sidors
- Mesaje scrise: 64
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2006 Z17DTL, adika 1.7 CDTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jul 2006
- Mesaj Privat
Incep aici o discutie legata de un subiect fierbinte pentru cine isi cumpara o masina noua.
Si am sa incep prin a da exemplul meu.
Am cumparat un Opel Astra Classic 2 la un pret DDP de 13.479 euro. Cand sa-mi faca factura sa platesc, conform "legislatiei" din Romania, mi s-a calculat pretul in felul urmator: pretul in euro DDP x ( 35.974 lei + 1%).
Adika ei au calculat la un curs de 36.333 lei(cursul din vama), in conditiile in care cursul BNR din ziua respectiva era de 35.495. Eu avand banii in euro, i-am schimbat la un curs de 35.220 ( e cel mai bun curs care l-am putut obtine in ziua respectiva).
Acum sa facem calculele:
13.479 euro x 36.333 = 489.732.507 ( factura de plata)
13.479 euro x 35.220 = 474.730.380 ( atat am obtinut din schimbarea euro)
Deci a trebuit sa mai pun in plus 15.002.127 pe langa cei 13.479 euro. Asta inseamna aprox 425 euro la cursul de schimb.
Pret real si final al masinii: 13.900 euro ( doar masina, fara asigurari, inmatriculare, etc).
Asa ca aveti grija cand va mai face dealerul o oferta, sa intrebati la ce curs va calculeaza factura.
Si am sa incep prin a da exemplul meu.
Am cumparat un Opel Astra Classic 2 la un pret DDP de 13.479 euro. Cand sa-mi faca factura sa platesc, conform "legislatiei" din Romania, mi s-a calculat pretul in felul urmator: pretul in euro DDP x ( 35.974 lei + 1%).
Adika ei au calculat la un curs de 36.333 lei(cursul din vama), in conditiile in care cursul BNR din ziua respectiva era de 35.495. Eu avand banii in euro, i-am schimbat la un curs de 35.220 ( e cel mai bun curs care l-am putut obtine in ziua respectiva).
Acum sa facem calculele:
13.479 euro x 36.333 = 489.732.507 ( factura de plata)
13.479 euro x 35.220 = 474.730.380 ( atat am obtinut din schimbarea euro)
Deci a trebuit sa mai pun in plus 15.002.127 pe langa cei 13.479 euro. Asta inseamna aprox 425 euro la cursul de schimb.
Pret real si final al masinii: 13.900 euro ( doar masina, fara asigurari, inmatriculare, etc).
Asa ca aveti grija cand va mai face dealerul o oferta, sa intrebati la ce curs va calculeaza factura.
- zafirul
- ****
- 1,443 mesaje
- din 22 Apr 2004
- Zafira 2001 Z18XE
- Bucuresti
zafirul
- Mesaje scrise: 1,443
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Zafira 2001 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 22 Apr 2004
- Mesaj Privat
tzigania asta cu 1% era pe vremuri pt. a-si acoperi ei eventualele diferente de curs valutar dintre data facturarii si cea a intrarii efective a banilor in cont (va aduceti aminte cum varia cind sus cind jos dupa bunul plac al BNR....)
sidors, interesant e sa vezi si procentual ce s-a intimplat...
e vorba de 3,16% diferenta....
deci o eventuala negociere cu dealerul a unui discount de 5% sa zicem ajunge la un 2 si ceva real...
ma intreb cum ar fi fost daca spuneai: "eu vreau sa va dau EURO" in mod evident ei au conturi in euro ca sa faca plati externe
e cineva mai de specialitate pe aici care sa ne lamureasca
mai ales pe cei care vor masini noi...
vorba aia de 15 milioane mai punea ceva pe masina (o alarma mai desteapta, un mp3, ceva....)
sidors, interesant e sa vezi si procentual ce s-a intimplat...
e vorba de 3,16% diferenta....
deci o eventuala negociere cu dealerul a unui discount de 5% sa zicem ajunge la un 2 si ceva real...
ma intreb cum ar fi fost daca spuneai: "eu vreau sa va dau EURO" in mod evident ei au conturi in euro ca sa faca plati externe
e cineva mai de specialitate pe aici care sa ne lamureasca
mai ales pe cei care vor masini noi...
vorba aia de 15 milioane mai punea ceva pe masina (o alarma mai desteapta, un mp3, ceva....)
sidors
- Mesaje scrise: 64
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2006 Z17DTL, adika 1.7 CDTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jul 2006
- Mesaj Privat
Am vrut sa platesc in euro dar nu au vrut cei de la contabilitate. Cica nu au voie sa accepte euro. Plus ca nu sunt interesati sa accepte euro, ei mai castiga ceva bani si din diferenta de curs ( eu le-am dat cam 1000 de lei in plus la fiecare euro).
