- McFly
- OP
- 1,846 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,846
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
Vara asta mi-am vopsit farurile in stil Enjoy.
Acum trebuie sa le deschid din nou si cu ocazia asta m-am gandit sa le vopsesc altfel. Am vazut pe o Astra farurile vopsite (DIY sau nu) in stilul urmator, bineinteles in loc de verde a se vedea negru:
Intrebarea mea e daca suprafata respectiva face parte din oglinda (optic) sau se poate vopsi fara grija? E vb de suprafata striata, podeaua oglinzii:
Mersi!
Acum trebuie sa le deschid din nou si cu ocazia asta m-am gandit sa le vopsesc altfel. Am vazut pe o Astra farurile vopsite (DIY sau nu) in stilul urmator, bineinteles in loc de verde a se vedea negru:
Intrebarea mea e daca suprafata respectiva face parte din oglinda (optic) sau se poate vopsi fara grija? E vb de suprafata striata, podeaua oglinzii:
Mersi!
- opel_astrag
- ***
- 567 mesaje
- din 26 Apr 2008
- Astra 2002 Y20DTH
- Galati
opel_astrag
- Mesaje scrise: 567
- Locatie: Galati
- Masina: Astra 2002 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Apr 2008
- Mesaj Privat
salut!
ce ai vazut tu sunt tipuri de faruri innegrite in suprafata mai mare de la hella sunt 2 variante: cea descrisa de tine innegrita sub bec si cele ce ce sunt innegrite si in jurul becului. (personal cred ca nu mai ilumineaza la fel variatna 2)
succes. cele din varianta 2 sunt cam 550-600 ron bucata noi
ce ai vazut tu sunt tipuri de faruri innegrite in suprafata mai mare de la hella sunt 2 variante: cea descrisa de tine innegrita sub bec si cele ce ce sunt innegrite si in jurul becului. (personal cred ca nu mai ilumineaza la fel variatna 2)
succes. cele din varianta 2 sunt cam 550-600 ron bucata noi
- McFly
- OP
- 1,846 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,846
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
ReZeVe
- Mesaje scrise: 47
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2014 A20DTE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Jul 2008
- Mesaj Privat
- McFly
- OP
- 1,846 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,846
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
As putea sa jur ca am vazut pe aici un tutorial. Dar nici eu nu-l gasesc.
Eu am renuntat la ideea de mai sus, insa am pozele de la prima vopsire, si voi scrie un tutorial zilele astea.
Am vopsit ieri un far spart, si nu mi-a placut cum a iesit, asa ca farurile de pe masina au ramas asa cum sunt in poza, stil Enjoy simplu.
(Am montat in schimb led-uri pt pozitie)
Ramane cum am stabilit
Eu am renuntat la ideea de mai sus, insa am pozele de la prima vopsire, si voi scrie un tutorial zilele astea.
Am vopsit ieri un far spart, si nu mi-a placut cum a iesit, asa ca farurile de pe masina au ramas asa cum sunt in poza, stil Enjoy simplu.
(Am montat in schimb led-uri pt pozitie)
Ramane cum am stabilit
ReZeVe
- Mesaje scrise: 47
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2014 A20DTE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Jul 2008
- Mesaj Privat
- Soso.
- **
- 232 mesaje
- din 23 Aug 2008
- Astra 1998 x16szr
- Sibiu
Soso.
- Mesaje scrise: 232
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 1998 x16szr
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Aug 2008
- Mesaj Privat
ReZeVe
- Mesaje scrise: 47
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2014 A20DTE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Jul 2008
- Mesaj Privat
- denisCT
- ****
- 1,407 mesaje
- din 17 Sep 2007
- Astra 2001 Z16SE
- Constanta
denisCT
- Mesaje scrise: 1,407
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2001 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Sep 2007
- Mesaj Privat
- McFly
- OP
- 1,846 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,846
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
Iata si ce am promis.
Cele necesare pt vopsire:
- smirghel aprox 400 si 800
- vopsea spray negru lucios (sau de ce nu, in culoarea masinii : ) )
- cutter
- scule pt demontare (torx T27, tubulara de 8 in general, cleste)
- silicon negru sau sanitar
Pentru LED-uri:
- LED-uri, rezistente
- ciocan de lipit
- bormasina, burghie de ~2.5 si de 5mm
- cablu, banda izolatoare
Vopsirea
1. Se demonteaza farurile. Pentru asta se da jos bara fata. Eu a doua oara am reusit eliberand doar din laterale (suruburi T27 sub aripi) si de sus (stifturi de plastic reutilizabile), mi se pare avantajos pentru cine are proiectoare si nu vrea sa le deconecteze.
Se deconecteaza mufele din spatele farurilor si se extrag soclurile cu becuri, prin rotire, la fel si motorasul de reglare. Becurile nu se ating cu mana libera...
