- pirvu_daniel
- OP
- 4,578 mesaje
- din 22 Feb 2008
- Dolj
pirvu_daniel
- Mesaje scrise: 4,578
- Locatie: Dolj
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Feb 2008
- Mesaj Privat
Deschid acest topic marcat de o experienta in care era sa imi pierd viata impreuna cu un alt membru al clubului.
Cu totii, la un moment dat, ati fost in situatii limita la volan. Intr-o astfel situatie cat din reactia voastra a fost experienta, cat a fost reflex si cat a fost decizie constienta? Credeti ca daca s-ar intampla din nou ati avea alta solutie? Ar fi mai buna?
Sa povestesc si experienta. Indreptandu-ma spre Craiova, desi se circula in coloana cu 70-80 km/h din fata noastra, la un moment dat un TIR a iesit pe contrasens aproape in fata noastra. Nu stiu nici acum ce a vrut sa faca. Am apucat sa zic "Pazea"si a urmat manevra de evitare. Reactia a fost, sa zic asa, mult prea calculata. Si poate ca nu e normal sa fie asa. Am franat fara ca franarea sa fie maxima(am scazut viteza de la 110-115 km/h la 70 km/h) si mi-am dat seama ca daca scot masina cam un metru pe acostament voi trece pe langa TIR. Ceea ce s-a intamplat trecand razant pe langa el. Pe langa faptul ca acele secunde sunt extrem de lungi, ca iti mai tremura genunchii cateva ore bune, ramane intrebarea de ce reactionezi asa. De ce creierul nu a ordonat franare maxima? De ce nu am evaluat si posibilitatea de a iesi cu toata masina de pe drum? Sau oare a facut-o in mod inconstient si a considerat ca manevra cu jumatate din masina pe acostament e cea mai indicata? Daca TIR-ul venea si mai in stanga avea creierul pregatita si sa zic asa varianta B?
Si in alte situatii limita, reactia nu a fost extrem de ferma si poate puteam lua o decizie cu mai putine riscuri. Asta cu masini diferite(pe multe din ele nu le cunosteam prea bine). Din fericire nu am facut decat 3 accidente in viata(accident insemnand zgarierea barii sau fisurarea usoara a acesteia) iar in ultimii 8 ani nu am avut nici cea mai mica zgarietura desi fac foarte multi kilometri si merg destul de tare cu masina.
Cand considera creierul ca stie reactiile masinii in anumite situatii si cum ordona o solutie? La voi cum a fost, cum a iesit? Decizia luata a fost buna sau rea? A fost logica, a implicat cele mai putine riscuri? Va mai aduceti aminte cum ati luat-o?
Desi nu prea imi place mie neurologia o sa caut sa vad daca gasesc ceva si in literatura de specialitate.
Am mai gasit un topic despre evitare accident insa mi s-a parut cam dezordonat. Daca moderatorii doresc asta pot sa mute postul acolo sau sa il stearga daca e considerat fara interes.
Cu totii, la un moment dat, ati fost in situatii limita la volan. Intr-o astfel situatie cat din reactia voastra a fost experienta, cat a fost reflex si cat a fost decizie constienta? Credeti ca daca s-ar intampla din nou ati avea alta solutie? Ar fi mai buna?
Sa povestesc si experienta. Indreptandu-ma spre Craiova, desi se circula in coloana cu 70-80 km/h din fata noastra, la un moment dat un TIR a iesit pe contrasens aproape in fata noastra. Nu stiu nici acum ce a vrut sa faca. Am apucat sa zic "Pazea"si a urmat manevra de evitare. Reactia a fost, sa zic asa, mult prea calculata. Si poate ca nu e normal sa fie asa. Am franat fara ca franarea sa fie maxima(am scazut viteza de la 110-115 km/h la 70 km/h) si mi-am dat seama ca daca scot masina cam un metru pe acostament voi trece pe langa TIR. Ceea ce s-a intamplat trecand razant pe langa el. Pe langa faptul ca acele secunde sunt extrem de lungi, ca iti mai tremura genunchii cateva ore bune, ramane intrebarea de ce reactionezi asa. De ce creierul nu a ordonat franare maxima? De ce nu am evaluat si posibilitatea de a iesi cu toata masina de pe drum? Sau oare a facut-o in mod inconstient si a considerat ca manevra cu jumatate din masina pe acostament e cea mai indicata? Daca TIR-ul venea si mai in stanga avea creierul pregatita si sa zic asa varianta B?
Si in alte situatii limita, reactia nu a fost extrem de ferma si poate puteam lua o decizie cu mai putine riscuri. Asta cu masini diferite(pe multe din ele nu le cunosteam prea bine). Din fericire nu am facut decat 3 accidente in viata(accident insemnand zgarierea barii sau fisurarea usoara a acesteia) iar in ultimii 8 ani nu am avut nici cea mai mica zgarietura desi fac foarte multi kilometri si merg destul de tare cu masina.
Cand considera creierul ca stie reactiile masinii in anumite situatii si cum ordona o solutie? La voi cum a fost, cum a iesit? Decizia luata a fost buna sau rea? A fost logica, a implicat cele mai putine riscuri? Va mai aduceti aminte cum ati luat-o?
Desi nu prea imi place mie neurologia o sa caut sa vad daca gasesc ceva si in literatura de specialitate.
Am mai gasit un topic despre evitare accident insa mi s-a parut cam dezordonat. Daca moderatorii doresc asta pot sa mute postul acolo sau sa il stearga daca e considerat fara interes.
- Steffano
- ****
- 1,188 mesaje
- din 14 Nov 2010
- Vectra 2001 Z18XE
- Dolj
Steffano
- Mesaje scrise: 1,188
- Locatie: Dolj
- Masina: Vectra 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Nov 2010
- Mesaj Privat
cred ca in situatii limita creerul functioneaza exact ca un calculator, face sute de calcule pe secunda, cantareste toate variantele apoi alege una (care poate fi rea). Si eu am avut situatii pe care le-am luat constient dar cu o viteza uimitoare. De ex, pt ca din cate stiu esti din craiova, venea pe calea buc, intersectia de la motor x. Bun, veneam dinspre centru iar din sensul opus a facut stanga un bmw trecand spre oxygen. In 2 sec am realizat ca nu va opri, m-am uitat in oglinda, apoi am intors capul si am vazut ca nu venea nimeni dinspre oxigen si am reusit sa-l evit, dar milimetric.
