viki2000
- Mesaje scrise: 33
- Locatie: Caras-Severin
- Masina: Vectra 1998
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Mai 2008
- Mesaj Privat
Desi aparent pare floare la ureche, schimabrea antigelului poate sa dea batai de cap. Oricum e consumatoare de timp. Mie mi-a luat 3-4 ore. A fost prima data.
M-am uitat la schema de mai sus si am identificat furtunele pe masina relativ usor.
Am pus sub masina o tava folosita si la scurgerea de ulei.
Faza tare e ca nu am reusit nici in ruptul capului sa desfac furtunul recomandat/marcat, cel mai gros, din partea dreapta jos a radiatorului(cum stai cu fata inspre masina). Are o clema de metal ce tine furtunul pe teava de plastic a radiatorului. Poate nu am avut scula necesara, insa am incercat cu tot felul de patenti si clesti care i-am avut.
Nu e destul loc sa introduci mana.
Toate incercarile mele au fost pe deasupra masinii, pentru ca nu am avut sanse sa ridic masina si sa incerc pe sub masina.
Dupa mai bine de 30 min de incercari, am renuntat la ideea de a scoate acel furtun/racord. Ma gandeam, chiar daca as fi reusit sa desfac clama si sa o imping pe furtun in sus, ar fi fost foarte greu spre imposibil sa o pun la loc cu sculele care le am, problema principala fiind spatiul, accessul greu pe deasupra.
Poate ca e ceva ce nu am observat, insa mie mi-a parut dificil.
Astfel ca am incercat altfel, demontand furtunul mai subtire de deasupra, care e un retur intre radiator si vasul rezervor cu antigel.
Imi era clar ca furtunul de jos e mai bine sa il ai demontat, pentru ca fiind in partea de jos a raditorului, lichidul se scurge mai bine. In cazul meu, ma gandeam ca mult lichid ramane in radiator si ar fi nevoie de presiune ca sa il scoata tot sau cat mai mult.
Am demontat furtunul acela mai subtire de retur din partea vasului rezervor, deci a rams conectat la radiator.
Apoi l-am intors in jos in afara masinii pe langa faruri si l-am legat cu niste sarma de o galeata de 10 litri.
Apoi am pornit motorul si am turat la 2500 rpm pana ce temperatura a a juns pe la 92-95°C. Cam 10-15min.
Antigelul s-a incalzit si a inceput sa fie scos in galeata. Am lasat cam 3-5 min asa, pana am considerat ca a iesit tot.
Apoi am oprit motorul si l-am lasat sa se raceasca.
Intre timp, conform indicatiilor de pe aceste pagini, am fost pregatit cu 10l de apa distilata, 1/2l de sare de lamaie lichid si 3l de antigel nou concentrat.
Dupa ce s-a racit motorul, nu chiar de tot, am turnat apa de la robinet in vasul rezervor de antigel pana a iesit curata in galeata.
Apoi am pregatit 5l de apa de la robinet cu ½ l de sare de lamie.
Apoi am montat la loc furtunul la rezervor si am pus acei 5.5l de lichid in rezervor pana s-a umplut.
Am pornit mototul din nou 10-15 min pana a ajuns din nou la 90°C.
Apoi l-am lasat sa se raceasca un pic si am desfacut din nou furtunl si l-am pus in galeata. A inceput sa curga fara sa pornesc motorul.
Apoi am pornit motorul si am scos prin presiunea data de temperatura toata solutia aceia de curatare, cu mult abur.
Dupa 5 min am oprit din nou si am adugata apa distilata pana a iesit curata.
Apoi s-a scurs toata apa distilata.
Am montat la loc furtunul la rezervor.
Am adaugat doar apa distilata pana s-a umplut rezervorul.
Am inchis din nou totul ca sa fie sub presiune si am pornit din nou motorul. Din nou 90°C, 10-15 min, 2500 rpm.
Apoi am oprit, am last sa se raceasca si am desfacut din nou furtunul si am scurs toata apa distilata.
Lichidul iesea din ce in ce mai curat, la inceput, prima data, a fost tare murdar.
Am pornit motorul si am incalzit pana la 92-95°C, de numai iesea nici un strop de apa/lichid ci doar aburi, si aceia din ce in ce mai putini. Am oprit dupa 10-15 min.
Am lasat sa se raceasca, am conectat furtunul la loc asa cum a fost initial.
Am pus antigelul nou cu ratia 1:1.
La inceput a intrat aproape de 5l, ceva mi putin.
Am pornit din nou, insa greu am ajuns la 90°C, a ineput sa scada la 85-87°C. Dupa 15-20 min am reusit totusi sa a ajung la 90°C cu 2500 rpm. Cand am lasat la relanti, automat a inceput incet sa scada is temperatura la 87-85°C in mai putin de 1min.
Am lasat 20min sa se raceasca.
Apoi am vazut ca mai trebuia antigel, scazuse nivelul in vasul rezervor.
Am deschis incet – se face presiune, si am mai adugat cel putin 1/2l.
Deci pana acum cam 5.5l antigel cu apa distilata in total.
Am inchis si o sa vedem zilele urmatoare.
Eu am cumparat 2 bidoane de 1.5l antigel concentrat. Am amestecat 1:1 cu apa distilata rezultand 6l de antigel cu apa distilata. A mai ramas cam ½ l.
Cred ca, desi nu am desfacut partea de jos a radiatorului, s-a curatat tot ce era vechi dupa atatea spalari, cel putin sper.
Imi era teama ca nu cumva sa se amestece antigelul vechi necunoscut cu cel nou universal.
Daca apar noutati/probleme voi scrie din nou, insa cred si sper ca totul e in ordine.
Cat despre tipul de antigel folosit si culoarea lui a fost o adevarata aventura citind pe aici sa stiu ce sa aleg.