Farurile au 3 urechi de prindere, doua sus pe traversa si una jos deasupra lonjeroanelor. Acestea se desfac cu o tubulara de 8, daca nu s-au schimbat suruburile.
2. Pentru a ajunge la masca din far, acesta trebuie desfacut. Farurile sunt lipite cu mastic negru, acesta trebuie inmuiat pentru a se desface usor.
Multi nu sunt de acord cu ceea ce urmeaza asa ca: do it at your own risk. Sunt si alte metode pe forum, insa eu am folosit metoda cuptorului, dupa ce m-am documentat pe la alte forumuri de proprietari.
Se scoate chederul de cauciuc si furtunasele pentru condens. Se iau doua bucati de sarma, cu care farul se agata pe grila din cuptor, ca in poza:
Pentru a reduce riscul craparii geamului, se poate agata invers, cu oglinda in sus. Farul are destule urechi, gauri, oferind multe posibilitati. Sau, o alta metoda de incalzire, farul se aseaza pe o tava de copt, captusita cu un prosop umed.
Se aprinde focul si se lasa farul circa 5 minute inauntru, la foc minim. Atentie, aragazele obisnuite sunt prea mici pentru farul Astra G, usa se inchide la limita dar apare riscul ca farul sa atinga peretii cuptorului. Pentru a evita asta, usa se lasa intredeschisa.
Se scoate farul, si daca geamul nu se misca usor, se mai lasa putin.
Dupa scoaterea din cuptor, farul e fierbinte, dar nu atat de fierbinte incat sa nu se poata prinde cu mana. Geamul se separa usor de carcasa, ridicand clemele si tragand usor de geam. Un cutter poate fi de ajutor unde masticul e prea gros.
Odata cu geamul, iese si masca, sustinuta doar de putin mastic.
(3.) Se dau gaurile in masca pentru LED-uri (vezi mai jos, daca se monteaza si LED-uri. Daca tot e farul deschis...! ; ) )
4. Pregatirea pentru vopsit. Se ia o bucata de smirghel mai fin, de ex 400, si se indeparteaza vopseaua cu aspect cromat. Eu n-am folosit sprit-chit, asa ca am mai facut o slefuire cu smirghel de 800 pentru a indeparta zgarieturile. Dupa slefuire, se degreseaza suprafata, eu am folosit detergent de vase, apa din abundenta dupa care am sters masca cu o carpa care nu lasa scame.
Acum in mod normal ar urma sprit-chit, eu am sarit peste (sa dea cu piatra care n-a pacatuit). Pe urma se vopseste cu vopsea spray, negru lucios, pe o masa fara praf. Despre vopsire nu prea am ce sa zic, decat atentie, sa nu se stationeze cu sprayul deasupra mastii, pentru ca se aduna vopseaua si va curge. Se vopseste din mai multe treceri, pana cand se acopera toata suprafata. Daca acoperirea nu e uniforma, vopsirea se poate repeta cu inca un strat dupa uscare. Atentie, intre timp sa nu se depuna praf pe vopsea, dar daca s-a intamplat, particulele mai mari se pot sufla, in nici un caz nu se atinge cu degetul -> altfel, inapoi la smirgheluit.
5. Dupa cateva ore farul se poate monta la loc. Se curata geamul (eventual oglinda daca s-a atins din greseala) cu detergent de spalat geamuri si se sterge fara scame, si se lasa cu interiorul in jos, ca sa nu se depuna praf.
Carcasa se baga in cuptor, se incalzeste cateva minute pana masticul devine maleabil. Masca se aseaza in geam si ansamblul se apasa inapoi in fagasul de pe carcasa. Se agata clemele geamului, si farul e gata montat.
Din moment ce masticul nu s-a scos, ar trebui sa izoleze in continuare. Totusi, pot sa ramana pe alocuri bule de aer, sau rupturi in mastic asa ca se recomanda izolarea la imbinare, de jur-imprejur cu silicon sanitar (eu am folosit silicon negru). Inainte de izolare, trebuie slefuit putin la imbinare, ca siliconul sa adere mai bine.
Dupa izolare, se monteaza inapoi furtunasele si chederul de pe geam (acesta din urma se agata in niste urechiuse mici) si am terminat.
Operatia asta am facut-o in iunie, asta inseamna ca au trecut deja 6 luni. Imi era teama sa nu se decojeasca vopseaua din cauza caldurii degajate de becuri, sau din alte motive, insa n-a aparut nici o problema. Ca sa nu mint insa, recunosc ca farul din dreapta mi se aburea dupa spalari. Nu stiu insa din ce cauza, pentru ca mi-am pierdut un furtunas de condens si e posibil ca pe acolo sa fi intrat putina apa in spalatorie. Oricum, atentie mare la izolare, sa nu ramana locuri pe unde ar putea intra apa. BTW, aburirea se intampla si la case mai mari, vezi FK... gizas...
