Anul trecut aveam inca motorul stock de 82cp si am facut 1.235km cu 60litri de motorina, cu mentiunea ca nu era activa portiunea de autostrada de dupa Medgidia si ne-am dus prin Murfatlar o portiune pana am intrat pe o bucata de autostrada care era terminata pana la Agigea.
Anul asta drumul a fost ceva mai direct, am mers pe A2 si apoi A4 pana la Agigea. Deci A1 cu 120km si (A2+A4) cu 220km, dus-intors... Dar in plus anul asta am avut o crestere de putere la motor undeva la 100hp dupa operatiunea de tuning si in plus am mers jumatate de drum pe CruiseControl... astfel ca mi-am doborât vechiul record la consum : anul asta am facut 1.265km cu 58litri de motorina, cu CruiseControl activat pe 100km/h, 680km de autostrada si 585km facuti in regim mixt, oras cu exterior.
Daca facem o socoteala matematica pe regula de trei-simpla, iese un consum de aproximativ 4.6litri la 100km. Asta in urmatoarele conditii : 2 adulti si un copil, fara A/C, bagaje pentru 3 persoane (portbagaj ocupat 70%), CruiseControl cu viteza constanta pe Autostrada 100km/h, viteza in localitati 65km/h intr-a 5-a, viteza intre localitati 80-100km/h in functie de drum. Putere motor 100hp, cilindree 1686ccm, Cx caroserie 0.28, greutate autoturism 1.375kg(proprie)+2adulti+1copil+bagaje, plinul cu motorina MOL in amestec cu ulei 2T semisintetic si un trafic sporadic combinat cu un parcurs preponderent de noapte.
Daca mai este ceva de spus, cred ca ar trebui sa multumesc inca odata celor de la Opel pentru design-ul caroseriei de Vectra B care constructiv are un coeficient aerodinamic foarte bun, inginerilor de la Isuzu pentru acest motor turbodiesel clasic exceptional de econom si fiabil, userilor de pe forumurile VxON si MIGWeb pentru detaliile privind tuning-ul la acest motor, si probabil mie insumi pentru incapatânarea de a monta CruiseControl acolo unde Opel nu a vrut sa o faca.
Va doresc tuturor celor interesati de tuning motor pentru motoarele X17DT sau TC4EE1 sa va mearga masinile asa cum merge a mea la 207.000km.
Anul acesta nu am mai fost la fel de norocos, in sensul ca nu am mai reusit sa scot acest consum exceptional, care pentru mine este recordul meu absolut cu masina asta pe drumurile din România.
La fel, si anul acesta am fost plecat cu familia pe litoralul românesc, doar ca am reusit sa fac 1.275km cu 61litri de motorina + ulei 2T JASO FC, drumul si restul detaliilor fiind in aproximativ aceleasi conditii ca mai sus.
Una din cauze ar putea fi ca sotia din nefericire (fiind cu mine, in fata-dreapta) a reusit sa mearga 4-5km cu motorul la 120grade C... ce mai, asta e maximul pe scala, daca acul putea urca mai mult probabil ca s-ar mai fi dus... si totul datorita unui furtun de la termoflot care avea o gaura in el. Drumul era in panta... acul s-a dus la maximul de pe scala... Ce sa vezi, ghinionul a facut sa cumpar fix celalalt furtun (la termoflot sunt 2 furtune, sunt asemanatoare daca privesti motorul de pe partea soferului, am cumparat furtun nou pe original, initial am bagat sare de lamâie 10% la dus ca sa se curete circuitul de racire al motorului, in circuit nu mai aveam antigel doar apa, apoi am ajuns la destinatie unde am constatat stupefiat ca nu se potriveste furtunul cel nou ca trebuia cumparat exact celalalt, dupa cam o ora de la momentul cand am oprit motorul a venit o ploaie cu gheata si dupa asta ne-am intors de urgenta de la tara la Sibiu si ghinionul meu a fost ca am uitat sa completez cu apa la intoarcere, pentru ca am plecat în graba). Si al doilea ghinion, a fost ca la tara am baut o bere, asa ca a trebuit sa conduca sotia care din nefericire nu s-a uitat deloc la acul de temperatura tot drumul, pana cand m-am uitat eu vazand ca motorul nu trage asa cum il stiam eu.