- lucio85
- ******
- 4,964 mesaje
- din 14 Feb 2010
- Astra 2010 a17dtr
- Gorj
lucio85
- Mesaje scrise: 4,964
- Locatie: Gorj
- Masina: Astra 2010 a17dtr
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Feb 2010
- Mesaj Privat
@daniel
eu cred ca in situatii limita, creierul nu are timp sa proceseze toate informatiile astfel incat, sa zici ca iei o decizie constienta, asa ca in situatii limita 70% este reflex si 30% este experienta la volan(diferite intamplari pe care le-ai vazut sau prin care ai trecut), din ce am mai citit nefiind de specialitate cu cat inaintezi in varsta reflexele scad si poti avea 25-30 de ani de experienta la volan si milioane de Km, daca nu mai ai reflexele necesare ai tot mai multe sanse sa faci accident
nu cred ca daca ai trece de doua ori printr-o experineta asemanatoare ai lua acceasi decizie, ele vin pe moment si sunt instinctive
o exerienta neplacuta care nu s-a soldat cu accident dar care m-a facut sa fiu mai prudent la volan s-a intamplat acum vre-o 3 ani de zile, ma intorceam de la Piatra Neamt si intre Bicaz si Gheorghieni drumul are destule curbe si mare parte din el e cu linie continua, ma suparase unu cu o masina de Italia care mergea cu 60km/h in afara localitatii si mersesem 10 km in spatele lui de ma plictisisem si m-am bagat in depasire si cand am ajuns pe la jumatatea masini pe care o aveam in fata neapreciind corect viteza celui ce venea de pe contrasens am considerat ca cel mai sigur este sa revin in banda si am frana,dar cel pe care doream sa il depasesc a franat si ala brusc (probabil gandinduse sa ma lase sa il depasesc) ne-am oprit amandoi paralel norocul meu a fost ca cel ce vedea de pe contrasens a tras mult de volan dreapta si a franat si el astfel incat nu s-a intamplat nimic nedorit , asa ca consider ca foarte multe din acctiunile noastre le facem din instinct
eu cred ca in situatii limita, creierul nu are timp sa proceseze toate informatiile astfel incat, sa zici ca iei o decizie constienta, asa ca in situatii limita 70% este reflex si 30% este experienta la volan(diferite intamplari pe care le-ai vazut sau prin care ai trecut), din ce am mai citit nefiind de specialitate cu cat inaintezi in varsta reflexele scad si poti avea 25-30 de ani de experienta la volan si milioane de Km, daca nu mai ai reflexele necesare ai tot mai multe sanse sa faci accident
nu cred ca daca ai trece de doua ori printr-o experineta asemanatoare ai lua acceasi decizie, ele vin pe moment si sunt instinctive
o exerienta neplacuta care nu s-a soldat cu accident dar care m-a facut sa fiu mai prudent la volan s-a intamplat acum vre-o 3 ani de zile, ma intorceam de la Piatra Neamt si intre Bicaz si Gheorghieni drumul are destule curbe si mare parte din el e cu linie continua, ma suparase unu cu o masina de Italia care mergea cu 60km/h in afara localitatii si mersesem 10 km in spatele lui de ma plictisisem si m-am bagat in depasire si cand am ajuns pe la jumatatea masini pe care o aveam in fata neapreciind corect viteza celui ce venea de pe contrasens am considerat ca cel mai sigur este sa revin in banda si am frana,dar cel pe care doream sa il depasesc a franat si ala brusc (probabil gandinduse sa ma lase sa il depasesc) ne-am oprit amandoi paralel norocul meu a fost ca cel ce vedea de pe contrasens a tras mult de volan dreapta si a franat si el astfel incat nu s-a intamplat nimic nedorit , asa ca consider ca foarte multe din acctiunile noastre le facem din instinct
- cangri
- *******
- 5,412 mesaje
- din 24 Sep 2010
- Bucuresti
cangri
- Mesaje scrise: 5,412
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Sep 2010
- Mesaj Privat
Da.
Sunt destul de ciudate aceste experiente.Si aproape ca parca nu gandesti tu.
Dar cred ca se si datoreaza faptului ca folosim doar aproximativ 5% din capacitatea creierului.Iar in aceste ocazii parca ceva se deschide si putem folosi mai mult fara a constientiza.
Am sa dau 2 exemple.
Unul s-a intamplat demult.Prin 1997 daca nu ma insel.
Eram la tara si adunam mere.Ma suisem pe o scara din aceea in forma de "A" sa ajung in varful pomului.Era destul de veche asa ca treapta pe care stateam s-a rupt.Sa zic ca eram cam la 5 metrii de sol.Scara s-a dezechilibrat si am inceput un picaj.Care pentru mine a durat aproape o vesnicie.
In timpul caderii am avut timp sa ma uit la casa vecinului pe geam si sa observ ca toti erau la masa.In acelasi timp mi-am dat seama ca daca o sa pic pe scara care era sub mine am sa-mi rup coastele.Asa ca am decis sa imping scara in lateral ca eu sa cad pe pamant,pe suprafata plana, si nu pe scara.
In timp real cred ca nu a durat mai mult e 2 secunde.Dar in acest timp eu am putut gandi un lucru destul de logic.
O alta intamplare acum vreo 2 luni.
Veneam de la Caracal spre Bucuresti.
8:30 dimineata,duminica,drumul aproape pustiu.Pana in Rosiorii de Vede nu am vazut semn de masina pe drum.
Dupa Rosiori vad in fata o masina.Recunosc ca mergeam foarte repede deoarece ma grabeam.Cu vreo 200m inainte am dat semnal m-am asigurat ca din spate nu vine nimeni(Nici nu avea cum.Poate doar daca era Vettel cu monopostul,dar din reflex...).
Cu semnalul inca pornit ma plasez pe contrasens ca sa depasesc.La aproximativ 100 m observ ca se apropie de axul drumului,si ma gandesc ca ocoleste o groapa, ceva.Ma uit ,si observ ca nu avea semnalul pornit.La 50 m observ ca deja a depasit cu mult axul drumui si ca-mi intra in fata.Deja nu aveam timp sa mai franez si nici sa ma bag pe banda de mers,pe care probabil ar fi revenit daca ma vedea.
Dau claxon si apas acceleratia pana in podea si incerc sa ma bag pe langa el pe marginea neasfaltata a drumului pe partea stanga a sensuui in care ne indreptam..Si trec la milimetru de el moment in care ma uit la viteza si vad ca era deja foarte mare,dupa care ma uit in spate si vad ca el vireaza dreapta pe un drum laturalnic.
In acest timp nu am vazut semnal de dreapta(nici macar stanga) si nici lampile de frana nu s-au aprins(probabil nici nu avea)
Concluzia:Daca as fi franat sigur nu as fi avut timp sa ma opresc si ne-am fi ciocnit.La viteza aia am fi fost chiftelute pe gratar.Daca as fi mentinut viteza s-ar fi terminat cu acelasi sfarsit tragic.
Da eu am ales sa accelerez.De ce? Habarnam.Doar ma bucur ca am luat aceste decizii.
La fel cred ca totul nu a durat mai mult de cateva secunde.
Sunt destul de ciudate aceste experiente.Si aproape ca parca nu gandesti tu.
Dar cred ca se si datoreaza faptului ca folosim doar aproximativ 5% din capacitatea creierului.Iar in aceste ocazii parca ceva se deschide si putem folosi mai mult fara a constientiza.
Am sa dau 2 exemple.
Unul s-a intamplat demult.Prin 1997 daca nu ma insel.
Eram la tara si adunam mere.Ma suisem pe o scara din aceea in forma de "A" sa ajung in varful pomului.Era destul de veche asa ca treapta pe care stateam s-a rupt.Sa zic ca eram cam la 5 metrii de sol.Scara s-a dezechilibrat si am inceput un picaj.Care pentru mine a durat aproape o vesnicie.
In timpul caderii am avut timp sa ma uit la casa vecinului pe geam si sa observ ca toti erau la masa.In acelasi timp mi-am dat seama ca daca o sa pic pe scara care era sub mine am sa-mi rup coastele.Asa ca am decis sa imping scara in lateral ca eu sa cad pe pamant,pe suprafata plana, si nu pe scara.
In timp real cred ca nu a durat mai mult e 2 secunde.Dar in acest timp eu am putut gandi un lucru destul de logic.
O alta intamplare acum vreo 2 luni.
Veneam de la Caracal spre Bucuresti.
8:30 dimineata,duminica,drumul aproape pustiu.Pana in Rosiorii de Vede nu am vazut semn de masina pe drum.
Dupa Rosiori vad in fata o masina.Recunosc ca mergeam foarte repede deoarece ma grabeam.Cu vreo 200m inainte am dat semnal m-am asigurat ca din spate nu vine nimeni(Nici nu avea cum.Poate doar daca era Vettel cu monopostul,dar din reflex...).
Cu semnalul inca pornit ma plasez pe contrasens ca sa depasesc.La aproximativ 100 m observ ca se apropie de axul drumului,si ma gandesc ca ocoleste o groapa, ceva.Ma uit ,si observ ca nu avea semnalul pornit.La 50 m observ ca deja a depasit cu mult axul drumui si ca-mi intra in fata.Deja nu aveam timp sa mai franez si nici sa ma bag pe banda de mers,pe care probabil ar fi revenit daca ma vedea.