6. Montajul pe masina se face invers, se monteaza farul, se pun la loc becurile si li se conecteaza conectorii. Motorasul se pune cel mai usor daca e setat in sus la maxim (tija iesita afara), dupa care se apasa in sina din far pana face click. Altfel isi atinge soclul inainte sa se cupleze cu sina oglinzii. Daca este necesar, se regleaza farurile (nu prea sunt motive). Se pune bara la loc si suntem gata.
Vorbeam in urma cu cateva zile de vopsitul oglinzii in partea striata. Am facut un experiment pe un far spart, iata rezultatul:
Desi arata mai agresiv (am vazut in realitate pe Astra), am renuntat la idee. N-am prea reusit sa maschez perfect oglinda, si pe langa faptul ca vopseaua a curs pe langa masca, acesta mi-a si rupt vopseaua de pe oglinda. Mai mult, cred ca vopseaua, in acea zona e mult mai expusa la caldura degajata de becuri, decat masca din fata.
Totusi, daca cineva are chef, poate incerca si daca-i iese bine, ii voi urma si eu exemplul.
LED-urile
1. Se cumpara LED-uri. Cate, depinde de designul fiecaruia. Eu am ales sa le pun pe coloana mastii dintre semnalizare si faza scurta, si m-am gandit la cate 6 bucati.
LED-urile le-am cumparat de la ledshop.ro, sunt de 0.5W, 5mm, alb rece.
http://www.ledshop.ro/index...shop&Itemid=1
Am ales LED-uri mai puternice pentru ca am mai folosit din cele la 1 leu, care nu lumineaza deloc si se ard in cateva saptamani.
Despre fiabilitatea celor alese inca nu pot spune nimic, dar prin faptul ca le alimentez la max 75% din cei 100mA dati de producator, banuiesc ca le va prelungi viata.
Rezistentele necesare se calculeaza usor folosind legea lui Ohm, sau si mai simplu: http://www.hebeiltd.com.cn/...sistor.calculator
La mine calculele au rezultat rezistente de 47ohm si 0.5W, puterea insa am marit-o la 1W pentru orice eventualitate. Atentie, tensiunea de alimentare se va considera ~14V, adica tensiunea cu motorul pornit.
Schema e urmatoarea (pt un far):
LED-urile sunt in paralel pentru ca este o cadere de tensiune de ~3.5V pe LED, si 6x3.5V depaseste tensiunea de 14V. Rezistenta de sus si intrerupatorul se pot ignora, eu le-am pus ca sa pot dubla intensitatea curentului, marind astfel luminozitatea LED-urilor. Din schema de sus reiese ca LED-urile sunt alimentate cu un curent de 37mA sau 74mA cu intrerupatorul inchis.
2. Fabricatia. Odata aleasa distanta dintre LED-uri (15mm), se marcheaza pozitiile gaurilor pe masca farului. Eu am facut un sablon din hartie cu gaurile si am folosit ciocanul de lipit sa topesc puncte pe masca.
Dupa aceea, se trece la gaurirea propriu-zisa, preferabil din 2 treceri, eu am ales 2.5mm dupa care 5mm. Esentialul e ca gaura sa se faca in asa fel incat sa arate "inainte". Directia de inainte se poate determina, privind de sus, pe baza striatiilor de pe masca, iar din lateral aproximativ, dupa linia orizontului (masa). Bormasina deci trebuie tinuta ferm aliniata dupa reperele de mai sus. Recomand exersarea gauririi pe o alta bucata de plastic, asezata inclinat ca si masca, deoarece burghiul tinde sa fuga din cauza inclinarii. Pentru o gaura precisa, turatia trebuie sa fie mare iar avansul foarte mic (mai mult frezare decat gaurire). Grija mare: plasticul rupe burghie de otel : )
Bineinteles metoda de gaurire difera in functie de locul ales pentru LED-uri. Eu am ales coloana respectiva pentru a nu semana cu Audiurile sau masinile de cocalar cu baghete de LED-uri lipite aiurea. Vertical inca n-am vazut
Dupa gaurire se debavureaza marginile gaurilor, pentru aspect.
Gaurirea ar trebui facuta inainte de vopsire, daca se executa ambele operatii. Eu am masca colorata in masa in negru, dar am vazut pe un alt far Hella, masca e din plastic alb. Gaurind-o dupa vopsirea in negru, ar scoate la iveala albul.
3. Urmeaza montarea LED-urilor. Se aseaza frumos in gauri si se lipesc intre ele conform schemei alese. Desi LED-urile stateau fix in gauri, am ales sa le acopar cu silicon, sa nu cumva sa cada de la vibratii.
