- ag10tit
- OP
- 345 mesaje
- din 09 Feb 2007
- Astra 2005 Z19DTJ
- Bucuresti
ag10tit
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z19DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Feb 2007
- Mesaj Privat
Daca stie cineva sa-mi explice care e treaba cu distributia variabila care sunt avantajele care sunt dezavantajele si in primul rand cum functioneaza nu am reusit sa inteleg ce poate sa varieze la o distributie.......am citit pe forum ca poate sa varieze viteza la o anumita turatie de ex 2000Rpm de la acest tip de distributie
Va multumesc!
Va multumesc!
- elegance
- *****
- 3,083 mesaje
- din 31 Jul 2006
- Astra 2000 Y 17 DT
- Cluj
elegance
- Mesaje scrise: 3,083
- Locatie: Cluj
- Masina: Astra 2000 Y 17 DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 31 Jul 2006
- Mesaj Privat
Chiar saptamana trecuta am aflat (de la profu' de transmisii ) de transmisie variabila (CVT). Principiul e simplu:
Se folosesc doua perechi de fulii si o curea trapezoidala.
In functie de distanta intre platanele fuliilor, care se apropie sau departeaza invers la fiecare din fulii, se obtine un raport variabil al vitezei de rotatie.
Ce mai stiu e ca au fost aplicate prin anii '60 la camioane DAF:
Se folosesc doua perechi de fulii si o curea trapezoidala.
In functie de distanta intre platanele fuliilor, care se apropie sau departeaza invers la fiecare din fulii, se obtine un raport variabil al vitezei de rotatie.
Ce mai stiu e ca au fost aplicate prin anii '60 la camioane DAF:
- ag10tit
- OP
- 345 mesaje
- din 09 Feb 2007
- Astra 2005 Z19DTJ
- Bucuresti
ag10tit
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z19DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Feb 2007
- Mesaj Privat
- jE
- *******
- 8,418 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,418
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
hai s-o luam inginereste.
O (curea de) distributie va angrena, folosind o roata motoare, alte angrenaje (prin intermediul altor roti)
e ca la bicicleta, roata motoare e steaua de la pedale, roata angrenata e steluta de la roata din spate
Acuma, aici ai un anumit raport, adica la o rotatie de 360 grade (nu celsius) a rotii motoare, fiecare roata va face o rotatie de un anumit unghi (mai mic de 360, sau mai mare)raportul se calculeaza pe baza perimetrului cercului, perimetru care depinde de raza (vezi matematica din scoala primara, gasesti acolo formula.. eu nu o mai stiu )
Ce ti-a prezentat elegance e un sistem continuu de modificare a raportului. La bicicleta cu schimbator de viteze ai un sistem discret (nu poti obtine toate rapoartele intre raportul minim si cel maxim, ci doar cateva valori intermediare, corespunzatoare stelutelor disponibile). Sistemul continuu iti va permite, teoretic, sa obtii intreaga infinitate de valori reale (practic am dubii, depinde care e mecanismul de control al celor 2 fulii, daca e cu motoras pas cu pas, sigur nu, daca e alt mecanism.. inca nu am auzit de mecanisme, in special cele controlate electronic, care sa obtina intr-adevar valori continue. Nici nu ar avea sens, adica care e diferenta intre un raport de 0.77777777777777777777 si 0.77777777777777777778? Eventual pasul intre valorile discrete sa fie marunt)
Intorcandu-ne la cele 2 fulii:
cele 2 fulii, in interior (adica unde vine cureaua) formeaza o sectiune triunghiulara (sau trapezoidala, nu conteaza in mod deosebit)
1\ / 6
2 \ / 4
3 \ / 2
4 \/ 0
asa ti-e sectiunea
cureaua are sectiune trapezoidala
\____/
si in forma desenata, "pica" pe nivelul 2 (care are 4 spatii intre margini la baza, presupune ca <space>=_ ca nr de mm, desi nu e asa)
1\ / 8
2 \ / 6
3 \ / 4
4 \ / 2
acuma am departat cele 2 fulii, si am 4 spatii la nivelul 3, 6 la nivelul 2. Cureaua va fi la nivelul 3, care e mai aproape de centrul rotii, deci am micsorat raza, implicit am micsorat perimetrul=> am modificat raportul
suficient de explicit?