Dau claxon si apas acceleratia pana in podea si incerc sa ma bag pe langa el pe marginea neasfaltata a drumului pe partea stanga a sensuui in care ne indreptam..Si trec la milimetru de el moment in care ma uit la viteza si vad ca era deja foarte mare,dupa care ma uit in spate si vad ca el vireaza dreapta pe un drum laturalnic.
In acest timp nu am vazut semnal de dreapta(nici macar stanga) si nici lampile de frana nu s-au aprins(probabil nici nu avea)
Concluzia:Daca as fi franat sigur nu as fi avut timp sa ma opresc si ne-am fi ciocnit.La viteza aia am fi fost chiftelute pe gratar.Daca as fi mentinut viteza s-ar fi terminat cu acelasi sfarsit tragic.
Da eu am ales sa accelerez.De ce? Habarnam.Doar ma bucur ca am luat aceste decizii.
La fel cred ca totul nu a durat mai mult de cateva secunde.
- D_M_G
- ****
- 2,271 mesaje
- din 13 Feb 2009
- Alta tara
D_M_G
- Mesaje scrise: 2,271
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Feb 2009
- Mesaj Privat
Reflex, experienta sau decizie constienta...in situatii limita!
Este extrem de dificil sa se poata face o proportionalitate intre acesti parametri. Suntem indivizi, deci diferentiati ca simturi native sau dobandite. Greu de spus ca se poate forma un reflex, mai ales conditionat, pentru situatiile limita. Pentru aceasta trebuie obligatoriu ca individul sa fie supus acestor situatii limita zilnic, intr-o unitate de timp rezonabila! Reflexul neconditionat este diferentiat, deoarece timpii de la comanda (creier) si exexutie(aparat locomotor) difera de la individ la individ si tine de foarte multi factori. De exemplu, unii soferi au capcitatea "vederii panoramice" in trafic, adica creierul prelucreaza si interpreteaza perfect, atat informatiile vizuale din planul principal, cat si pe cele din unghiurile laterale. Aceasta capacitate poate fi complectata tot nativ. cu vederea in plan tridimensional, ceea ce il ajuta instictiv pe individul detinator, sa aprecieze foarte corect distantele obiectelor in miscare sau fixe, fata de propria sa pozitie!
De multe ori, in situatii limita, in special dupa ce le-am depasit cu bine, imediat ramanem mirati de "reflexul nemaipomenit si viteza cosmica de reactie" ce ne-a facut sa depasim cu brio aceasta situatie! Aici intervine stimulii nativi "implantati" de mama natura in decursul miilor de ani asupra rasei umane in cel mai necunoscut organ din corpul nostru...creierul!
Unele teorii spun ca desi acest creier uman ar avea capcitatea de a lucra undeva la un nivel 7, rasa umana nu-l foloseste mai mult de nivelul 2!
Oricum ar fi, este cert ca acolo in materia cenusie exista aceasta informatie genetica care in situatii limita ne este impusa si executata fara nici o logica aparenta, lasandu-ne perplexi in gandire imediat dupa ce pericolul a trecut!
Experienta....nu este relevanta atata timp cat nu este constientizata si acumulata! Probabil fiecare din noi cunoastem soferi care desi au la activ multi ani de condus si multe sute de mii de km. la activ, tot bate raman, deoarece nu au acumulat mai nimic din experienta ce a trecut odata cu timpul peste ei!
Decizie constienta....greu de spus in situatiile limita. unde timpul este extrem de mic si pericolul iminent este evident. Mai degraba acea inzestrare genetica de la mama natura care iti preia totalitatea organismului si decide singura, lasandu-te masca in gandirea "logica" ulterioara trecerii de situatie....Este complex , extrem de complex si nimeni nu poate spune cu certitudine ca a scapat dint-o situatie limita datorita exclusiv a vreunui parametru de mai sus sau prin combinatia acestora! Mai ales sa incercam sa delimitam care au fost acei parametri si cat la suta!
Si ar mai fi multe de spus pe aceasta tema...
Personal am avut multe situatii limita si pina in prezent, nici un accident in 30 de ani de volan si 28 de ghidon! Nu sunt nici pe departe soferul model...sunt cu siguranta unul norocos....ceea ce va doresc si voua!
Este extrem de dificil sa se poata face o proportionalitate intre acesti parametri. Suntem indivizi, deci diferentiati ca simturi native sau dobandite. Greu de spus ca se poate forma un reflex, mai ales conditionat, pentru situatiile limita. Pentru aceasta trebuie obligatoriu ca individul sa fie supus acestor situatii limita zilnic, intr-o unitate de timp rezonabila! Reflexul neconditionat este diferentiat, deoarece timpii de la comanda (creier) si exexutie(aparat locomotor) difera de la individ la individ si tine de foarte multi factori. De exemplu, unii soferi au capcitatea "vederii panoramice" in trafic, adica creierul prelucreaza si interpreteaza perfect, atat informatiile vizuale din planul principal, cat si pe cele din unghiurile laterale. Aceasta capacitate poate fi complectata tot nativ. cu vederea in plan tridimensional, ceea ce il ajuta instictiv pe individul detinator, sa aprecieze foarte corect distantele obiectelor in miscare sau fixe, fata de propria sa pozitie!
De multe ori, in situatii limita, in special dupa ce le-am depasit cu bine, imediat ramanem mirati de "reflexul nemaipomenit si viteza cosmica de reactie" ce ne-a facut sa depasim cu brio aceasta situatie! Aici intervine stimulii nativi "implantati" de mama natura in decursul miilor de ani asupra rasei umane in cel mai necunoscut organ din corpul nostru...creierul!
Unele teorii spun ca desi acest creier uman ar avea capcitatea de a lucra undeva la un nivel 7, rasa umana nu-l foloseste mai mult de nivelul 2!
Oricum ar fi, este cert ca acolo in materia cenusie exista aceasta informatie genetica care in situatii limita ne este impusa si executata fara nici o logica aparenta, lasandu-ne perplexi in gandire imediat dupa ce pericolul a trecut!
Experienta....nu este relevanta atata timp cat nu este constientizata si acumulata! Probabil fiecare din noi cunoastem soferi care desi au la activ multi ani de condus si multe sute de mii de km. la activ, tot bate raman, deoarece nu au acumulat mai nimic din experienta ce a trecut odata cu timpul peste ei!
Decizie constienta....greu de spus in situatiile limita. unde timpul este extrem de mic si pericolul iminent este evident. Mai degraba acea inzestrare genetica de la mama natura care iti preia totalitatea organismului si decide singura, lasandu-te masca in gandirea "logica" ulterioara trecerii de situatie....Este complex , extrem de complex si nimeni nu poate spune cu certitudine ca a scapat dint-o situatie limita datorita exclusiv a vreunui parametru de mai sus sau prin combinatia acestora! Mai ales sa incercam sa delimitam care au fost acei parametri si cat la suta!
Si ar mai fi multe de spus pe aceasta tema...
Personal am avut multe situatii limita si pina in prezent, nici un accident in 30 de ani de volan si 28 de ghidon! Nu sunt nici pe departe soferul model...sunt cu siguranta unul norocos....ceea ce va doresc si voua!
- Steffano
- ****
- 1,188 mesaje
- din 14 Nov 2010
- Vectra 2001 Z18XE
- Dolj
Steffano
- Mesaje scrise: 1,188
- Locatie: Dolj
- Masina: Vectra 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Nov 2010
- Mesaj Privat
- pirvu_daniel
- OP
- 4,578 mesaje
- din 22 Feb 2008
- Dolj
pirvu_daniel
- Mesaje scrise: 4,578
- Locatie: Dolj
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Feb 2008
- Mesaj Privat
Din punct de vedere medical nu poate fi vorba de un act reflex propriu-zis. Dar sper ca s-a inteles ce voiam sa zic.
