Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Tutoriale
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,465
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
Sursa : Debitmetru cu hot wire/film - reparare

[b]Multumiri lui [b]zafirul , copiat integral varianta pentru hot wire :[/b][/b]
Surprizaaaa
Uite ca a curatat cineva cu hot wire... EU.. Laughing
a fost mult mai simplu decit credeam
pregatiti-va de un post lung
Boooon,
multumita acestui post a lui Adrian (thx inca o data) mi-am pus si eu problema curatarii. Am luat legatura si prin PM, m-am sfatuit si uite ce a iesit:

Simptome: vara, dimineata merge super bine (cind e racoare) insa la temperaturi ridicate da in nas.. are -sa-i zicem o intirziere, apesi acceleratia si de-abia dupa 1-2 sec "vrea"
mai mult, are momente cind parca nu are putere...
pasul 2 a fost sa verific ce se intimpla daca scot mufa.
singura chestie sesizabila a fost un raspuns mult mai bun la acceleratie: "sprituri"
n-am avut curaj sa plec la drum cu mufa scoasa pt ca exista riscul sa cada si sa fie prinsa de cureaua alternatorului, fiind destul de lunga.
Ceea ce m-a intrigat este ca nu se aprinde nici un martor in bord vizavi de vreo eroare (debitmetrul scos din circuit ca sa zic asa); repet: singura chestie e un raspuns bun al acceleratiei.

Pe Zafira cu Z18XE este debitmetrul nr.4
Adrian face referire la modelul 1

pt cine are nevoie, am sapat din greu pe net (si am descoperit si dupa ce l-am demontat ) ca e SIEMENS si are codul 5WK9606



Pozitionare (la mine)


demontarea e extrem de usoara, atentie la tubulatura insa sa nu fortati buza care intra pe debitmetru.
Odata demontat SURPRIZE SURPRIZE, e extrem de banal... si de simplu de curatat

partea dinspre filtrul de aer


partea dinspre corpul clapetei de acceleratie


din nefericire nu se vede prea bine dar in planul apropiat este -parca- o dioda.... iar in planul 2 sint 2 chestii care au firele metalice "hot wire"

mai departe e simplu, cu spray carb cleaner 2+2 am curatat grosul, apoi dupa ce s-a uscat am mai dat cu un spray de contacte electrice (13 ron, carrefour).

L-am remontat si ceea ce pot spune pina in acest moment (n-am miscat masina dar plec acasa in curind) este ca acel raspuns bun al acceleratiei il am acum cu debitmetrul conectat...

sau
a) merge beton si am scutit 8 milioane Shocked (atita e un debitmetru...)
sau
b) l-am stricat, si nu mai are importanta daca are mufa pusa sau scoasa Rolling Eyes

o sa revin cu amanunte.
Imi pare rau ca nu am acces la un tech sa pot citi parametrii. Ar fi fost interesant sa vedem "inainte" si "dupa"




La versiunea hot film, varianta mea :
Postat in Joi 17 Aug, 2006 12:31 pm

Am tot promis un post pe tema MAF, debitmetru sau cum vreti sa-i spunem...
Este o completare, sper benefica, la cea ce au contribuit cei doi .... , dar sa nu ii uitam si pe ceilalti... ei cu mai multe stelute.