Test:
Firul rosu-negru l-am scos din carcasa pe o gaura de condens si l-am conectat la conectorul becului de pozitie in afara farului.
Rezistentele sunt tot afara din mai multe motive: nu eram sigur de rezultate, asa ca am pus doua rezistente in paralel, intrerupte cu un intrerupator. Astfel pot mari luminozitatea dubland curentul care trece prin LED-uri, sau invers. Toate acestea sunt izolate cu banda izolatoare (rusinica dar n-am vrut sa ma complic sa le pun in cutiute prinse frumos ca balasturile HID). Becul original de pozitie e decor, pentru astuparea gaurii.
Pentru cine s-a decis in privinta rezistentelor, se pot monta in far alaturi de LED-uri, in acest caz recomand gaurirea carcasei farului si montarea unui soclu jack insurubabil, prin care sa fie alimentata lumina de pozitie. Iese o instalatie mult mai curata si mai sigura in acelasi timp.
4. Se inchide farul.
Aspectul final al farului (nu, LED-urile nu sunt aprinse):
Pe masina:
In concluzie: ziua se vad bine, noaptea parca prea tare, si asta folosind treapta mica de luminozitate. Intre LED-uri de cocalar si Audi, se afla la mijloc ceea ce e satisfacator.
Aspectul farului nu s-a schimbat, sirul de LED-uri arata mai mult ca decor in designul farurilor, daca nu sunt aprinse. LED-urile au un unghi de vizibilitate de 80 grade, astfel se corecteaza micile greseli de gaurire, toate LED-urile se vad la luminozitate egala.
Pot gara masina doar cu pozitiile aprinse : ) Daca se mai ieftinesc LED-urile poate urmeaza schimbarea fazei scurte de pe halogen pe LED(uri): cred ca doar 10x10 ar lumina orbitor, mai ales alimentate intermitent la cateva sute de mA. Ok, e ilegal, stiu... e doar o fantezie. Stopurile se pot face deja cu un matrice de, sa zicem, 2x10, dar inca nu merita la preturile astea, si la efortul depus. Aici nu aduc in discutie stopurile cu LED-uri din comert, designul pe care eu il am in minte si sper sa-l pot face intr-o buna zi (daca Audi nu mi-o ia inainte ) inca nu exista pe piata.
Nu vreau sa plictisesc pe nimeni cu istoria, dar atat vreau sa mentionez ca ideea unui sir de LED-uri in far l-am avut cu mult inainte ca Audi sa se gandeasca la asa ceva INCLUSIV DESIGNUL IN "L"! Forma de pe noile modele nu... e meritul lor : ) .
Exista solutii mai usoare, de ex baghetele cu LED-uri care se pot lipi simplu undeva in/pe/sub far, fara sa se desfaca farul. Parerea mea insa e ca orice modificare la masina trebuie sa fie de bun gust, si neaparat factory-look (cine mi-a vazut postul despre car-pc stie despre ce-i vorba)
Bafta si astept criticile constructive!
In legatura cu bagatul farurilor in cuptor, rog pe cei care cunosc celelalte metode sa le posteze si aici, ca alternativa.
Cele necesare pt vopsire:
- smirghel aprox 400 si 800
- vopsea spray negru lucios (sau de ce nu, in culoarea masinii : ) )
- cutter
- scule pt demontare (torx T27, tubulara de 8 in general, cleste)
- silicon negru sau sanitar
Pentru LED-uri:
- LED-uri, rezistente
- ciocan de lipit
- bormasina, burghie de ~2.5 si de 5mm
- cablu, banda izolatoare
Vopsirea
1. Se demonteaza farurile. Pentru asta se da jos bara fata. Eu a doua oara am reusit eliberand doar din laterale (suruburi T27 sub aripi) si de sus (stifturi de plastic reutilizabile), mi se pare avantajos pentru cine are proiectoare si nu vrea sa le deconecteze.
Se deconecteaza mufele din spatele farurilor si se extrag soclurile cu becuri, prin rotire, la fel si motorasul de reglare. Becurile nu se ating cu mana libera...
Farurile au 3 urechi de prindere, doua sus pe traversa si una jos deasupra lonjeroanelor. Acestea se desfac cu o tubulara de 8, daca nu s-au schimbat suruburile.
2. Pentru a ajunge la masca din far, acesta trebuie desfacut. Farurile sunt lipite cu mastic negru, acesta trebuie inmuiat pentru a se desface usor.
Multi nu sunt de acord cu ceea ce urmeaza asa ca: do it at your own risk. Sunt si alte metode pe forum, insa eu am folosit metoda cuptorului, dupa ce m-am documentat pe la alte forumuri de proprietari.