In cazul de acum intrebarea care ma framanta e de ce creierul nu a ales calea cea mai safe. Puteam sa franez maxim si sa scot masina pe acostament(fiind suficient de lat). Stia ca nu ar fi fost nici o problema, masina fiind performanta si nepasandu-mi de ea. De ce a solutia mai riscanta, 5 cm fata de un TIR condus de un nebun pe contrasens la o viteza insumata de 150-160 km/h si in plus cu stanga si dreapta masinii in conditii de suprafata si aderenta total diferite?
De aceea am zis sa aflu si pataniile si solutiile voastre.
steffano, maestrul D_M_G chiar are 30 de ani de condus.
Ultima modificare făcută de pirvu_daniel la Mar 18 Oct, 2011 8:43 pm, modificat de 2 ori în total
In cazul de acum intrebarea care ma framanta e de ce creierul nu a ales calea cea mai safe. Puteam sa franez maxim si sa scot masina pe acostament(fiind suficient de lat). Stia ca nu ar fi fost nici o problema, masina fiind performanta si nepasandu-mi de ea. De ce a solutia mai riscanta, 5 cm fata de un TIR condus de un nebun pe contrasens la o viteza insumata de 150-160 km/h si in plus cu stanga si dreapta masinii in conditii de suprafata si aderenta total diferite?
De aceea am zis sa aflu si pataniile si solutiile voastre.
steffano, maestrul D_M_G chiar are 30 de ani de condus.
Ultima modificare făcută de pirvu_daniel la Mar 18 Oct, 2011 8:43 pm, modificat de 2 ori în total
- D_M_G
- ****
- 2,271 mesaje
- din 13 Feb 2009
- Alta tara
D_M_G
- Mesaje scrise: 2,271
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Feb 2009
- Mesaj Privat
@Steffano
A fost o greseala tastata, dar dupa cum se vede total rectificata!
Perfect de acord....numai ca individul nu reuseste sa constientizeze logic aceste calcule ca intr-o gandire logica normala! Prin urmare este exact ceea ce am detaliat eu mai sus!
Va propun un mic joc de viteza de reactie! Puneti prietena, fiul, sotia, fratele sa tina in mana doua-trei chei uzuale prinse pe un inel! Mana sa fie intinsa in plan orizontal, iar voi tineti mana deasupta mainii cu cheile, fara sa o atingeti si spuneti-ii ca la un moment dat fara sa incerce sa simuleze intr-un fel o pacaleala, sa dea drumul acelor chei, iar voi incercati sa le prindeti pina nu atinge podeaua!
Este un exercitiu pe care il practic de mult timp cu prietenii, cunostintele si colegii! Si chiar daca sunt mai tineri, nu au nici macar 20% din performantele mele! Incercati de curiozitate...este un bun mod de a "educa" materia cenusie in spiritul vitezei de reactie.....
@pirvu_daniel
Din greseala tastasem 300 in loc de 30 si colegul a tinut sa ma "taxeze" Se mai intampla....
La situatia data de tine, ma bazez tot pe teoria mea....si cred ca starea de normalitate la volan din acel moment, a fost inlocuita instantaneau prin informatia vizuala ce a detectat pericolul, de "genetica de avarie" (asa am denumit-o eu) care a transmis catre executie atat dozarea sarcinii pe frana, cat si schimbarea fina a traiectoriei.....nu am pretentia ca am si dreptate, dar cand ajungem ulterior sa ne miram de propriile noastre "reflexe", este clar ca oarganismul a actionat sub o guvernare diferita ce nu a depins de gandirea noastra logica din starea normala!
A fost o greseala tastata, dar dupa cum se vede total rectificata!
creierul actioneaza ca un calculator care face sute de calcule pe scunda
Perfect de acord....numai ca individul nu reuseste sa constientizeze logic aceste calcule ca intr-o gandire logica normala! Prin urmare este exact ceea ce am detaliat eu mai sus!
Va propun un mic joc de viteza de reactie! Puneti prietena, fiul, sotia, fratele sa tina in mana doua-trei chei uzuale prinse pe un inel! Mana sa fie intinsa in plan orizontal, iar voi tineti mana deasupta mainii cu cheile, fara sa o atingeti si spuneti-ii ca la un moment dat fara sa incerce sa simuleze intr-un fel o pacaleala, sa dea drumul acelor chei, iar voi incercati sa le prindeti pina nu atinge podeaua!
Este un exercitiu pe care il practic de mult timp cu prietenii, cunostintele si colegii! Si chiar daca sunt mai tineri, nu au nici macar 20% din performantele mele! Incercati de curiozitate...este un bun mod de a "educa" materia cenusie in spiritul vitezei de reactie.....
@pirvu_daniel
Din greseala tastasem 300 in loc de 30 si colegul a tinut sa ma "taxeze" Se mai intampla....
La situatia data de tine, ma bazez tot pe teoria mea....si cred ca starea de normalitate la volan din acel moment, a fost inlocuita instantaneau prin informatia vizuala ce a detectat pericolul, de "genetica de avarie" (asa am denumit-o eu) care a transmis catre executie atat dozarea sarcinii pe frana, cat si schimbarea fina a traiectoriei.....nu am pretentia ca am si dreptate, dar cand ajungem ulterior sa ne miram de propriile noastre "reflexe", este clar ca oarganismul a actionat sub o guvernare diferita ce nu a depins de gandirea noastra logica din starea normala!
- mumus
- ***
- 618 mesaje
- din 26 Aug 2010
- Brasov
mumus
- Mesaje scrise: 618
- Locatie: Brasov
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Aug 2010
- Mesaj Privat
sa va povestesc si eu prin ce am trecut acu vreo 10 ani...(am permis de 13 ani, nici un accident la activ...de nici un fel)
aveam permis c-am de 3 ani, conduceam o dacie break, in stanga mea tata in spate mama. Mergeam pe un drum national cu cate o banda pe sens. aveam undeva intre 80-90 km/h(stiu asta ptr ca tocmai bagasem in tr5) ploua foarte tare,deabea faceau fata stergatoarele(era vara),am decis sa iau o distanta safe fata de masina din fata...sa zicem vreo 30 metri... si am mers in coloana vreo 10 minute fara sa ma apropii de cel din fata...condusul pe cat de tare ploua...atat de banal mi se parea..plictisitor chiar. eram relaxat total...la un moment dat am vazut ca masina din fata franeaza...de fapt ea era deja oprita complet...cand am observat ca e oprita de tot la max 30 m in fata mea, am pus usor frana(masina din fata sigur avea gume de firma si abs,eu neavand nici una nici alta,si mai mult ca sigur nici nu am vazut cand a inceput ea sa franeze) si masina mea nu incetinea suficient cat sa evit impactul...am apasat frana mai tare...moment in care a intrat in functiune si tamburil spate si masina a franat urat...in sensul ca am simtit ca fuge fundul catre banda din sens opus...de aici incepe incredibilul...totul de aici inaite sa petrecut cu incetinitorul...da incet de tot...in momentul in care am simtit ca fuge spatele am redresat ca la carte,invartind volanul inspre partea in care derapasem...dar in momentul in care am zis ca gata...am facut redresarea...masina mi-a fugit in partea opusa..si asa de 2- 3 ori...la un moment dat m-am trezit pe banda din sensul opus...aveam un aro 244 in fata la 5metri si eu eram in derapaj in fata lui...nu stiu ce am facut dar pe franare si cu masina derapand,am reusit sa revin pe banda mea..(nu stiu nici pana azi cum am reusit...parca a luat cineva de sus masina si mi-a pus-o pe banda mea inapoi) in momentul in care m-am reintors pe banda mea...masina care franase in fata mea vazand ca eu derapez...cred ca sa dat la oparte...eu vazand motivul franarii lui...un cal si un manz pe banda noastra...eu inca derapand ma apropiam acum de manz...cand am vazut ca nu am ce sa fac si ca o sa il lovesc...am tras frana de mana si m-am intors cu fata la cel din spatele meu (ala aproape ca nu ai venea sa creada ce a vazut...avea o fataaa...)am vazut ca am langa mine o benzinarie...am intors acolo si mi-am continuat drumul..am ajuns acasa calm,ca si cand nu sa intamplat nimic...am pornit televizorul..si in maxim 10 minute ma bufnit un plans in hohote...dupa ce m-am calmat, mi-a povesti tata ca mama tipa tare in masina..eu nu am auzit nimic...ca aro-ul de pe contrasens era la maxim un metru in fata cand l-am evitat...si ca nu are nici el idee ce am facut de am scapat teferi...eu cred si stiu ca creierul face minuni..dar inca nu stiu cine...ce m-a repus pe banda mea...cand eu derapam direct in aro... Daca Dumnezeu exista...el a facut-o
dupa acel momenttimp de vreo 2 ani de fiecare data cand ploua si eu eram la volan...efectivi nu am putut sa merg mai tare de 40-50km/h ...nu puteam sa apas acceleratia.