Cei care vor sa se apuce de asa ceva sa citesca tot ce s-a scris, sa le aiba cu asta ca daca nu sfatul meu este sa se abtina, si sa lase pe cei care se pricep.
Oameni priceputi sa nu credeti ca veti gasi in orice service, ei sunt specimene pe cale de disparitie.
La motoarele astea debitmetrul este o problema curenta, in primul rind datorita tehnologiei hot film sau hot plate cum vreti sa ii spuneti.
Ca principiu se incalzeste un film la 120-180 celsius care este racit de aerul aspirat functie de debit mai mult sau mai putin. Electronica masoara valoarea rezistiva a elementului si va da mai mult sau mai putin curent/tensiune ca sa pastreze temperatura constanta astfel aflind debitul.
La introducerea cheii in contact ECU interogheaza MAF daca este prezent si bun, vede si temperatura exterioara, si cind senzorul este la temperatura de lucru se va stinge in bord martorul dupa care se poate porni motorul. Cind el nu se mai stinge sansele sunt mari ca senzorul sa fie mort. Decuplati bateria min 30 min sa faceti reset si vedeti daca la urmatorul contact se va stinge normal, daca nu posibilitatea sa fie defect este si mai mare.
Spre deosebire de cele hot wire ele sunt teoretic mai precise si mai fiabile dar in practica nu e chiar asa.
Cele hot wire au autocuratire prin incalzirea instantanee spre deosebire de cele film care nu suporta asa ceva.
Depunerile de pe senzor vor lucra ca o rezistenta de izolatie astfel incit el va sesiza o cantitate mai mica de aer pentru ca nu va fi racit suficient iar ECU va da si el implicit mai putina benzina, de aici si o putere scazuta si inertie la accelerare.
La un service american am citit ca indiferent pentru ce intri ei curata cu aer sub presiune tot ce este filtru si senzorul chimic, cu solutii daca arata murdar sau nu ies citirile.
Altii am vazut ca nu risca nimic si daca senzorul este bun dar putin murdar si da alte valori mai fac o gaura pe care o largesc pina cind ajung la valori citite aproape de normal. Tot asa se poate pacali sa bage mai multa benzina, putere ceva mai mare, dar vor fi gaze nearse si daca nu se aprinde becul instantaneu, in timp sigur se va infunda catalizatorul. Noxele oricum nu vor mai iesi la cele vechi iar la alea mai noi computerul va incerca sa dozeze benzina dupa informatiile primite de la sondele lambda.
Apa este cel mai mare dusman, si aici nu ma refer la ea ca atare ci la umiditatea din aer care in contact cu o suprafata calda va face depuneri de saruri. In cazul in care intra apa, mai ales datorita curelei de alternator la Agila prin trecere prin balti, ea va cauza microfisuri in senzor. Ele in timp, mai ales iarna datorita condensului, vor deveni mai mari si senzorul este bun de aruncat. Depunerile trebuie sa aiba aspectul de praf, gri sau maro la cele mai vechi, necuratate. Daca sunt de culoare neagra, unsuroase si depuse pe suprafete invers sensului de intrare a aerului provin de la motor datorita exploziei care are loc cu valvele de admisie deschise si atunci este alta belea. Belea la modul ca ori a functionat prost motorul ori s-a rupt transmisia de curind.....
O alta cauza a defectarii sunt vibratiile si trepidatiile excesive a motorului datorita aprinderii, suportilor .... dupa cum mi-a explicat un grec si il cred ca l-am vazut ca repara ca un profesionist, cu o viteza incredibila si masini si motoare de salupe, yaht.

MANIFESTARE MAF BOLNAV/MURDAR :
Pornire grea la rece, trebuie tinuta din pedala ca altfel moare.
La pedale scurte, motor rece, nu se tureaza.
In mers la pedala da in nas.
Limitare de putere, nu trage.
Nu se atinge viteza maxima.
La ralanti turatie mai mica si/sau variabila.
Bec de abgas/exhaust se aprinde din cind in cind.
Consum marit.
Noxe mari.
Catalizator infundat.
Sonda oxigen afumata.

Prin decuplarea mufei masina trage bine dar se aprinde martorul in bord.
Daca aveti deja bec in bord aprins faceti un reset prin decuplarea bateriei pentru min 30 min, chiar de mai multe ori, ar trebui sa se stinga si sa se aprinda din nou dupa un numar de kilometri parcursi nu imediat.

MANIFESTARE MAF DEFECT :
Bec in bord aprins inclusiv cel de abgas, se stinge cu reset dar la contact apare din nou. Cod P0170 stocat.
Prin decuplarea mufei nu se observa nicio diferenta.
Teava de esapament cu funingine neagra.

CAUZE DEFECTARE :
Apa aspirata de admisie. La Agila se taie chederul din fata si se pune alta piesa. Despre aceasta cititi aici : https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=10320
Montare filtre sport, in primul rind cele conice fara carcasa
Trepidatii excesive, tampoane motor etc.
Interventia unor destepti cu aer comprimat si alte scule, solutii.
Detonatie cu valvele de admisie deschise.

