- litium1000
- **
- 56 mesaje
- din 24 Jan 2008
- Vectra 2004 Z19DT
- Bucuresti
litium1000
- Mesaje scrise: 56
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jan 2008
- Mesaj Privat
Astazi am fost a 2-a oara la autotest. De data asta a fost cu noroc. Vineri intru in clubopel cu o bijuterie de vectra GTS, 1.9cdti, 120 Cp neagra, jante 17' si ce mai are ea pe acolo
Testul a iesit ok. Per total 94 de puncte.
- La caroserie a iesit ca a fost revopsita capota, si schimbata usa stanga spate.
- La suspensie un joc mic in bieletele de directie, si putin ulei la amortizorul stg spate. Tipul de acolo mi-a zis ca nu e nimic grav si nu necestia interventie imediata.
- La motor cica are scurgeri mici la capacul de la chiuloasa. (asta a zis sa nu ma ingrijorez)...voi ce ziceti?
In rest impecabila.
Eu am fost multumit, masina arata foarte bine si m-am hotarat sa o iau.
De data asta, oamenii de acolo au fost mult mai meticulosi. Am stat cam o ora, fata de 30 d min, data trecuta. A fost alta echipa de mecanici si mi-a placut mai mult de astia.
PS: a scos 124 cp la 3554 rpm, in carte erau 120 la 3500
Testul a iesit ok. Per total 94 de puncte.
- La caroserie a iesit ca a fost revopsita capota, si schimbata usa stanga spate.
- La suspensie un joc mic in bieletele de directie, si putin ulei la amortizorul stg spate. Tipul de acolo mi-a zis ca nu e nimic grav si nu necestia interventie imediata.
- La motor cica are scurgeri mici la capacul de la chiuloasa. (asta a zis sa nu ma ingrijorez)...voi ce ziceti?
In rest impecabila.
Eu am fost multumit, masina arata foarte bine si m-am hotarat sa o iau.
De data asta, oamenii de acolo au fost mult mai meticulosi. Am stat cam o ora, fata de 30 d min, data trecuta. A fost alta echipa de mecanici si mi-a placut mai mult de astia.
PS: a scos 124 cp la 3554 rpm, in carte erau 120 la 3500
- livcro
- ******
- 4,575 mesaje
- din 22 Jul 2005
- Grandland X 2018 D20DT
- SIBIU-RM. VALCEA
livcro
- Mesaje scrise: 4,575
- Locatie: SIBIU-RM. VALCEA
- Masina: Grandland X 2018 D20DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Jul 2005
- Mesaj Privat
- litium1000
- **
- 56 mesaje
- din 24 Jan 2008
- Vectra 2004 Z19DT
- Bucuresti
litium1000
- Mesaje scrise: 56
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2004 Z19DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jan 2008
- Mesaj Privat
serum
- Mesaje scrise: 78
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 z16se
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 30 Mar 2008
- Mesaj Privat
De amintit, totusi ca trebuie uitat si sub masina, sa nu aibe urme de rugina, sau ulei. Masina familiei, a fost masina de firma (Gen Flanco, in Germania), masina foarte intretinuta, sigurul defect in interior este manseta schimbatorului, scaunuele nu sunt tocite, pedalele noi, usa de la sofer arata impecabil, volanul este din piele, nici urma de uzura, bordul la fel, verificati de asemenea modul in care se deschid geamurile electrice (daca sunt miscari incete), modul in care se dechide usa de la sofer (se poate observa din modul in care se aude chederul in momentul inchiderii, adica, daca sunetul este unul de tabla pe tabla, amortizata de cheder, iarasi nu e de bine. In cazul meu usa soferului este normala, usa pasagerilor din spate nu au fost folosite f. mult.
Aveti grija si la fostul proprietar al masinii, uitati-va in cartea service, de stampile, daca sunt noi, daca da, nu e de bine. Deschideti capota motorului, si uitati-va pe etichetele puse pe diverse piese care au fost montate, daca acestea corespund cartii service. etc.
Atentie mare, nemtii fac de obicei mai multi km cu Dieselu-rile, sunt ai dreacu` de economici, fac aprox. 40000 km pe an, pentru a-si scoate diferenta de bani fata de benzinara. Aici se explica si faptul ca benzinarele au de obicei sub 100k KM.
As vrea sa mai invat diverse lucruri despre masinile sh, in curand fac si eu 18 ani si vreau sa imi iau o masina, asa ca mai astept sfaturi si de la voi, eu am dat destule, ma doar degetele, hai noapte buna.
Aveti grija si la fostul proprietar al masinii, uitati-va in cartea service, de stampile, daca sunt noi, daca da, nu e de bine. Deschideti capota motorului, si uitati-va pe etichetele puse pe diverse piese care au fost montate, daca acestea corespund cartii service. etc.
Atentie mare, nemtii fac de obicei mai multi km cu Dieselu-rile, sunt ai dreacu` de economici, fac aprox. 40000 km pe an, pentru a-si scoate diferenta de bani fata de benzinara. Aici se explica si faptul ca benzinarele au de obicei sub 100k KM.