dupa acel incident nu am mai derapat sau facut ceva cu masina neintentionat. (recunosc ca si inainte de accident faceam drifturi si prostii deastea...tocmai ca sa cunosc masina..sa o simt..sa o pot controla la nevoie).
Eu zic ca unii aveti de invatat din patania mea.
aveam permis c-am de 3 ani, conduceam o dacie break, in stanga mea tata in spate mama. Mergeam pe un drum national cu cate o banda pe sens. aveam undeva intre 80-90 km/h(stiu asta ptr ca tocmai bagasem in tr5) ploua foarte tare,deabea faceau fata stergatoarele(era vara),am decis sa iau o distanta safe fata de masina din fata...sa zicem vreo 30 metri... si am mers in coloana vreo 10 minute fara sa ma apropii de cel din fata...condusul pe cat de tare ploua...atat de banal mi se parea..plictisitor chiar. eram relaxat total...la un moment dat am vazut ca masina din fata franeaza...de fapt ea era deja oprita complet...cand am observat ca e oprita de tot la max 30 m in fata mea, am pus usor frana(masina din fata sigur avea gume de firma si abs,eu neavand nici una nici alta,si mai mult ca sigur nici nu am vazut cand a inceput ea sa franeze) si masina mea nu incetinea suficient cat sa evit impactul...am apasat frana mai tare...moment in care a intrat in functiune si tamburil spate si masina a franat urat...in sensul ca am simtit ca fuge fundul catre banda din sens opus...de aici incepe incredibilul...totul de aici inaite sa petrecut cu incetinitorul...da incet de tot...in momentul in care am simtit ca fuge spatele am redresat ca la carte,invartind volanul inspre partea in care derapasem...dar in momentul in care am zis ca gata...am facut redresarea...masina mi-a fugit in partea opusa..si asa de 2- 3 ori...la un moment dat m-am trezit pe banda din sensul opus...aveam un aro 244 in fata la 5metri si eu eram in derapaj in fata lui...nu stiu ce am facut dar pe franare si cu masina derapand,am reusit sa revin pe banda mea..(nu stiu nici pana azi cum am reusit...parca a luat cineva de sus masina si mi-a pus-o pe banda mea inapoi) in momentul in care m-am reintors pe banda mea...masina care franase in fata mea vazand ca eu derapez...cred ca sa dat la oparte...eu vazand motivul franarii lui...un cal si un manz pe banda noastra...eu inca derapand ma apropiam acum de manz...cand am vazut ca nu am ce sa fac si ca o sa il lovesc...am tras frana de mana si m-am intors cu fata la cel din spatele meu (ala aproape ca nu ai venea sa creada ce a vazut...avea o fataaa...)am vazut ca am langa mine o benzinarie...am intors acolo si mi-am continuat drumul..am ajuns acasa calm,ca si cand nu sa intamplat nimic...am pornit televizorul..si in maxim 10 minute ma bufnit un plans in hohote...dupa ce m-am calmat, mi-a povesti tata ca mama tipa tare in masina..eu nu am auzit nimic...ca aro-ul de pe contrasens era la maxim un metru in fata cand l-am evitat...si ca nu are nici el idee ce am facut de am scapat teferi...eu cred si stiu ca creierul face minuni..dar inca nu stiu cine...ce m-a repus pe banda mea...cand eu derapam direct in aro... Daca Dumnezeu exista...el a facut-o
dupa acel momenttimp de vreo 2 ani de fiecare data cand ploua si eu eram la volan...efectivi nu am putut sa merg mai tare de 40-50km/h ...nu puteam sa apas acceleratia.
dupa acel incident nu am mai derapat sau facut ceva cu masina neintentionat. (recunosc ca si inainte de accident faceam drifturi si prostii deastea...tocmai ca sa cunosc masina..sa o simt..sa o pot controla la nevoie).
Eu zic ca unii aveti de invatat din patania mea.
- george geo
- **
- 170 mesaje
- din 13 Oct 2009
- Kadett 1986 1.6 DA
- Bucuresti
george geo
- Mesaje scrise: 170
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Kadett 1986 1.6 DA
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Oct 2009
- Mesaj Privat
Aceste intamplari trebuie sa ne dea de gandit tuturor, celor care le-au trait pe pielea lor cat si celor care inca nu au avut de-a face cu asemenea situatii de urgenta !
Pe de alta parte, nu cred ca nu exista sofer care sa nu se fi intalnit cel putin odata cu o situatie mai delicata, fiecare dintre noi reactionand in felul lui, unii luand decizii bune, altii mai putin bune, la unii a ''functionat'' norocul, la altii nu.
Tinand cont de traficul din ziua de azi ( parcul auto a crescut, soferii sunt mult mai multi, masini puternice, bizoni etc etc ) trebuie sa fim mult mai cumpatati la volan...... insa in situatiile limita fiecare e cu norocul lui, cu soarta lui, cu reflexele lui.
Fiecare dintre noi reactionam altfel, gandim altfel, unii mai curajosi, altii mai ''moi''.
Experienta la volan isi are si ea rostul in astfel de situatii, altfel vede traficul un sofer cu niste ani de soferie, si altfel vede un incepator.
Pe de alta parte, nu cred ca nu exista sofer care sa nu se fi intalnit cel putin odata cu o situatie mai delicata, fiecare dintre noi reactionand in felul lui, unii luand decizii bune, altii mai putin bune, la unii a ''functionat'' norocul, la altii nu.
Tinand cont de traficul din ziua de azi ( parcul auto a crescut, soferii sunt mult mai multi, masini puternice, bizoni etc etc ) trebuie sa fim mult mai cumpatati la volan...... insa in situatiile limita fiecare e cu norocul lui, cu soarta lui, cu reflexele lui.
Fiecare dintre noi reactionam altfel, gandim altfel, unii mai curajosi, altii mai ''moi''.
Experienta la volan isi are si ea rostul in astfel de situatii, altfel vede traficul un sofer cu niste ani de soferie, si altfel vede un incepator.