le: am vazut ca nu imi afiseaza cum trebuie spatiile de la schite, asa ca am pus in dreapta numarul de caractere <space>
O (curea de) distributie va angrena, folosind o roata motoare, alte angrenaje (prin intermediul altor roti)
e ca la bicicleta, roata motoare e steaua de la pedale, roata angrenata e steluta de la roata din spate
Acuma, aici ai un anumit raport, adica la o rotatie de 360 grade (nu celsius) a rotii motoare, fiecare roata va face o rotatie de un anumit unghi (mai mic de 360, sau mai mare)raportul se calculeaza pe baza perimetrului cercului, perimetru care depinde de raza (vezi matematica din scoala primara, gasesti acolo formula.. eu nu o mai stiu )
Ce ti-a prezentat elegance e un sistem continuu de modificare a raportului. La bicicleta cu schimbator de viteze ai un sistem discret (nu poti obtine toate rapoartele intre raportul minim si cel maxim, ci doar cateva valori intermediare, corespunzatoare stelutelor disponibile). Sistemul continuu iti va permite, teoretic, sa obtii intreaga infinitate de valori reale (practic am dubii, depinde care e mecanismul de control al celor 2 fulii, daca e cu motoras pas cu pas, sigur nu, daca e alt mecanism.. inca nu am auzit de mecanisme, in special cele controlate electronic, care sa obtina intr-adevar valori continue. Nici nu ar avea sens, adica care e diferenta intre un raport de 0.77777777777777777777 si 0.77777777777777777778? Eventual pasul intre valorile discrete sa fie marunt)
Intorcandu-ne la cele 2 fulii:
cele 2 fulii, in interior (adica unde vine cureaua) formeaza o sectiune triunghiulara (sau trapezoidala, nu conteaza in mod deosebit)
1\ / 6
2 \ / 4
3 \ / 2
4 \/ 0
asa ti-e sectiunea
cureaua are sectiune trapezoidala
\____/
si in forma desenata, "pica" pe nivelul 2 (care are 4 spatii intre margini la baza, presupune ca <space>=_ ca nr de mm, desi nu e asa)
1\ / 8
2 \ / 6
3 \ / 4
4 \ / 2
acuma am departat cele 2 fulii, si am 4 spatii la nivelul 3, 6 la nivelul 2. Cureaua va fi la nivelul 3, care e mai aproape de centrul rotii, deci am micsorat raza, implicit am micsorat perimetrul=> am modificat raportul
suficient de explicit?
le: am vazut ca nu imi afiseaza cum trebuie spatiile de la schite, asa ca am pus in dreapta numarul de caractere <space>
- ag10tit
- OP
- 345 mesaje
- din 09 Feb 2007
- Astra 2005 Z19DTJ
- Bucuresti
ag10tit
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z19DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Feb 2007
- Mesaj Privat
- jE
- *******
- 8,418 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,418
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
- ag10tit
- OP
- 345 mesaje
- din 09 Feb 2007
- Astra 2005 Z19DTJ
- Bucuresti
ag10tit
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z19DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Feb 2007
- Mesaj Privat
- Ingineru
- ****
- 1,086 mesaje
- din 24 Jun 2004
- Vectra 1998 X16XEL
- Bucuresti
Ingineru
- Mesaje scrise: 1,086
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1998 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jun 2004
- Mesaj Privat
Fratilor, hai sa nu confundam termenii:
- una este transmisia cu variatie continua (sistem inventat de DAF) care foloseste curele trapezoidale pe pinioane (nu fulii) din cate stiu eu
- alta este distributia variabila care se refera la variatia amplitudinii/duratei deschiderii supapelor la sisteme gen VANOS (BMW), V-TEC (Honda), VVT-i (Toyota).