Un MARE PLUS a fost ca aveam in motor un ulei de motor Petro-Canada Duron 5w40 - care are un HTHS exceptional si deci rezista la presiuni si temperaturi MARI si care datorita acestui ulei de motor rezistent la solicitari mai mari (poate si partial datorita mie ca am vazut la un moment dat acul de temperatura la maxim si apoi am oprit IMEDIAT motorul, iar pe urma am tot completat cu apa distilata pâna acasa) motorul a scapat... in ce sens... in sensul ca nu a cedat garnitura de chiuloasa si motorul cel putin deocamdata mie unul imi pare ca merge normal.
Exista si cateva chestiuni negative ce le-am remarcat dupa aceasta intâmplare nefericita :
- uleiul de motor Petro-Canda Duron 5w40 avea 4.800km cand s-a intamplat aceasta situatie DE AVARIE, uleiul fiind unul exceptional (de camioane, camionete, dube dar si de masini mici cu motor diesel) a rezistat pe moment... in sensul ca a uns si racit motorul (si norocul meu a fost ca acest motor este unul turbo-diesel si deci racit suplimentar de ulei, in plus are un termoflot si acesta si-a facut datoria racind ,,restul de apa, atat cat mai era ea,, in sistemul de racire, pentru ca gaura nu a fost masiva ci una relativ mica, cât o mina de pix si temperatuira exterioara a fost de doar 20grade C pe timp de vara, norocul meu daca pot sa zic asa). DAR, imediat dupa eveniment, am vazut ca motorul a piscat la ulei (e pentru prima data, dupa multe schimburi de ulei) a luat ceva pe joja (poate 150ml). Nu am completat cu ulei, nu am acest obicei ca masina nu manaca ulei.
- am plecat cu masina la Mare pe litoralul românesc, masina a vazut 3.300rpm (atat e maximul recomandat in care poti sa tii acest motor la drum lung) si dupa 1.275km a trebuit sa completez cu ulei de motor, 230ml. Motorul avea 6.000km cu acest ulei cand am completat, evident cu exact acelasi tip de ulei cu care era in motor. Sa completez a fost o ,,premiera,, pentru mine de cand am eu acest motor, masina are 236.000km de cand e la mine, am luat-o la 166.00km direct de la privat din Austria..
- ce am mai observat... inainte de completarea cu ulei de motor : cand am scos joja mi-a picat pe jos o picatura mare de ulei de motor. Pentru mine, asta a fost a 2-a premiera, daca pot sa spun asa, inca nu am intalnit ulei de motor care sa pice jos de pe joja pâna in 8.500km de la schimb. SO, WHAT THE HECK IS THIS? sau, cum de e posibila chestia asta ?
Asadar, ca sa pun o intrebare, si-i rog sa raspunda doar pe cei ce stiu exact sau au patit ca si mine : daca duci motorul in zona rosie de temperatura si mergi asa cu el 5-10km (nu stiu exact cat a fost la mine), pe urma trebuie sa faci si schimbul de ulei, in sensul ca uleiul de motor poate sa-si piarda atât de brusc calitatile lui de ungere si curatare ?
Acum, ca sa sumarizez : mare lucru ca nu a cedat motorul... deci tine si de starea lui, a uleiului folosit, a starii proprii/improprii a sistemului de racire, a temperaturii exterioare si a stilului de mers in ultimul rand.
Daca motorul porneste la fel de bine pe iarna la -20grade C atunci o sa pot sa spun ca sunt 90% sigur ca motorul a scapat. Mare pacat ca s-a intamplat chiar asta, numai ce i-am facut cu un an inainte jocul la pastilele din chiuloasa iar anul asta i-am pus o garnitura de capac motor noua, pe original si nu mai pierdea ulei pe la capac.
Sfat : fiti cu ochii pe racirea acestui motor, ca e singurul lucru ce poate termina (inainte de vremea lui) acest motor deosebit de fiabil.