Cat despre negociere, nu am avut cu cine discuta. Ba mai mult sa va spun o faza hilara.
Am decis sa-mi cumpar un mp3-player si sa mi-l monteze ei. Taxa de montare: 690.000 lei. Le-am spus ca as vrea sa nu vad factura asta, macar atat sa faca si ei discount; mai ales ca am acceptat si niste optionale de care nu aveam nevoie si o culoare care nu ma interesa. Mi s-a spus ca nu prea se poate, dar sa vedem ce facem.
Le-am adus mp3-playeru' si dupa ce l-au montat mi-au spus ca imi lipsea un conector mic pentru antena, dar sa ca ala nu conteaza ca e doar 25.000 lei.
Ei bine, cand am venit sa platesc masina, intre facturi apare si cea de 690.000 plus inca 25.000 lei conectorul. M-a apucat rasul si le-am si spus ca sunt cam "flamanzi".
Cat despre negociere, nu am avut cu cine discuta. Ba mai mult sa va spun o faza hilara.
Am decis sa-mi cumpar un mp3-player si sa mi-l monteze ei. Taxa de montare: 690.000 lei. Le-am spus ca as vrea sa nu vad factura asta, macar atat sa faca si ei discount; mai ales ca am acceptat si niste optionale de care nu aveam nevoie si o culoare care nu ma interesa. Mi s-a spus ca nu prea se poate, dar sa vedem ce facem.
Le-am adus mp3-playeru' si dupa ce l-au montat mi-au spus ca imi lipsea un conector mic pentru antena, dar sa ca ala nu conteaza ca e doar 25.000 lei.
Ei bine, cand am venit sa platesc masina, intre facturi apare si cea de 690.000 plus inca 25.000 lei conectorul. M-a apucat rasul si le-am si spus ca sunt cam "flamanzi".
- Ingineru
- ****
- 1,086 mesaje
- din 24 Jun 2004
- Vectra 1998 X16XEL
- Bucuresti
Ingineru
- Mesaje scrise: 1,086
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1998 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jun 2004
- Mesaj Privat
Sunt asociat la o firma importatoare si situatia nu e chiar atat de simpla. Atata timp cat dealerii Opel sunt srl-uri inregistrate in .ro uite cum stau lucrurile:
- nu au voie sa faca/accepte plati pe teritoriul .ro in valuta decat (cel mult) catre filiale ale unor firme straine
- ei platesc in valuta catre furnizorul extern, si pt. asta schimba lei in euro dar cum: fac plata printr-o banca comerciala si schimba la cursul de licitatie pt. cumparare al euro de la acea banca (si nu la cursul BNR). Acest curs este intotdeauna cu 300 pana la 1000 de lei mai mare decat cursul BNR (deci se poate pierde mai mult decat 2%-credeti-ma, am patit-o)
- nu au voie sa faca/accepte plati pe teritoriul .ro in valuta decat (cel mult) catre filiale ale unor firme straine
- ei platesc in valuta catre furnizorul extern, si pt. asta schimba lei in euro dar cum: fac plata printr-o banca comerciala si schimba la cursul de licitatie pt. cumparare al euro de la acea banca (si nu la cursul BNR). Acest curs este intotdeauna cu 300 pana la 1000 de lei mai mare decat cursul BNR (deci se poate pierde mai mult decat 2%-credeti-ma, am patit-o)
Mandula
- Mesaje scrise: 44
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z14XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Apr 2006
- Mesaj Privat
In Romania platile intre rezidenti se realizeaza numai in lei (desi unele banci sau unii retaileri pretind in mod ilegal rate la diverse credite in valuta creditului). Nu e nicio problema daca pretul efectiv platit (deci in lei) se obtine prin raportarea la pretul la care producatorul (prin dealer) vinde masina.
Problema apare insa prin practica abuziva, imorala si mizera a dealerilor (a majoritatii lor, ca sa nu bagam pe toata lumea in oala, desi e o practica cvasigenerala, si nu doar la vanzarea de masini). Adica la cursul de schimb pe care il impun, in fapt, clientilor: fie cursul din vama, fie cursul propriu saptamanal, cursul nu stiu carei banci+3 %, etc. Evident cu scopul de a majora artificial pretul bunului achizitionat. Uneori cu 1000 de lei vechi peste cursul BNR. Protectie fata de riscul valutar my ass...
Nu e ilegal, atata vreme cat contractul de vanzare-cumparare prevede la plata se va face la respectivul curs. Evident ca de cele mai multe ori, cumparatorul nu isi pune problema asta decat atunci cand i se cer mai multi bani la momentul platii. Si sunt, iata, cateva sute de E.
