- m.nyck
- OP
- 318 mesaje
- din 16 Jun 2007
- Bucuresti
m.nyck
- Mesaje scrise: 318
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2007
- Mesaj Privat
Avand in vedere ca temporizarea la Astra G este setata la aproximativ 3s si de multe ori cand ploua foarte putin aceasta temporizare este prea mica m-am hotarat sa imi fac temporizare reglabila de la 3s la 30s folosind o maneta de stergatoare cu reglaj pentru treapta intermitent de Omega B la care am modificat semireglabilul din interior.
Se poate folosi maneta originala cu un releu de temporizare de Omaga B dar trebuiesc facute multe modificari in tabloul de sigurante pentru ca releul de omega este mult mai mare si are un pin in plus.
Montajul da un impuls pozitiv (+12V) la fiecare 3s,5s,8s etc. Practic ca si funtionare este exact ca si cum soferul ar atinge maneta cu mana si stergatoare fac o cursa numai ca in cazul asta asta o face modul temporizat la x secunde.
Ceea ce am realizat eu este mai dificil de realizat (aici ma refer numai la semireglabilul in trepte DIY) dar nu imposibil din moment ce l-am realizat. Noroc ca este cel mai mare tip de semireglabil ca altfel nu cred ca se putea modifica.
Postez ceea ce am facut in ideea ca cine se pricepe cat de cat si vrea sa faca modificarea asta are o baza de plecare.
Avand in vedere ca semireglabilul original din maneta de Omega B are doar 10 Kohm si lucreaza doar pe o treime din cursa lui adica de la 0,7 Kohm la 5,1Khom m-am hotarat sa confectionez un semiglabil din care sa pot seta rezistenta dorita. In mod sigur se putea face cu microcontroler si folosirea semireglabilului original din maneta dar am ales o schema simpla cu lm 555.
Pe maneta originala de Omega B daca se schimba semireglabilul cu unul de 100Kohm se poate seta timpul de la 6s la 11s (datorita faptului ca lucreaza doar o treime din cursa lui) iar daca se foloste 250Kohm se mareste timpul minim si mai mmult ceea ce nu este ok si temporizarea se realizeaza astfel de la 8s la 20s. Oricum in ambele cazuri temporizarea minima este prea mare.
Schema folosita este urmatoarea:
In partea de jos este schema semireglabilului.
Cine doreste poate realiza montajul cu un potentiometru de 100Kohm (3s-15s) sau 250Kohm (3s - 32s) pe care sa il monteze undeva pe maneta normala sau in alt loc fara a folosi maneta de Omega B. Repet daca se foloseste maneta fara a face modificarea la semireglabil cum am facuto eu nu se vor obtine temporizarile din paranteza.
Din cauza ca, cu un semireglabil obisnuit montat pe maneta de Omega B nu se poate obtine timpul dorit de 3s - 30s eu cum spuneam mai sus am optat pentru confectionarea unui semireglabil din care sa pot seta timpul pe cele 8 trepte ale manetei dupa cum vreau.
Cate va poze cu semireglabilul unde se poate observa exact intervalul unde lucreaza semireglabilul cand este montat pe maneta:
Si o poza cu montajul realizat de mine
Se poate folosi maneta originala cu un releu de temporizare de Omaga B dar trebuiesc facute multe modificari in tabloul de sigurante pentru ca releul de omega este mult mai mare si are un pin in plus.
Montajul da un impuls pozitiv (+12V) la fiecare 3s,5s,8s etc. Practic ca si funtionare este exact ca si cum soferul ar atinge maneta cu mana si stergatoare fac o cursa numai ca in cazul asta asta o face modul temporizat la x secunde.
Ceea ce am realizat eu este mai dificil de realizat (aici ma refer numai la semireglabilul in trepte DIY) dar nu imposibil din moment ce l-am realizat. Noroc ca este cel mai mare tip de semireglabil ca altfel nu cred ca se putea modifica.
Postez ceea ce am facut in ideea ca cine se pricepe cat de cat si vrea sa faca modificarea asta are o baza de plecare.
Avand in vedere ca semireglabilul original din maneta de Omega B are doar 10 Kohm si lucreaza doar pe o treime din cursa lui adica de la 0,7 Kohm la 5,1Khom m-am hotarat sa confectionez un semiglabil din care sa pot seta rezistenta dorita. In mod sigur se putea face cu microcontroler si folosirea semireglabilului original din maneta dar am ales o schema simpla cu lm 555.
Pe maneta originala de Omega B daca se schimba semireglabilul cu unul de 100Kohm se poate seta timpul de la 6s la 11s (datorita faptului ca lucreaza doar o treime din cursa lui) iar daca se foloste 250Kohm se mareste timpul minim si mai mmult ceea ce nu este ok si temporizarea se realizeaza astfel de la 8s la 20s. Oricum in ambele cazuri temporizarea minima este prea mare.
