Update noiembrie 2017: scroll mai jos pentru a vedea topul ADAC 2017
In acest ghid incercam sa raspundem la urmatoarele intrebari:
- Sa aleg marci premium sau budget?
- Anvelope all-season sau anvelope de iarna?
- Dar daca pun pe fata de iarna si pe spate all-season, nu e tot una
- Ce marca sa aleg? (vezi topul ADAC la sfarsit)
Haideti sa vedem care sunt diferentele reale dintre anvelopele ieftine si cele premium si diferentele dintre anvelope all-season si anvelope de iarna.
Pornire, distanta de franare si manevrabilitate
Primul video ilustreaza diferentele dintre anvelopele de iarna si cele de vara pe zapada.
In video-ul de mai jos se testeaza diferentele dintre anvelope ieftine si anvelope mai scumpe. Diferentele sunt clare si se aplica atat la anvelopele pentru sezonul cald cat si pentru cel rece.
In video-ul de mai jos veti putea vedea clar diferentele dintre all-season si iarna la pornire, franare si manevrabilitate pe zapada.
In video-ul de mai jos sunt testate setul mixt (2 iarna 2 all-season) versus setul full (4 iarna)
Costuri
Anvelopele ieftine vor costa mai mult in termen mediu si lung decat cele cu un pret mediu.
Da, mai mult pentru ca se consuma mai repede.
Anvelope noi la mega discount?!
Unii nu-si permit sau prefera sa cumpere anvelope la second-hand.
Cred ca cu totii am auzit pe cineva laudandu-se cu afacerea deceniului facuta cu "un tip care le aduce cu duba din germania"... anvelope noi la jumatate sau chiar la o treime din pret.
Mare atentie la DOT-ul acestor anvelope, s-ar putea sa fie foarte vechi.
Atentie la DOT!
DOT-ul este inscris pe marginea laterala a anvelopei si indica data fabricatiei sub formatul: "XXYY" unde:
- "XX" este numarul saptamanii din an
- "YY" este anul fabricatiei.
De exemplu, daca DOT este "3409" inseamna ca data fabricatiei este saptamana 34 (luna august) din anul 2009.
Este foarte recomandat sa NU umblam cu anvelope mai vechi de 6 ani. Cauciucul (materialul) isi pierde cu timpul proprietatile fizice (este perfect normal) si nu va mai avea aceleasi performante.
LE: CristiNistor m-a corectat cu privire la termenul de valabilitate al anvelopelor, si ii multumesc pentru asta:
Mai vin si eu cu o completare in acest sens. Preluat de pe siteul carbible.com:
A reader contacted me in 2010 with a tale of caution regarding the manufacturing age code on old tyres.
A tyre manufactured in 1986, failing at 70mph in 2010
In August 2010, I bought a classic 1976 Mercedes with only 30,000 miles on it. The seller (who was only the second owner) warned me that he thought that the Michelin XVS tyres were pretty old (the spare was unused). I was aware of the dangers of old tyres from reading your tyre bible, but it was a Sunday and the tyres are an unusual size (205/70R14) and were not readily available. I thought that I'd risk the trip back home (250 miles), but that I'd need to get new tyres ASAP. Unfortunately, one of the tyres didn't last that long, and failed at 70 MPH (see photo, note my skidmarks). It turned out that the tyres were date-stamped from week 30, 1986(!), so the advice about old tyres is indeed true!
For the record, I ordered new tyres and had the minor body damage repaired, and all is well with the car now. Stephen W, Dublin, Ireland.
Read more: http://www.carbibles.com/ty...tml#ixzz288vGkf9Q
Traducere: Un cititor m-a contactat in 2010 sa-mi spuna o intamplare legata de vechimea anvelopelor.
O anvelopa produsa in 1986, cedand la viteza de 112 km/h in 2010.
In August 2010, am luat un Mercedes din 1976 cu numai 48.000 km la bord. Vanzatorul m-a avertizat ca anvelopele Michelin XVS sunt vechi (rezerva nefolosita). Stiam de potentialele pericole din articolul tau "tyre bible", dar era duminica si dimensiunile anvelopelor erau rare (205/70R14) si nu gaseam in stoc niciunde la ora aia. Si m-am decis sa ma risc pe drumul inapoi spre casa (400 km) si sa-mi iau alte anvelope cand ajung, cu prima ocazie. Din pacate, una din anvelope n-a rezistat prea mult si a cedat la 112 km/h (vezi in poza de mai jos, observa si urmele de cauciuc de pe sosea). Se pare ca anvelopele, conform DOT-ului, erau din saptamana 30 a anului 1986, asa ca sfatul tau despre anvelopele vechi este foarte adevarat!
Atentie la uzura!
Daca DOT-ul nu e o problema, uitati-va la uzura.
Daca anvelopele au 4-6 mm "carne" sau mai mult, e OK. Le poti folosi poate chiar si doua sezoane.