Se scoate chederul de cauciuc si furtunasele pentru condens. Se iau doua bucati de sarma, cu care farul se agata pe grila din cuptor, ca in poza:
Pentru a reduce riscul craparii geamului, se poate agata invers, cu oglinda in sus. Farul are destule urechi, gauri, oferind multe posibilitati. Sau, o alta metoda de incalzire, farul se aseaza pe o tava de copt, captusita cu un prosop umed.
Se aprinde focul si se lasa farul circa 5 minute inauntru, la foc minim. Atentie, aragazele obisnuite sunt prea mici pentru farul Astra G, usa se inchide la limita dar apare riscul ca farul sa atinga peretii cuptorului. Pentru a evita asta, usa se lasa intredeschisa.
Se scoate farul, si daca geamul nu se misca usor, se mai lasa putin.
Dupa scoaterea din cuptor, farul e fierbinte, dar nu atat de fierbinte incat sa nu se poata prinde cu mana. Geamul se separa usor de carcasa, ridicand clemele si tragand usor de geam. Un cutter poate fi de ajutor unde masticul e prea gros.
Odata cu geamul, iese si masca, sustinuta doar de putin mastic.
(3.) Se dau gaurile in masca pentru LED-uri (vezi mai jos, daca se monteaza si LED-uri. Daca tot e farul deschis...! ; ) )
4. Pregatirea pentru vopsit. Se ia o bucata de smirghel mai fin, de ex 400, si se indeparteaza vopseaua cu aspect cromat. Eu n-am folosit sprit-chit, asa ca am mai facut o slefuire cu smirghel de 800 pentru a indeparta zgarieturile. Dupa slefuire, se degreseaza suprafata, eu am folosit detergent de vase, apa din abundenta dupa care am sters masca cu o carpa care nu lasa scame.
Acum in mod normal ar urma sprit-chit, eu am sarit peste (sa dea cu piatra care n-a pacatuit). Pe urma se vopseste cu vopsea spray, negru lucios, pe o masa fara praf. Despre vopsire nu prea am ce sa zic, decat atentie, sa nu se stationeze cu sprayul deasupra mastii, pentru ca se aduna vopseaua si va curge. Se vopseste din mai multe treceri, pana cand se acopera toata suprafata. Daca acoperirea nu e uniforma, vopsirea se poate repeta cu inca un strat dupa uscare. Atentie, intre timp sa nu se depuna praf pe vopsea, dar daca s-a intamplat, particulele mai mari se pot sufla, in nici un caz nu se atinge cu degetul -> altfel, inapoi la smirgheluit.
5. Dupa cateva ore farul se poate monta la loc. Se curata geamul (eventual oglinda daca s-a atins din greseala) cu detergent de spalat geamuri si se sterge fara scame, si se lasa cu interiorul in jos, ca sa nu se depuna praf.
Carcasa se baga in cuptor, se incalzeste cateva minute pana masticul devine maleabil. Masca se aseaza in geam si ansamblul se apasa inapoi in fagasul de pe carcasa. Se agata clemele geamului, si farul e gata montat.
Din moment ce masticul nu s-a scos, ar trebui sa izoleze in continuare. Totusi, pot sa ramana pe alocuri bule de aer, sau rupturi in mastic asa ca se recomanda izolarea la imbinare, de jur-imprejur cu silicon sanitar (eu am folosit silicon negru). Inainte de izolare, trebuie slefuit putin la imbinare, ca siliconul sa adere mai bine.
Dupa izolare, se monteaza inapoi furtunasele si chederul de pe geam (acesta din urma se agata in niste urechiuse mici) si am terminat.
Operatia asta am facut-o in iunie, asta inseamna ca au trecut deja 6 luni. Imi era teama sa nu se decojeasca vopseaua din cauza caldurii degajate de becuri, sau din alte motive, insa n-a aparut nici o problema. Ca sa nu mint insa, recunosc ca farul din dreapta mi se aburea dupa spalari. Nu stiu insa din ce cauza, pentru ca mi-am pierdut un furtunas de condens si e posibil ca pe acolo sa fi intrat putina apa in spalatorie. Oricum, atentie mare la izolare, sa nu ramana locuri pe unde ar putea intra apa. BTW, aburirea se intampla si la case mai mari, vezi FK... gizas...
6. Montajul pe masina se face invers, se monteaza farul, se pun la loc becurile si li se conecteaza conectorii. Motorasul se pune cel mai usor daca e setat in sus la maxim (tija iesita afara), dupa care se apasa in sina din far pana face click. Altfel isi atinge soclul inainte sa se cupleze cu sina oglinzii. Daca este necesar, se regleaza farurile (nu prea sunt motive). Se pune bara la loc si suntem gata.
