Sa vedem ce spune Autodata:
Engine oil grade - cold climate SAE 0W/40 Synthetic
Engine oil grade - moderate climate SAE 0W/30 Synthetic
Engine oil grade - hot climate SAE 20W/50 Synthetic
Engine oil classification API/ACEA SJ/A3
Sau sa vedem ce spune producatorul in manual:
Despre uleiuri ar fi indicat de citit biblia lor:
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Alte informatii interesante sunt aici dar trebuie putin timp ca sa le gasesti :
https://www.clubopel.com/vie...r=asc&start=0
In urma unei discutii cu Cyclops a oferit un link interesant, poate asa unii pricep mai usor ce se intimpla :
http://forum.oltcit.ro/viewtopic.php?t=558
Toate bulele alea de aer, in regimul de lucru al motorului fac "maioneza" iarna !
Nu se pun tot felul de aditivi, care de care mai minune, nu fac nimic sau din contra fac rau motorului:
Aditivi
Aditivi ulei
Ce pun colegii ? Ei bine 10Wxx sau chiar 15Wxx iarna ca nu ii inteleg de ce, poate nu au informatii !
In conditiile de clima specifice tarii uleiul recomandat este 0W40 iarna si sezonul de vara 0W/5W cu W40/W50. Viscozitatea difera de la produs la altul la fel si intre producatori. Deci nu va luati numai dupa cifrele SAE ca nu sunt concludente.
Nu folositi ulei ieftin si viscos mai ales iarna ca din aceasta cauza multe motoare au probleme mai ales cu senzorul presiune ulei. Daca "tacane ca un diesel" de multe ori este din cauza uleiului ! Nu trebuie sa se auda decit injectoarele, valva recirculare vapori benzina. La motoarele de 1,0 mersul este mai de diesel este datorat faptului ca are 3 cilindri si evident distributiei.
La cele cu motor de 1,0l distributia pica mai repede decit la 1,2l.
Vara daca veti folosi un ulei subtire de genul 0W30 sau 5W30 o sa constatati afumarea tevii de esapament mai ales la un drum lung (cind se circula cu viteze de peste 100Km/h) si asa se poate incet dar sigur colmata catalizatorul.
Cind il schimb ca in carte spune 30,000 sau 15,000km ?
Preferabil este ca uleiul sa fie schimbat la 10,000km daca se fac preponderent drumuri lungi, cind se inchide la culoare (spalare) sau 1 an pentru ca oxideaza.
Nemtii il inlocuiesc la 15,000, este adevarat ca nu toti, mai exista specimene care il tin 30,000km.
Personal fac 14,000-20,000km pe an asa ca nu mai schimb uleiul la un anumit numar de km. Il schimb in noiembrie si martie. Iarna merg pe Mobil1 0W40 si vara ocazional Mobil1 5W50 in rest e foarte bun 0W40. In perioada de iarna fac mai putini km decit vara dar pornirile dese la rece, drumurile scurte, condensul fac ca uleiul sa se uzeze mai repede. Cei 4,000-7,000km facuti in aceasta perioada fac cit 10,000-15,000km vara cind fac mai multe drumuri lungi. Vara am optat pentru un ulei mai viscos deoarece plec in concediu fac mii de km si temperaturile sunt cam ridicate. Din martie pina in iulie-august cind ma intorc din concediu (4,000km) se aduna 7-8,000km si este numai bun de schimbat. Din acest moment pina la venirea iernii ma gindesc bine, mai am bani de plimbat il schimb, stau mai prost il las asa ca mai mult de 2,000 nu voi face.
Si acum clasica intrebare :
Ce recomanzi sa pun ?
Ca marci de ulei recomand numai de la producatori consacrati nu de la cei care printre altele fac si ei lubrefianti si numai sintetic. Cele sintetice de ultima generatie protejeza mai bine motorul, il mentine curat datorita "detergentilor" din ei impiedicind formarea depunerilor. Depunerile stranguleaza si obtureaza canalele de ungere impiedicind fluxul de ulei sa ajunga in zonele vitale.