Solutia ar putea fi inserarea in contract - desigur in acord cu dealerul, care pana la urma cedeaza, in dorinta de a vinde - a unei clauze gen "Plata se va face in lei, la cursul de schimb al BNR (sau al altei banci, sau al unei banci corectat cu un indicator financiar international recunoscut tip BUBID, BUBOR, EURIBOR, LIBOR sau altul, sau la un curs fix de 1E=35.500 lei, etc) din ziua efectuarii ei".
Eu la achizitie am negociat o asemenea clauza, evident ca initial nu au fost de acord, dar in final am cedat fiecare un pic si am stabilit ca plata se va face la cursul BRD (fix) din ziua platii. Adica un pic mai mult ca la BNR (vreo 200 de lei vechi parca). Chiar am avut noroc, s-a nimerit ca plata sa se faca in una din zilele cand euro picase catre 34.500-34.600, anul trecut in august era asta.
Daca insa cu o atare solicitare vine doar un cumparator din 30-40, isi mai permit sa il trimita la plimbare. Daca insa clientii ar fi mai informati si ar cere toti asta, sa vedeti ce s-ar grabi sa vanda chiar si la cursuri inferioare...
Problema apare insa prin practica abuziva, imorala si mizera a dealerilor (a majoritatii lor, ca sa nu bagam pe toata lumea in oala, desi e o practica cvasigenerala, si nu doar la vanzarea de masini). Adica la cursul de schimb pe care il impun, in fapt, clientilor: fie cursul din vama, fie cursul propriu saptamanal, cursul nu stiu carei banci+3 %, etc. Evident cu scopul de a majora artificial pretul bunului achizitionat. Uneori cu 1000 de lei vechi peste cursul BNR. Protectie fata de riscul valutar my ass...
Nu e ilegal, atata vreme cat contractul de vanzare-cumparare prevede la plata se va face la respectivul curs. Evident ca de cele mai multe ori, cumparatorul nu isi pune problema asta decat atunci cand i se cer mai multi bani la momentul platii. Si sunt, iata, cateva sute de E.
Solutia ar putea fi inserarea in contract - desigur in acord cu dealerul, care pana la urma cedeaza, in dorinta de a vinde - a unei clauze gen "Plata se va face in lei, la cursul de schimb al BNR (sau al altei banci, sau al unei banci corectat cu un indicator financiar international recunoscut tip BUBID, BUBOR, EURIBOR, LIBOR sau altul, sau la un curs fix de 1E=35.500 lei, etc) din ziua efectuarii ei".
Eu la achizitie am negociat o asemenea clauza, evident ca initial nu au fost de acord, dar in final am cedat fiecare un pic si am stabilit ca plata se va face la cursul BRD (fix) din ziua platii. Adica un pic mai mult ca la BNR (vreo 200 de lei vechi parca). Chiar am avut noroc, s-a nimerit ca plata sa se faca in una din zilele cand euro picase catre 34.500-34.600, anul trecut in august era asta.
Daca insa cu o atare solicitare vine doar un cumparator din 30-40, isi mai permit sa il trimita la plimbare. Daca insa clientii ar fi mai informati si ar cere toti asta, sa vedeti ce s-ar grabi sa vanda chiar si la cursuri inferioare...
sidors
- Mesaje scrise: 64
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2006 Z17DTL, adika 1.7 CDTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jul 2006
- Mesaj Privat
Ingineru a scris:Sunt asociat la o firma importatoare si situatia nu e chiar atat de simpla. Atata timp cat dealerii Opel sunt srl-uri inregistrate in .ro uite cum stau lucrurile:
- nu au voie sa faca/accepte plati pe teritoriul .ro in valuta decat (cel mult) catre filiale ale unor firme straine
- ei platesc in valuta catre furnizorul extern, si pt. asta schimba lei in euro dar cum: fac plata printr-o banca comerciala si schimba la cursul de licitatie pt. cumparare al euro de la acea banca (si nu la cursul BNR). Acest curs este intotdeauna cu 300 pana la 1000 de lei mai mare decat cursul BNR (deci se poate pierde mai mult decat 2%-credeti-ma, am patit-o)
- nu au voie sa faca/accepte plati pe teritoriul .ro in valuta decat (cel mult) catre filiale ale unor firme straine
- ei platesc in valuta catre furnizorul extern, si pt. asta schimba lei in euro dar cum: fac plata printr-o banca comerciala si schimba la cursul de licitatie pt. cumparare al euro de la acea banca (si nu la cursul BNR). Acest curs este intotdeauna cu 300 pana la 1000 de lei mai mare decat cursul BNR (deci se poate pierde mai mult decat 2%-credeti-ma, am patit-o)
Ok. Firmele incearca sa se protejeze. Dar o fac pe buzunarul meu.
Eu platind cu 1000 lei in plus, ele s-au asigurat ca nu vor iesi in pierdere.
Nu stiu exact ce se va intampla de la 1 ian 2007, dar sper ca una din modificarile legislative sa fie aceea de a permite plati in valuta ( macar in euro) pe teritoriul Romaniei.