Cum masina e Vectra B din 1998 am dedus ca trebuie sa fie antigel albastru-verzui cu silcati.
Ei bine nu e numai asa.
M-am dus (in Germania) la un magazin de piese auto si am intrebat ce au/recomanda pentru masina mea.
Mi-au zis ca au unul universal bun si pentru radiatoare de aluminiu si bun si pentru cele de tabla sau mixaj intre ele.
Culoarea, total neimportanta pentru ca tine de producator, e in cazul meu galbena-verzui.
Cel mai bine e sa intrebati local la magazinul de piese auto, specific pentru masina care o aveti, tip si an de fabricatie.
Daca ca intereseaza acest tip de antigel universal iata aici site-ul producatorului:
http://www.cartechnic.de/de...ord_list[2]=00327
http://www.cartechnic.de/en...ord_list[2]=00327
Am dat in jur de 10 euro pe 1.5l.
M-am uitat la schema de mai sus si am identificat furtunele pe masina relativ usor.
Am pus sub masina o tava folosita si la scurgerea de ulei.
Faza tare e ca nu am reusit nici in ruptul capului sa desfac furtunul recomandat/marcat, cel mai gros, din partea dreapta jos a radiatorului(cum stai cu fata inspre masina). Are o clema de metal ce tine furtunul pe teava de plastic a radiatorului. Poate nu am avut scula necesara, insa am incercat cu tot felul de patenti si clesti care i-am avut.
Nu e destul loc sa introduci mana.
Toate incercarile mele au fost pe deasupra masinii, pentru ca nu am avut sanse sa ridic masina si sa incerc pe sub masina.
Dupa mai bine de 30 min de incercari, am renuntat la ideea de a scoate acel furtun/racord. Ma gandeam, chiar daca as fi reusit sa desfac clama si sa o imping pe furtun in sus, ar fi fost foarte greu spre imposibil sa o pun la loc cu sculele care le am, problema principala fiind spatiul, accessul greu pe deasupra.
Poate ca e ceva ce nu am observat, insa mie mi-a parut dificil.
Astfel ca am incercat altfel, demontand furtunul mai subtire de deasupra, care e un retur intre radiator si vasul rezervor cu antigel.
Imi era clar ca furtunul de jos e mai bine sa il ai demontat, pentru ca fiind in partea de jos a raditorului, lichidul se scurge mai bine. In cazul meu, ma gandeam ca mult lichid ramane in radiator si ar fi nevoie de presiune ca sa il scoata tot sau cat mai mult.
Am demontat furtunul acela mai subtire de retur din partea vasului rezervor, deci a rams conectat la radiator.
Apoi l-am intors in jos in afara masinii pe langa faruri si l-am legat cu niste sarma de o galeata de 10 litri.
Apoi am pornit motorul si am turat la 2500 rpm pana ce temperatura a a juns pe la 92-95°C. Cam 10-15min.
Antigelul s-a incalzit si a inceput sa fie scos in galeata. Am lasat cam 3-5 min asa, pana am considerat ca a iesit tot.
Apoi am oprit motorul si l-am lasat sa se raceasca.
Intre timp, conform indicatiilor de pe aceste pagini, am fost pregatit cu 10l de apa distilata, 1/2l de sare de lamaie lichid si 3l de antigel nou concentrat.
Dupa ce s-a racit motorul, nu chiar de tot, am turnat apa de la robinet in vasul rezervor de antigel pana a iesit curata in galeata.
Apoi am pregatit 5l de apa de la robinet cu ½ l de sare de lamie.
Apoi am montat la loc furtunul la rezervor si am pus acei 5.5l de lichid in rezervor pana s-a umplut.
Am pornit mototul din nou 10-15 min pana a ajuns din nou la 90°C.
Apoi l-am lasat sa se raceasca un pic si am desfacut din nou furtunl si l-am pus in galeata. A inceput sa curga fara sa pornesc motorul.
Apoi am pornit motorul si am scos prin presiunea data de temperatura toata solutia aceia de curatare, cu mult abur.
Dupa 5 min am oprit din nou si am adugata apa distilata pana a iesit curata.
Apoi s-a scurs toata apa distilata.
Am montat la loc furtunul la rezervor.
Am adaugat doar apa distilata pana s-a umplut rezervorul.
Am inchis din nou totul ca sa fie sub presiune si am pornit din nou motorul. Din nou 90°C, 10-15 min, 2500 rpm.
Apoi am oprit, am last sa se raceasca si am desfacut din nou furtunul si am scurs toata apa distilata.
Lichidul iesea din ce in ce mai curat, la inceput, prima data, a fost tare murdar.
Am pornit motorul si am incalzit pana la 92-95°C, de numai iesea nici un strop de apa/lichid ci doar aburi, si aceia din ce in ce mai putini. Am oprit dupa 10-15 min.
Am lasat sa se raceasca, am conectat furtunul la loc asa cum a fost initial.
Am pus antigelul nou cu ratia 1:1.
La inceput a intrat aproape de 5l, ceva mi putin.
Am pornit din nou, insa greu am ajuns la 90°C, a ineput sa scada la 85-87°C. Dupa 15-20 min am reusit totusi sa a ajung la 90°C cu 2500 rpm. Cand am lasat la relanti, automat a inceput incet sa scada is temperatura la 87-85°C in mai putin de 1min.
Am lasat 20min sa se raceasca.
Apoi am vazut ca mai trebuia antigel, scazuse nivelul in vasul rezervor.
Am deschis incet – se face presiune, si am mai adugat cel putin 1/2l.
Deci pana acum cam 5.5l antigel cu apa distilata in total.
Am inchis si o sa vedem zilele urmatoare.
Eu am cumparat 2 bidoane de 1.5l antigel concentrat. Am amestecat 1:1 cu apa distilata rezultand 6l de antigel cu apa distilata. A mai ramas cam ½ l.