As vrea sa mai invat diverse lucruri despre masinile sh, in curand fac si eu 18 ani si vreau sa imi iau o masina, asa ca mai astept sfaturi si de la voi, eu am dat destule, ma doar degetele, hai noapte buna.
- yangzi
- **
- 289 mesaje
- din 03 Feb 2008
- Vectra 2008 Z19DTH
- Mures
yangzi
- Mesaje scrise: 289
- Locatie: Mures
- Masina: Vectra 2008 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Feb 2008
- Mesaj Privat
Si eu am luat teapa de cateva ori cu cumparatul masinilor SH, la masinile dupa 2000 cu carte de service "impecabil" va recomand sa faceti o vizita la service autorizat si cereti confirmarea service-urilor efectuate (costa 100 RON). Mie mi-au spus despre un Passat din 2002 care era in piata cu 134000 km la bord, cu carte service in regula ca in 2005 a fost facuta ultima revizie adevarata la 178000 km in Germania. La tester sa cereti sa va arate log-ul de erori inainte sa-l stearga, si compresiile pe fiecare cilindru in timpul functionarii.
- toma_marius
- ***
- 838 mesaje
- din 03 Apr 2006
- Astra 2003 y17dt isuzu
- Constanta
toma_marius
- Mesaje scrise: 838
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2003 y17dt isuzu
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Apr 2006
- Mesaj Privat
multumesc oamenilor de bine care au dat sfaturi folositoare , ca urmare am luat o vectra b caravan din 2001 in stare buna fara probleme majore si in urma negocierii lam facut pe nea sa lase la ea 65- de euro cu toate ca nu a vrut nici in ruptu capului , nea find persoana fizica , iam facut un calcul sumar si iam zis - placute de schimbat , parbriz fisurat , zgomot amortizor spate , putin ulei pe la motor oricum lam facut de cap masina e in bun e conditii totu functional clima tempomant motor 2000 motorina nu scoate fumuri iar tabla arata bine pentru ani ei , ce sa zic multumit ,
multam mult baieti
multam mult baieti
- robytza
- ****
- 1,087 mesaje
- din 24 Jul 2007
- GT 2007
- Alta tara
robytza
- Mesaje scrise: 1,087
- Locatie: Alta tara
- Masina: GT 2007
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jul 2007
- Mesaj Privat
Sa incepem:
- in primul rand insistati sa vedeti masina nepornita si nemiscata.
- verificati vizual exteriorul de lovituri, zgarieturi, etc care daca nu au fost mentionate va pot da indicii asupra exploatarii masinii.
- pentru a detecta eventuale urme de accidente: cu capota ridicata se verifica lonjeroanele daca sunt drepte, prezinta urme de lovituri, indoituri, etc. se verifica linia aripilor la imbinarea cu contraaripile, suruburile din fabrica vin vopsite si se poate vedea daca a fost umblat la ele. atentie - unii fabricanti nu vopsesc fusta fata a masinii in culoarea caroseriei deci este bine de stiut ca nu reprezinta neaaparat un semn ca masina a fost lovita in fata.
- se deschid usile. in functie de kilometrii declarati de vanzator pot functiona mai bine sau mai rau. cu usa deschisa (se repeta la fiecare usa si portbagaj) se trage chederul (cateodata este greu) si se verifica stalpii masini. avand o forma mai complexa daca acestia au fost avariati nu se pot indrepta foarte bine, iar daca au fost schimbati se pot astfel vedea urme de sudura. totodata daca masina a fost revopsita, pe sub cheder vedeti acest lucru deoarece acela este un loc unde vopsitorul si tinichigiul nu isi dau prea mare osteneala tocmai pentru ca este acoperit de cheder.
- la portbagaj ridicati si covorase sau aparatori de plastic pentru a observa tabla.
- la interior verificati daca kilometrii din bord reflecta starea interiorului. (o masina cu 50.000 la bord si cu volanul ros pana la sarma treuie sa ridice semne de intrebare). se verifica volan, schimbator, pedalier, starea scaunelor, a fetelor de usi, a butoanelor din bord. verificati sa functioneze toate sistemele masinii. (semnale, clima, muzica, stergatoare, plafoniere, becuri in bord, etc.) daca ceva nu functioneaza intrebati de ce.
- sub capota: nu va lasati pacaliti de expresii gen: motorul e capsulat domle. nu e capsulat de loc, are doar o aparatoare de plastic sub care este si un insonorizant. unele din ele sunt prinse cu suruburi care se desfac relativ usor, altele intra pur si simplu fortate in camasi de cauciuc, deci pur si simplu se trag afara. verificati scurgeri de lichide. intre _chiulasa_ si motor nu are voie sa fie nimic lichid. (daca motorul este spalat intrebati de ce, cel mai bine este sa vedeti un motor nespalat). ridicati joja. daca este prezent un ulei f gros nu prea e bine deoarece poate insemna aditiv in motor sau punerea unui ulei gros pentru a "astupa" eventuale batai ale motorului iar la primul schimb de ulei sa aveti surprize.