- DB77AAA
- *******
- 6,677 mesaje
- din 19 Jan 2007
- Vectra 2005 Z19DTH 200CP
- Dambovita
DB77AAA
- Mesaje scrise: 6,677
- Locatie: Dambovita
- Masina: Vectra 2005 Z19DTH 200CP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jan 2007
- Mesaj Privat
Acum ceva timp pe ceata scazuta dar la nivelul soselei si putina ploaie am vrut sa depasesc o raba Irak. Eram pe DN 71 Bucuresti Targoviste, doamna in dreapta cu multa vorbarie. Vizibilitatea mea arata totul OK. Am pus semnal si am intrat in depasire cu un mic flash de faruri. Camionul a virat brusc pe contrasens, astfel incat sa-mi incurce depasirea, am inteles in mod inconstient pericolul si ce a vrut soferul rabei si am reintrat in urma lui. Imediat apare o masina deloc semnalizata, adica nu avea nici macar pozitiile aprinse, care daca eu continuam depasire o izbeam in plin. Deci noroc cu reflexul soferului de raba si intelegerea perfecta intre noi. Posibil ca unul mai idiot sa fi continuat depasirea, ce el e mai prost ca unu cu o raba?
Prudenta, experienta si reflex, asta trebuie. Decizia vine constienta dupa.
Prudenta, experienta si reflex, asta trebuie. Decizia vine constienta dupa.
- stelea
- ****
- 1,721 mesaje
- din 19 Nov 2006
- Frontera 1996
- Dambovita
stelea
- Mesaje scrise: 1,721
- Locatie: Dambovita
- Masina: Frontera 1996
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Nov 2006
- Mesaj Privat
Sunt foarte multe variabile in joc ... conteaza foare mult stare fizica, psihica ...
Creierul poate face calcule si sa i-a decizii doar daca in timp a fost suspus la tot felul de situatii. La fel si reflexele, se formeaza in timp si se rutineaza. Daca conduci 10 ani o masina cu tractiune fata si apoi treci pe o masina cu tractiune spate si se intampla sa ai o situatie limita, reflexul va fi pentru masina cu tractiune fata si nu spate. La fel si reciproc.
La fel si daca nu s-a intamplat sa duci masina la limita, sa sti cum reactioneaza la o franare brusca, la blocarea rotilor, la franare drept sau virat, vei fi surprins de reactia masinii.
@parvu_daniel, poate daca opreai exista posibilitatea ca TIR-ul sa-si continue traiectoria pe diagonala si sa se opreasca direct in tine ...
Am fost pus de mai multe ori in situatii limita si am iesit cu bine, dar intr-o parcare lejera aproape goala cu masini razlete (la un supermarket), am "reusit" sa lovesc o masina parcata .
Sa va spun acum reactia creierului pe fond de oboseala crescuta: la un moment dat in loc de doua benzi vedeam 6 si m-a intrebam pe care sa circul? Pe prima? Nu ca s-ar putea sa iasa ceva din sant. Pe a treia? Nu, sa nu vina unul de pe contrasens. Deci pe a doua si m-am incadrat pe banda 2. Dar am observat ca si unii participanti de pe contrasens nu le ajungeau cele 3 benzi ale lor si intrau pe sensul meu pe banda 2. Dupa un timp mi-am pus intrebarea: dar de unde dracu 3 benzi pe sens in Romania, moment in care din cele 6 benzi au ramas doar doua.
Creierul poate face calcule si sa i-a decizii doar daca in timp a fost suspus la tot felul de situatii. La fel si reflexele, se formeaza in timp si se rutineaza. Daca conduci 10 ani o masina cu tractiune fata si apoi treci pe o masina cu tractiune spate si se intampla sa ai o situatie limita, reflexul va fi pentru masina cu tractiune fata si nu spate. La fel si reciproc.
La fel si daca nu s-a intamplat sa duci masina la limita, sa sti cum reactioneaza la o franare brusca, la blocarea rotilor, la franare drept sau virat, vei fi surprins de reactia masinii.
@parvu_daniel, poate daca opreai exista posibilitatea ca TIR-ul sa-si continue traiectoria pe diagonala si sa se opreasca direct in tine ...
Am fost pus de mai multe ori in situatii limita si am iesit cu bine, dar intr-o parcare lejera aproape goala cu masini razlete (la un supermarket), am "reusit" sa lovesc o masina parcata .
Sa va spun acum reactia creierului pe fond de oboseala crescuta: la un moment dat in loc de doua benzi vedeam 6 si m-a intrebam pe care sa circul? Pe prima? Nu ca s-ar putea sa iasa ceva din sant. Pe a treia? Nu, sa nu vina unul de pe contrasens. Deci pe a doua si m-am incadrat pe banda 2. Dar am observat ca si unii participanti de pe contrasens nu le ajungeau cele 3 benzi ale lor si intrau pe sensul meu pe banda 2. Dupa un timp mi-am pus intrebarea: dar de unde dracu 3 benzi pe sens in Romania, moment in care din cele 6 benzi au ramas doar doua.
- Gabi.B.HD
- *****
- 3,437 mesaje
- din 15 Mai 2007
- Astra 2011 A16XER
- Hunedoara
Gabi.B.HD
- Mesaje scrise: 3,437
- Locatie: Hunedoara
- Masina: Astra 2011 A16XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Mai 2007
- Mesaj Privat
In primul rand, cred ca in locul reflexului era mai potrivit instinctul de conservare. Un sofer fara experienta va reactiona instinctiv intr-o situatie limita si de foarte multe ori calea urmata este gresita. De aceea ne intrebam ce a fost in capul unora de au facut acele manevre inexplicabile si fara rezultat sau agravand situatia cand avea la dispozitie o alta manevra ce l-ar fi salvat. Pe masura ce se acumuleaza experienta si se dobandesc reflexele conditionate, creierul invata sa ia deciziile corecte inhiband instinctul de conservare.
Acum, analizand evenimentul, reactia instinctuala ar fi fost franarea la capacitate maxima si fuga cat mai in lateral. Reactia constienta a fost franarea la limita aderentei cu pastrarea rotilor din stanga pe carosabilul curat si mentinerea controlului asupra masinii.
Acum, analizand evenimentul, reactia instinctuala ar fi fost franarea la capacitate maxima si fuga cat mai in lateral. Reactia constienta a fost franarea la limita aderentei cu pastrarea rotilor din stanga pe carosabilul curat si mentinerea controlului asupra masinii.
- jE
- *******
- 8,416 mesaje
- din 04 Jun 2006
- Astra 2005 Z18XE
- Brasov
jE
- Mesaje scrise: 8,416
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2005 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Jun 2006
- Mesaj Privat
parerea mea.
Creierul nostru gandeste 'singur' mai bine decat atunci cand incercam sa il coordonam. Cand starea mentala e 'open mind', adica 'se poate intampla orice', reflexelor le e mai usor sa intre in actiune. Cand ne gandim ca putem sa ne intalnim doar cu situatiile a si b, si se intampla situatia c, incercam sa controlam ce facem si, din pacate, in mod constient nu suntem capabili de multitasking. Si atunci facem un singur lucru. La volan, de obicei, ne cantarim in frana. Ceea ce nu e intotdeauna cea mai buna idee.
Eram incepator, si gandeam ca poate fi doar a sau b. La un moment dat m-am trezit fata in fata cu unu' (vina mea). M-am crispat, am franat si am tinut cvolanul drept, ca asa m-a invatat instructorul, sa nu ma joc cu directia cand franez brusc. Daca nu ma ocolea celalalt, imi muta motorul in brate, masinile au oprit cam una langa cealalta. De atunci am invatat sa ma astept la orice. Am mai trecut prin xituatii limita de atunci, dar niciodata nu am mai depins atat de mult de ceilalti
Creierul nostru gandeste 'singur' mai bine decat atunci cand incercam sa il coordonam. Cand starea mentala e 'open mind', adica 'se poate intampla orice', reflexelor le e mai usor sa intre in actiune. Cand ne gandim ca putem sa ne intalnim doar cu situatiile a si b, si se intampla situatia c, incercam sa controlam ce facem si, din pacate, in mod constient nu suntem capabili de multitasking. Si atunci facem un singur lucru. La volan, de obicei, ne cantarim in frana. Ceea ce nu e intotdeauna cea mai buna idee.