Cred ca, desi nu am desfacut partea de jos a radiatorului, s-a curatat tot ce era vechi dupa atatea spalari, cel putin sper.
Imi era teama ca nu cumva sa se amestece antigelul vechi necunoscut cu cel nou universal.
Daca apar noutati/probleme voi scrie din nou, insa cred si sper ca totul e in ordine.
Cat despre tipul de antigel folosit si culoarea lui a fost o adevarata aventura citind pe aici sa stiu ce sa aleg.
Cum masina e Vectra B din 1998 am dedus ca trebuie sa fie antigel albastru-verzui cu silcati.
Ei bine nu e numai asa.
M-am dus (in Germania) la un magazin de piese auto si am intrebat ce au/recomanda pentru masina mea.
Mi-au zis ca au unul universal bun si pentru radiatoare de aluminiu si bun si pentru cele de tabla sau mixaj intre ele.
Culoarea, total neimportanta pentru ca tine de producator, e in cazul meu galbena-verzui.
Cel mai bine e sa intrebati local la magazinul de piese auto, specific pentru masina care o aveti, tip si an de fabricatie.
Daca ca intereseaza acest tip de antigel universal iata aici site-ul producatorului:
http://www.cartechnic.de/de...ord_list[2]=00327
http://www.cartechnic.de/en...ord_list[2]=00327
Am dat in jur de 10 euro pe 1.5l.
viki2000
- Mesaje scrise: 33
- Locatie: Caras-Severin
- Masina: Vectra 1998
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Mai 2008
- Mesaj Privat
Domnilor,
Pot sa va spun ca operatia a fost reusita.
Sambata intre 17:00-20:30 am schimbat antigelul.
Duminica am condos la o distanta de 70km, deci dus intors cam 140km.
Am condus pe autostrada in Germania cu 120-130km/h in medie.
Am urmarit in permanenta pe bord temperatura la motor. A fost relativ constanta intre 79-81°C. Variatia s-a datorat vitezei, in oras sau pe autostrada, cat si daca mergeam sau nu in sensul vantului. Afara, in oras erau pana la 8°C, iar pe autostrada erau cam 3.5°C afisati pe bordul masinii, deci cu tot cu curentul de aer rece dat de viteza masinii.
Astazi, cu motorul complet rece, am verificat rezervorul antigelului si calitatea antigelului.
Antigelul era relativ curat, transparent, nu necesita adugare in rezervor, iar punctul de inghet este de -27°C.
Ma asteptam sa fie -35°C cum se spunea pe cutia cu antigel, la un amestec de 1:1 cu apa distilata, dar faptul ca e -27°C arata ca in instalatie a mai fost apa distilata din curatarea ce am efectuat-o inaninte de a introduce antigel. Deci mixajul meu de 1:1 s-a mai diluat un pic cu apa distilata din raditaor.
Cat despre -27°C consider ca tot e o valorea buna si acceptabila.
Initial, inainte de scoate antigelul vechi, am masurat cu acelasi instrument punctul de inghet si aparatul nu indica nimic corect pe scala sa de pana la -40°C, indicatia fiind undeva dupa acest -40°C, lucru care nu era normal si nu se poate lua in considerare pentru ca si antigelul era murdar, tulbure si vechi de mai bine de 3-4 ani neschimbat.
Aparatul folosit pentru masurarea punctului de inghet al antigelului l-am cumparat din acelasi magazin cu antigelul, e relativ simplu (o pompa si un cadran) si a costat in jur de 10 euro. Puteti sa-l vedeti mai jos:
Initial am vrut sa iau unul mai bun, un refractometru cu 30 de euro, care masoara si alte lichide, insa la cat am eu nevoie era doar o pierdere de bani.
Ca si concluzie, as vrea sa rezum procedura folosita de mine, inspirata de ce a fost scris mai sus, cu diferenta ca am folosit pentru evacuarea antigelului vechi furtunasul subtire din partea de sus a racordului la radiator, cea care este un retur, conectata intre radiator dreapta sus (cum stai in fata masinii) si rezervorul cu antigel. Acest racord merge pe langa/sub dreapta tubul de introducere a solutiei de curatat parbrizul.
Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire:
- se porneste motorul si se accelereaza pe la 2500 rpm cateva minute, intre 10-15 min, nu e important timpul ci temperatura, de ci se tine pornit pana se ajunge la temperatura de 92-95°C, cand lichidul din circuitul antigelului este recirculat, daca circuitul e inchis, sau e scos afara din circuit in galeata, daca circuitul e deschis. Important de stiut este ca sunt multi aburi, nu prea buni la respiratie, atunci cand circuitul e deschis. E bine sa fie intr-un loc aerisit, sau daca e garaj, atunci sa fie cu usa larg deschisa. Dupa ce temperatura a ajuns la peste 90°C atunci se poate lasa motorul la ralanti, adica mers in gol, si putem sa iesim din masina sa observam cum iese lichidul in galeata impreuna cu mult abur. Atentie sa nu va ardeti si sa nu va intoxicati!
1. Pregatiti o galeata de 5-10l in fata masinii dreapta, langa far si niste sarma subtire pentru legare furtun antigel.
2. Motorul oprit si rece. Desfacere capac rezervor antigel, incet pentru ca poate fi sub presiune.
3. Demontare racord retur antigel de la vasul rezervor. Trebuie scos si intors in jos in galeata peste far, in afara masinii, apoi legat cu sarma de manierul, baiera galetii.
4. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit deschis. Capacul de la rezervor nu e pus.
5. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
6. Adaugam 5l apa robinet in rezervor antigel pana iese curata in galeata. Dupa ce nu mai curge conectam furtunasul la loc la rezervorul de antigel, asigurandu-l cu clama, siguranta metalica.