la motoarele turbo este posibil sa gasiti urme de ulei pe langa intercooler. nu este o tragedie. de obicei pe la 100.000km se stringe ulei avand in vedere faptul ca turbina are ungere iar vaporii de ulei trec si prin intercooler. pur si simplu se spala. dar atentie este vorba de urme si ceva depuneri nu trebuie sa gasiti acolo juma de kil de ulei. turbina se verifica si ea vizual de ulei. nu trebuie sa fie nimic pe ea.
nu trebuie sa existe scurgeri la nici un lichid. (conducte de frana, furtune de servo, furtune de racire, etc)
-porniti motorul.
la unele motoare mai vechi care nu pastreaza uleiul in rampa este posibil sa fie mai zgomotoase in primele rotatii. la fel si dieselul "rontaie" un pic mai tare cand este rece.
motorul trebuie sa porneasca repede mai ales cand este cald. la diesel lasati bujiile incandescente sa isi faca treaba.
ascultati motorul si identificati eventualele sunete suspecte.
cu motorul pornit scoateti joja si verificati daca scoate fum sau compresie.
miscati masina din loc. verificati pe locul unde a stat (daca tineti minte am specificat ca este de preferat ca masina sa nu fie miscata inainte de vizionare) daca sunt urme de lichide pe jos. singurul lichid care are voie sa curga sub masina este condensul de la clima, dar acela are un furtunas si este usor de identificat.
verificati daca da fum pe toba si ce culoare este acela. (negru este fum de combustibil, alb este fum de ulei).
evitati accelerarea in "blana" cu motorul rece. nu face bine nici motorului nici turbinei (pentru motoarele turbo).
rotiti de volan stanga dreapta si verificati functionarea corecta a servodirectiei.
totodata verificati si uzura pneurilor. aceasta trebuie sa fie uniforma pe toata latimea cauciucului. verificati si pneurile spate. daca acestea sunt mai uzate poate insemna ca au fost schimbate cu cele de pe fata.
-test-drive-ul
nu bruscati masina pana nu se incalzeste motorul.
verificati daca se incalzeste pana la nivelul indicat de fabricant si daca ramane acolo. (la unele masini este chiar mijlocul gradatiei, la altele este hasurat cu verde la altele sunt indicate gradele).
dupa ce s-a incalzit motorul si totul este ok puteti deveni mai brutali in acceleratii pentru a vedea raspunsul motorului. totodata la acceleratii mai bruste puteti vedea daca bat planetarele(la cele cu tractiune fata) sau prin accleratie-frana de motor daca exista jocuri in transmisie.
schimbatorul de viteze nu trebuie sa opuna rezistenta la schimbarea treptelor. si nici sa transmita foarte tare vibratiile motorului. dupa citiva kilometrii puneti mana pe tija schimbatorului si observati temperatura acesteia. daca este calda spre fierbinte poate indica lipsa uleiului in cutie.
testati franele. nu trebuie sa se auda sunete ciudate(gen harsait) sau sa vibreze volanul sau pedala. pedala va impinge in sus doar daca ajungeti la limita si intra ABS-ul. este recomandat sa verificati ABS-ul pe o portiune cu nisip pentru a nu brusca masina f tare.
pe o portine de drum dreapta si nu la viteza f mare luati de volan stanga dreapta si observati comportamentul masinii. daca masina este dotata cu ESP si manevra este violenta se va observa daca ESP-ul mentina masina pe traiectorie si se simte daca "lucreaza" franand rotile.
nu va luati dupa consumul dat de computerul de bord. pot exista diferite scenarii si el sa nu indice corect consumul . am vazut dieseluri cu consum de 40% doar din cauza ca era resetat consumul mediu si fusesera pornite si plimbate cu motorul rece 10 m. acum aveti ocazia sa verificati si turometru, kilometraj si toate celelalte componente electronice care se pun in functiune cand masina este in mers. verificati absolut tot. inclusiv claxonul sau bricheta.
la motoarele turbo dupa ce veniti din calatorie lasati motorul pornit 2-3 minute sa ajunga si turbina la temperatura. trebuie stiut ca turbina are piese in miscare care pot ajunge si la 190.000 rpm (daca tin bine minte) si se incalzeste f tare iar daca motorul este oprit f imediat o fortati sa se raceasca mai repede.
am uitat sa mentionez dar unele masini sunt dotate cu indicator al temperaturii de ulei si voltmetru. temperatura de ulei sta pe la 80-90 de grade iar voltmetru pe la 13,8 - 14,1. Daca aceste date nu sunt exacte rog pe cei ce stiu mai bine sa ma corecteze.
se ridica iar capota si se verifica daca sunt scurgeri de lichide dupa ce motorul a fost in sarcina (mai ales daca avem de-a face cu un motor care a fost spalat inainte de vizionare)
mai dati un ochi si pe la teava de esapament si acum puteti verifica fumul (ochiometric bineinteles) si calcand acceleratia.
am uitat sa mentionez dar este bine de stiut ca daca motoarele aspirate "trag" liniar, cele turbo este normal sa traga mai prost in plaja joasa de turatie (1000-2000 ture) si sa devina mai violente cand intra turbina si motorul incepe sa produca caii care ii declara fabricantul. este iarasi bine de stiut ca un motor turbo care are turbina defecta este foarte lenes. nu are putere de loc. Ex: un motor 1,9 SDI de 60 de cai de la VW este mai vioi decit un 1,9 TDI de 115 cai tot de la VW dar care are turbina defecta.
acuma daca totul a fost bine la test drive, ridicati masina pe o rampa.
este indicat sa o ridicati pe o rampa care are brate ce se pozitioneaza in locul in care se pune cricul decat o rampa pe care se urca cu rotile.
ridicati rampa pana rotile ajung la nivelul pieptului si inspectati vizual amortizoarele. acum e mai usor decat pe sol pentru ca ansamblul arc amortizor se extinde nemaiavand greutatea masinii. amortizoarele nu trebuie sa prezinte urme de scursuri iar arcurile nu trebuie sa fie rupte (evident asta nu?). invartiti roata cu mana. aceasta trebuie sa se invarta usor si nu trebuie sa se auda nici un huruit de la rulmenti. trageti de roti cu mainile pozitionate la ora 12 si la ora 6 (cunoasteti expresia de la scola de soferi laugh.gif ) astfel se verifica daca exista joc in pivoti si cu mainile la ora 9 si la ora 3 vreificati jocul in bucsi. inutil sa spun ca cel mai bine este sa nu puteti misca cu mana de loc.
ridicati elevatorul astfel incat sa puteti intra sub masina.
sub masina .....iar lichidele alea nenorocite....dar trebuie sa verificati daca sunt scurgeri. atentie ca poate fi o urma de ulei pe cutia de viteze dar uleiul sa fie scurs de la motor si din cauza miscarii masinii sa se prelinga mai in spate.
verificati urme de lovituri. cele mai importante sunt pragurile, lonjeroanele, baia de ulei si cutia de viteze.
vizual inspectati si bucsile. la unele masini care stau de mult timp nepornite trebuie stiut ca bucsile se pot deteriora prin imbatrinirea cauciucului. este perfect normal asa ceva.
se inspecteaza si traseul esapamentului si starea tampoanelor de la motor, cutie si esapament.
la masinile cu tractiune spate se verifica si scursurile de ulei din diferential. bmw-ul meu are 26 de ani si nu pierde nici un gram de ulei din diferential. deci daca nu cumva va luati ARO la fel trebuie sa fie si acolo.
totdata verificati si starea podelei. se observa daca a fost inlocuita vreo parte din ea. daca da ..de ce?
cand lasati masina jos de pe elevator este posibil ca rotile sa nu se aseze perpendicular cu solul. nu este o problema si vor reveni la pozitia initiala imediat ce veti misca masina, dar in momentul acelela ea revine de pe o pozitie (in aer biggrin.gif ) pentru care nu a fost proiectata.
acum ceva aspecte teoretice referitoare la procesul de vanzare cumparare in sine si negociere.
ascultati ce are de spus vanzatorul. nu il intrerupeti cu fraze de genul "las domne ca stiu eu la ce sa ma uit" in functie de ce defecte observati si ele nu sunt semnalate de vanzator va veti da seama cat de mult va minte si astfel trageti un semnal de alarma....poate sunt si alte defecte nedescoperite.
orice defect descoperit si nesemnalat de vanzator poate deveni o "arma" in negocierea pretului.
nu va incredeti in cartea de service. in vest se vand cu 10 euro bucata.
VERIFICATI CU MARE ATENTIE SERIILE DE PE ACTE SA CORESPUNDA CU CELE DE PE MASINA. daca seria de motor este ilizibila, asigurati-va ca in cartea de identitate a masinii este mentionat "fara serie" sau ceva de genul asta.
verificati talonul. aveti grija la ITP. se vand in targ abtibilde pt ITP. cele originale trebuie sa prezinte ceea ce se cheama holograma. adica privita dintr-un anumit unghi se vede inscriptia RAR. (parca....eu nu am pe talon asa ceva....ori cine mi-a facut ITP-ul mi l-a facut pe naspa ori pe vremea aia nu se puneau abtibilde. acum am inteles ca da).tratati cu proprietarul din acte nu cu altcineva.
daca nu va pricepeti la masini (nu e nici o rusine nimeni nu s-a nascut invatat si poate unii dintre voi aveti alte veleitati) luati cu voi o persoana de incredere care sa va ajute la identificarea problemelor.
mergeti cu masina la testare electronica daca aveti posibilitatea. nici asta nu va spune toate problemele masinii dar este bine de facut.
nu in ultimul rand va rog sa constientizati ca veti cumpara o masina uzata.
are probleme ei si va trebui probabil sa investiti in ea. (impropriu spus investit pentru ca daca nu scoti bani cu masina nu se cheama investitie si cheltuiala)
schimbati consumabilele. TOATE
schimbati distributia la masinile cu curea indiferent de numarul de km si daca suspectati in jur de 300.000km la cele pe lant.
bineinteles ca am uitat sa mentionez ca trebuie verificate si discurile de frana si placutele si ........frana de mana.
totodata daca vi se spune ca masina are vopseaua originala uitati-va si la chedere. e posibil sa gasiti pe acolo urme de vopsea. nu toata lumea da jos geamurile si chederele la revopsire. mai ales daca este una partiala.
trebuie sa mentionez ca eu NU am facut nici una din aceste verificari cand mi-am cumparat masina. bashwall.gif
vopseaua - cel mai simplu de verificat daca o masina a fost lovita si reparata cu chit si revopsita este sa testati vopseaua cu un mic aparat care se poate purta in buzunar. din pacate nu stiu cat costa, de unde se cumpara si cum se cheama.
aparatul indica grosimea vopselei in microni. adica grosimea a ce este intre senzorul aparatului si metal.
daca nu este aparatul respectiv..este cam greu de explicat.
in principiu verificarea vizuala se face afara cu masina curata si in timpul zilei la lumina naturala.
in principiu sub stratul de lac nu trebuie sa se vada bule de aer, impuritati, vopsea scursa, etc.
mai uitati-va atent si la alt aspect. o masina de cativa ani (din 2002 sa spunem) daca observati ca are un far nou si vanzatorul spune ca nu a fost lovita, naste semne de intrebare. (ca exemplu am avut un passat din 2001 la vanzare, negru, echipat bine, 130 de cai, 6 trepte care arata impecabil....pana cand ne-am intrebat de ce o avea geamurile, farurile, stopurile, lucasurile si cam tot ce inseamna accesoriu nou pe masina. pana am luat-o la puricat si am gasit ca masina fusese distrusa, reparata si revopsita...destul de prost as putea spune, dar la prima vedere masina parea impecabila)
Cartea de Identitate - daca luati masina din Romania si este sa spunem din 1998 si pe carte apare doar un proprietar, este bine sa verificati CAND a fost emisa CIV. de ce spun asta? - pentru ca in Romania dupa 6 proprietari se schimba CIV si poti spune ca iei masina de la primul proprietar cand ea de fapt este la al 7-lea.
vreau sa constientizati un lucru. daca starea generala a masini este reflectata in pret, chiar daca are probleme minore, negociati-le la pret si nu refuzati o masina care este 95% buna si 5% defecta sau cu probleme. adica nu ratati o masina care poate fi excelenta pentru ceea ce vreti doar pentru ca are placutele de frana uzate, sau un stop spart. (astea au fost doar exemple dar limitele le stabileste fiecare in functie de ceea ce vrea, ce vede si ce limita are la bani)
sfat hotarare diesel vs. benzina
multi dintre voi poate aveti deja in minte ce vreti cu motivele voastre.
dar doua chestii pe care le-am aflat cu timpul.
1 - un diesel este mai scump de reparat si chiar si intretinut. (vezi filtrul de motorina care pt unele masini costa de ordinul milioanelor)
2 - daca nu faci cam 40.000km pe an nu prea iti scoti investitia in diferenta de bani pe o masina diesel.(se stie ca aceeasi masina este mai scumpa diesel decat benzina)
- in primul rand insistati sa vedeti masina nepornita si nemiscata.
- verificati vizual exteriorul de lovituri, zgarieturi, etc care daca nu au fost mentionate va pot da indicii asupra exploatarii masinii.
- pentru a detecta eventuale urme de accidente: cu capota ridicata se verifica lonjeroanele daca sunt drepte, prezinta urme de lovituri, indoituri, etc. se verifica linia aripilor la imbinarea cu contraaripile, suruburile din fabrica vin vopsite si se poate vedea daca a fost umblat la ele. atentie - unii fabricanti nu vopsesc fusta fata a masinii in culoarea caroseriei deci este bine de stiut ca nu reprezinta neaaparat un semn ca masina a fost lovita in fata.
- se deschid usile. in functie de kilometrii declarati de vanzator pot functiona mai bine sau mai rau. cu usa deschisa (se repeta la fiecare usa si portbagaj) se trage chederul (cateodata este greu) si se verifica stalpii masini. avand o forma mai complexa daca acestia au fost avariati nu se pot indrepta foarte bine, iar daca au fost schimbati se pot astfel vedea urme de sudura. totodata daca masina a fost revopsita, pe sub cheder vedeti acest lucru deoarece acela este un loc unde vopsitorul si tinichigiul nu isi dau prea mare osteneala tocmai pentru ca este acoperit de cheder.
- la portbagaj ridicati si covorase sau aparatori de plastic pentru a observa tabla.
- la interior verificati daca kilometrii din bord reflecta starea interiorului. (o masina cu 50.000 la bord si cu volanul ros pana la sarma treuie sa ridice semne de intrebare). se verifica volan, schimbator, pedalier, starea scaunelor, a fetelor de usi, a butoanelor din bord. verificati sa functioneze toate sistemele masinii. (semnale, clima, muzica, stergatoare, plafoniere, becuri in bord, etc.) daca ceva nu functioneaza intrebati de ce.
- sub capota: nu va lasati pacaliti de expresii gen: motorul e capsulat domle. nu e capsulat de loc, are doar o aparatoare de plastic sub care este si un insonorizant. unele din ele sunt prinse cu suruburi care se desfac relativ usor, altele intra pur si simplu fortate in camasi de cauciuc, deci pur si simplu se trag afara. verificati scurgeri de lichide. intre _chiulasa_ si motor nu are voie sa fie nimic lichid. (daca motorul este spalat intrebati de ce, cel mai bine este sa vedeti un motor nespalat). ridicati joja. daca este prezent un ulei f gros nu prea e bine deoarece poate insemna aditiv in motor sau punerea unui ulei gros pentru a "astupa" eventuale batai ale motorului iar la primul schimb de ulei sa aveti surprize.
la motoarele turbo este posibil sa gasiti urme de ulei pe langa intercooler. nu este o tragedie. de obicei pe la 100.000km se stringe ulei avand in vedere faptul ca turbina are ungere iar vaporii de ulei trec si prin intercooler. pur si simplu se spala. dar atentie este vorba de urme si ceva depuneri nu trebuie sa gasiti acolo juma de kil de ulei. turbina se verifica si ea vizual de ulei. nu trebuie sa fie nimic pe ea.
nu trebuie sa existe scurgeri la nici un lichid. (conducte de frana, furtune de servo, furtune de racire, etc)
-porniti motorul.
la unele motoare mai vechi care nu pastreaza uleiul in rampa este posibil sa fie mai zgomotoase in primele rotatii. la fel si dieselul "rontaie" un pic mai tare cand este rece.
motorul trebuie sa porneasca repede mai ales cand este cald. la diesel lasati bujiile incandescente sa isi faca treaba.
ascultati motorul si identificati eventualele sunete suspecte.
cu motorul pornit scoateti joja si verificati daca scoate fum sau compresie.
miscati masina din loc. verificati pe locul unde a stat (daca tineti minte am specificat ca este de preferat ca masina sa nu fie miscata inainte de vizionare) daca sunt urme de lichide pe jos. singurul lichid care are voie sa curga sub masina este condensul de la clima, dar acela are un furtunas si este usor de identificat.
verificati daca da fum pe toba si ce culoare este acela. (negru este fum de combustibil, alb este fum de ulei).
evitati accelerarea in "blana" cu motorul rece. nu face bine nici motorului nici turbinei (pentru motoarele turbo).
rotiti de volan stanga dreapta si verificati functionarea corecta a servodirectiei.
totodata verificati si uzura pneurilor. aceasta trebuie sa fie uniforma pe toata latimea cauciucului. verificati si pneurile spate. daca acestea sunt mai uzate poate insemna ca au fost schimbate cu cele de pe fata.
-test-drive-ul
nu bruscati masina pana nu se incalzeste motorul.
verificati daca se incalzeste pana la nivelul indicat de fabricant si daca ramane acolo. (la unele masini este chiar mijlocul gradatiei, la altele este hasurat cu verde la altele sunt indicate gradele).
dupa ce s-a incalzit motorul si totul este ok puteti deveni mai brutali in acceleratii pentru a vedea raspunsul motorului. totodata la acceleratii mai bruste puteti vedea daca bat planetarele(la cele cu tractiune fata) sau prin accleratie-frana de motor daca exista jocuri in transmisie.
schimbatorul de viteze nu trebuie sa opuna rezistenta la schimbarea treptelor. si nici sa transmita foarte tare vibratiile motorului. dupa citiva kilometrii puneti mana pe tija schimbatorului si observati temperatura acesteia. daca este calda spre fierbinte poate indica lipsa uleiului in cutie.
testati franele. nu trebuie sa se auda sunete ciudate(gen harsait) sau sa vibreze volanul sau pedala. pedala va impinge in sus doar daca ajungeti la limita si intra ABS-ul. este recomandat sa verificati ABS-ul pe o portiune cu nisip pentru a nu brusca masina f tare.
pe o portine de drum dreapta si nu la viteza f mare luati de volan stanga dreapta si observati comportamentul masinii. daca masina este dotata cu ESP si manevra este violenta se va observa daca ESP-ul mentina masina pe traiectorie si se simte daca "lucreaza" franand rotile.
nu va luati dupa consumul dat de computerul de bord. pot exista diferite scenarii si el sa nu indice corect consumul . am vazut dieseluri cu consum de 40% doar din cauza ca era resetat consumul mediu si fusesera pornite si plimbate cu motorul rece 10 m. acum aveti ocazia sa verificati si turometru, kilometraj si toate celelalte componente electronice care se pun in functiune cand masina este in mers. verificati absolut tot. inclusiv claxonul sau bricheta.
la motoarele turbo dupa ce veniti din calatorie lasati motorul pornit 2-3 minute sa ajunga si turbina la temperatura. trebuie stiut ca turbina are piese in miscare care pot ajunge si la 190.000 rpm (daca tin bine minte) si se incalzeste f tare iar daca motorul este oprit f imediat o fortati sa se raceasca mai repede.
am uitat sa mentionez dar unele masini sunt dotate cu indicator al temperaturii de ulei si voltmetru. temperatura de ulei sta pe la 80-90 de grade iar voltmetru pe la 13,8 - 14,1. Daca aceste date nu sunt exacte rog pe cei ce stiu mai bine sa ma corecteze.
se ridica iar capota si se verifica daca sunt scurgeri de lichide dupa ce motorul a fost in sarcina (mai ales daca avem de-a face cu un motor care a fost spalat inainte de vizionare)
mai dati un ochi si pe la teava de esapament si acum puteti verifica fumul (ochiometric bineinteles) si calcand acceleratia.
am uitat sa mentionez dar este bine de stiut ca daca motoarele aspirate "trag" liniar, cele turbo este normal sa traga mai prost in plaja joasa de turatie (1000-2000 ture) si sa devina mai violente cand intra turbina si motorul incepe sa produca caii care ii declara fabricantul. este iarasi bine de stiut ca un motor turbo care are turbina defecta este foarte lenes. nu are putere de loc. Ex: un motor 1,9 SDI de 60 de cai de la VW este mai vioi decit un 1,9 TDI de 115 cai tot de la VW dar care are turbina defecta.
acuma daca totul a fost bine la test drive, ridicati masina pe o rampa.
este indicat sa o ridicati pe o rampa care are brate ce se pozitioneaza in locul in care se pune cricul decat o rampa pe care se urca cu rotile.
ridicati rampa pana rotile ajung la nivelul pieptului si inspectati vizual amortizoarele. acum e mai usor decat pe sol pentru ca ansamblul arc amortizor se extinde nemaiavand greutatea masinii. amortizoarele nu trebuie sa prezinte urme de scursuri iar arcurile nu trebuie sa fie rupte (evident asta nu?). invartiti roata cu mana. aceasta trebuie sa se invarta usor si nu trebuie sa se auda nici un huruit de la rulmenti. trageti de roti cu mainile pozitionate la ora 12 si la ora 6 (cunoasteti expresia de la scola de soferi laugh.gif ) astfel se verifica daca exista joc in pivoti si cu mainile la ora 9 si la ora 3 vreificati jocul in bucsi. inutil sa spun ca cel mai bine este sa nu puteti misca cu mana de loc.
ridicati elevatorul astfel incat sa puteti intra sub masina.
sub masina .....iar lichidele alea nenorocite....dar trebuie sa verificati daca sunt scurgeri. atentie ca poate fi o urma de ulei pe cutia de viteze dar uleiul sa fie scurs de la motor si din cauza miscarii masinii sa se prelinga mai in spate.
verificati urme de lovituri. cele mai importante sunt pragurile, lonjeroanele, baia de ulei si cutia de viteze.
vizual inspectati si bucsile. la unele masini care stau de mult timp nepornite trebuie stiut ca bucsile se pot deteriora prin imbatrinirea cauciucului. este perfect normal asa ceva.
se inspecteaza si traseul esapamentului si starea tampoanelor de la motor, cutie si esapament.
la masinile cu tractiune spate se verifica si scursurile de ulei din diferential. bmw-ul meu are 26 de ani si nu pierde nici un gram de ulei din diferential. deci daca nu cumva va luati ARO la fel trebuie sa fie si acolo.
totdata verificati si starea podelei. se observa daca a fost inlocuita vreo parte din ea. daca da ..de ce?
cand lasati masina jos de pe elevator este posibil ca rotile sa nu se aseze perpendicular cu solul. nu este o problema si vor reveni la pozitia initiala imediat ce veti misca masina, dar in momentul acelela ea revine de pe o pozitie (in aer biggrin.gif ) pentru care nu a fost proiectata.
acum ceva aspecte teoretice referitoare la procesul de vanzare cumparare in sine si negociere.
ascultati ce are de spus vanzatorul. nu il intrerupeti cu fraze de genul "las domne ca stiu eu la ce sa ma uit" in functie de ce defecte observati si ele nu sunt semnalate de vanzator va veti da seama cat de mult va minte si astfel trageti un semnal de alarma....poate sunt si alte defecte nedescoperite.
orice defect descoperit si nesemnalat de vanzator poate deveni o "arma" in negocierea pretului.
nu va incredeti in cartea de service. in vest se vand cu 10 euro bucata.