MASURATORI :
Foarte important :
NU SE CUPLEAZA/DECUPLEAZA DEBITMETRU CU CONTACT PUS SAU MOTOR PORNIT ! SE POATE DISTRUGE DEBITMETRU SAU ECU !

Mai intii sa vedem ce e cu pinii de la MAF si ce fac, sunt marcati pe conectori.

(1) Termistor, temperatura aer, celalat terminal al lui la masa GND pin 3. La 37 grade (incalzit cu degetul) are 1,7kohm si la 18grade 2,34kohm (modelul 0 280 218 031)
(2) B+ Tensiune alimentare MAF, 12V
(3) GND Sasiu, masa, - , sau cum vreti voi
(4) 5V tensiune de referinta data de ECU pe pin 7 la Agila.
(5) Iesire MAF, tensiune DC, cu cit creste debitul de aer (turatie motor) va creste si ea pina la 4.5-4.9V functie de model.

Urmatoarele sunt valabile la Agila dar principiul este valabil si la altele:

Cu motorul oprit decuplam MAF apoi contact si masuram pe mufa intre pin 2 ( B+) si sasiu, trebuie sa avem min 11V, daca nu este te duci pe fir la releu K18 si din el la ECU pe pin 3.

Masuram intre 2 (B+) si 3 (GND) daca avem tensiune min 11V. Daca nu ai, masori intre 3 si sasiu, trebuie sa fie sub 0.3V. Daca ai mai mult cauti un scurt pe la ECU pin 9 sau senzor Camshaft pin3 sau senzor temperatura lichid racire fir maro sau la EGR pin 2 sau este taiata masa si sta in aer.

Masuram intre pin 4 si sasiu daca avem 4.8-5.2V referinta. Daca nu avem cautam la EGR sau senzor Camshaft prin decuplare poate ele ne scurtcircuiteaza referinta de la ECU data pe pin 7.

Pe pin 5 trebuie sa gasim o tensiune DC 1-5V functie directa de aerul aspirat. Se conecteaza un multimetru pe 20V DC, il puneti pe stergator sprijit de parbriz si din pedala de acceleratie vedeti daca tensiunea de iesire este dependenta de turatia motorului.
Intre pin 5 MAF si masa trebuie sa avem macar 500kohm. Daca nu avem masuram intre 5 si 3 la MAF sau 6 si GND la ECU si vedem unde este problema.
Termistorul este pus pentru a masura temperatura aerului aspirat, la temperaturi scazute pe baza informatiei lui ECU baga mai mult carburant.

DEMONTAREA :
Am sa sar de capitolul localizare, cum se scoate mufa, extragere de pe furtun ca cei care nu se pricep nici macar la atita sa nu faca cumva o prostie... sa se apuce de stricat ceva.
Se extrage de pe cele doua furtune prin tragere si miscare circulara eventual introduceti o surubelnita plata ca sa-l ajutati dar cu grija sa nu le perforati. Daca furtunul este foarte plastic il incalziti putin cu un uscator de par sa devina elastic.
Daca dupa demontare constatati ca este curat sa nu va manince in posterior aiurea, il pui inapoi si cauti defectul in alta parte.
Se protejeaza intrarea cu o punga prinsa cu o guma de bani, filtrul de aer se sufla sau schimba si priza de aer cu suport filtru se sterge cu o cirpa umeda sau se demonteaza si se spala.

Ca sa putem demonta nu avem nevoie de cine stie ce scule. Principalul este o cheie torx de 20 care o vom decali la flacara de aragaz,o veti face cam in 30 min. Pe urma facem o gaura de 2mm si o vom cali inapoi prin scufundare in ulei sau macar apa.
Chiar daca nu veti reusi sa o caliti la fel fiti siguri ca veti reusi cel putin 20 de manevre cu ea. De preferat este sa o dati la facut la un meserias daca aveti posibilitatea.
Nu bagati surubelnite ca sa faceti pirghie sa-l scoateti, il rotiti stinga-dreapta si il extrageti usor, cite putin pina iese.
Suportul cu sita se spala cu detergent.