Schema folosita este urmatoarea:
In partea de jos este schema semireglabilului.
Cine doreste poate realiza montajul cu un potentiometru de 100Kohm (3s-15s) sau 250Kohm (3s - 32s) pe care sa il monteze undeva pe maneta normala sau in alt loc fara a folosi maneta de Omega B. Repet daca se foloseste maneta fara a face modificarea la semireglabil cum am facuto eu nu se vor obtine temporizarile din paranteza.
Din cauza ca, cu un semireglabil obisnuit montat pe maneta de Omega B nu se poate obtine timpul dorit de 3s - 30s eu cum spuneam mai sus am optat pentru confectionarea unui semireglabil din care sa pot seta timpul pe cele 8 trepte ale manetei dupa cum vreau.
Cate va poze cu semireglabilul unde se poate observa exact intervalul unde lucreaza semireglabilul cand este montat pe maneta:
Si o poza cu montajul realizat de mine
- marian_sro
- *****
- 3,791 mesaje
- din 08 Apr 2007
- Vectra 1999 x20xev
- piatra neamt
marian_sro
- Mesaje scrise: 3,791
- Locatie: piatra neamt
- Masina: Vectra 1999 x20xev
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Apr 2007
- Mesaj Privat
- StefanTolos
- ******
- 4,220 mesaje
- din 23 Nov 2007
- Corsa 2018 B12XER
- Constanta
StefanTolos
- Mesaje scrise: 4,220
- Locatie: Constanta
- Masina: Corsa 2018 B12XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Nov 2007
- Mesaj Privat
- 4di
- **
- 484 mesaje
- din 06 Nov 2008
- Corsa 2005 Z13DT
- Mures
4di
- Mesaje scrise: 484
- Locatie: Mures
- Masina: Corsa 2005 Z13DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Nov 2008
- Mesaj Privat
La mine la Corsa din 2001 are temporizare din fabrica, aceasta nu consta in vreun comutator pe maneta sau ceva, temporizarea se face astfel:
-dai din maneta in sus sa stearga dar nu pana sa se blocheze, se da in sus si se lasa sa revina si apoi la cat timp se vrea temporizarea se da maneta in sus pana se blocheaza pe stergerea intermitenta si stergatoarele vor sterge o data la cat timp a fost setat. Se poate face pana pe la 15 secunde cred, dar nu am incercat inca durata maxima si minima.
-dai din maneta in sus sa stearga dar nu pana sa se blocheze, se da in sus si se lasa sa revina si apoi la cat timp se vrea temporizarea se da maneta in sus pana se blocheaza pe stergerea intermitenta si stergatoarele vor sterge o data la cat timp a fost setat. Se poate face pana pe la 15 secunde cred, dar nu am incercat inca durata maxima si minima.
- m.nyck
- OP
- 318 mesaje
- din 16 Jun 2007
- Bucuresti
m.nyck
- Mesaje scrise: 318
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2007
- Mesaj Privat
Merci Stefan
Intradevar se poate folosi releul de Golf 3 (nr 99) sau cel de omega b dar trebuie facute modificari la tabloul electric. Un tutorial pentru releul de omega B montat pe o vectra: http://www.z22se.co.uk/guid...ittent_wipers.pdf
Si mai sunt cateva dar sunt pentru vectra a / astra f deoarece instalatia este asemanatoare cu omega b.
La astra g / vectra b exista multimetrul care comanda releul de temporizare si pentru montarea manetei cu releul trebuie trasa si instalatia de la maneta la releu astfel incat sa se ocoleasca multimetrul.
Eu am optat pentru varianta prezentata pentru ca nu se taie decat un fir la maneta de la stergatoare folosinduse in continuare multimetrul instalatia si releul original al masinii.
@4di am postat in acelasi timp, exact asa lucreaza cel de golf. Corsa c are asa ceva din fabrica sau ai releu de golf montat de masina?
Intradevar se poate folosi releul de Golf 3 (nr 99) sau cel de omega b dar trebuie facute modificari la tabloul electric. Un tutorial pentru releul de omega B montat pe o vectra: http://www.z22se.co.uk/guid...ittent_wipers.pdf
Si mai sunt cateva dar sunt pentru vectra a / astra f deoarece instalatia este asemanatoare cu omega b.
La astra g / vectra b exista multimetrul care comanda releul de temporizare si pentru montarea manetei cu releul trebuie trasa si instalatia de la maneta la releu astfel incat sa se ocoleasca multimetrul.
Eu am optat pentru varianta prezentata pentru ca nu se taie decat un fir la maneta de la stergatoare folosinduse in continuare multimetrul instalatia si releul original al masinii.
@4di am postat in acelasi timp, exact asa lucreaza cel de golf. Corsa c are asa ceva din fabrica sau ai releu de golf montat de masina?
