De cand am cumparat masina am tot avut o mica "neplacere" cand a venit vorba de luminile din habitaclu, in special cele din plafoniera.
Nu ma pot obisnui sa trag de blocul de lumini pentru a le aprinde si ma enerveaza ca trebuie sa pun contactul ca sa aprind luminile de citit. In consecinta...am cautat solutii. Nu am vrut sa pun de Cielo deoarece pierdeam luminile de citit.
Asa ca am hotarat sa fac luminile de citit sa se aprinda indiferent de contact, bloc de lumini, etc.
Singura situatie in care NU se pot aprinde este atunci cand masina este incuiata si nu am cheia in contact.
Scule, materiale, instrumente:
Multimetru - pentru a verifica cand si unde avem tensiune
Surubelnita dreapta, cleste de taiat, cleste de dezizolat sau cutter/lama.
Pistol de lipit plus consumabile necesare.
Cativa centimetri de cablu.
Banda de izolat - optional.
Timp de lucru ~ 30 de minute, in functie de talentul la lipit 😉
Am desfacut plafoniera - destul de simplu se trage si se face parghie cu o surubelnita dreapta subtire - sunt tutoriale deja facute, nu insist pe partea asta decat daca cineva are nevoie de informatii specifice in sensul asta.
Se scoate capacul de pe spatele placii cu circuite, se trage pur si simplu.
Cu multimetrul se identifica unde avem plus permanent, masa permanenta, plus si masa reversibila in functie de anumite conditii (contact, usa deschisa, etc). Se noteaza undeva sau direct pe placa - eu asa ma facut.
Se scoate mufa si cu plafoniera scoasa de pe masina, se scot becurile si placa din palfoniera.
Ar trebui sa rezulte urmatoarele:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
OK, cu placa pe masa avem urmatoarele tensiuni:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
1 si 2 sunt responsabile de aprinderea lampei mari (lungi) de pe centru cand se deschid usile sau cand se actioneaza butonul din blocul de lumini.
1 - avem plus + 12V in repaos - nu sunt deschise usile, nu este tras butonul din blocul de lumini
- avem masa " - " in momentul in care se deschide o usa sau se actioneaza butonul din blocul de lumini.
2 - avem plus + 12V PERMANENT
3 si 5 sunt responsabile de luminile de citit cand se pune contactul si se apasa butonul de pe plafoniera.
3 - avem masa " - " in repaos - nu este contactul pus
- avem plus + 12V in momentul in care se pune contactul.
5 - avem masa " - " PERMANENT
Acum ca am identificat caile de curent, trebuie sa le modificam putin 😉
In locul unde am notat cu sageata si cu cifra 4, se va intrerupe circuitul imprimat de pe placa.
Eu am folosit o banala pila de unghii.
Intreruperea este necesara pentru a fi functional circuitul final si pentru a nu disctruge Multitimer-ul si...inca dintr-un motiv pe care il voi da doar in privat membrilor mai vechi de 6 luni 😃 deoarece nu e o informatie de stiut de catre incepatori in ale masinilor/electronicii sau de rauvoitori
![Nu!](http://www.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Dupa ce se intrerupe circuitul, se face punte intre punctele 2 si 3 cu ajutorul unui cablu prin lipire/cositorire preferabil.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
In momentul de fata, daca totul s-a facut corect, se monteaza totul la loc si vom avea luminile de citit functionale din butonul lor fara a pune contactul.
Daca se uita aprinse, la 2 secunde de cand inchidem masina se inchid. NU STIU cum actioneaza in cazul masinilor fara inchidere centralizata standard sau cu alte multitimere. De asta se masoara inainte.
Eu, daca tot am aflat ce si cum functioneaza pe acolo am mers putin mai departe si mi-am legat si alimentarea detectorului de radar in circuitul ramas nefolosit (vechea configuratie al luminilor de citit).
Adica, m-am legat cu masa la 5 si cu plus +12V la 3 in partea de sus a circuitului intrerupt.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Evident, am pus si o siguranta pe fir 😉
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Cu toate ca imi tin detectorul in spatele oglinzii sau chiar mai sus, am lasat mai mult cablu pe care l-am ascuns in spatele plafonierei.
Acum detectorul porneste cand pun contactul si se opreste cand scot iau contactul, am doar un fir de 10 cm in spatele oglinzii 😃 si nu unul lung de la bricheta la parbriz 😉
Asta am decis eu ca e mai bine pentru mine si masina mea. Daca e de folos cuiva, ma bucur.
Daca sunt nelamuriri, va rog sa ma contactati si voi face tot posibilul sa va ajut.
Spor la modificat!
Cosmin