Cam asa arata un cap de surub dupa ce am demontat de 5 ori in 2 zile, eu zic ca nu se vad urme. Revin ca de obicei, in bazar am gasit o trusa cu capuri "ciudate" 18 lei. Nu mi se pare mult.


CURATIREA :
Curatirea se va face cit mai delicat, fara frecat si solventi tari ! Variantele prezentate sunt pentru cele hot film, cele cu fir suporta in schimb actiuni mai hotarite gen penson si WD40.
Varianta 1 :
Pentru curatare am gasit ceva produs de CRC. Se pune partea cu senzorul la inmuiat in alcool izopropilic dupa care jet de spray. Metoda a fost testata si a vut rezultate foarte bune !
Informatii privind el mai jos sau crcind.com. In cazul in care nu il gasiti aveti compozitia lui chimica si poate gasiti ceva asemanator ca sunt o groaza pe piata. Faceti o proba pe o oglinda sa vedeti daca dupa evaporare ramin rezuduri si in nici un caz sa nu contina ulei ca el va aduna tot praful. De asemenea o proba pe o suprafata de plastic (o rigla de plastic) sa observati ca nu il ataca sau solva. Obligatoriu este sa nu contina solventi puternici cum sunt cei de carburatoare, injectoare.


Mai este bun si probat urmatorul produs tot de la CRC.

Daca nu iese folositi varianta 2 sau 3 poate se intimpla vreo minune...

Varianta 2 :
Pentru depuneri alb-gri ("piatra") care nu rectioneaza pozitiv la acest solvent (spray CRC air mass flow cleaner sau asemanatoare) se poate utiliza o solutie diluata de amoniac incalzita la 60 grade dar atentie la nas. Se scufunda partea cu senzorul, se agita eventual se poate folosi un penson cu par fin moale si lung(dar morcovul in...cit sfecla) dupa care se clateste cu apa distilata si se usuca.

Varianta 3 :
O solutie foarte buna si testata e sa folositi un detergent pentru aragaz, hote produs de MADEL Sgrassa&Brilla care contine numai tensioactivi si nu ataca chimic. Este adus printre altii de Moldways si in Iasi se gaseste usor pentru ca se mai vinde si ca detergent motor la piese auto. Din experienta am mai multa incredere in el, efectiv curata mai bine decit un alcool izopropilic uleiurile etc... Incalziti la 60-80 celsius solutia, o puneti intr-un pahar, scufundati partea cu senzorul pentru 15 min si mai agitati din cind in cind eventual cu un penson fin. Repetati operatiunea pina cind straluceste. Clatit cu jet apa la robinet (numai partea cu senzorul !)apoi cu apa distilata si uscat.

Personal am curatat de m-am saturat cu toate acestea senzorul parea mort indiferent de solutii, la iesire numai balarii mici de tot. Asa ca am dat 650 pe unul original si gata cu joaca.
Codul Bosch pentru Agila, Corsa C si o Vectra cu motor de 1.2l este 0 280 218 031 sau Cod Opel P.N. 9 193 149 Cat.No. 836 584 .
Pretul bun la ora asta este 650 original. Cel mai bun pret il are GM, pe urma BOSCH cam 850-980 ci cel mai scump la Opel 1150-1250 si de fapt este acelasi lucru produs de nemti diferind sigla sub care se vinde si importatorul.
Nu mai am beculete aprinse si parca trage mai frumos.

MONTAREA :
La montare aveti grija, colierele au lasat urme pe burduful de cauciuc. Stringeti usor si la sfirsit, prin rotire, veti gasi exact pozitia in care au fost si abia atunci strigeti definitiv.

De beculete aprinse se scapa prin deconectarea bateriei minim 30 minute, chiar de mai multe ori, pina se ajunge la succesiunea normala adica dupa ce bagi cheia in 3 secunde se stinge martorul cu cheita si dupa contact nu se mai aprinde.
De curiozitate, avind material didactic l-am desfacut pe cel vechi. In mijloc este o adincitura dreptunghiulara, argintie care nu o inteleg. Inclin sa cred ca acolo era de fapt senzorul care o fi iesit pe teava de esapament ca molecule. I rest se vad ceva trasee si cam atit.