- 4di
- **
- 484 mesaje
- din 06 Nov 2008
- Corsa 2005 Z13DT
- Mures
4di
- Mesaje scrise: 484
- Locatie: Mures
- Masina: Corsa 2005 Z13DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Nov 2008
- Mesaj Privat
- marian_sro
- *****
- 3,791 mesaje
- din 08 Apr 2007
- Vectra 1999 x20xev
- piatra neamt
marian_sro
- Mesaje scrise: 3,791
- Locatie: piatra neamt
- Masina: Vectra 1999 x20xev
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Apr 2007
- Mesaj Privat
- m.nyck
- OP
- 318 mesaje
- din 16 Jun 2007
- Bucuresti
m.nyck
- Mesaje scrise: 318
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2007
- Mesaj Privat
Salut,
Nu stiu exact cum vine releul de VW (doar ce am citit pe net) dar daca se potriveste la fix pe modele mai vechi este cu atat mai bine ca nu se mai fac alte modificari.
Cel de Omega are un pin in plus si nu se potriveste direct in tablou deci e si mai mult de munca.
Intradeva la mine a fost mai comad deoarece nu am vrut sa modific prea mult instalatia masinii. Iar pentru a putea folosi un releu de VW sau de Omega pe Astra G / Vectra B / Zafira A trebuie trase fire de la maneta direct la releu. La modelele amintite instalatia de la maneta se duce in multimetru si acesta da comanda catre releu.
Nu stiu exact cum vine releul de VW (doar ce am citit pe net) dar daca se potriveste la fix pe modele mai vechi este cu atat mai bine ca nu se mai fac alte modificari.
Cel de Omega are un pin in plus si nu se potriveste direct in tablou deci e si mai mult de munca.
Intradeva la mine a fost mai comad deoarece nu am vrut sa modific prea mult instalatia masinii. Iar pentru a putea folosi un releu de VW sau de Omega pe Astra G / Vectra B / Zafira A trebuie trase fire de la maneta direct la releu. La modelele amintite instalatia de la maneta se duce in multimetru si acesta da comanda catre releu.
- claudiu-cld
- *******
- 6,515 mesaje
- din 13 Sep 2006
- Astra 2000 y17dt
- Constanta
claudiu-cld
- Mesaje scrise: 6,515
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2000 y17dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Sep 2006
- Mesaj Privat
- marian_sro
- *****
- 3,791 mesaje
- din 08 Apr 2007
- Vectra 1999 x20xev
- piatra neamt
marian_sro
- Mesaje scrise: 3,791
- Locatie: piatra neamt
- Masina: Vectra 1999 x20xev
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Apr 2007
- Mesaj Privat
- bogdan_alex
- *
- 31 mesaje
- din 18 Mai 2008
- Astra 2008
- Bucuresti
bogdan_alex
- Mesaje scrise: 31
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2008
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Mai 2008
- Mesaj Privat
"Cine doreste poate realiza montajul cu un potentiometru de 100Kohm (3s-15s) sau 250Kohm (3s - 32s) pe care sa il monteze undeva pe maneta normala sau in alt loc fara a folosi maneta de Omega B"
asta pare cea mai ok solutie. Cred ca se pot face modificarile manetei de stergatoare similar cu cele prezentate in tutorialul de maneta pt tempomat.
In cazul potentiometrului, neavand trepte, nu vei sti cu exactitate la cate secunde opereaza, dar nu cred ca este esential.
la modelul de semireglabil facut de tine in cele din urma unde se monteaza switch-ul de reglare a temporizarii ?
Temporizatorul porneste la activarea primei trepte a manetei? ( ca si cum ai folosi temporizarea stock de 3s )
Din montajul tau de temporizator vad ca ies 5 fire, iar din schema deduc doar 3 ...ceva imi scapa, poate ma lamureste cineva .
Ar fi +12v de la maneta , +12V de la instalatia masinii ( fire obtinute prin sectionarea firului din maneta banuiesc ) , si masa (care nu pricep de unde o iau ) ...celelalte fire ce reprezinta ?
asta pare cea mai ok solutie. Cred ca se pot face modificarile manetei de stergatoare similar cu cele prezentate in tutorialul de maneta pt tempomat.
In cazul potentiometrului, neavand trepte, nu vei sti cu exactitate la cate secunde opereaza, dar nu cred ca este esential.
la modelul de semireglabil facut de tine in cele din urma unde se monteaza switch-ul de reglare a temporizarii ?
Temporizatorul porneste la activarea primei trepte a manetei? ( ca si cum ai folosi temporizarea stock de 3s )
Din montajul tau de temporizator vad ca ies 5 fire, iar din schema deduc doar 3 ...ceva imi scapa, poate ma lamureste cineva .