- una este transmisia cu variatie continua (sistem inventat de DAF) care foloseste curele trapezoidale pe pinioane (nu fulii) din cate stiu eu
- alta este distributia variabila care se refera la variatia amplitudinii/duratei deschiderii supapelor la sisteme gen VANOS (BMW), V-TEC (Honda), VVT-i (Toyota).
- ag10tit
- OP
- 345 mesaje
- din 09 Feb 2007
- Astra 2005 Z19DTJ
- Bucuresti
ag10tit
- Mesaje scrise: 345
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z19DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Feb 2007
- Mesaj Privat
- LEXXX
- ****
- 1,019 mesaje
- din 25 Jan 2005
- Astra 2004 Z18XE
- Bucuresti
LEXXX
- Mesaje scrise: 1,019
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2005
- Mesaj Privat
ingineru zice bine, ce s-a prezentat mai sus e cutia cu variatie continua si nu distributia variabila care se refera la modificarea dinamica a timpilor de actionare a supapelor.
Ideea e simpla, la distributia variabila, in mare:
- la un motor clasic supapele se inchid si deschid exact in acelasi moment raportat la pozitia pistoanelor, indiferent de sarcina, turatie, calitatea amestecului carburant.
- la un motor cu distributie variabila, un sistem hidraulic sau electronic modifica timpii de deschidere a supapelor relativ fata de deplasarea pistoanelor, pastrand supapele mai mult timp deschise la turatii mai mari etc, sau in cazul sistemelor electronice chiar in functie de sarcina.
uite vvt-ul de la toyota, aici exista un pinion cu dinti pe diagonala care prin miscare axiala deplaseaza punctul in care se deschid/inchid supapele:
la renault (ca de obicei inutil de complex si in mod sigur nu la fel de fiabil) uleiul din sistemul hidraulic intra direct in pinioane modificand pozitia dintilor relativ la axele cu came:
Ideea e simpla, la distributia variabila, in mare:
- la un motor clasic supapele se inchid si deschid exact in acelasi moment raportat la pozitia pistoanelor, indiferent de sarcina, turatie, calitatea amestecului carburant.
- la un motor cu distributie variabila, un sistem hidraulic sau electronic modifica timpii de deschidere a supapelor relativ fata de deplasarea pistoanelor, pastrand supapele mai mult timp deschise la turatii mai mari etc, sau in cazul sistemelor electronice chiar in functie de sarcina.
uite vvt-ul de la toyota, aici exista un pinion cu dinti pe diagonala care prin miscare axiala deplaseaza punctul in care se deschid/inchid supapele:
la renault (ca de obicei inutil de complex si in mod sigur nu la fel de fiabil) uleiul din sistemul hidraulic intra direct in pinioane modificand pozitia dintilor relativ la axele cu came:
- jE
- *******
- 8,418 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,418
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
- mecaNIK
- ****
- 2,202 mesaje
- din 10 Jan 2007
- Insignia 2010 confidential
- Anglia
mecaNIK
- Mesaje scrise: 2,202
- Locatie: Anglia
- Masina: Insignia 2010 confidential
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Jan 2007
- Mesaj Privat
Din ce scrie omu' acolo este vorba strict de Ce inseamna distributie variabila si care sunt avantajele acestui sistem.S-a discutat despre transmisie cu variatie continua care nu are de-a face cu intrebarea,s-a aratat o schema de distributie intr-adevar variabila dar nu s-a raspuns la intrebarea La ce foloseste?LEXXX explica destul de bine pricipiul de functionare si anume este un dispozitiv care modifica in timpul functionarii avansul la deschidere al supapelor.Se stie ca o deschidere intarziata da cuplu la turatii joase iar marirea avansului la deschidere mareste puterea si urca in turatii mult mai sus.Prin adoptarea acestui sistem se combina cele doua caracteristici rezultand un motor mult mai elastic si care pentru aceeasi cilindree are o putere ceva mai mare iar turatia de regim maxim se apropie de 8000 -8500 ture.
