerate daunã totalã, iar samsarii plãtesc pe aceste epave mai mult decât ar plãti centrele de dezmembrãri.
Aceste epave sunt vândute fie direct de cãtre clienþii care tocmai ºi-au fãcut maºina daunã totalã, fie de cãtre firmele de asigurãri, deoarece legislaþia le permite.
În plus, potrivit Registrului Auto Român (RAR), cea mai nouã ºi rãspânditã tehnicã pentru a introduce în piaþã maºini furate are la bazã maºinile de închiriat - rent-a-car.
„Grupurile infracþionale închiriazã maºini pe termen mai lung, timp în care diverse documente sunt contrafãcute. Cel mai uºor de falsificat este contractul de vânzare-cumpãrare, el neavând elemente de protecþie ºi nefiind standardizat în UE”, aratã proprietarii site-ului.
Maºina va apãrea în bazele de date cã fiind furatã dupã ce ºi-a schimbat deja proprietarul o datã sau de douã ori, în încercarea de a se face pierdutã urma respectivului automobil.
Mai mult, pentru cã certificatul de autenticitate nu mai este necesar la înmatricularea maºinilor deja înscrise în circulaþie în România, existã ºanse ca maºinile sã fie „clonate”, utilizând documente de la una ºi caroseria de la alta.
În ceea ce-i priveºte pe vânzãtorii care se vor foarte transparenþi, site-ul atrage atenþia cã ºi cãrþile de service pot fi foarte uºor contrafãcute.
InspectorAuto.ro este primul instrument de verificare a istoricului maºinilor. Site-ul asigurã interogarea seriei de saºiu (VIN) ºi aflarea de informaþii despre istoricul de kilometri ºi de incidente al autovehiculelor, plus informaþii privind furtul.''
http://www.digi24.ro...ond-hand-603549
Sfaturi utile pentru foarte multi posibili cumparaturi de autoturisme folosite, adica SH-uri.