7. Preparam lichid de curatare 5l de apa de robinet cu 500ml de sare de lamaie (lichid) sau detartrant, important e sa nu fie prea conecntrat, adica 10% e OK. Adaugam in rezervor solutia preparata si inchidem bine pentru ca urmeaza sa se faca presiune. Punem capacul la rezervor.
8. Aplicam din nou Procedura de la punctul 4), de data asta cu circuit inchis, cu solutie de curatare in loc de antigel. Ideea e sa se recircule.
9. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
10. Motorul oprit si rece. Desfacere capac rezervor antigel, incet pentru ca poate fi sub presiune.
11. Demontare racord retur antigel de la vasul rezervor. Trebuie scos si intors in jos in galeata peste far, in afara masinii, apoi legat cu sarma de manierul, baiera galetii.
12. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit deschis. In acest pas curatam circuitul de solutia de curatat.
13. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
14. Adaugam apa de robinet pe circuit pana nu mai iese de pe circuit solutie de curatat. Se simte la miros pentru ca si detartrantul cat si sarea de lamie miroase greu incalzita la 90°C.
15. Apoi lasam sa se scurga tot de la sine, iar in loc de apa de robinet punem apa distilata pana curge, cam 2.5l in cazul meu. In acest moment avem pe circuit apa de robinet combinata cu apa distilata.
16. Dupa ce nu mai curge conectam furtunasul la loc la rezervorul de antigel, asigurandu-l cu clama, siguranta metalica.
17. Adaugam apa distilata pana se umple rezervorul la nivelul maxim indicata. Punem capacul la rezervor.
18. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit inchis. In acest pas curatam circuitul cu apa distilata.
19. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
20. Motorul oprit si rece. Desfacere capac rezervor antigel, incet pentru ca poate fi sub presiune.
21. Demontare racord retur antigel de la vasul rezervor. Trebuie scos si intors in jos in galeata peste far, in afara masinii, apoi legat cu sarma de manierul, baiera galetii.
22. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit deschis. Capacul de la rezervor nu e pus. In acest pas scoatem afara apa distialata de pe circuit.
23. Cand nu mai curge, mai adaugam in rezervor (inca 2.5l in cazul meu) de apa distilata pana iese apa curata pe furtunas in galeata.
24. Dupa ce nu mai curge conectam furtunasul la loc la rezervorul de antigel, asigurandu-l cu clama, siguranta metalica.
25. Pregatim antigel si apa distilata 1:1 si adaugam in rezervor pana la nivelul maxim indicat pe rezervor. . Capacul de la rezervor e pus.
26. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit inchis. In acest pas recirculam antigelul nou.
27. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
28. Desfacem capacul de la rezervor antigel si mai adugam cat e necesar. Capac pus la loc la rezervor si totul e terminat si in regula.
Ar fi de mentionat doar ca datorita faptului ca folosim partea de sus a radiatorului mai ramane apa distilata in radiator si combinatia 1:1 antigel-apa distilata. As recomanda aici urmatoarea procedura, care sigura ma sa o aplic data viitoare:
- dupa ce am umplut cu antigel nou prima data circuitul si dupa ce am recirculat odata si motorul s-a racit, ar fi bine sa masuram concentratia de antigel, punctulde inghet si daca nu e potrivit, adica solutia de antigel e prea diluata, atunci la completarea ultima ar fi bine sa adugam doar antigel nediluat pentru ca se va dilua cu solutia din circuit.
- De asemenea se poata sa facem o concentratie de 60% antigel cu 40% apa prima data, adica mai concentrat decat se recomanda, pentru ca se va dilua oricum cu apa distilata din radiator dupa prima recirculare, iar apoi dupa recirculare si racire sa masuram concentratia si sa aduagam dupa nevoi, poate doar antigel concentrat 250ml.
In cazul meu a intrat cam 5.5l de solutie antigel-apa distilata 1:1. Cred ca restul de pana la 6-7 l cat se mentioneaza aici este apa distilata ramasa in radiator. Ca atare se poate calcula exact cat antigel concentrat 100% se poate aduga ca sa se obtina solutia recomandata de producator 1:1 antigel-apa distilata.
In cazul meu cu -27°C e destul de in regula. Daca vreau mai concentrat pot extrage cu o pompa si un furtunas tot ceea ce este in rezervor si aduga doar antigel concentart, insa nu e cazul.
Sper sa va fie de folos macar o parte a experinetei mele de schimbare a antigelului, prima data incercat si reusit.
Aparat cu 10 euro folosit de mine:
Aparat cu 30 euro mai specializat:
Pot sa va spun ca operatia a fost reusita.
Sambata intre 17:00-20:30 am schimbat antigelul.
Duminica am condos la o distanta de 70km, deci dus intors cam 140km.
Am condus pe autostrada in Germania cu 120-130km/h in medie.
Am urmarit in permanenta pe bord temperatura la motor. A fost relativ constanta intre 79-81°C. Variatia s-a datorat vitezei, in oras sau pe autostrada, cat si daca mergeam sau nu in sensul vantului. Afara, in oras erau pana la 8°C, iar pe autostrada erau cam 3.5°C afisati pe bordul masinii, deci cu tot cu curentul de aer rece dat de viteza masinii.
Astazi, cu motorul complet rece, am verificat rezervorul antigelului si calitatea antigelului.
Antigelul era relativ curat, transparent, nu necesita adugare in rezervor, iar punctul de inghet este de -27°C.
Ma asteptam sa fie -35°C cum se spunea pe cutia cu antigel, la un amestec de 1:1 cu apa distilata, dar faptul ca e -27°C arata ca in instalatie a mai fost apa distilata din curatarea ce am efectuat-o inaninte de a introduce antigel. Deci mixajul meu de 1:1 s-a mai diluat un pic cu apa distilata din raditaor.
Cat despre -27°C consider ca tot e o valorea buna si acceptabila.