Vorbeam in urma cu cateva zile de vopsitul oglinzii in partea striata. Am facut un experiment pe un far spart, iata rezultatul:
Desi arata mai agresiv (am vazut in realitate pe Astra), am renuntat la idee. N-am prea reusit sa maschez perfect oglinda, si pe langa faptul ca vopseaua a curs pe langa masca, acesta mi-a si rupt vopseaua de pe oglinda. Mai mult, cred ca vopseaua, in acea zona e mult mai expusa la caldura degajata de becuri, decat masca din fata.
Totusi, daca cineva are chef, poate incerca si daca-i iese bine, ii voi urma si eu exemplul.
LED-urile
1. Se cumpara LED-uri. Cate, depinde de designul fiecaruia. Eu am ales sa le pun pe coloana mastii dintre semnalizare si faza scurta, si m-am gandit la cate 6 bucati.
LED-urile le-am cumparat de la ledshop.ro, sunt de 0.5W, 5mm, alb rece.
http://www.ledshop.ro/index...shop&Itemid=1
Am ales LED-uri mai puternice pentru ca am mai folosit din cele la 1 leu, care nu lumineaza deloc si se ard in cateva saptamani.
Despre fiabilitatea celor alese inca nu pot spune nimic, dar prin faptul ca le alimentez la max 75% din cei 100mA dati de producator, banuiesc ca le va prelungi viata.
Rezistentele necesare se calculeaza usor folosind legea lui Ohm, sau si mai simplu: http://www.hebeiltd.com.cn/...sistor.calculator
La mine calculele au rezultat rezistente de 47ohm si 0.5W, puterea insa am marit-o la 1W pentru orice eventualitate. Atentie, tensiunea de alimentare se va considera ~14V, adica tensiunea cu motorul pornit.
Schema e urmatoarea (pt un far):
LED-urile sunt in paralel pentru ca este o cadere de tensiune de ~3.5V pe LED, si 6x3.5V depaseste tensiunea de 14V. Rezistenta de sus si intrerupatorul se pot ignora, eu le-am pus ca sa pot dubla intensitatea curentului, marind astfel luminozitatea LED-urilor. Din schema de sus reiese ca LED-urile sunt alimentate cu un curent de 37mA sau 74mA cu intrerupatorul inchis.
2. Fabricatia. Odata aleasa distanta dintre LED-uri (15mm), se marcheaza pozitiile gaurilor pe masca farului. Eu am facut un sablon din hartie cu gaurile si am folosit ciocanul de lipit sa topesc puncte pe masca.
Dupa aceea, se trece la gaurirea propriu-zisa, preferabil din 2 treceri, eu am ales 2.5mm dupa care 5mm. Esentialul e ca gaura sa se faca in asa fel incat sa arate "inainte". Directia de inainte se poate determina, privind de sus, pe baza striatiilor de pe masca, iar din lateral aproximativ, dupa linia orizontului (masa). Bormasina deci trebuie tinuta ferm aliniata dupa reperele de mai sus. Recomand exersarea gauririi pe o alta bucata de plastic, asezata inclinat ca si masca, deoarece burghiul tinde sa fuga din cauza inclinarii. Pentru o gaura precisa, turatia trebuie sa fie mare iar avansul foarte mic (mai mult frezare decat gaurire). Grija mare: plasticul rupe burghie de otel : )
Bineinteles metoda de gaurire difera in functie de locul ales pentru LED-uri. Eu am ales coloana respectiva pentru a nu semana cu Audiurile sau masinile de cocalar cu baghete de LED-uri lipite aiurea. Vertical inca n-am vazut
Dupa gaurire se debavureaza marginile gaurilor, pentru aspect.
Gaurirea ar trebui facuta inainte de vopsire, daca se executa ambele operatii. Eu am masca colorata in masa in negru, dar am vazut pe un alt far Hella, masca e din plastic alb. Gaurind-o dupa vopsirea in negru, ar scoate la iveala albul.
3. Urmeaza montarea LED-urilor. Se aseaza frumos in gauri si se lipesc intre ele conform schemei alese. Desi LED-urile stateau fix in gauri, am ales sa le acopar cu silicon, sa nu cumva sa cada de la vibratii.
Test:
Firul rosu-negru l-am scos din carcasa pe o gaura de condens si l-am conectat la conectorul becului de pozitie in afara farului.
Rezistentele sunt tot afara din mai multe motive: nu eram sigur de rezultate, asa ca am pus doua rezistente in paralel, intrerupte cu un intrerupator. Astfel pot mari luminozitatea dubland curentul care trece prin LED-uri, sau invers. Toate acestea sunt izolate cu banda izolatoare (rusinica dar n-am vrut sa ma complic sa le pun in cutiute prinse frumos ca balasturile HID). Becul original de pozitie e decor, pentru astuparea gaurii.