Eram incepator, si gandeam ca poate fi doar a sau b. La un moment dat m-am trezit fata in fata cu unu' (vina mea). M-am crispat, am franat si am tinut cvolanul drept, ca asa m-a invatat instructorul, sa nu ma joc cu directia cand franez brusc. Daca nu ma ocolea celalalt, imi muta motorul in brate, masinile au oprit cam una langa cealalta. De atunci am invatat sa ma astept la orice. Am mai trecut prin xituatii limita de atunci, dar niciodata nu am mai depins atat de mult de ceilalti
- mumus
- ***
- 618 mesaje
- din 26 Aug 2010
- Brasov
mumus
- Mesaje scrise: 618
- Locatie: Brasov
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Aug 2010
- Mesaj Privat
cu oboseala am patit-o si eu,dupa o nunta, si nedormit si condus mult inainte si dipa nunta....la intoarcere spre casa , pe un drum necunoscut(aveam masina noua) mergeam efectiv teleghidat dupa marcajele de pe sosea...la un moment dat,pe un drum virajat,nu mai tragea masina...de la 110 in tr5 am retrogradat pana pama in 3 si masina tot incetinea:) crezand ca mi sau blocat rotile am tras in prima parcare de urgenta...verific rotile...totul ok, dar constat ca merg greu catre rotile din fata....era o rampa cu inclinatie f mare...am scos termosul am baut o cafea, am facut ceva miscare si gata. Da am ras singur de nebun atunci.
- marian_sro
- *****
- 3,791 mesaje
- din 08 Apr 2007
- Vectra 1999 x20xev
- piatra neamt
marian_sro
- Mesaje scrise: 3,791
- Locatie: piatra neamt
- Masina: Vectra 1999 x20xev
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Apr 2007
- Mesaj Privat
eu cred ca in afara de cele 3 spuse de @daniel mai intervine si instinctul de conservare.
poate in momentul ala iesirea pe acostament cu 70 km/ora nu era cea mai buna sololutie.si creierul asa a gandit.
deobicei intr-o situatie limita soferul tinde sa se protejeze pe sine si dupa restul ocupantilor.
eu in situatiatii limita deobicei dau in frane.asta la viteze relativ mici.la viteze mari e de preferat sa nu franezi maxim.chiar daca masina are abs.
nu cred ca poate spune cineva cat din reactie e data de reflex,intinctul de conservare,experienta,decizie constienta. cred ca e o suma in care procentele pot diferi de la caz la caz si de la persoana la persoana.
poate in momentul ala iesirea pe acostament cu 70 km/ora nu era cea mai buna sololutie.si creierul asa a gandit.
deobicei intr-o situatie limita soferul tinde sa se protejeze pe sine si dupa restul ocupantilor.
eu in situatiatii limita deobicei dau in frane.asta la viteze relativ mici.la viteze mari e de preferat sa nu franezi maxim.chiar daca masina are abs.
nu cred ca poate spune cineva cat din reactie e data de reflex,intinctul de conservare,experienta,decizie constienta. cred ca e o suma in care procentele pot diferi de la caz la caz si de la persoana la persoana.
- YuriRO
- **
- 424 mesaje
- din 05 Apr 2008
- Astra 2002 Z18XE
- Bucuresti
YuriRO
- Mesaje scrise: 424
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2008
- Mesaj Privat
Daniel, analizand intamplarea ta, propun urmatoarea varianta: Factorii care au dus la evitarea acestui pericol iminent au fost instinctul de conservare si experienta "de viata". Adica acele lucruri stocate in subconstient care devin extrem de folositoare in astfel de situatii.
Am incercat sa rationalizez actiunile tale punand cateva intrebari, cu raspunsuri la care sper ca am gasit explicatii logice. Acest proces dureaza foarte mult in plan constient, timp de care nu dispui in situatii limita. De aceea cred ca suma reactiilor tale a fost data de cele doua elemente mentionate anterior.
Deci:
Ai vazut tirul ca a intrat pe contrasens: Intrebare: Ce fac? Raspuns: Evit! (e clar ca nu vreau sa patesc ceva - instinct)
I:Unde evit? R: In dreapta / I:Cat de mult? R: Doar rotile din dreapta (aici cred ca intra subconstientul: stii ca daca intrti cu toate rotile pe acostament poti pierde aderenta, derapa si inrautati lucrurile. In acelasi timp creierul isi da seama ca volumul masinii nu necesita o deplasare mai mare catre dreapta. Cu alte cuvinte stii/simti ca incapi pe acolo.)
I:Franez? R: DA! (subconstient stii ca orice impact e mai putin grav la viteze mici - inca nu stii sigur daca scapi)
I:Franez de tot? R:NU! (nu stii ce directie va avea tirul daca te opresti, nu stii sigur daca nu vei derapa - prea multe variabile. In plus subconstientul stie ca la o oprire brusca poti fi lovit din spate cu urmari grave - fracturi la coloana, etc)
I:Cat franez? R: Pana ma simt in siguranta! (din nou subconstientul stie cand situatia se echilibreaza, iar riscurile pericolului scad - de exemplu nu exista risc sa fii lovit din spate sau sa derapezi. In plus instinctul de conservare/supravietuire ti-a impus sa te indepartezi cat mai repede de locul periculos - O oprire completa ar fi insemnat ramanerea in zona de pericol)
Dupa cum vedeti, am scris destul de mult si cred ca daca faceai aceasta analiza atunci, timpul tau de reactie ar fi fost aproape de infinit, in raport cu timpul in care efectiv ai reactionat!
Concluzia ar fi ca informatiile din "background" sunt vitale! Cunoasterea (nu neaparat constienta) unor detalii despre masina, stare tehnica, comportament de drum, impreuna cu instinctele primare duc la reactii rapide si de cele mai multe ori bune (in functie de cate informatii - experienta - are cel aflat in impas).
Am incercat sa rationalizez actiunile tale punand cateva intrebari, cu raspunsuri la care sper ca am gasit explicatii logice. Acest proces dureaza foarte mult in plan constient, timp de care nu dispui in situatii limita. De aceea cred ca suma reactiilor tale a fost data de cele doua elemente mentionate anterior.
Deci:
Ai vazut tirul ca a intrat pe contrasens: Intrebare: Ce fac? Raspuns: Evit! (e clar ca nu vreau sa patesc ceva - instinct)
I:Unde evit? R: In dreapta / I:Cat de mult? R: Doar rotile din dreapta (aici cred ca intra subconstientul: stii ca daca intrti cu toate rotile pe acostament poti pierde aderenta, derapa si inrautati lucrurile. In acelasi timp creierul isi da seama ca volumul masinii nu necesita o deplasare mai mare catre dreapta. Cu alte cuvinte stii/simti ca incapi pe acolo.)
I:Franez? R: DA! (subconstient stii ca orice impact e mai putin grav la viteze mici - inca nu stii sigur daca scapi)
I:Franez de tot? R:NU! (nu stii ce directie va avea tirul daca te opresti, nu stii sigur daca nu vei derapa - prea multe variabile. In plus subconstientul stie ca la o oprire brusca poti fi lovit din spate cu urmari grave - fracturi la coloana, etc)
I:Cat franez? R: Pana ma simt in siguranta! (din nou subconstientul stie cand situatia se echilibreaza, iar riscurile pericolului scad - de exemplu nu exista risc sa fii lovit din spate sau sa derapezi. In plus instinctul de conservare/supravietuire ti-a impus sa te indepartezi cat mai repede de locul periculos - O oprire completa ar fi insemnat ramanerea in zona de pericol)
Dupa cum vedeti, am scris destul de mult si cred ca daca faceai aceasta analiza atunci, timpul tau de reactie ar fi fost aproape de infinit, in raport cu timpul in care efectiv ai reactionat!