Tot asa pentru a combina avantajele motorului aspirat cu cele ale motorului turbo SAAB a facut motorul cu raport de comprimare variabil,un sistem chiar mai mult decat ingenios.
Tot asa pentru a combina avantajele motorului aspirat cu cele ale motorului turbo SAAB a facut motorul cu raport de comprimare variabil,un sistem chiar mai mult decat ingenios.
- mecaNIK
- ****
- 2,202 mesaje
- din 10 Jan 2007
- Insignia 2010 confidential
- Anglia
mecaNIK
- Mesaje scrise: 2,202
- Locatie: Anglia
- Masina: Insignia 2010 confidential
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Jan 2007
- Mesaj Privat
- octav13
- ****
- 2,057 mesaje
- din 17 Nov 2006
- Vectra 2003 y 22 dtr
- Teleorman
octav13
- Mesaje scrise: 2,057
- Locatie: Teleorman
- Masina: Vectra 2003 y 22 dtr
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Nov 2006
- Mesaj Privat
- mctoto
- ****
- 1,839 mesaje
- din 16 Mai 2006
- Calibra 1993 C20NE
- Bucuresti
mctoto
- Mesaje scrise: 1,839
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Calibra 1993 C20NE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Mai 2006
- Mesaj Privat
- mecaNIK
- ****
- 2,202 mesaje
- din 10 Jan 2007
- Insignia 2010 confidential
- Anglia
mecaNIK
- Mesaje scrise: 2,202
- Locatie: Anglia
- Masina: Insignia 2010 confidential
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Jan 2007
- Mesaj Privat
imaginea e cat se poate de clara,intrebarea la ce bun complicarea si mai mult a unei piese destul de sensibile cum e turbina?Ce aduce in plus acea geometrie variabila?Ca exemplu turbinele clasice duc mult si bine daca sunt unse corect,racite,si filtrul de aer e mai mereu ok,cele de pe VW,Audi, cel putin nu depasesc 50.000km.in medie fara sa se blocheze mecanismul de actionare al sistemului de geometrie variabila.Totul se intampla de la depunerile de reziduuri arse in interiorul turbinei.
Motoristii firmelor numite mai sus au gasit in acest mod solutie la intarzaierea cu care intra o turbina clasica in presiune,exista acel laag de turbo,prin adoptarea sistemului de geometrie variabila si controlul lui de catre un calculator se poate inlatura raspunsul intarziat la acceleratie,se poate controla debitul de aer introdus in motor dar mai ales foloseste mult mai eficient presiunea gazelor arse in special la turatii mici.Asta se traduce prin reprize mai bune in special la turatiile joase unde turbina clasica e ca si inexistenta,in rest e o piesa mai greu de intretinut decat modelul vechi si mult mai scumpa si de cumparat ca piesa noua.Oricum BMW spre exemplu a gasit varinta cu turbina mica la turatii mici la care se adauga o turbina mai mare care intervine la turatiile ridicate cand poate avea eficienta sporita ...variante ale aceleiasi idei...obtinerea de acceleratii,reprize bune de la turatii cat mai joase.
Motoristii firmelor numite mai sus au gasit in acest mod solutie la intarzaierea cu care intra o turbina clasica in presiune,exista acel laag de turbo,prin adoptarea sistemului de geometrie variabila si controlul lui de catre un calculator se poate inlatura raspunsul intarziat la acceleratie,se poate controla debitul de aer introdus in motor dar mai ales foloseste mult mai eficient presiunea gazelor arse in special la turatii mici.Asta se traduce prin reprize mai bune in special la turatiile joase unde turbina clasica e ca si inexistenta,in rest e o piesa mai greu de intretinut decat modelul vechi si mult mai scumpa si de cumparat ca piesa noua.Oricum BMW spre exemplu a gasit varinta cu turbina mica la turatii mici la care se adauga o turbina mai mare care intervine la turatiile ridicate cand poate avea eficienta sporita ...variante ale aceleiasi idei...obtinerea de acceleratii,reprize bune de la turatii cat mai joase.