- Ingineru
- ****
- 1,086 mesaje
- din 24 Jun 2004
- Vectra 1998 X16XEL
- Bucuresti
Ingineru
- Mesaje scrise: 1,086
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1998 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jun 2004
- Mesaj Privat
Mai e un aspect: tu ai avut banii in euro. In orice tara din lumea asta care nu are ca moneda oficiala euro, pierzi la operatiunea asta pt. ca fiecare isi protejeaza moneda iar operatiunile de schimb valutar sunt grevate de castigul pe care si-l asigura bancile. Ai impresia ca in Ungaria e altfel? stai linistit ca asa dezvoltati cum sunt ei, de-abia prin 2010 se gandesc sa treaca la euro. Daca nu vroiai sa pierzi din schimb valutar trebuia sa iei masina din Germania, dar crede-ma ca ieseai mult mai scump (vama, recuperare TVA, transport etc.). Sunt multe chestii legate de operatiunile de import pe care importatorul le face si nu sunt vizibile la o privire superficiala. Iar legat de BNR+1%, daca puneau adaos mai mare si ziceau doar "curs BNR" te incalzea cu ceva?
- chiciuc
- ****
- 1,372 mesaje
- din 29 Apr 2004
- Vectra 1997 X20DTL
- Craiova
chiciuc
- Mesaje scrise: 1,372
- Locatie: Craiova
- Masina: Vectra 1997 X20DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Apr 2004
- Mesaj Privat
- l_stoian79
- ***
- 601 mesaje
- din 08 Mai 2006
- Astra 2006 Z14XEP
- Timisoara
l_stoian79
- Mesaje scrise: 601
- Locatie: Timisoara
- Masina: Astra 2006 Z14XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Mai 2006
- Mesaj Privat
eu am avut noroc... ... am dat avansul, si urma sa platesc la cursul BNR+1% din joia anterioara venirii masini restul... in fine...complicata treaba asta cu joia... cert este ca dupa 6 saptamani, cand a venit masina, in "joia magica" de dinaintea sosirii masinii, cursul era cu peste 1500 ROL mai mic decat atunci cand am dat comanda... per total am castigat vreo 16 milioane...
- Ingineru
- ****
- 1,086 mesaje
- din 24 Jun 2004
- Vectra 1998 X16XEL
- Bucuresti
Ingineru
- Mesaje scrise: 1,086
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1998 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Jun 2004
- Mesaj Privat
sidors
- Mesaje scrise: 64
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2006 Z17DTL, adika 1.7 CDTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jul 2006
- Mesaj Privat
Ingineru a scris:Corecti cu ce? Si apoi stii cum e, nimeni nu te obliga sa iei de la dealerul respectiv daca nu-ti plac conditiile.
Oare ai de ales? Chiar crezi ca dealerii aceleiasi marci au conditii contractuale diferite? Eu nu prea cred. Poate se mai pot negocia chestii mici, dar in restul totul e la fel.
Mandula
- Mesaje scrise: 44
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z14XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Apr 2006
- Mesaj Privat
Fiind, asa cum am zis, o practica cvasigenerala, o politica unitara de a spolia clientul cat mai mult, nici eu nu cred ca ai in mod real optiunea de a te adresa altui dealer. Ce poti face e sa mizezi pe "foamea" lor si sa negociezi conditii cat de cat mai acceptabile (oricum sunt destui care platesc cu ochii inchisi aproape orice li se cere, asa ca nu ii doare foarte tare cand cedeaza cateva milioane unuia mai grijuliu cu propriii bani si propriile drepturi).
Dar daca pe de o parte clientii ar boicota puternic dealerii pentru practicile astea, iar pe de alta autoritatile ar pune putina presiune pe ei in directia respectarii drepturilor consumatorilor, altfel ar sta lucrurile.
Oricum, e evident imoral, incorect si jenant ce fac.
Dar daca pe de o parte clientii ar boicota puternic dealerii pentru practicile astea, iar pe de alta autoritatile ar pune putina presiune pe ei in directia respectarii drepturilor consumatorilor, altfel ar sta lucrurile.
Oricum, e evident imoral, incorect si jenant ce fac.
- mikhai
- **
- 215 mesaje
- din 12 Jun 2006
- Astra 2004 y20dth
mikhai
- Mesaje scrise: 215
- Locatie:
- Masina: Astra 2004 y20dth
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Jun 2006
- Mesaj Privat
- andrei006
- ***
- 897 mesaje
- din 16 Mar 2006
- Astra 2010
- Bucuresti
andrei006
- Mesaje scrise: 897
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2010
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Mar 2006
- Mesaj Privat
gatonisus
- Mesaje scrise: 31
- Locatie:
- Masina: Astra 2006 1,7 CDTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Jul 2006
- Mesaj Privat