Pe site-ul AA din UK (un fel de ACR) scrie ca anvelopele de iarna trebuie sa aiba minim 3 mm:
http://www.theaa.com/motori...es-in-the-uk.html
Uzura trebuie sa fie uniforma, adica sa nu fie mai tocite pe o parte decat pe cealalta.
Mai exista si posibilitatea de a avea suprafata usor ondulata - se simte la atingere. Asta e cauzata de o suspensie defecta si daca le puneti pe masina s-ar putea sa aveti trepidatii in volan si/sau zgomot puternic.
Incercati sa le evitati si pe astea.
Ce marca, ce model?
In cele din urma ramane de vazut ce marca si model de anvelope alegem.
Aici sunt de luat in considerare factori precum zgomotul pe care il produce, aderenta pe uscat, aderenta pe umed, confortul, daca trimite feedback sau nu si asa mai departe. Dar sa nu va sperie asta ca e mai usor decat credeti. In topicul Anvelope de iarna - de care, de ce, de unde? puteti gasi experientele utilizatorilor despre aproape toate anvelopele (si bune si rele). Adaugati experientele voastre acolo. Aici discutam despre diferente.
Mai este si site-ul http://www.tyrereviews.co.uk/ cu review-uri de la utilizatori cu privire la toti factorii mentionati mai sus. Foarte util.
Asadar, anvelopele si franele sunt cele mai importante elemente pentru manevrabilitate si franare in siguranta.
E important sa ne gandim atat la siguranta noastra cat si a celorlalti participanti la trafic, inclusiv pietonii.
Sper ca acest topic sa va fie de ajutor in alegerea anvelopelor.
Rezumat
E mai bine eviti anvelope ieftine (noi si sh).
E mai bine sa ai set complet cu acelasi tip de anvelope (spre deosebire de 2 all-season 2 iarna).
Mai bine anvelope vara/iarna decat all-season.
Atentie la ofertele miracol: "noi, la jumatate de pret, din germania".
Atentie la data fabricatiei DOT - sa nu iei foarte vechi.
Atentie la uzura: 6mm si mai mult sunt OK; 2mm si mai putin sunt gunoi. Suprafata sa fie tocita uniform si sa nu fie ondulata.
update noiembrie 2017
ADAC a publicat topul celor mai bune anvelope de iarna 195/65 R15 T (2017):
- Continental ContiWinterContact TS850 -- calificativ BUN
- Esa+Tecar Super Grip 9 -- calificativ BUN
- Kleber Krisalp HP 3 -- calificativ BUN
- Dunlop Winter Response 2 -- calificativ Satisfacator
- Goodyear UltraGrip 9 -- calificativ Satisfacator
- Hankook i*cept RS 2 W452 -- calificativ Satisfacator
- Vredestein Snowtrac 5 -- calificativ Satisfacator
- Yokohama W.drive V905 -- calificativ Satisfacator
- Falken Eurowinter HS01 -- calificativ Satisfacator
- Firestone Winterhawk 3 -- calificativ Satisfacator
- Nokian WR D4 -- calificativ Satisfacator
- Michelin Alpin 5 -- calificativ Satisfacator
- Aeolus SnowAce 2 AW08 -- calificativ Satisfacator
- Kumho WinterCraft WP51 -- calificativ Satisfacator
- Sava Eskimo S3+ -- calificativ Satisfacator
- Semperit Master-Grip 2 -- calificativ Suficient
Sursa: https://www.adac.de/infotest...n_195_65_r15.aspx
Top 10 anvelope 205/55R16 H (2015):
- Continental ContiWinterContact TS850 -- calificativ BUN
- Yokohama W.drive V905 -- calificativ BUN
- Goodyear UltraGrip 9 -- calificativ Satisfacator
- Nokian WR D3 -- calificativ Satisfacator
- Bridgestone Blizzak - LM 001 -- calificativ Satisfacator
- Falken Eurowinter HS449 -- calificativ Satisfacator
- Vredestein Snowtrac 5 -- calificativ Satisfacator
- Firestone Winterhawk 3 -- calificativ Satisfacator
- Fulda Kristall Control HP -- calificativ Satisfacator
- Barum Polaris 3 -- calificativ Satisfacator
Sursa: https://www.adac.de/infotest...ourcePageId=31821
Alte surse excelente de informare:
- topicul Anvelope de iarna - de care, de ce, de unde? unde membrii CO au postat experientele lor
- http://www.reifen.com/ - folositi Google Translate; include review-uri de la ADAC, AutoBild si automotorundsport; puteti cauta dupa dimensiuni sau model auto
- www.tyrereviews.co.uk - colecteaza real-world feedback de la utilizatori.
- Cei de la continental au publicat un ghid complet despre anvelope. http://www.conti-online.com...nformation_ro.pdf
Acum, puteti cumpara anvelope si de pe emag.ro - in momentul de fata au preturi foarte bune, transport gratuit la 4 anvelope in cele mai multe cazuri si peste 40.000 de anvelope iarna si all-season pe stoc.
Ultima modificare făcută de Mr.Opel la Mie 21 Mar, 2018 3:50 pm, modificat de 10 ori în total