Parerea mea este ca un Mobil1 curata cel mai bine, motorul nu il consuma si are un sunet frumos. Rezultate bune au si altele dar nu fac reclama, asta merita banii (scump dar face). Ca viscozitate am specificat, am dat trimiteri, aveti destule date.
Cei de la Opel (GM) dau normele lor:
Norm GM-LL-A-025 und GM-LL-B-025
Norm GM-LL-A-025 (Benzinmotoren)
Agip Formula LL GM SAE 0W-30
Aral Super Tronic G SAE 0W-30
BP Visco 7000 GM SAE 0W-30
Castrol Formula SLX GM SAE 0W-30
Elf Evolution SXR SAE 0W-30
Mobil 1 SAE 0W-40
Mobil 1 Longlife SAE 0W-40
Mobil 1 Turbo Diesel SAE OW-40
Motul 8100 E-Tech lite 0W30
Opel Longlife Super Synthetic SAE 0W-30
Shell Helix Ultra G-A025 SAE 0W-30
Shell Helix Ultra AC SAE OW-30
Texaco Havoline Synthetic SAE OW-30
Valvoline Syn Power SAE OW-30
Norm GM-LL-B-025 (Dieselmotoren)
Agip Extra HTS SAE 5W-40
Aral High Tronic SAE 5W-40
Aral Super Tronic G SAE 0W-30
BP Visco 7000 GM SAE 0W-30
Castrol Formula SLX GM SAE 0W-30
Esso Ultron SAE 5W-40
Esso Ultron Diesel SAE 5W-40
Esso Ultron Turbo Diesel SAE 5W-40
Euromax SAE 5W-40
Labo Carat SAE 5W-40
Havoline Ultra SAE 5W-40
Mobil 1 SAE 0W-40
Mobil 1 Longlife SAE 0W-40
Mobil Synt S SAE 5W-40
Mobil Synt S Turbo Diesel SAE 5W-40
Mobil Syst S SAE 5W-40
Mobil 1 Turbo Diesel SAE 0W-40
Motor Gold Supertec SAE 5W-40
Motul 6100X-cess SAE 5W-40
Motul 8100X-cess SAE 5W-40
Opel Longlife Synthetic Plus SAE 5W-40
Repsol Elite Competicion SAE 5W-40
Shell Helix Plus G-B025 SAE 5W-40
Shell Helix Plus S SAE 5W-40
RAVENOL Vollsynthetic VSI 5W-40
Intre timp au mai aparut citeva si am sa completez.
Ce este cu depunerile ?
Depunerile se controleaza usor, pe la busonul de umplere. Vizual observam daca lucesc piesele care stationeaza (nu va uitati ca luceste arborele came ca este normal), dupa care bagam un deget si scormonim inclusiv in sus pe capac sa vedem ca gasim :
1. Maioneza galbuie este normala in anotimpul rece datorita vaporilor care condenseaza, daca este putina. Daca avem in exces si scade nivelul antigelului, garnitura distributie sau chiulasa este ciupita. In cazul in care uleiul devine laptos sigur ea este ciupita.
2. Depuneri cleioase negre si/sau mil negru si/sau zgrunturi. Apar frecvent datorita calitatii slabe a uleiului folosit, temperaturi mari de functionare, neschimbarea la timp, folosirii de aditivi, imbatrinirii uleiului si separarea aditivilor din el...
Exemplu de depuneri negre (black death) si spuma:
Dupa ce se scurge uleiul la schimb se poate baga un deget si in baie ca sa stim si nivelul milului de acolo. Nu este prea concludent deoarece in zona busonului de scurgere ele sunt la un nivel mai redus.
Spalare motor
Ca sa scapati de depuneri sunt mai multe metode. Se face motorul bucati total/partial si se spala (cel mai indicat), se toarna solutii de spalat motorul dar nu recomand sau cel mai simplu vom folosi un ulei de calitate (el spala incet si in timp), uleiuri high mileage sau ulei flush pina cind il vom desface la schimbare distributie.