Initial, inainte de scoate antigelul vechi, am masurat cu acelasi instrument punctul de inghet si aparatul nu indica nimic corect pe scala sa de pana la -40°C, indicatia fiind undeva dupa acest -40°C, lucru care nu era normal si nu se poate lua in considerare pentru ca si antigelul era murdar, tulbure si vechi de mai bine de 3-4 ani neschimbat.
Aparatul folosit pentru masurarea punctului de inghet al antigelului l-am cumparat din acelasi magazin cu antigelul, e relativ simplu (o pompa si un cadran) si a costat in jur de 10 euro. Puteti sa-l vedeti mai jos:
Initial am vrut sa iau unul mai bun, un refractometru cu 30 de euro, care masoara si alte lichide, insa la cat am eu nevoie era doar o pierdere de bani.
Ca si concluzie, as vrea sa rezum procedura folosita de mine, inspirata de ce a fost scris mai sus, cu diferenta ca am folosit pentru evacuarea antigelului vechi furtunasul subtire din partea de sus a racordului la radiator, cea care este un retur, conectata intre radiator dreapta sus (cum stai in fata masinii) si rezervorul cu antigel. Acest racord merge pe langa/sub dreapta tubul de introducere a solutiei de curatat parbrizul.
Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire:
- se porneste motorul si se accelereaza pe la 2500 rpm cateva minute, intre 10-15 min, nu e important timpul ci temperatura, de ci se tine pornit pana se ajunge la temperatura de 92-95°C, cand lichidul din circuitul antigelului este recirculat, daca circuitul e inchis, sau e scos afara din circuit in galeata, daca circuitul e deschis. Important de stiut este ca sunt multi aburi, nu prea buni la respiratie, atunci cand circuitul e deschis. E bine sa fie intr-un loc aerisit, sau daca e garaj, atunci sa fie cu usa larg deschisa. Dupa ce temperatura a ajuns la peste 90°C atunci se poate lasa motorul la ralanti, adica mers in gol, si putem sa iesim din masina sa observam cum iese lichidul in galeata impreuna cu mult abur. Atentie sa nu va ardeti si sa nu va intoxicati!
1. Pregatiti o galeata de 5-10l in fata masinii dreapta, langa far si niste sarma subtire pentru legare furtun antigel.
2. Motorul oprit si rece. Desfacere capac rezervor antigel, incet pentru ca poate fi sub presiune.
3. Demontare racord retur antigel de la vasul rezervor. Trebuie scos si intors in jos in galeata peste far, in afara masinii, apoi legat cu sarma de manierul, baiera galetii.
4. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit deschis. Capacul de la rezervor nu e pus.
5. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
6. Adaugam 5l apa robinet in rezervor antigel pana iese curata in galeata. Dupa ce nu mai curge conectam furtunasul la loc la rezervorul de antigel, asigurandu-l cu clama, siguranta metalica.
7. Preparam lichid de curatare 5l de apa de robinet cu 500ml de sare de lamaie (lichid) sau detartrant, important e sa nu fie prea conecntrat, adica 10% e OK. Adaugam in rezervor solutia preparata si inchidem bine pentru ca urmeaza sa se faca presiune. Punem capacul la rezervor.
8. Aplicam din nou Procedura de la punctul 4), de data asta cu circuit inchis, cu solutie de curatare in loc de antigel. Ideea e sa se recircule.
9. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
10. Motorul oprit si rece. Desfacere capac rezervor antigel, incet pentru ca poate fi sub presiune.
11. Demontare racord retur antigel de la vasul rezervor. Trebuie scos si intors in jos in galeata peste far, in afara masinii, apoi legat cu sarma de manierul, baiera galetii.
12. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit deschis. In acest pas curatam circuitul de solutia de curatat.
13. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
14. Adaugam apa de robinet pe circuit pana nu mai iese de pe circuit solutie de curatat. Se simte la miros pentru ca si detartrantul cat si sarea de lamie miroase greu incalzita la 90°C.
15. Apoi lasam sa se scurga tot de la sine, iar in loc de apa de robinet punem apa distilata pana curge, cam 2.5l in cazul meu. In acest moment avem pe circuit apa de robinet combinata cu apa distilata.
16. Dupa ce nu mai curge conectam furtunasul la loc la rezervorul de antigel, asigurandu-l cu clama, siguranta metalica.
17. Adaugam apa distilata pana se umple rezervorul la nivelul maxim indicata. Punem capacul la rezervor.
18. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit inchis. In acest pas curatam circuitul cu apa distilata.
19. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
20. Motorul oprit si rece. Desfacere capac rezervor antigel, incet pentru ca poate fi sub presiune.
21. Demontare racord retur antigel de la vasul rezervor. Trebuie scos si intors in jos in galeata peste far, in afara masinii, apoi legat cu sarma de manierul, baiera galetii.
22. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit deschis. Capacul de la rezervor nu e pus. In acest pas scoatem afara apa distialata de pe circuit.
23. Cand nu mai curge, mai adaugam in rezervor (inca 2.5l in cazul meu) de apa distilata pana iese apa curata pe furtunas in galeata.
24. Dupa ce nu mai curge conectam furtunasul la loc la rezervorul de antigel, asigurandu-l cu clama, siguranta metalica.
25. Pregatim antigel si apa distilata 1:1 si adaugam in rezervor pana la nivelul maxim indicat pe rezervor. . Capacul de la rezervor e pus.
26. Procedura scoatere lichid din circuitul de antigel – rezervor prin incalzire, circuit inchis. In acest pas recirculam antigelul nou.
27. Motor oprit. Pauza pana se raceste.
28. Desfacem capacul de la rezervor antigel si mai adugam cat e necesar. Capac pus la loc la rezervor si totul e terminat si in regula.