Mai puteti citi cite ceva pe site la pierburg. Va mai atasez diverse documente poate va mai lumineaza cu ceva.




Succes la toti !

Update 31 iulie 2018: inlocuit aproape toate imaginile moarte de pe postimage


Ultima modificare făcută de dancuciureanu la Vin 29 Jan, 2016 8:38 am
Skip ads

  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,465
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
Postul il voi rectifica zilele astea ca sunt ceva greseli, info noi etc.
Nu poluati acest topic !
  • rhydin

  • Mesaje scrise: 1,369
  • Locatie: Hunedoara
  • Masina: Astra 2005 Z16XEP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Dec 2013

  • Mesaj Privat
Am o intrebare, pentru MAP, MAF, IAT se pot folosii solutii pe baza de alcool? Spre exemplu eu am alcool care se utilizeaza in prosectura, mai exact alcool etilic absolut care are puritate de 99.6% (deci cei 0,4% sunt urme de apa). Nu contine urme de ulei cum ar fi Toluenul si nici nu ataca precum Xilen-ul. Alcoolul asta daca il torn pe undeva se evapora in cateva secunde, daca pun pe suprafete de plastic nu matuieste nu nimic.
Intreb deoarece as vrea sa curat IAT-ul peste care am impresia ca l-am atins cu degetul, si deasemenea as vrea sa curat si senzorul map care dupa lungi studii cu colegul Marius Popescu am sesizat ca desi pedala este apasata doar 22% map-ul arata ca si cum pedala ar fi calcata la maxim si ma gandesc sa bag senzorul map in alcool si sa-l tin acolo cateva minute.
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,465
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
La IAT nu conteaz asa mult ca ai pus degetul pe el.
La MAP poti incerca linistit o curatare cu etilic, introduci in el cu seringa si ac dupa care astepti, iar introduci si te opresti cand vezi argintiul ''de la capatul tunelului''. Ar fi bun un ac scurt, cam 5mm ca sa nu atingi cumva senzorul.
  • rhydin

  • Mesaje scrise: 1,369
  • Locatie: Hunedoara
  • Masina: Astra 2005 Z16XEP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Dec 2013

  • Mesaj Privat
Multumesc. Atunci ma orientez catre o seringa cu ac de insulina.
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,465
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
O pila fina si tai din ac, este de preferat ac gros ca sa ai debit (jet puternic).
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,465
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
rhydin, ma suni si tu meriti ajutor inclusiv pe SFT
  • rhydin

  • Mesaje scrise: 1,369
  • Locatie: Hunedoara
  • Masina: Astra 2005 Z16XEP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Dec 2013

  • Mesaj Privat
Mulțumesc. Existã o reușitã cu senzorul. O îmbunãtãțire la accelerare nu am mai sesizat nici acele smucituri ce le aveam,insa vadca stf ul tot persistã.
  • lvio

  • Mesaje scrise: 74
  • Locatie: Arges
  • Masina: Meriva 2004 z17dth
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Nov 2015

  • Mesaj Privat
Va rog frumos un sfat:Cum se scoate capacelul mic de deasupra senzorului .Vreau sa curat senzorul cu spray crc si nu stiu cum sa ajung la el.Va multumesc
  • tudvalentin

  • Mesaje scrise: 17
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Agila 2002 Z10XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 18 Aug 2009

  • Mesaj Privat
Salut ,sunt posesor de agila 1.0 z10xe si as dori sa stiu ce cod are cotul dintre clapeta de acceleratie si debitmetru (al meu este spart la prindere) si de unde pot face rost de unul?
Multumesc anticipat.
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,465
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
9205561 4700972
Grija sa fie fix de Agila Z10XE, restul difera ca lungime si prindere.
Gasesti ieftin la dezmembrari cam 20lei, pe comanda ai codul dar ca pret nu stiu.
Skip ads

  1. Home
  2. Tutoriale

Discuții similare

Intră în ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Întâlniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viață




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR