Lun 23 Jan, 2012 3:10 pm
Taxa auto pentru masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 ar putea fi amanata cu un an, ministrul Mediului, Lazslo Borbely, sperand ca, astfel, persoanele care detin masini vechi sa aiba sansa sa le vanda, in aceasta perioada.
Daca s-ar aplica taxa prevazuta in legea intrata in vigoare la mijlocul acestei luni, pentru unele masini aceasta taxa ar fi devenit mai mare chiar decat valoarea masinii in sine, fapt care ar fi condus la imposibilitatea vanzarii. Astfel, potrivit avocatului Gheorghe Piperea, se incalca dreptul la garantarea proprietatii, iar statul ar fi fost chemat in judecata la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO).
Ce impact ar putea avea, insa, amanarea platii acestei taxe pentru masinile mai vechi? Potrivit lui Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), ar exista cel putin trei avantaje ale acestei decizii.
"Impactul va fi semnificativ. In primul rand, se va debloca piata auto. La vehiculele comerciale care trebuiau inlocuite vor exista cumparatori. In noua formula, nu ar fi existat cumparatori, pentru ca valoarea taxei depasea valoarea masinii", a declarat, pentru Ziare.com, Augustin Hagiu.
Laszlo Borbely, despre amanarea taxei auto: A fost o decizie politica
In al doilea rand, s-ar rezolva, cel putin temporar, problema legata de masinile achizitionate in sistem leasing. Conform legii intrate in vigoare, ar fi devenit aproape imposibil pentru persoanele care au achizitionat o masina in leasing sa o treaca pe propriul nume.
"Sunt masini care fusesera cumparate in leasing inainte de 2007 si, in functie de tipul contractului de leasing, se ajungea in situatia in care, daca nu ar fi fost achitata prin rata sau nu ar fi fost platita taxa atunci sau intre timp, practic nu ai fi putut sa inmatriculezi masina pe persoana fizica sau juridica, in contextul in care trebuia sa platesti aceasta taxa", a explicat Hagiu.
Liber la masini noi
Nu in ultimul rand, ar urma sa fie deblocata si piata automobilelor noi, unde exista un blocaj cauzat de imposibilitatea vanzarii masinilor vechi, astfel incat persoanele respective sa isi poata cumpara una noua.
"Neputand sa mai vinzi o masina mai veche de 2007, nu puteai sa-ti cumperi nici una noua. De exemplu, la Logan, din 2006, ajungea sa coste taxa 2.500 de euro, cand valoarea lui de piata era undeva la 1.500 - 2.000 de euro. In contextul asta, nu mai puteai sa vinzi Loganul ca sa-ti iei o masina mai noua", a exemplificat presedintele FORT.
De altfel, aceasta nu era singura situatie aberanta in care s-ar fi regasit proprietarii, in cazul legii din prezent. Potrivit lui Hagiu, exista multe exemple in care, in momentul incercarii inregistrarii unei masini cumparate la mana a doua, la ghiseu se cereau dovezi ca nici unul din proprietarii anteriori nu si-au recuperat in instanta taxa auto.
"Exista cazuri concrete in care s-au dus la ghiseu sa inregistreze masina si li s-a spus ca trebuie sa faca dovada ca unul din proprietarii anteriori nu si-a recuperat taxa in instanta. Este o chestie pe care nu a spus-o nimeni. Practic, eu cumparam o masina acum, dumneavoastra imi faceati dovada ca a fost achitata taxa de prima inmatriculare, dar eu la ghiseu trebuia sa fac dovada ca dumneavoastra nu v-ati adresat instantei ca sa va recuperati taxa. Este o chestie pe care nici domnul ministru, nici alti smecherasi de prin minister nu au spus-o", a comentat Hagiu.
Taxa auto la prima vanzare, suspendata un an
Aceeasi situatie se regasea si in cazul recuperarii diferentei de 25 la suta, fiind nevoie sa demonstrezi ca proprietarii anteriori nu au facut demersuri in acest sens.
"Este o ruptura intre bazele de date de la nivelul serviciilor de inmatriculare si cele de la directiile fiscale cu privire la plata taxei. Nu stie unul de altul. Te duci la ghiseu si nu poate verifica daca pe masina respectiva s-a platit taxa de inmatriculare sau nu", a spus presedintele FORT.
Amanarea nu rezolva problemele
Pe de alta parte, raman inca multe lucruri neclare, este de parere avocatul Gheorghe Piperea. "Daca amani doar anumite dispozitii, cum ar fi cea cu aplicabilitatea si pentru masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, cum ramane cu celelalte texte, cu toata procedura care trebuie urmata si cum ramane cu cei care deja au apucat sa plateasca aceasta taxa", a declarat acesta, pentru Ziare.com.
Astfel, exista riscul sa ramana, in continuare, aceleasi probleme juridice si economice care exista si in prezent. "Taxa de poluare ramane pentru masinile care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, de unde problema de discriminare, de unde o foarte mare problema a Romaniei, pentru ca nu se va fi rezolvat problema de discriminare ridicata, anul trecut, de doua ori de curtea de la Luxemburg", a comentat Piperea.
Avem nevoie de o lege cu totul noua?
Atat avocatul, cat si presedintele FORT sunt de parere ca legea privind taxa auto ar trebui abrogata, iar discutia ar trebui reluata.
"Parerea mea este ca oamenii acestia, care au vazut ca taxa de inmatriculare este impopulara si printre manifestantii din Piata Universitatii, sa abroge aceasta lege, sa gandeasca alta, sa o puna in discutie publica cel putin sase luni de zile, avand in vedere cat de nepopulara a fost aceasta lege si, cand vine un nou guvern, in 2013, sa reglementeze mai cu cap, mai cu atentie, mai cu logica economica si juridica, o alta taxa de poluare", a subliniat Piperea.
Daca se va amana plata taxei, va fi cel putin un an la dispozitie in care toate partile ar putea discuta, astfel incat sa se ajunga la o formula mai buna din toate punctele de vedere.
"Acum avem un an la dispozitie sa ne asezam la masa dialogului, sa vedem care este cea mai buna formula de aplicat in Romania care sa raspunda si normativelor europene si care sa satisfaca, pe de o parte, necesitatea de protectie a mediului, cu adevarat, incasarea unor sume de bani care sa acopere problemele de mediu, dezvoltarea parcului auto national - atat detinuta de persoane fizice, cat si cele comerciale - intr-un proces continuu. Asta trebuie sa urmareasca statul, pentru ca asta inseamna si siguranta si reducerea poluarii", a concluzionat Hagiu, care este, la randul sau, de parere ca decizia a fost luata sub presiunea strazii, una dintre nemultumirile protestatarilor din Piata Universitatii fiind taxa auto.