Mobil are un ulei special pentru masini cu ceva km a bord :
http://www.mobil1.com/USA-E...leage_10W-40.aspx
http://www.mobil1.com/USA-E..._5000_10W-40.aspx
Pe vremuri la Dacie am facut un schimb toamna si avind bani am cumparat Castrol. Ca toate motoarele era negru in interior, dar asta a inceput sa curete (se vedea aluminiul de acum) de ma speriasem. Telefon repede la supermecanic, ce se intimpla ? Simplu, porcariile cu nume mare folosite pina atunci erau uleiuri minerale de slaba calitate si nu curatau. Dupa 1,500km a trebuit sa-l schimb asa era de negru. De atunci si batrina Dacie a fost tratata cu "bunatati", mai ales dupa ce am facut motorul.
Daca se constata ca depunerile sunt groase indicat ar fi sa demontati capacul colbutori si baia de ulei si de curatat bine, dar obligatoriu se vor inlocui garniturile. Capacul colbutori are un labirint (este efectiv dublu) prin care se face aerisirea, gazele care se formeaza ies prin cele doua furtune si pleaca la admisie iar uleiul se scurge inapoi.
Imi cer scuze dar prea multe nu pot sa va spun privind demontarea capacelor, la mine nu este cazul dar cind fac distributia am sa va informez, totusi nu mi se pare mare scofala. Idea este ca daca sunt prea groase trebuie sa fie curatate (in baie sigur aveti mil) dupa care sa va apucati de "spalat" cu ulei. Toate acestea daca sunt in exces vor fi dezlipite si pot bloca canalele de ungere/scurgere. Cind se schimba distributia este o ocazie buna pentru operatiune, supravegheati mecanicul, va asigurati ca nu face treaba de mintuiala si voi lustruiti capacele demontate (acum il aveti si pe cel de la distributie).
Regula de baza la curatarea capacelor este sa nu le zgiriati, se vor folosi numai solventi carbusolv, motorina, benzina, detergent. La cel de plastic numai motorina si detergent, fara solutii tari.
Uleiul se completeaza ? Ce e cu liniutile de pe joja ?
Intre nivelul de maxim si minim este o diferenta de 1 litru, fiecare din cele 5 zone marcate fiind 200ml. Nivelul este indicat a se verifica dimineata cind se pleaca ca el sa aiba timp sa se scurga tot in baie. Bineinteles masina trebuie sa fie plana si sa avem pentru asta o cirpa sau servetele. Daca sunteti in trafic si sunt dubii se bea o cafea etc. si se asteapta 30 minim. Cel mai bine este de verificat dimineata, peste noapte are timp sa ajunga in baie.
Uleiul este bine sa fie la maxim niciodata la minim. In viraje uleiul din baie se va duce din fata sorbului si pompa va trage aer lucru care nu il dorim. Deci el se completeaza, exista sonda marcata si bidoanele de ulei la fel, cit citim atit turnam. Motoarele de 1,2l sunt avantajate ca respectivul este fortat sa cumpere 4l ca sa toarne 3,5l. Cei cu Z10XE de obicei devin zgirciti si cumpara numai 3l, gresit ! Indicat este ca intotdeauna sa aveti la voi un bidon de ulei, loc linga roata de rezerva este destul.
Sunt in cimp, se aprinde becul/pierd ce fac ?
Nu se circula sub minim niciodata ! Cel mai frecvent scapa masiv pe la senzorul de ulei sau baie fisurata la aceste motoare. In rest este vorba de scurgeri si ele nu sunt o problema majora decit daca ajung la discul de ambreiaj.
Daca terminati rezerva de ulei si nu gasiti o statie de carburanti de unde sa cumparati iesi in drum cu plecaciuni si un bidon de ulei in mina...deja nu mai conteaza, ulei sa fie !...