Concluzia ar fi ca informatiile din "background" sunt vitale! Cunoasterea (nu neaparat constienta) unor detalii despre masina, stare tehnica, comportament de drum, impreuna cu instinctele primare duc la reactii rapide si de cele mai multe ori bune (in functie de cate informatii - experienta - are cel aflat in impas).
- jgyprime
- *******
- 9,953 mesaje
- din 22 Dec 2010
- Vectra 2005 Z19DT
- Galati
jgyprime
- Mesaje scrise: 9,953
- Locatie: Galati
- Masina: Vectra 2005 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Dec 2010
- Mesaj Privat
eu zic ca se numeste strict experienta...
de exemplu, acum cateva saptamani, intr-o intersectie din galati, numita in limbajul popular "intersectia fara rost" (e un semi sens giratoriu taiat la jumatate de o strada cu prioritate), eu circulam pe drumul cu prioritate.
60 km/h (probabil mai mult, ma grabeam sa ajung la munca) pe banda 2
in stanga, venind de pe drum fara prioritate, o skoda condusa de o handicapata cu ochelari mai negri decat anvelopa, cu toate ca era nor, se opreste pe contrasens si asteapta (fiind perpendicular pe axul drumului cu prioritate).
cu cativa metri inainte sa trec de botul ei, maxim 10, dobitoaca demareaza in tromba, si face stanga, sa mearga inaintea mea...
la 72 km/h inseamna 20m/s
ei bine, jumatatea aia de secunda in capul meu a avut cam 15 secunde, timp in care am avut timp sa ma asigur ca pe banda 1 nu erau masini de care sa ma lovesc, sa apas brusc frana si sa trag dreapta de volan cat sa nu lovesc vita...
sunt convins ca un sofer fara experienta nu evita accidentul...
acum vreau sa va intreb, ca tot se pusese problema de catre daniel ca nu a avut decat accidente minore, zgarieturi...
si eu la fel, in 13 ani de soferie nu am avut nici macar un accident din vina mea...
si am mers suficient de mult cu diverse masini, in diverse stari tehnice (de la foarte bune pana la varza)
insa am avut 2 accidente identice la care pur si simplu nu am avut cum sa le evit...
1. odata la inceputul lui august 2007, cu un clio sedan, cand plecam si eu ca tot omu in luna de miere, stateam intr-un T sa dau prioritate celor care aveau...
vine un nene, cu un mondeo de-abia cumparat (nou nout) si-mi trage una in fund...
noroc ca plecam cu avionul si am lasat masina la un var din giurgiu...
distractia a fost cum sa desfacem portbagajul sa ne scoatem si noi geamantanele de acolo...
ca era plin cu tot felul de bagaje, lada frigorifica, etc...
2. a 2-a oara, cu aceeasi masina, iarna, fulguia, oprit la o trecere de pietoni, pietonii treceau, vine un prostovan cu un audi si imi arde una in acelasi portbagaj care fusese reparat... cu greu am reusit sa evit pe cineva de pe trecere, rotile din fata fiind complet blocate (piciorul era evident pe frana in secunda impactului).
de exemplu, acum cateva saptamani, intr-o intersectie din galati, numita in limbajul popular "intersectia fara rost" (e un semi sens giratoriu taiat la jumatate de o strada cu prioritate), eu circulam pe drumul cu prioritate.
60 km/h (probabil mai mult, ma grabeam sa ajung la munca) pe banda 2
in stanga, venind de pe drum fara prioritate, o skoda condusa de o handicapata cu ochelari mai negri decat anvelopa, cu toate ca era nor, se opreste pe contrasens si asteapta (fiind perpendicular pe axul drumului cu prioritate).
cu cativa metri inainte sa trec de botul ei, maxim 10, dobitoaca demareaza in tromba, si face stanga, sa mearga inaintea mea...
la 72 km/h inseamna 20m/s
ei bine, jumatatea aia de secunda in capul meu a avut cam 15 secunde, timp in care am avut timp sa ma asigur ca pe banda 1 nu erau masini de care sa ma lovesc, sa apas brusc frana si sa trag dreapta de volan cat sa nu lovesc vita...
sunt convins ca un sofer fara experienta nu evita accidentul...
acum vreau sa va intreb, ca tot se pusese problema de catre daniel ca nu a avut decat accidente minore, zgarieturi...
si eu la fel, in 13 ani de soferie nu am avut nici macar un accident din vina mea...
si am mers suficient de mult cu diverse masini, in diverse stari tehnice (de la foarte bune pana la varza)
insa am avut 2 accidente identice la care pur si simplu nu am avut cum sa le evit...
1. odata la inceputul lui august 2007, cu un clio sedan, cand plecam si eu ca tot omu in luna de miere, stateam intr-un T sa dau prioritate celor care aveau...
vine un nene, cu un mondeo de-abia cumparat (nou nout) si-mi trage una in fund...
noroc ca plecam cu avionul si am lasat masina la un var din giurgiu...
distractia a fost cum sa desfacem portbagajul sa ne scoatem si noi geamantanele de acolo...
ca era plin cu tot felul de bagaje, lada frigorifica, etc...
2. a 2-a oara, cu aceeasi masina, iarna, fulguia, oprit la o trecere de pietoni, pietonii treceau, vine un prostovan cu un audi si imi arde una in acelasi portbagaj care fusese reparat... cu greu am reusit sa evit pe cineva de pe trecere, rotile din fata fiind complet blocate (piciorul era evident pe frana in secunda impactului).
- cangri
- *******
- 5,412 mesaje
- din 24 Sep 2010
- Bucuresti
cangri
- Mesaje scrise: 5,412
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Sep 2010
- Mesaj Privat
- YuriRO
- **
- 424 mesaje
- din 05 Apr 2008
- Astra 2002 Z18XE
- Bucuresti
YuriRO
- Mesaje scrise: 424
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2008
- Mesaj Privat
@cangri: Situatia ta poate a fost diferita. Eu nu zic ca toti vor proceda ca Daniel. In cazul tau il loveai pe ala si daca franai la maximum si daca pastrai viteza, deci logic nu mai aveai decat o optiune...care a mers. Eu am vrut sa spun de fapt ca reactia, cu totalitatea deciziilor pe care le iei in momentul acela, la un pericol este urmare a unui proces de gandire care nu se afla in planul constient! Oricat ar spune unii ca este vorba de "experienta", eu vin cu aceasta completare ca toate actiunile sunt generate altfel decat "gandite".
@jgyprime sunt convins ca evitarea "vitei" s-a datorat unui proces de analiza mult mai complex, in creier. Probabil, singura diferenta intre tine si un incepator ar fi ca tu te-ai asigurat inainte sa schimbi banda. Incepatorul n-ar fi facut-o, pentru ca probabil nu are inca in reflex sau in baza lui de cunostinte acest lucru. Dar tot pe acolo pe unde ar fi avut loc ar fi evitat impactul. Si tot cu piciorul pe frana. Aici intervine instinctul acela pe care l-au mentionat si cei care au scris inaintea mea.
@jgyprime sunt convins ca evitarea "vitei" s-a datorat unui proces de analiza mult mai complex, in creier. Probabil, singura diferenta intre tine si un incepator ar fi ca tu te-ai asigurat inainte sa schimbi banda. Incepatorul n-ar fi facut-o, pentru ca probabil nu are inca in reflex sau in baza lui de cunostinte acest lucru. Dar tot pe acolo pe unde ar fi avut loc ar fi evitat impactul. Si tot cu piciorul pe frana. Aici intervine instinctul acela pe care l-au mentionat si cei care au scris inaintea mea.