VERIFICATI CU MARE ATENTIE SERIILE DE PE ACTE SA CORESPUNDA CU CELE DE PE MASINA. daca seria de motor este ilizibila, asigurati-va ca in cartea de identitate a masinii este mentionat "fara serie" sau ceva de genul asta.
verificati talonul. aveti grija la ITP. se vand in targ abtibilde pt ITP. cele originale trebuie sa prezinte ceea ce se cheama holograma. adica privita dintr-un anumit unghi se vede inscriptia RAR. (parca....eu nu am pe talon asa ceva....ori cine mi-a facut ITP-ul mi l-a facut pe naspa ori pe vremea aia nu se puneau abtibilde. acum am inteles ca da).tratati cu proprietarul din acte nu cu altcineva.
daca nu va pricepeti la masini (nu e nici o rusine nimeni nu s-a nascut invatat si poate unii dintre voi aveti alte veleitati) luati cu voi o persoana de incredere care sa va ajute la identificarea problemelor.
mergeti cu masina la testare electronica daca aveti posibilitatea. nici asta nu va spune toate problemele masinii dar este bine de facut.
nu in ultimul rand va rog sa constientizati ca veti cumpara o masina uzata.
are probleme ei si va trebui probabil sa investiti in ea. (impropriu spus investit pentru ca daca nu scoti bani cu masina nu se cheama investitie si cheltuiala)
schimbati consumabilele. TOATE
schimbati distributia la masinile cu curea indiferent de numarul de km si daca suspectati in jur de 300.000km la cele pe lant.
bineinteles ca am uitat sa mentionez ca trebuie verificate si discurile de frana si placutele si ........frana de mana.
totodata daca vi se spune ca masina are vopseaua originala uitati-va si la chedere. e posibil sa gasiti pe acolo urme de vopsea. nu toata lumea da jos geamurile si chederele la revopsire. mai ales daca este una partiala.
trebuie sa mentionez ca eu NU am facut nici una din aceste verificari cand mi-am cumparat masina. bashwall.gif
vopseaua - cel mai simplu de verificat daca o masina a fost lovita si reparata cu chit si revopsita este sa testati vopseaua cu un mic aparat care se poate purta in buzunar. din pacate nu stiu cat costa, de unde se cumpara si cum se cheama.
aparatul indica grosimea vopselei in microni. adica grosimea a ce este intre senzorul aparatului si metal.
daca nu este aparatul respectiv..este cam greu de explicat.
in principiu verificarea vizuala se face afara cu masina curata si in timpul zilei la lumina naturala.
in principiu sub stratul de lac nu trebuie sa se vada bule de aer, impuritati, vopsea scursa, etc.
mai uitati-va atent si la alt aspect. o masina de cativa ani (din 2002 sa spunem) daca observati ca are un far nou si vanzatorul spune ca nu a fost lovita, naste semne de intrebare. (ca exemplu am avut un passat din 2001 la vanzare, negru, echipat bine, 130 de cai, 6 trepte care arata impecabil....pana cand ne-am intrebat de ce o avea geamurile, farurile, stopurile, lucasurile si cam tot ce inseamna accesoriu nou pe masina. pana am luat-o la puricat si am gasit ca masina fusese distrusa, reparata si revopsita...destul de prost as putea spune, dar la prima vedere masina parea impecabila)
Cartea de Identitate - daca luati masina din Romania si este sa spunem din 1998 si pe carte apare doar un proprietar, este bine sa verificati CAND a fost emisa CIV. de ce spun asta? - pentru ca in Romania dupa 6 proprietari se schimba CIV si poti spune ca iei masina de la primul proprietar cand ea de fapt este la al 7-lea.
vreau sa constientizati un lucru. daca starea generala a masini este reflectata in pret, chiar daca are probleme minore, negociati-le la pret si nu refuzati o masina care este 95% buna si 5% defecta sau cu probleme. adica nu ratati o masina care poate fi excelenta pentru ceea ce vreti doar pentru ca are placutele de frana uzate, sau un stop spart. (astea au fost doar exemple dar limitele le stabileste fiecare in functie de ceea ce vrea, ce vede si ce limita are la bani)
sfat hotarare diesel vs. benzina
multi dintre voi poate aveti deja in minte ce vreti cu motivele voastre.
dar doua chestii pe care le-am aflat cu timpul.
1 - un diesel este mai scump de reparat si chiar si intretinut. (vezi filtrul de motorina care pt unele masini costa de ordinul milioanelor)
2 - daca nu faci cam 40.000km pe an nu prea iti scoti investitia in diferenta de bani pe o masina diesel.(se stie ca aceeasi masina este mai scumpa diesel decat benzina)
- yangzi
- **
- 289 mesaje
- din 03 Feb 2008
- Vectra 2008 Z19DTH
- Mures
yangzi
- Mesaje scrise: 289
- Locatie: Mures
- Masina: Vectra 2008 Z19DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Feb 2008
- Mesaj Privat
- deleted-16555
- **
- 176 mesaje
- din 21 Mar 2008
deleted-16555
- Mesaje scrise: 176
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Mar 2008
- Mesaj Privat
Despre serie motor (tip+serie)....detalii si poze aici:
https://www.clubopel.com/vie...light=serie+motor
https://www.clubopel.com/vie...light=serie+motor
- deleted-61307
- ***
- 741 mesaje
- din 24 Mar 2011
deleted-61307
- Mesaje scrise: 741
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Mar 2011
- Mesaj Privat
- Sileticu
- **
- 371 mesaje
- din 20 Jan 2009
- Astra 1996 x17DTL
- Buzau
Sileticu
- Mesaje scrise: 371
- Locatie: Buzau
- Masina: Astra 1996 x17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Jan 2009
- Mesaj Privat