Pentru cazuri extreme va pot da idei... surub (dop) in locul senzorului si la baie o bucata de cauciuc, tabla si poc-nituri, solutii se gasesc numai sa aveti imaginatie...eu am una bonava de se mira multi cum se poate...despre intimplari adevarate poate am sa scriu la "Sa ne descrtim fruntile" caci alt loc mi se pare anormal, doar ceva de genul "Nebuni au fost, nebuni sunt inca".
Cit pun ?
La Z10XE 3l
La Z12XE 3,5l
Daca intra mai putin ori nu s-a lasat sa se scurga tot ori pe fundul baii sunt depuneri consistente de mil. Se da baia jos si se curata inclusiv tabla anti-val. Care face asta sa nu uite de sorbul pompei de ulei. Garnitura la baie este din aluminiu si cauciuc.
Cum il schimb ?
Ca sa se ajunga mai usor pe sub masina daca nu aveti canal o ridicati pe cricuri cum am facut eu dar dupa primul schimb veti avea experienta si nu mai trebuie ridicata (la Agila merge cu ea pe roti dar Corsa e joasa asa ca numai ridicata).
Se desface filtrul cu o cheie tubulara 32. Trebuie putina forta ca iese greu deci nu va speriati, sensul desfiletare este invers acelor de ceasornic. Daca ati fost fraieri si trusa a fost imprumutata prietenilor va chinuiti cu o cheie franceza cum am patit eu. Sub filtru se pune o cirpa ca sa nu picuram ulei la extragerea lui pe mufa senzorului de oxigen. Se desfileteaza si se lasa acolo sa se scurga uleiul, atentie nu se scoate de tot ca numai ulei se va face pe jos!
Se da drumul la busonul de golire cu o cheie torx T45, dupa care desurubam incet filtrul, il extragem putin si il lasam un minut sa mai curga si din el dupa care il scoatem. In timp ce uleiul se scurge se curata suportul filtrului, busonul de scurgere si cel de umplere, joja, se monteaza noul filtru si garnitura noua. Se lasa sa se scurga TOT uleiul (min 1-2 ore), in acest timp se mai da cu cirpa pe la motor, va mai uitati pe sub masina la burdufe planetare, pivoti, bucse. Daca este suspendata numai pe cric nu trage de bielete, bare ca sa vezi jocuri nu care cumva sa-ti cada de pe el.
Se unge filtrul nou cu ulei (impregnat bine), filetele, garniturile.
Asa arata filtrul fara gaura care impiedica dezamorsarea pompei (ciriiala la pornire timp de 3sec.), aveti sageti:
Asa arata filtrul neindicat, cel cu gaura:
O alta cauza a dezamorsarii circuitului de ulei este supapa din corpul filtrului, se poate bloca cu mizerie. Pentru a ajunge la ea se va scoate tabla de pe evacuare, cea de aluminiu, dar cu mare grija deoarece suruburile sunt ruginite, mult degripant si rabdare si la sfirsit suruburi noi eventual cu vaselina ceramica.
O alta cauza frecventa de dezamorsare si amorsare grea la pornire este din cauza intinzatorului distributie si depuneri pe sita sorb.
Se monteaza busonul de scurgere si filtrul, dar nu stringe ca mioriticul ca are garnitura deci 10Nm si la filtru 25Nm. Care are putina experienta nu are nevoie de cheie dinamometrica ca doar nu este vorba de o garnitura de chiulasa.
Se toarna cu grija ca sa nu se unga si bobina de inductie 3l ulei (sau 3,5l functie de motor). Se verifica tot daca este in regula si se da cheie. Pentru 1 sec se va auzi o ciriiala, nu va speriati ca este de la pompa de ulei care nu era amorsata.
Schimbul de ulei se face numai pe la buson fara aspirator si alte cucurele.
Ultima modificare făcută de dancuciureanu la Joi 10 Jul, 2014 7:50 am, modificat de 25 ori în total