Ar fi de mentionat doar ca datorita faptului ca folosim partea de sus a radiatorului mai ramane apa distilata in radiator si combinatia 1:1 antigel-apa distilata. As recomanda aici urmatoarea procedura, care sigura ma sa o aplic data viitoare:
- dupa ce am umplut cu antigel nou prima data circuitul si dupa ce am recirculat odata si motorul s-a racit, ar fi bine sa masuram concentratia de antigel, punctulde inghet si daca nu e potrivit, adica solutia de antigel e prea diluata, atunci la completarea ultima ar fi bine sa adugam doar antigel nediluat pentru ca se va dilua cu solutia din circuit.
- De asemenea se poata sa facem o concentratie de 60% antigel cu 40% apa prima data, adica mai concentrat decat se recomanda, pentru ca se va dilua oricum cu apa distilata din radiator dupa prima recirculare, iar apoi dupa recirculare si racire sa masuram concentratia si sa aduagam dupa nevoi, poate doar antigel concentrat 250ml.
In cazul meu a intrat cam 5.5l de solutie antigel-apa distilata 1:1. Cred ca restul de pana la 6-7 l cat se mentioneaza aici este apa distilata ramasa in radiator. Ca atare se poate calcula exact cat antigel concentrat 100% se poate aduga ca sa se obtina solutia recomandata de producator 1:1 antigel-apa distilata.
In cazul meu cu -27°C e destul de in regula. Daca vreau mai concentrat pot extrage cu o pompa si un furtunas tot ceea ce este in rezervor si aduga doar antigel concentart, insa nu e cazul.
Sper sa va fie de folos macar o parte a experinetei mele de schimbare a antigelului, prima data incercat si reusit.
Aparat cu 10 euro folosit de mine:
Aparat cu 30 euro mai specializat:
- florin baltatescu
- **
- 411 mesaje
- din 20 Jan 2011
- Astra 1996 X16XEL
- Neamt
florin baltatescu
- Mesaje scrise: 411
- Locatie: Neamt
- Masina: Astra 1996 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Jan 2011
- Mesaj Privat
Ma intreb oare cum s-a simtit motorul 10-15 minute la cca. 2500 rot. fara lichid de racire. Eu personal nu as folosi niciodata aceasta metoda de scoatere a antigelului. Pentru colierele de la radiator eu am folosit un cleste cu deschidere mai mare si nu dureaza decat cateva secunde , deja numai in radiator cu furtunul scos mai ramane aprox. 1lt. lichid de racire (eu am dat si radiatorul jos si l-am spalat).
viki2000
- Mesaje scrise: 33
- Locatie: Caras-Severin
- Masina: Vectra 1998
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Mai 2008
- Mesaj Privat
Niste poze cu locatia si accesul la cleme, dar mai ales cu patentul folosit ar fi fain sa le vad.
Am urmarit temepratura tot timpul, cat timp nu a depasit 92-95°C ce conteaza daca nu avea lichid la 2500 rpm?
In plus nu stiu daca a fost 15min sau 7-8 min, poate max. 10min. Am urmarit ceasul din cand in cand, aproximativ. Ochii imi erau pe termometru.
Nu am avut posibilitatea sa dau radiatorul jos.
Am urmarit temepratura tot timpul, cat timp nu a depasit 92-95°C ce conteaza daca nu avea lichid la 2500 rpm?
In plus nu stiu daca a fost 15min sau 7-8 min, poate max. 10min. Am urmarit ceasul din cand in cand, aproximativ. Ochii imi erau pe termometru.
Nu am avut posibilitatea sa dau radiatorul jos.
petre85
- Mesaje scrise: 30
- Locatie: Cluj
- Masina: Vectra 2001 Z18XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Sep 2012
- Mesaj Privat
degeaba ati urmarit ceasul pe bord, depinde de unde sunt citite valorile temperaturii, temperatura afisata este cea a lichidului de racire, nemaifiind lichid racire, oare ce citea? legat de clema eu folosesc un cleste/patent mai mare tip mox, iar daca furtunu e lipit se foloseste o surupelnita cu cap drept, mai 'voinica" si se impinge usor.
- ahappyuser
- *******
- 6,745 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,745
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
Stati linistiti ca motorul se raceste partial si cu uleiul de motor. Atat cat se raceste el, daca nu are apa. Am pornit un motor diesel fara apa si l-am lasat la relanti 20min, era cald dar nu fierbinte. Daca era sa cedeze ceva, prima ceda garnitura de chiuloasa si apoi se deforma chiuloasa, dar n-a avut nimic. Sigur, nu e bine sa procedezi asa... adica sa-l turezi fara apa in el , dar personal nu cred ca vor fi efecte negative pe termen lung in cazul colegului @viki2000.
Ma bucur ca a folosit sarea de lamaie pentru splarea circuitului de racire, e foarte eficienta. Rezultatele sunt imediate.
Ma bucur ca a folosit sarea de lamaie pentru splarea circuitului de racire, e foarte eficienta. Rezultatele sunt imediate.
- nastase.adrian
- *
- 24 mesaje
- din 16 Apr 2013
- Insignia 2011 A18XER
- Brasov
nastase.adrian
- Mesaje scrise: 24
- Locatie: Brasov
- Masina: Insignia 2011 A18XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Apr 2013
- Mesaj Privat
Salut.