Pentru cine s-a decis in privinta rezistentelor, se pot monta in far alaturi de LED-uri, in acest caz recomand gaurirea carcasei farului si montarea unui soclu jack insurubabil, prin care sa fie alimentata lumina de pozitie. Iese o instalatie mult mai curata si mai sigura in acelasi timp.
4. Se inchide farul.
Aspectul final al farului (nu, LED-urile nu sunt aprinse):
Pe masina:
In concluzie: ziua se vad bine, noaptea parca prea tare, si asta folosind treapta mica de luminozitate. Intre LED-uri de cocalar si Audi, se afla la mijloc ceea ce e satisfacator.
Aspectul farului nu s-a schimbat, sirul de LED-uri arata mai mult ca decor in designul farurilor, daca nu sunt aprinse. LED-urile au un unghi de vizibilitate de 80 grade, astfel se corecteaza micile greseli de gaurire, toate LED-urile se vad la luminozitate egala.
Pot gara masina doar cu pozitiile aprinse : ) Daca se mai ieftinesc LED-urile poate urmeaza schimbarea fazei scurte de pe halogen pe LED(uri): cred ca doar 10x10 ar lumina orbitor, mai ales alimentate intermitent la cateva sute de mA. Ok, e ilegal, stiu... e doar o fantezie. Stopurile se pot face deja cu un matrice de, sa zicem, 2x10, dar inca nu merita la preturile astea, si la efortul depus. Aici nu aduc in discutie stopurile cu LED-uri din comert, designul pe care eu il am in minte si sper sa-l pot face intr-o buna zi (daca Audi nu mi-o ia inainte ) inca nu exista pe piata.
Nu vreau sa plictisesc pe nimeni cu istoria, dar atat vreau sa mentionez ca ideea unui sir de LED-uri in far l-am avut cu mult inainte ca Audi sa se gandeasca la asa ceva INCLUSIV DESIGNUL IN "L"! Forma de pe noile modele nu... e meritul lor : ) .
Exista solutii mai usoare, de ex baghetele cu LED-uri care se pot lipi simplu undeva in/pe/sub far, fara sa se desfaca farul. Parerea mea insa e ca orice modificare la masina trebuie sa fie de bun gust, si neaparat factory-look (cine mi-a vazut postul despre car-pc stie despre ce-i vorba)
Bafta si astept criticile constructive!
In legatura cu bagatul farurilor in cuptor, rog pe cei care cunosc celelalte metode sa le posteze si aici, ca alternativa.
Visse- Suspendat
- 1,464 mesaje
- din 06 Jun 2005
- Alta tara
Visse- Mesaje scrise: 1,464
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Jun 2005
- Mesaj Privat
ReZeVe
- Mesaje scrise: 47
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2014 A20DTE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Jul 2008
- Mesaj Privat
catalinux
- Mesaje scrise: 66
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2005 Z17DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Jun 2007
- Mesaj Privat
Felicitari! Ai facut treaba de nota 10.
Ma tot gandesc si eu sa pun dar nu m-am hotarat daca desfac farul (prin taierea geamului doar, asa e la H), sau sa gauresc bara sub far sa le pun in linie sau in spatiul unde ar trebui sa fie proiectoarele, tot in linie cumva.
Avantaj in far: sunt izolate. Dezavantaj: taiatul geamului farului si lipitul cu silicon.
In bara sau la proiectoare e mai usor insa nu mai sunt la fel de bine izolate la intemperii.
Am mai vazut inca ceva si mai trebuie sa studiez problema: la un magazin pe Maica Domnului in Bucuresti LEDuri bagate in tub de plastic ca un furtun cu profilul dreptunghic. Nu am mai stat sa studiez atent ce latime avea tubul si cum se vindea, daca iti taie la cat vrei si il izoleaza si la celalalt cap sau cum se vindeau.
Bafta!
Si La Multi Ani!
Ma tot gandesc si eu sa pun dar nu m-am hotarat daca desfac farul (prin taierea geamului doar, asa e la H), sau sa gauresc bara sub far sa le pun in linie sau in spatiul unde ar trebui sa fie proiectoarele, tot in linie cumva.
Avantaj in far: sunt izolate. Dezavantaj: taiatul geamului farului si lipitul cu silicon.
In bara sau la proiectoare e mai usor insa nu mai sunt la fel de bine izolate la intemperii.
Am mai vazut inca ceva si mai trebuie sa studiez problema: la un magazin pe Maica Domnului in Bucuresti LEDuri bagate in tub de plastic ca un furtun cu profilul dreptunghic. Nu am mai stat sa studiez atent ce latime avea tubul si cum se vindea, daca iti taie la cat vrei si il izoleaza si la celalalt cap sau cum se vindeau.
Bafta!
Si La Multi Ani!
