sa o luam cu inceputul:
jocurile in volan pot aparea in urmatoarele locuri:
-in rulmentul superior sau inferior al volanului
-la imbinarea axului fix al volanului
-in canelurile axului telescopic care intra in caseta sau in crucile acestuia
Eu am avut joc in canelurile axului telescopic ( crucile le am bune) pe care l-am reparat si rulmentul superior - inferior al volanului ( jocul nu il aveam in rulmentii ci in suprafata INTERIOARA de contact cu axul fix)
Dar gata cu jocurile.......hai sa scapam de ele!
REPARAREA AXULUI TELESCOPIC:
costul lui la OPEL e de aprox 400lei.......
-cu o surubelnita in care se poate bate si cu scula de baza a romanului "ciocanul" se bate nu foarte tare in locul indicat pe toate partile axului dar ATENTIE ! ajustarea se face cu axul extins la maxim si dupa incheierea unui ciclu de strangere cu surubelnita si ciocanul se va verifica daca axul intra si iese usor ! ( sa nu patiti ca mine .....dupa ce am batut prima parte si am terminat-o si pe a doua am batut prea tare in a doua si axul s-a strans foarte tare si imi trage putin in partea stanga .......ca acel ax trebuie sa culiseze putin cand se roteste volanul ca sa nu opuna rezistenta.....deci mare atentie !- odata strans nu mai poti da inapoi decat cu 400 lei
-se repeta aceeasi operatie in locul indicat si in partea a doua dar cu foarte mare ATENTIE ca aici m-a furat pe mine si s-a stans prea tare
-daca aveti joc in cruci se pot gasi la un furnizor AUTONET crucile pe dimensiuni si le inlocuiti sau la un strungar bun le faceti bucse dintr-un materiat tip teflon si le puneti in locul pastileleor( Dacia Nova are un sistem cu teflon si tin destul cam 100000km si fara servo)
AXUL VOLANULUI FIX:
-nemtii au imbinat acel ax cam firav dupa parerea mea si ca fixare au folosit 2 nituri de plastic (alb)
daca il fortam in mana sinteam cum se misca de la jumate si ca sa fiu sigur l-am sudat in argon......
RULMENTII VOLANULUI SUPERIOR-INFERIOR:
-cel superior imi juca pe interior si la montare i-am adaugat putina foita subtire de cupru, fiecare poate adauga ce are ( foita din cutiile de bere ar fi mai indicata ca e mai subtire)
-cel inferior avea acelasi defect la interior dar acesta nu sta direct pe ax, ci prin intrermediul unei bucse cu cleme ( pentru a elibera bucsa am folosit o foarfeca pentru a apasa simultan cate 2 din cele 4 cleme....SA NU LE RUPETI!)......aici i-am adaugat iar foita dar la acesta trebuie sa aveti grija ca axul sa culiseze sus-jos pentru a nu va incurca la montat! ( o sa vedeti ca trebuie sa il dati in sus si in jos cand montati axul mobil)
-pentru o mai mare siguranta i-am scos din suportii de plastic si i-am fiert in vaselina pentru linistea mea sufleteasca....
Cam atat trebuie facut ca sa conduceti o vectra b fara batai suparatoare in volan...........
Cel mai mult m-am chinuit la desfacerea surubului cu cap stelat de pe axul mobil ca pozitia este foarte incomoda si neamtul la montaj pune solutie de blocare pe filet si se desface foarte greu ( desfacerea bordului mi-a luat max 10 min iar surubul 30min!)
Toate operatiunile le faceti cu BORNELE DE LA BATERIE DATE JOS!
Airbagul are 2 suruburi in spatele volanului cu cap torx....dupa ce l-ati desfacut scoateti mufa portocalie din el fara frica ca nu se poate intampla nimic fara tensiune.....deconectati mufa ptr claxon .
Dupa desfacerea piulitei volanului o sa va chinuiti ca nu iese asa de usor ...(eu am luat 2 pauze intre batai ca sa-mi adun puterile)am impins cat am putut de tare cu genunchii in el si cu piulita infiletata pe ax am batut cu un dorn in ax pana a iesit volanul.....axul nu il sticati ca e foarte dur.
Scoateti cele 2 fire cu mufe prin volan si desfaceti cu mare grija spirala din cele 4 cleme ( are o sageata alba care trebuie sa fie in drept su semnul de pe corpul spiralei ulterior cand o montati la loc si are si un sistem de blocaj pe pozitie.
Scoateti cele 2 comutatoare , cititorul de cheie iese si el putin mai fortat iar la contactul de pornire partea electrica iese intro parte cu mare grija sa nui rupeti urechile numai dupa ce ati scos de tot surubul fara cap care se desface cu o dreapta subtire!
Acum vine partea mai complicata la desfacerea coloanei de directie:
-ea e prinsa in 3 suruburi ,pentru acces trebuie desfacut si bordul (https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=3176) dar din cele 3 suruburi unul e mai smecher in sensul ca nu ai cum sa-l desfaci ca nu are cap ,pentru ca e un surub care se strange pana i se reteaza capul ........dar romanul a gasit solutia tot cu dalta si ciocanul.........aveti loc sa il luati usor prin bataie pana se desface dar sa-i dati un jet de spray degripant
La surubul din interior disperarea ajunge pe cele mai inalte culmi ca nu este loc decat pentru o mana subtire si cel mai mic clichet cu o tubulara de 13 si vreo 10 min de rabdare ( pentru aceasta operatie trebuie desfacute cele 3 suruburi de la cutia de sigurante si tragerea ei putin in afara pentru a mai castiga ceva loc.
De acum ar mai fi desfacerea axului mobil si gata !
Masina va arata cam asa..............sper sa nu va speriati ca se face la loc....
DACA AVETI NELAMURIRI VA AJUT CU PLACERE!
Sper sa va fie folositor istoricul meu , si vreau sa va aflu rezultatele rezultatele.
Masina sacrificata: Vectra b x16xel '96 fara reglaj al volanului...........
Lucrarea a durat 2 zile cam 6 ore in total , piesele le-am reconditionat cu ajutorul prietenilor......
Bafta !
Revin cu o precizare ...inainte de a scoate volanul faceti un semn pe ax si unul pe volan , ca la montare sa fixati volanul tot cum a fost....eu am facut o zgarietura in dreptul uneia din caneluri si acum sta ca inainte!