Intr-o seara dupa un drum pe aproximativ 130km am oprit masina si aud de sub masina cum curgea ceva destul de tare,fiind noapte ridic capot ma uit cu lumina de la telefon,ma uit si pe sub masina si constat ca imi curge antigel.Nu am reusit sa vad noaptea exact pe unde curge doar ca de pe langa vasul de expansiune.A doua zi am umplut vasul de expansiune cu apa(nu aveam de unde sa iau antigel)si am plecat spre mecanic cu inca o sticla de apa langa mine sa mai completez pe drum.Si surpriza aprox 30km pana la mecanic nu a mai curs pe nicaieri.Cand am aj la mecanic am desfacut dopul de la vasul de expansiune usor pana a curs antigelul si a ramas gol fiind sub presiune.Am verificat vasul,furtune,radiator si nu curge pe nicaieri.Am umplut cu antigel si am mai facut aprox 150km pana acum si nu mai curge pe nicaieri.Am vazut pe fundul vasului un fel de supapa cand era gol,e posibil sa fi curs pe acolo?Va multumesc
Intr-o seara dupa un drum pe aproximativ 130km am oprit masina si aud de sub masina cum curgea ceva destul de tare,fiind noapte ridic capot ma uit cu lumina de la telefon,ma uit si pe sub masina si constat ca imi curge antigel.Nu am reusit sa vad noaptea exact pe unde curge doar ca de pe langa vasul de expansiune.A doua zi am umplut vasul de expansiune cu apa(nu aveam de unde sa iau antigel)si am plecat spre mecanic cu inca o sticla de apa langa mine sa mai completez pe drum.Si surpriza aprox 30km pana la mecanic nu a mai curs pe nicaieri.Cand am aj la mecanic am desfacut dopul de la vasul de expansiune usor pana a curs antigelul si a ramas gol fiind sub presiune.Am verificat vasul,furtune,radiator si nu curge pe nicaieri.Am umplut cu antigel si am mai facut aprox 150km pana acum si nu mai curge pe nicaieri.Am vazut pe fundul vasului un fel de supapa cand era gol,e posibil sa fi curs pe acolo?Va multumesc
petre85
- Mesaje scrise: 30
- Locatie: Cluj
- Masina: Vectra 2001 Z18XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Sep 2012
- Mesaj Privat
- kartus_florin
- *
- 46 mesaje
- din 02 Jun 2014
- Vectra 1999 X16XEL
- Gorj
kartus_florin
- Mesaje scrise: 46
- Locatie: Gorj
- Masina: Vectra 1999 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Jun 2014
- Mesaj Privat
- T.ion
- *****
- 3,454 mesaje
- din 27 Feb 2014
- Zafira 2001 Z16XE
- Alta tara
T.ion
- Mesaje scrise: 3,454
- Locatie: Alta tara
- Masina: Zafira 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Feb 2014
- Mesaj Privat
Ce culoare de antigel ai in borcan?
Cam 7 Litri (Posibil sa mai ramana 0.5L din cei 7L daca nu ai AC)
Diluezi 1L : 1L (antigel cu apa distilata.) 50% : 50% (pentru -35°, -40°C)
Culoare ROZ G12 (sau Portocaliu) - Fara silicati... Dupa luna 10/2000 (Pentru cele cu radiator de aluminiu.)
Culare Albastra G11 (sau Verde) - Cu silicati... Pana in luna 09/2000 (Pentru cele cu radiator de Tabla dar nu este neaparat)
Culoarea antigelului se refera la masinile dupa luna 10/2000 care au radiatorul din aluminiu.
Daca la cele dupa luna 10/2000 (cu radiator din aluminiu) s-ar pune de culoare Albastra (cu silicati) instalatia de racire se va duce in timp aparand tot felul de probleme...
Nu se amesteca culorile
Regula este: ROZ cu ROZ , Albastru cu Albastru, Verde cu Verde, Portocaliu cu Portocaliu.
Culoare ROZ G12 la Vectra B (Vad ca colegi sunt multumiti de el aici.)
https://www.clubopel.com/vie...p=1273196#1273196
https://www.clubopel.com/vie...p=1495030#1495030
https://www.clubopel.com/vie...p?p=908136#908136
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=73691
Daca robinetul de la radiator nu merge, va trebuie un "Cleste coliere" sau ce aveti, colierul este foarte tare.
viki2000 sa chinuit ceva timp cu el.
Nu strica cateva clatiri inainte de schimbare.
Cam 7 Litri (Posibil sa mai ramana 0.5L din cei 7L daca nu ai AC)
Diluezi 1L : 1L (antigel cu apa distilata.) 50% : 50% (pentru -35°, -40°C)
Culoare ROZ G12 (sau Portocaliu) - Fara silicati... Dupa luna 10/2000 (Pentru cele cu radiator de aluminiu.)
Culare Albastra G11 (sau Verde) - Cu silicati... Pana in luna 09/2000 (Pentru cele cu radiator de Tabla dar nu este neaparat)
Culoarea antigelului se refera la masinile dupa luna 10/2000 care au radiatorul din aluminiu.
Daca la cele dupa luna 10/2000 (cu radiator din aluminiu) s-ar pune de culoare Albastra (cu silicati) instalatia de racire se va duce in timp aparand tot felul de probleme...
Nu se amesteca culorile
Regula este: ROZ cu ROZ , Albastru cu Albastru, Verde cu Verde, Portocaliu cu Portocaliu.
Culoare ROZ G12 la Vectra B (Vad ca colegi sunt multumiti de el aici.)
https://www.clubopel.com/vie...p=1273196#1273196
https://www.clubopel.com/vie...p=1495030#1495030
https://www.clubopel.com/vie...p?p=908136#908136
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=73691
Daca robinetul de la radiator nu merge, va trebuie un "Cleste coliere" sau ce aveti, colierul este foarte tare.
viki2000 a scris:Faza tare e ca nu am reusit nici in ruptul capului sa desfac furtunul recomandat/marcat, cel mai gros, din partea dreapta jos a radiatorului(cum stai cu fata inspre masina).
Are o clema de metal ce tine furtunul pe teava de plastic a radiatorului.
Poate nu am avut scula necesara, insa am incercat cu tot felul de patenti si clesti care i-am avut.
https://www.clubopel.com/vie...p=1457368#1457368
Are o clema de metal ce tine furtunul pe teava de plastic a radiatorului.
Poate nu am avut scula necesara, insa am incercat cu tot felul de patenti si clesti care i-am avut.
viki2000 sa chinuit ceva timp cu el.