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
@Catalinux am cumparat de la un magazin de piese auto 2 barete de leduri SMD care pur si simplu se lipsesc(autoadeziv) acolo unde doresti : in bara, sub far - gen audi etc. Personal dupa ce am incercat aceste variante iat in final le-am montat pe praguri legandu-le in paralel cu plafoniera centrala a masinii. Incearca prin Vitan :se vad la set de 2 buc si au diferite culori : alb, verde, rosii.Pret aproximativ 50 lei.
Succes!
Succes!
- McFly
- OP
- 1,846 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,846
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
- ddf
- ****
- 1,343 mesaje
- din 01 Apr 2007
- Corsa 2003 z12xe
- Ialomita
ddf
- Mesaje scrise: 1,343
- Locatie: Ialomita
- Masina: Corsa 2003 z12xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Apr 2007
- Mesaj Privat
Pentru a putea intoduce bareta de led-uri ai putea sa fai o gaura intr-o parte si sa le bagi pe acolo . Dupa parerea mea ar putea apare urmatoarele probleme :
- gaura cam mare - min 5 mm
- lipirea baretei de far , aceasta trebuind sa se faca pe partea vizibila
- bareta sa nu incomodeze orientarea - miscarea farului de reglaj sus jos.
-la sfarsit o buna etansare cu silicon a gaurii practicate
Personal imi place mai mult metoda descrisa mai sus de @McFly .
- gaura cam mare - min 5 mm
- lipirea baretei de far , aceasta trebuind sa se faca pe partea vizibila
- bareta sa nu incomodeze orientarea - miscarea farului de reglaj sus jos.
-la sfarsit o buna etansare cu silicon a gaurii practicate
Personal imi place mai mult metoda descrisa mai sus de @McFly .
- frumushel
- **
- 329 mesaje
- din 02 Oct 2008
- Astra 2008 Z14XEP
- Braila
frumushel
- Mesaje scrise: 329
- Locatie: Braila
- Masina: Astra 2008 Z14XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Oct 2008
- Mesaj Privat
- claudiu-cld
- *******
- 6,515 mesaje
- din 13 Sep 2006
- Astra 2000 y17dt
- Constanta
claudiu-cld
- Mesaje scrise: 6,515
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2000 y17dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 13 Sep 2006
- Mesaj Privat
imi place ce ai facut si cum a iesit lucrarea ,eu nu am fost nevoit sa mai fac nici o modificare la farurile noi pe care le-am luat ca ele aveau deja 3 leduri pe verticala,mai mult pe diagonala sunt dar e ok,sunt foarte puternice se vad si ziua ,dar mai ales noaptea langa inele
astea sunt pozele ,dar apreciez munca celor care isi fac singuri ,asa cum le place lor (asta daca se si pricep foarte bine ,ca mai sunt si uni care nu se pricep si ce fac ei dau in kich)
inca o data felicitari
astea sunt pozele ,dar apreciez munca celor care isi fac singuri ,asa cum le place lor (asta daca se si pricep foarte bine ,ca mai sunt si uni care nu se pricep si ce fac ei dau in kich)
inca o data felicitari
- McFly
- OP
- 1,846 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,846
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
- danielul
- **
- 108 mesaje
- din 02 Jun 2006
- Astra 2006 Z16XEP
- Bucuresti
danielul
- Mesaje scrise: 108
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2006 Z16XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Jun 2006
- Mesaj Privat
McFly a scris:In legatura cu bagatul farurilor in cuptor, rog pe cei care cunosc celelalte metode sa le posteze si aici, ca alternativa.
Minunat articol! Sincer e documentat exact pe placul meu!
Totusi, am ceva retineri la capitolul "far bagat in cuptor". Sunt adeptul lucrului la rece in ceea ce priveste plasticul insa cred ca si la cald, cu o suflanta de aer cald (feon profesional pt. termocontractibil) e de bun gust... tehnic vorbind.
Mi-am adus aminte ca am si eu 2 faruri sparte de la un impact si as putea exersa putin pe ele... asa ca as reveni si eu in cateva zile cu propria varianta...
In ceea ce priveste ledurile, as incerca cu ceva mai plat, poate chiar cu acele benzi cu leduri, care sa le alimentez direct de la contact, pe toata durata de functionare a motorului, conform noilor reglementari CE.
Tot acelasi gen de benzi cu leduri ma gandeam de multa vreme sa le folosesc la iluminarea zonei de la picioare in momentul aprinderii plafonierei. Exista multe variante de montare a acestor leduri pe langa burile de aer de la picioare, iar la locurile din spate, direct sub scaunele masinii (insa ar aparea o problema cu firele de alimentare...)
Aici mai ramane de vorbit. Revin imediat ce voi pune in aplicare cate ceva din cele descrise mai sus.
Pe curand!