Ar fi +12v de la maneta , +12V de la instalatia masinii ( fire obtinute prin sectionarea firului din maneta banuiesc ) , si masa (care nu pricep de unde o iau ) ...celelalte fire ce reprezinta ?
- m.nyck
- OP
- 318 mesaje
- din 16 Jun 2007
- Bucuresti
m.nyck
- Mesaje scrise: 318
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2007
- Mesaj Privat
Cele 2 fire pe care nu le gasesti sunt cele notate cu "A" si "B" pe schema si acolo montezi potentiometrul.
Cele 5 fire:
1- negru-galben din instatia masinii
2- negru-galben de la maneta - se obtin prin sectionarea firului negru-galben.
3- masa (maro)
4- A la potentiometru
5- B de la potentiometru.
Temporizarea porneste cand comuti maneta pe pozitia intermitent (cea de 3 s) exact ca la orice alta masina care temporizare reglabila din fabrica.
firul de masa il iei din firul de masa (maro) care vine in mufa manetei.
Cele 5 fire:
1- negru-galben din instatia masinii
2- negru-galben de la maneta - se obtin prin sectionarea firului negru-galben.
3- masa (maro)
4- A la potentiometru
5- B de la potentiometru.
Temporizarea porneste cand comuti maneta pe pozitia intermitent (cea de 3 s) exact ca la orice alta masina care temporizare reglabila din fabrica.
firul de masa il iei din firul de masa (maro) care vine in mufa manetei.
- bogdan_alex
- *
- 31 mesaje
- din 18 Mai 2008
- Astra 2008
- Bucuresti
bogdan_alex
- Mesaje scrise: 31
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2008
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Mai 2008
- Mesaj Privat
- potorac ionut daniel
- **
- 168 mesaje
- din 30 Dec 2007
- Astra 2006 17CDTI-z17dtl
- Brasov
potorac ionut daniel
- Mesaje scrise: 168
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2006 17CDTI-z17dtl
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Dec 2007
- Mesaj Privat
- m.nyck
- OP
- 318 mesaje
- din 16 Jun 2007
- Bucuresti
m.nyck
- Mesaje scrise: 318
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jun 2007
- Mesaj Privat
Montajul prezentat aici are un inconvenient.
Fiind analogic nu isi da refresh cand schimbi treptele. Adica daca esti pe treapta de 30 Sec. si incepe sa ploua mai tare si ai nevoie de o temporizare mai mica montajul nu va porni stergatoarele decat dupa ce se termina cele 30 de Sec.
De asta am trecut pe microcontroler si astfel nu mai trebuie modificat nici semireglabilul original din maneta de Omega.
Fiind analogic nu isi da refresh cand schimbi treptele. Adica daca esti pe treapta de 30 Sec. si incepe sa ploua mai tare si ai nevoie de o temporizare mai mica montajul nu va porni stergatoarele decat dupa ce se termina cele 30 de Sec.
De asta am trecut pe microcontroler si astfel nu mai trebuie modificat nici semireglabilul original din maneta de Omega.
icoman_me
- Mesaje scrise: 27
- Locatie: Constanta
- Masina: Corsa 2002 Z12XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Jul 2014
- Mesaj Privat
4di a scris:La mine la Corsa din 2001 are temporizare din fabrica, aceasta nu consta in vreun comutator pe maneta sau ceva, temporizarea se face astfel:
-dai din maneta in sus sa stearga dar nu pana sa se blocheze, se da in sus si se lasa sa revina si apoi la cat timp se vrea temporizarea se da maneta in sus pana se blocheaza pe stergerea intermitenta si stergatoarele vor sterge o data la cat timp a fost setat. Se poate face pana pe la 15 secunde cred, dar nu am incercat inca durata maxima si minima.
-dai din maneta in sus sa stearga dar nu pana sa se blocheze, se da in sus si se lasa sa revina si apoi la cat timp se vrea temporizarea se da maneta in sus pana se blocheaza pe stergerea intermitenta si stergatoarele vor sterge o data la cat timp a fost setat. Se poate face pana pe la 15 secunde cred, dar nu am incercat inca durata maxima si minima.
Sal eu am Corsa C 1.2 2002/2003 scrie pe ea.
problema mea e cum reglez temporizarea la stergatorul din spate (de la luneta).
Cand e pus pe jet lichid teoretic prima treapta face cele 3-4 curse total perfect dar daca il las pe pozitia 1 de stergere a lunetei incepe si micsoreaza din curse adica se opreste aiurea pe luneta ... apoi continua de unde a ramas.
doar ce i-am curatat motorasul si era aproape blocat bratul in cilindrul sau .. datorita mizerieri acum emrge perfecte cu super viteza !
ceva ideii ... (ptr stergatoarele fata probabil merge metoda ta si la mine dar lcum se face temporizarea si ptr luneta >? )