Nu strica cateva clatiri inainte de schimbare.
- T.ion
- *****
- 3,454 mesaje
- din 27 Feb 2014
- Zafira 2001 Z16XE
- Alta tara
T.ion
- Mesaje scrise: 3,454
- Locatie: Alta tara
- Masina: Zafira 2001 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Feb 2014
- Mesaj Privat
Radiator: solutii de curatare
https://www.clubopel.com/vie...p?p=543322#543322
https://www.clubopel.com/vie...p?p=543961#543961
(La 5 litri de apa adaugati 500gr sare lamaie)
Sper sa va ajute.
https://www.clubopel.com/vie...p?p=543322#543322
https://www.clubopel.com/vie...p?p=543961#543961
(La 5 litri de apa adaugati 500gr sare lamaie)
Sper sa va ajute.
- kartus_florin
- *
- 46 mesaje
- din 02 Jun 2014
- Vectra 1999 X16XEL
- Gorj
kartus_florin
- Mesaje scrise: 46
- Locatie: Gorj
- Masina: Vectra 1999 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Jun 2014
- Mesaj Privat
- ANicolescu
- *
- 5 mesaje
- din 08 Nov 2017
ANicolescu
- Mesaje scrise: 5
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Nov 2017
- Mesaj Privat
Bunã ziua. Detin un Opel Vectra B 1.6,16v X16XEL 1996 si as vrea sa schimb total lichidul de rãcire. Tin sa precizez ca am citit tot ce s a postat aici dar nu m am lãmurit. Modelul meu are acel buson de golire in partea de jos al radiatorului? Daca nu, cum as putea goli lichidul prin cea mai simplã modalitate? Mentionez ca am foarte putin loc spre furtunul gros din dreapta radiatorului (cum te uiti din fata masinii). Am vãzut ceva filmulet pe YouTube in care cineva golea, scotând furtunul superior stânga din vasul de expansiune si pornind motorul. Fãcând asta, se poate goli fara sa ajungã la temperatura la care deschide termostatul fiindcã imi este fricã sa nu se ardã garnitura de chiuliasa. Lichidul pe care l am cumpãrat este deja amestecat! Mannol G12 Roz. Cati litri imi trebuie având in vedere ca am AC? Am cumpãrat 5 L Multumesc
- adisacrieriu
- *
- 21 mesaje
- din 06 Feb 2013
- Vectra 1997 X16XEL
- Botosani
adisacrieriu
- Mesaje scrise: 21
- Locatie: Botosani
- Masina: Vectra 1997 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Feb 2013
- Mesaj Privat
salut ANicolescu! am si eu un opel vectra B cu aceeasi serie motor. verificã si asta https://www.clubopel.com/vie...=1495030#1495030. Eu am fãcut astfel. În stânga jos, sub radiator cum privesti spre directie de mers înainte este un furtun gros. Acela trebuie scos cu atentie cã are un colier. Lasi sã se scurgã tot lichidul. poti pune un vas ceva sã nu se facã multã mizerie. Acuma dacã vrei poti sã-i faci si o spãlãturã instalatiei, e bine, dacã nu vrei, montezi cu grijã furtunul si colierul la loc, dupã care pui antigelul gata preparat în vasul de expansiune pânã la semnul KALT/COLD. Pornesti motorul si o sã observi cã nivelul lichidului din vas scade. Mai completezi pânã la semn din nou dupã care strângi busonul, poti sã mai faci câtiva kilometri sã se deschidã si termostatul. Poti sã mai verifici nivelul din vas. Iar a doua zi te mai poti uita sã vezi dacã mai trebuie completat. Cred cã 5 L sunt suficienti având în vedere cã nu iese tot lichidul atunci când îl schimbãm. Baftã la muncã !
- ANicolescu
- *
- 5 mesaje
- din 08 Nov 2017
ANicolescu
- Mesaje scrise: 5
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Nov 2017
- Mesaj Privat
Multumesc Adi. Speram sa fie o modalitate mai simplã fiindca am vãzut ca nu am pic de loc ca sa scot furtunul ala. Imi comand acum un cleste special de coliere si am sa încerc când imi vine. Am sa i fac si o spãlare clar. In privinta asta mi am luat ceva solutii speciale, precizez ca trãiesc in Germania si am gãsit o sumedeniede astfel de solutii la preturi mici asa ca meritã. Ai poze mai i jos 👇 Va tin la curent cum a decurs operatiunea. P. S. De curând mi am schimbat si uleiul la cutie fiindcã am 145 000 km si m qm gândit ca i face bine si transpira un pic pe la capacul acela cu 10 suruburi de la cutie. Cu ocazia asta am schimbat si garnitura. Ulei Mannol 75w80 recomandat in cartea de service. Vad o diferentã foarte mare si la mers si întra in viteze un vis. Recomand
- adisacrieriu
- *
- 21 mesaje
- din 06 Feb 2013
- Vectra 1997 X16XEL
- Botosani
adisacrieriu
- Mesaje scrise: 21
- Locatie: Botosani
- Masina: Vectra 1997 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Feb 2013
- Mesaj Privat
- ANicolescu
- *
- 5 mesaje
- din 08 Nov 2017
ANicolescu
- Mesaje scrise: 5
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Nov 2017
- Mesaj Privat
Salut Domnilor. Operatiune încheiatã cu cucces ieri. Tin sa precizez ca m am chinuit sa scot acel furtun dar pana la urma am gãsit o solutie mai usoarã totusi. Prin partea de sus este imposibil aproape de scos colierul asa cã l sucit cu acele urechi in partea de jos, dupa care am ridicat masina pe cric si pe dedesubt am reusit sa deschid colierul cu acel cleste special ca in foto de mai jos. Mentionez ca mie mi au ajuns 5 litri masina avind aer conditionat.